Jeg driver fremdeles og finsliper om en av mine gamle Attituder til eventyrsykkel, denne har vært helstiv med 29" og CX-dekk de siste år, og utstyrt med Hope C2 lukkede hydrauliske bremser i alle år, men nå har jeg bestemt meg for at den skal få annet enda mer anakronistisk utstyr, en blanding av vintage fra landevegs og terrengverdenen, dvs bukkestyre og dura ace 7400 briftere, som jeg har tenkt å bruke sammen med et par Formula Standard,

visstnok verdens første hydrauliske skivebremser som jeg fant på ebay og syns var altfor kule til å la være å kjøpe, særlig siden selgeren slett ikke visste hva han solgte og jeg dermed fikk dem til en grei pris.
Disse kalipperne som jeg kjøpte har ikke hydraulisk hendel, men (både 22mm chainstay mount som klein brukte noen år etter, og) et fiffig mellomstykke som inneholder reservoar og overfører kreftene fra bremsewire til væsketrykk, slik at en kan bruke mekaniske bremsehendler, og dermed også landevegsbremsehendler..
Det eneste som bekymrer meg litt med dette prosjektet er at jeg antakelig etterhvert må konstruere mine egne bremseklosser til disse bremsene, jeg klarer nemlig ikke å finne slike noe sted. De er jo ca 25 år gamle. Men dette går nok greit, klossene likner på hope og hayes fra samme tid..., og jeg har en haug av slike

Men om noen slumper til å kjenne til disse bremsene og har tips eller erfaringer å dele vil jeg gjerne høre, og kanskje jeg lager en liten bilderapport også, men det blir til våren, det er for kaldt i kjelleren ennå.