Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Baknav for pendling

Baknav for pendling #2529433 08/01/2019 08:57
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Har tilsynelatende endelig mosa istykker bosset på Superstar Fuel-navet mitt, og siden Superstar har sluttet å gidde å sende utenlands, vil et nytt boss bli fryktelig dyrt! Ser da heller på mulighet for å bygge nytt hjul (hvilket jeg trenger for min egen del - for lenge siden nå).

Noen tips?
Hope?
Deore?
Alfine?
Nuvinci?

Pris er viktig, men holdbarhet er også viktig. Vekt driter jeg i. Må tåle at jeg trekker henger og barn på bagga opp bratt bakke (kort).


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Baknav for pendling [Re: baronKanon] #2529434 08/01/2019 09:07
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
SLX FH-M7000

Re: Baknav for pendling [Re: -Jan] #2529437 08/01/2019 09:36
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 3,812
DesmoSkier Online
Besatt
Online
Besatt
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 3,812
Sitat: -Jan
SLX FH-M7000

Nav med løse kuler på en pendler? Skeptisk. Mulig det funker for Kristian siden han er nøye og følger med på ting. Jeg må ha nav med maskinlager, så når jeg har kjørt med slark en stund så har jeg ikke ødelagt navet.


Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Baknav for pendling [Re: baronKanon] #2529438 08/01/2019 09:39
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
K
krankdrev Offline
Besatt
Offline
Besatt
K
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
Et Shimanonav er jo greit på en pendlersykkel, billig, enkelt å vedlikeholde og å skaffe deler.
Har et veldig lett brukt Nuvinci 360 til overs om du eller noen andre vil prøve den løsninga.

Re: Baknav for pendling [Re: baronKanon] #2529439 08/01/2019 09:40
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Har Deore på longtailen, og det bare går og går og går og går. Men er sheptisch selv.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Baknav for pendling [Re: krankdrev] #2529440 08/01/2019 09:40
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: krankdrev
Et Shimanonav er jo greit på en pendlersykkel, billig, enkelt å vedlikeholde og å skaffe deler.
Har et veldig lett brukt Nuvinci 360 til overs om du eller noen andre vil prøve den løsninga.
N360 tror jeg vil passe meg bra. Sender deg en PM.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Baknav for pendling [Re: DesmoSkier] #2529441 08/01/2019 09:43
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
K
krankdrev Offline
Besatt
Offline
Besatt
K
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
Sitat: DesmoSkier
Sitat: -Jan
SLX FH-M7000

Nav med løse kuler på en pendler? Skeptisk. Mulig det funker for Kristian siden han er nøye og følger med på ting. Jeg må ha nav med maskinlager, så når jeg har kjørt med slark en stund så har jeg ikke ødelagt navet.


Hvorfor skeptisk? Jeg har hatt gamle XT nav som etter karriere på terrengsykkel havna på bruks/pendlesykkel. Klarte aldri å slite de ut. Sykkelen ble stjålet da den var 13 år gammel, nava var fremdeles smoothe og fine, ikke noe problem med litt vedlikehold. Og om de evt. blir utslitte er det bare å bytte til nye, evt. bare bytter du alt utenom selve kroppen. Shimanonav er så billige at du kan kjøpe hele navet å plukke reservedeler.

Vedlikehold skal skje FØR det blir nevneverdig slark, høres ut som du bare har fulgt for dårlig med/ikke giddet ICON_WINK

Re: Baknav for pendling [Re: baronKanon] #2529445 08/01/2019 10:13
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821
P
Paulus Offline
Besatt
Offline
Besatt
P
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821
Hadde valgt noe med navgiring hvis pris ikke er noe hinder. Å kunne kle kjedet/reima inn på en pendlesykkel er jo en våt drøm. I tillegg slipper man girarmen som jeg har ødelagt flere av på pendlersykkelen enn jeg har klart på terrengsykkelen. Mindre vedlikehold er jo også noe som freister veldig selv om jeg egentlig aldri bytter noe på pendleren.

