Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

rulletrening uten vifte gir mindre muskeladapsjon?

rulletrening uten vifte gir mindre muskeladapsjon? #2529573 09/01/2019 07:23
E
Egi Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
E
Jeg har trent inne uten vifte de siste månedene. Har nå fått på plass ny vifteløsning og har en umiddelbar watt forbedring på ~15watt. Eller en betydelig lavere puls pr watt.

Når man kun klarere å gjennomføre økter med lavere watt men like høy hjerterytme, vil man da få lavere adapsjon av treningen? Økten blir jo gjennomført på samme prosenten av maks, men total belastning på musklene blir jo lavere.

Re: rulletrening uten vifte gir mindre muskeladapsjon? [Re: Egi] #2529575 09/01/2019 07:30
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
1: Det høres ut som du kjører øktene dine basert på pulsen din, ikke FTP/watt? Hvis ja, hvorfor gjør du det?

2: Hvis du kjører etter puls, så ja, da vil du få en lavere muskulær belastning. Men når du har et så stabilt styringsparameter som watt så skjønner jeg ikke hvorfor man skal trene etter puls. Pulsen blir mer som et kontrollparameter, hvis man ikke får opp puls (sliten), pulsen er alt for høy (sykdom) osv.

3: Pulsen din øker pga økt varme. Kroppen må jobbe hardere for å kvitte seg med overskuddsvarme når du trener. Når vifta blåser på kroppen trenger den ikke jobbe like hardt for å kvitte seg med varmen = pulsen faller på lik belastning.

You are what you eat...mmm nuts
Re: rulletrening uten vifte gir mindre muskeladapsjon? [Re: Egi] #2529583 09/01/2019 07:46
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Egi
Jeg har trent inne uten vifte de siste månedene. Har nå fått på plass ny vifteløsning og har en umiddelbar watt forbedring på ~15watt. Eller en betydelig lavere puls pr watt.

Når man kun klarere å gjennomføre økter med lavere watt men like høy hjerterytme, vil man da få lavere adapsjon av treningen? Økten blir jo gjennomført på samme prosenten av maks, men total belastning på musklene blir jo lavere.

-

Redigert av Stefan77; 09/01/2019 07:47. Rediger grunn: misforsto

- Stefan
Re: rulletrening uten vifte gir mindre muskeladapsjon? [Re: Hoaas] #2529584 09/01/2019 07:47
E
Egi Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
E
Baserer treningene på watt. Min evne til å produsere watt stiger med tilstrekkelig kjøling.

Med ny vifte kan jeg:
1. Justere opp ftp (evner å gjennomføre økter på høyere watt)
2. Registrerer at pulsen er lavere om jeg holder watten lik tidligere.

Spørsmålet er dersom jeg nå gjennomfører treninger på 5% høyere belastning, gir det også 5% høyere muskeladapsjon/effekt. Eller er treningseffekten f.eks 2 eller 3% høyere, fordi øktene ble gjennomført på "kunstig" lavere nivå pga av "overheating"

Re: rulletrening uten vifte gir mindre muskeladapsjon? [Re: Egi] #2529672 09/01/2019 14:07
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Velkommen etter, få deg skikkelige vifter og kjør hardere!
Selv sone i1 er grusomt uten bra kjøling.

Re: rulletrening uten vifte gir mindre muskeladapsjon? [Re: Egi] #2529683 09/01/2019 15:13
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Generelt er det bedre treningseffekt med kjøling, forutsatt at du justerer opp FTP til den nye terskelverdien. Du får trent hardere, i betydningen stressa musklene mer.

Litt analogt til prinsippet for høydetrening, sove og hvile i høyden men kjøre treningsøktene i lavlandet.

(Man skal ikke kimse av ubehaget ved å være overopphetet og dehydrert heller, lett å miste oppmerksomheten på hovedoppgaven.)

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee

Moderator  support