Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Baknav for pendling

Re: Baknav for pendling [Re: baronKanon] #2530681 16/01/2019 00:26
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 11,115
chalshus Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 11,115
#703060 - 31/03/2009 10:44 Re: Hvorfor er Chris King så bra?!


Sitat: baronKanon
Inngrepspunkter, mulighet for fullstendig overhaling, lang garanti, stivhet, gode toleranser på produksjon osv.

Jeg kjøpte selv mine etter å ha hørt nevnte gruppes fantastisk vellydende baknav. Du hører at det er kvalitet ICON_SMILE Trenger jeg det? Nei, men det måtte bare til.



Mitt ene baknav fra 2003 som har blitt brukt jevnlig siden har ikke byttet noen deler i metall ennå. Med den nye RingDrive 2 oljen er det heller ikke noe problem selv i beinkaldt vær.

Re: Baknav for pendling [Re: baronKanon] #2530692 16/01/2019 06:59
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
Sitat: baronKanon
Har fundert litt på Rohloff også - for å bli ferdig, liksom! Men det er bare så balleinnigranskauen dyrt, og bør i tillegg ha spesialramme(?)



Trenger ikke spesialramme for å bruke Rohloff, men om du har en ramme der du ikke kan stramme kjedet, enten med eksentrisk kranklager eller med "sliding" dropouts, så er du avhengig av en kjedestrammer.

Dvs, du kan ikke montere Rohloff i en klassisk racerramme med 130 mm spacing bak, men de lager nå nav som passer fra standard MTB på 135 og fatbikes med opptil 197 mm bredde bak ICON_SMILE

Redigert av gare; 16/01/2019 07:00.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Baknav for pendling [Re: baronKanon] #2530696 16/01/2019 07:06
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
aug11x Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
DT350 bør jo nevnes her. Prismessig midt i mellom Deore og King.
Om man vil ta en rask service (trengs sjelden), så tar det 2 min.
Dog må man ha spesialverktø for å skifte lager, men det går noen tusen km (6-8000 på mine) mellom hver gang.

Re: Baknav for pendling [Re: baronKanon] #2530753 16/01/2019 09:21
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
K
krankdrev Offline
Besatt
Offline
Besatt
K
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
Er mest elegant med sliding dropouts eller annen strammemulighet i ramma, ellers må du bare ha på en liten kjedestrammer.
Trenger ikke spesialramme.

Re: Baknav for pendling [Re: baronKanon] #2530872 16/01/2019 16:18
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,782
Ynot Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,782
Slår et slag for hope pro4SS og et sett paler og bladfjærer i reservedelskista.

Utrolig hardført nav som ikke fryser, er lett å åpne, og tåler saltslaps rimelig greit. lite wire som fryser også. Det eneste sårbare er messingfjærene som jeg har byttet som jeg har bytta ca annenhver vinter.

Kuler og krutt er også slitesterkt og enkle å vedlikeholde, men har ikke mye til overs for shimanobossene som fryser og knuses lett


Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Baknav for pendling [Re: baronKanon] #2530873 16/01/2019 16:20
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,782
Ynot Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,782
Og highend ville jeg holdt meg unna, mitt tune kong knakk i flangen pga salterosjon etter mnd vinterbruk


Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Baknav for pendling [Re: baronKanon] #2530890 16/01/2019 17:42
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
O
Ole Offline
More than words
Offline
More than words
O
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Chris King har vært så ekstremt holdbart for meg de siste 20 årene at jeg etter hvert har utstyrt det meste av familiens sykler med King, både på bysykler, tursykler og terrengsykler. Jeg har tråkket i stykker både Shimano, Hope og DT, men med King så er jeg ikke redd for havari. Det er samme mekanisme i tandem-utgaven som den vanlige, så styrken er enorm. Alt er også rustfritt, og selv med minst 5 år mellom hvert serviceintervall på jobbsykkelen som går hver dag til jobb, i salt og slaps, så er alt i topp stand. Har ennå ikke trengt å bytte noe som helst i ett eneste nav.

For meg er det verd pengene å vite at det bare funker, og at ting ikke ruster i filler på fruens eller en av guttungenes sykler, selv om jeg skulle slurve unna vedlikehold noen år.

Re: Baknav for pendling [Re: baronKanon] #2530895 16/01/2019 18:09
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Flott for alle dere som har King-nav som bare funker. Men jeg har ingenlunde behov for å bruke mer enn jeg absolutt må på en sykkel jeg egentlig ikke liker.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Baknav for pendling [Re: baronKanon] #2531037 17/01/2019 11:18
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 11,115
chalshus Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 11,115
Sitat: baronKanon
Flott for alle dere som har King-nav som bare funker. Men jeg har ingenlunde behov for å bruke mer enn jeg absolutt må på en sykkel jeg egentlig ikke liker.


Hva er da vits med denne tråden?

Da kjøper du det billigste du finner.
Eller et XT M-756 som regnes for noe av det mest solide Shimano har produsert. Dette kom i 2004, før alt skulle være så lett, men selges fortsatt. Omtrent 100 gram tyngre enn M8000 navet.
https://www.chainreactioncycles.com/no/en/shimano-deore-xt-disc-hub-rear-m756a/rp-prod3987


_________________________
Det er utstyret det kommer an på!
Re: Baknav for pendling [Re: chalshus] #2531079 17/01/2019 13:42
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: chalshus
Sitat: baronKanon
Flott for alle dere som har King-nav som bare funker. Men jeg har ingenlunde behov for å bruke mer enn jeg absolutt må på en sykkel jeg egentlig ikke liker.


Hva er da vits med denne tråden?

Realistiske, fornuftige svar som dette:
Sitat: chalshus

Da kjøper du det billigste du finner.
Eller et XT M-756 som regnes for noe av det mest solide Shimano har produsert. Dette kom i 2004, før alt skulle være så lett, men selges fortsatt. Omtrent 100 gram tyngre enn M8000 navet.
https://www.chainreactioncycles.com/no/en/shimano-deore-xt-disc-hub-rear-m756a/rp-prod3987


ICON_SMILE


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Baknav for pendling [Re: baronKanon] #2531083 17/01/2019 13:48
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
K
krankdrev Offline
Besatt
Offline
Besatt
K
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
XT-756 er et godt tips; har hendt at man har kunnet kjøpe disse eller Deore på tilbud for nesten ingenting. Tror jeg fremdeles har et ubrukt 756 baknav som ble kjøpt sånn i tilfelle jeg fikk bruk for det.

Re: Baknav for pendling [Re: krankdrev] #2531115 17/01/2019 18:58
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,527
Sverre Offline
Møre trafo
Offline
Møre trafo
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,527
Sitat: krankdrev
XT-756 er et godt tips; har hendt at man har kunnet kjøpe disse eller Deore på tilbud for nesten ingenting. Tror jeg fremdeles har et ubrukt 756 baknav som ble kjøpt sånn i tilfelle jeg fikk bruk for det.


De lages nok enda, for Surly leverer fremdeles Disc Trucker med disse navene som standard. Gjennomført på en turingsykkel ICON_SMILE

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support