Re: Baknav for pendling [Re: baronKanon] #2529448 08/01/2019 10:20
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
Utfordringen med navgir er bakker da man må opp i pris endel for å få nedgiring til å fungere uten å måtte stoppe helt opp. Alfine 8 fungerer i alle fall ikke, skal prøve med Nuvinci snart. Mulig Rohloff Speedhub er bedre, men da snakker vi jo fort om et nav til prisen av en meget fin pendlersykkel...


SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Baknav for pendling [Re: krankdrev] #2529452 08/01/2019 10:51
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 3,812
DesmoSkier Online
Besatt
Online
Besatt
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 3,812
Sitat: krankdrev

Vedlikehold skal skje FØR det blir nevneverdig slark, høres ut som du bare har fulgt for dårlig med/ikke giddet ICON_WINK
Det er jo hele poenget. På en pendler som går i saltlake 5 dager i uka om vinteren kommer det til å bli slark før eller siden. Ihvertfall for min del. Med maskinlager er det jo bare å bytte ut lageret, mens på Shimanonav må man bytte ut navskallet. Da må man jo bygge nytt hjul.


Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Baknav for pendling [Re: Paulus] #2529457 08/01/2019 10:57
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: Paulus
Hadde valgt noe med navgiring hvis pris ikke er noe hinder. Å kunne kle kjedet/reima inn på en pendlesykkel er jo en våt drøm. I tillegg slipper man girarmen som jeg har ødelagt flere av på pendlersykkelen enn jeg har klart på terrengsykkelen. Mindre vedlikehold er jo også noe som freister veldig selv om jeg egentlig aldri bytter noe på pendleren.
Samboers Alfine-nav bare går og går og går, så jeg er egentlig litt fristet der. Men har selv hatt Alfine 11, som ikke funket til en dritt, da det var svært fintfølende på vaiertrekk. Hverken Alfine eller Rohloff kan skifte under belastning, og det er vanlig på alle med girkassefunksjon (gjelder også Pinion og effigear). Men NuVinci (Enviolo, som de heter nå) er CVT, og har ikke gir som kan slite seg i filler under belastet giring.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Baknav for pendling [Re: DesmoSkier] #2529459 08/01/2019 11:01
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
K
krankdrev Offline
Besatt
Offline
Besatt
K
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
Sitat: DesmoSkier
Sitat: krankdrev

Vedlikehold skal skje FØR det blir nevneverdig slark, høres ut som du bare har fulgt for dårlig med/ikke giddet ICON_WINK
Det er jo hele poenget. På en pendler som går i saltlake 5 dager i uka om vinteren kommer det til å bli slark før eller siden. Ihvertfall for min del. Med maskinlager er det jo bare å bytte ut lageret, mens på Shimanonav må man bytte ut navskallet. Da må man jo bygge nytt hjul.


Det varierer. Oftest så ryker konusene lenge før banene i navet, da holder det å bytte bare konuser og kuler.Jeg jobba på LBS i "gamle dager", det var ganske vanlig jobb å bytte konuser og kuler, smøre opp og justere så var hjulet klart for innsats ei god stund til.

Re: Baknav for pendling [Re: baronKanon] #2529460 08/01/2019 11:03
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
K
krankdrev Offline
Besatt
Offline
Besatt
K
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
Sitat: baronKanon
Sitat: Paulus
Hadde valgt noe med navgiring hvis pris ikke er noe hinder. Å kunne kle kjedet/reima inn på en pendlesykkel er jo en våt drøm. I tillegg slipper man girarmen som jeg har ødelagt flere av på pendlersykkelen enn jeg har klart på terrengsykkelen. Mindre vedlikehold er jo også noe som freister veldig selv om jeg egentlig aldri bytter noe på pendleren.
Samboers Alfine-nav bare går og går og går, så jeg er egentlig litt fristet der. Men har selv hatt Alfine 11, som ikke funket til en dritt, da det var svært fintfølende på vaiertrekk. Hverken Alfine eller Rohloff kan skifte under belastning, og det er vanlig på alle med girkassefunksjon (gjelder også Pinion og effigear). Men NuVinci (Enviolo, som de heter nå) er CVT, og har ikke gir som kan slite seg i filler under belastet giring.



Jeg har kommet fram til at det er en vanesak, Rohloff girer fint bare du letter litt på trykket i pedalene, egentlig liten forskjell fra utvendige gir - gjør det samme der for å unngå problemer.

