Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjelm til gravelbike

Hjelm til gravelbike #2529907 11/01/2019 08:12
partypulp Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Mye rart man skal tenke på, og hjelm er en av de.

Hvilken type hjelm bruker folket her inne når de er ute på gravelbike?

Den blir jo brukt langs landevei, på grusveier og lett sti.

Har alltid følt meg litt annerledes når jeg sykler langs landeveien på denne sykkelen med stihjelmen.. hehe, men har liksom ikke fått meg til å kjøpe en landeveishjelm enda.

Hva bruker dere?

Re: Hjelm til gravelbike [Re: partypulp] #2529913 11/01/2019 08:26
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: partypulp

Har alltid følt meg litt annerledes når jeg sykler langs landeveien på denne sykkelen med stihjelmen.. hehe, men har liksom ikke fått meg til å kjøpe en landeveishjelm enda.

Hva bruker dere?

Grunnen til at man ikke bruker hjelm med skygge på sykler med bukkestyre er gjerne at skyggen på hjelmen vil hindre synet fremover når du ligger lavt med hodet. Styrefasongen dikterer raskt utstyret jeg bruker forøvrig. Med bukkestyre foretrekker jeg landeveishjelm, evt med skyggelue under for beskyttelse mot regn og sprut fra veien.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Hjelm til gravelbike [Re: partypulp] #2529921 11/01/2019 08:37
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Den eneste hjelmen man kan bruke til gravelbiking er KASK gravel specific Mojito X Peak.

Men om du svinger inn på sti, må du bytte til Rex. Og om du skal ut på landeveien igjen, må du bytte til Valegro.

De forskjellige hjelmene oppbevares i vesker festet til ramme, styre og sete. Det er bikepacking.

Selv bruker jeg rimelig Stelvio, men med Assos eller Castelli skyggelue, siden lue og trøyevære like.

Re: Hjelm til gravelbike [Re: partypulp] #2529926 11/01/2019 08:49
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Landeveishjelm evt med lue, buff eller sykkel-lue under avhengig av temperatur og/eller nedbør. Husk jålete solbriller som passer i hullene på hjelmen (utallige bilder av Mikel Landa fra tiden i Sky er fasit på god stil som fint kan kopieres med bittelitt grus under dekkene) https://www.cyclingweekly.com/news/racin...ar-debut-368887

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Hjelm til gravelbike [Re: partypulp] #2529930 11/01/2019 09:08
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Nettopp - hjelm med skyggelue under.
Og for de som leser kommentarfeltet her.
Sitat: kommentarfelt
If you're in a gravel race most, actually all, of the grit is flying up off wheels in front; that peak will do sweet FA to prevent that.

Sprut fra forhjulet treffer faktisk i stor grad ansiktet ovenfra - spruten går oppover og fremover - og så tar vi som sykler spruten igjen når den er på vei nei. Dette er grunnen til at skygge på hjelm/lue fungerer både mot regn fra oven og sprut fra forhjulet.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon

Moderator  support, Valentino