Re: Baknav for pendling [Re: baronKanon] #2529463 08/01/2019 11:21
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821
P
Paulus Offline
Besatt
Offline
Besatt
P
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821
En fordel med navgir er uansett når du må bråstoppe for rødlyset og du må ta løs i 10. gir på vanlige gir, mens på en navgir kan du velge det giret du vil mens du står i ro. For meg skjer den situasjonen oftere på min pendlerrute enn at jeg må gire i motbakke. Men her er det jo selvsagt lokale forhold som avgjør hva som er mest hensiktsmessig for hver enkelt.

Jeg kan tenke meg til at justeringen kan være problematisk. Jeg har et sachs 3-girs nav, og å justere det riktig kan noen ganger by på utfordringer. 8 eller 11 gir er sikkert enda mer plunder.

Jeg har bare prøvd alfine en gang rundt nabolaget for minst 5 år siden. Jeg kan ikke huske at jeg reagerte spesielt på giring i motbakke. Men det kan godt være det var noe problemer med det. Jeg måtte i alle fall ikke stoppe helt opp slik Simen har opplevd. Det er vel med navgir som med alt annet at det blir et kompromiss mellom de egenskapene produktet har og de egenskapene du er ute etter. Er sjelden man finner noe som gir i pose og sekk, er vel bare kinderegg som har klart den bragden.

Re: Baknav for pendling [Re: DesmoSkier] #2529702 09/01/2019 19:56
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
Sitat: DesmoSkier
Sitat: krankdrev

Vedlikehold skal skje FØR det blir nevneverdig slark, høres ut som du bare har fulgt for dårlig med/ikke giddet ICON_WINK
Det er jo hele poenget. På en pendler som går i saltlake 5 dager i uka om vinteren kommer det til å bli slark før eller siden. Ihvertfall for min del. Med maskinlager er det jo bare å bytte ut lageret, mens på Shimanonav må man bytte ut navskallet. Da må man jo bygge nytt hjul.


Ein må jo ikkje bytte navskalet i det augeblikket det blir slark. Det er jo berre å stramme opp og sykle vidare. Ideelt sett så er det sikkert lurt å ta service før det blir slark, men Shimano-nav kan fungere fint i fleire år sjølv med synleg slitasje på lagerbanene. Lagerkoppen på høgre side sitt forresten i bosset, så denne er utskiftbar. Saltlaken du snakkar om trur eg desse nava skal tåle bra, i alle fall dei i litt høgare prisklasse (SLX, XT, XTR).

Re: Baknav for pendling [Re: baronKanon] #2529719 09/01/2019 21:09
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 1,350
eldo472 Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 1,350
Har dette hjulsettet kjøpt på biltema som vinterpigg sett på gammel pendleren.
https://www.biltema.no/fritid/sykler/syk...rems-2000023889
Var mye billigere da jeg kjøpte det, men det er fremdels billig.
Shimano M475 og felg fra Alexrims. Bly tunge hjul, men solide.


Redigert av eldo472; 09/01/2019 21:14.
Re: Baknav for pendling [Re: baronKanon] #2529787 10/01/2019 12:29
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 4,910
Kjartandaddy Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 4,910
Har over 4000 km på en elsykkel med Alfine 8 og di2. Kan til og med gire automatisk, selv om jeg foretrekker å gire selv. Er brukt året rundt uten annet vedlikehold enn litt vask og oljing innimellom. Har fortsatt samme kjede. Heldekkende skjermer og «kjedehus» (heter det det?) hjelper veldig mot saltslapset.


Big wheels keep on turning
Re: Baknav for pendling [Re: baronKanon] #2529810 10/01/2019 14:01
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Alfine og Di2 er en veldig robust kombo, tror jeg. tais har på sin Scott eSUB, og det har ikke vært noe kødd med det. Men å ettermontere elektrisk giring på en hverdagssykkel blir for mye mikkmakk for meg. Lavere terskel for elsykkel, der det er strøm fra før.

Skal regne litt på det og se om jeg finner Enviolo (NuVinci) på nett, da jeg tror det er løsningen som er mest robust for meg.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Baknav for pendling [Re: baronKanon] #2529822 10/01/2019 14:44
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821
P
Paulus Offline
Besatt
Offline
Besatt
P
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821
Sitat: baronKanon
Alfine og Di2 er en veldig robust kombo, tror jeg. tais har på sin Scott eSUB, og det har ikke vært noe kødd med det. Men å ettermontere elektrisk giring på en hverdagssykkel blir for mye mikkmakk for meg. Lavere terskel for elsykkel, der det er strøm fra før.

Skal regne litt på det og se om jeg finner Enviolo (NuVinci) på nett, da jeg tror det er løsningen som er mest robust for meg.


Du får sveise på en pinion.

Re: Baknav for pendling [Re: baronKanon] #2530297 14/01/2019 07:49
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,527
Sverre Offline
Møre trafo
Offline
Møre trafo
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,527
Chris King er det billigste og beste i lengden.

Re: Baknav for pendling [Re: Sverre] #2530311 14/01/2019 08:29
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633
perbl Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633
Sitat: Sverre
Chris King er det billigste og beste i lengden.


Basert på hvor bra mitt råbillige Deore-nav har funka med mye sykling i saltslaps og semiujevn overhaling en gang i året, er jeg tilbøyelig til å være litt uenig.

Styrelageret derimot, er jeg glad for å ha fra King, mtp hvor mange CC-lager jeg har gått gjennom på sykler som brukes lite sammenlignet med transportsykkelen.


Per B.
Re: Baknav for pendling [Re: perbl] #2530313 14/01/2019 08:32
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Sitat: perbl
Sitat: Sverre
Chris King er det billigste og beste i lengden.


Basert på hvor bra mitt råbillige Deore-nav har funka med mye sykling i saltslaps og semiujevn overhaling en gang i året, er jeg tilbøyelig til å være litt uenig.

Styrelageret derimot, er jeg glad for å ha fra King, mtp hvor mange CC-lager jeg har gått gjennom på sykler som brukes lite sammenlignet med transportsykkelen.


King er dog litt mer utsatt for forfrysning enn mange andre nav - gitt litt dårlig vedlikehold.


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Baknav for pendling [Re: baronKanon] #2530317 14/01/2019 08:45
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Shimano kan faktisk lage gode nav for hverdagssykler.

King må vedlikeholdes, og det koster mer enn det smaker i lengden det også. Er billigere i lengden med et Deore-nav til 500 og noen kuler og en konusnøkkel, enn et King-nav til 5000 og verktøy til 1000 for vedlikehold.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Baknav for pendling [Re: baronKanon] #2530368 14/01/2019 11:51
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633
perbl Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633
Sitat: baronKanon
Shimano kan faktisk lage gode nav for hverdagssykler.

King må vedlikeholdes, og det koster mer enn det smaker i lengden det også. Er billigere i lengden med et Deore-nav til 500 og noen kuler og en konusnøkkel, enn et King-nav til 5000 og verktøy til 1000 for vedlikehold.


Jeg har ikke antydning til slark i mine, og har kun kosta på dem litt RnR-fett nå og da, i tillegg til nødvendig verktøy. Har nå kjørt i Trondheimssalt siden 2012.


Per B.
Re: Baknav for pendling [Re: sykkeloyvind] #2530369 14/01/2019 11:52
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633
perbl Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633
Sitat: sykkeloyvind
King er dog litt mer utsatt for forfrysning enn mange andre nav - gitt litt dårlig vedlikehold.


Det kan sikkert stemme, jeg har så langt ikke hatt hjul med King. Styrelageret har jeg derimot aldri gjort noe med, men ikke noe slark eller andre plager med det så langt.

Cane Creek-lagrene har jeg fått brune ruststriper som renner ned etter en sesongs bruk og lite påpasning.

Redigert av perbl; 14/01/2019 11:53.

Per B.
Re: Baknav for pendling [Re: baronKanon] #2530636 15/01/2019 18:39
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,527
Sverre Offline
Møre trafo
Offline
Møre trafo
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,527
Sitat: baronKanon
King må vedlikeholdes, og det koster mer enn det smaker i lengden det også. Er billigere i lengden med et Deore-nav til 500 og noen kuler og en konusnøkkel, enn et King-nav til 5000 og verktøy til 1000 for vedlikehold.


Alle nav må vedlikeholdes. Hvor mange King nav har du?
Jeg har mange, og det eldste baknavet er nå 12 år. De er mye brukt til både dh, sti og langturer. Har tatt service 3-4 ganger. Byttet drivring en gang. Lagrene i det 12 år gamle navet kjennes fremdeles ut som nye. Fantastisk at det lar seg gjøre å lage så god kvalitet. Man kan virkelig begynne å lure på hva andre produsenter driver med :-)

Redigert av Sverre; 15/01/2019 18:45.
Re: Baknav for pendling [Re: baronKanon] #2530638 15/01/2019 18:43
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Er helt enig i at det er fantastisk kvalitet på King (har hatt to som av diverse grunner ikke har blitt i heimen). Men på noe som brukes i saltslaps over halve året og som koster 20 ganger som noe som holder i flere år, så ser jeg ikke helt hvorfor jeg skal svi av 5000 på noe som slites ned.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Baknav for pendling [Re: baronKanon] #2530642 15/01/2019 18:49
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,527
Sverre Offline
Møre trafo
Offline
Møre trafo
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,527
Sitat: baronKanon
Er helt enig i at det er fantastisk kvalitet på King (har hatt to som av diverse grunner ikke har blitt i heimen). Men på noe som brukes i saltslaps over halve året og som koster 20 ganger som noe som holder i flere år, så ser jeg ikke helt hvorfor jeg skal svi av 5000 på noe som slites ned.


Hva er det som slites ned? Jeg mener å huske at Ole Blokhus snakket om at han hadde pendlet daglig på sine King hjul i Oslo året rundt i 10 år uten å bytte en eneste del. For min del så setter jeg pris på kvalitet og pålitelighet. Det gir meg trygghet og brukerglede i lange baner.

Re: Baknav for pendling [Re: baronKanon] #2530648 15/01/2019 19:14
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
K
krankdrev Offline
Besatt
Offline
Besatt
K
Registrert: May 2009
Innlegg: 4,149
Det er flott med kvalitet, men ting trenger ikke hete Chris King for å være slitesterkt. Har hatt XT-nav som var like fine etter 13 års bruk med jevnlig vedlikehold - på det tidspunktet ble sykkelen stjålet.
Er bare sunn fornuft å ikke legge flere tusen i feinschmekker-komponenter på en pendlesykkel som gjerne blir utsatt for både saltslaps og høy risiko for tyveri.
Skal man først snakke om ting som varer og har god kvalitet vil jeg påstå at et Rohloffnav må gi mer valuta for pengene enn et CK; veldig slitesterkt og i tilegg et komplett girsystem. Det eldste Rohloffnavet mitt er nå 8 år gammelt og i løpet av de åra er det eneste jeg har skifta olje, selv drevet er i bruk enda, men er snudd så ved neste korsvei må det byttes... da ryker det kanskje et par hundrelapper ICON_SMILE

Re: Baknav for pendling [Re: krankdrev] #2530675 15/01/2019 23:01
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: krankdrev
Det er flott med kvalitet, men ting trenger ikke hete Chris King for å være slitesterkt. Har hatt XT-nav som var like fine etter 13 års bruk med jevnlig vedlikehold - på det tidspunktet ble sykkelen stjålet.
Er bare sunn fornuft å ikke legge flere tusen i feinschmekker-komponenter på en pendlesykkel som gjerne blir utsatt for både saltslaps og høy risiko for tyveri.
Skal man først snakke om ting som varer og har god kvalitet vil jeg påstå at et Rohloffnav må gi mer valuta for pengene enn et CK; veldig slitesterkt og i tilegg et komplett girsystem. Det eldste Rohloffnavet mitt er nå 8 år gammelt og i løpet av de åra er det eneste jeg har skifta olje, selv drevet er i bruk enda, men er snudd så ved neste korsvei må det byttes... da ryker det kanskje et par hundrelapper ICON_SMILE
Har fundert litt på Rohloff også - for å bli ferdig, liksom! Men det er bare så balleinnigranskauen dyrt, og bør i tillegg ha spesialramme(?)


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå