Ferie med barn - Italia, Kroatia, Spania
|
Ferie med barn - Italia, Kroatia, Spania
07/01/2019 13:02
|
Øyvind V
OP
More than words
|
OP
More than words
Sitter med følelsen av å ha bladd gjennom bilder på alt som finnes av hus og leiligheter som ligger på Airbnb, Novasol og Finn, uten å finne noe som virkelig får det til å rykke i feriefoten.
Har selvsagt ikke det, men jeg begynner å bli lei av å lete. Trenger derfor innspill på hvor det er ålreit å reise. Har følgende krav/ønsker:
* Ideelt sett fly direkte fra Trondheim (men dette er ikke avgjørende om vi finner det perfektet huset/stedet) * Barnevennlig * Enten nært fin strand, eller eget basseng i boligen * Relativt kort transport fra flyplass til bolig. Mange timer i bil + ferje er lite aktuelt. * Om det er hotell, hus eller leilighet er ikke så farlig. * Rent og "ordna forhold". Orker ikke ligge våken i 14 netter på grunn av extasyknaskende briter på sydenfylla.
Vi er to voksne og to barn (10 og 7) som skal avgårde. Tips? Forslag?
|
|
|
Re: Ferie med barn - Italia, Kroatia, Spania
[Re: Øyvind V]
07/01/2019 13:44
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Fly til Nice. Leiebil ca halvannen time til Finale Ligure. Bo ved Finalborgo, ca 2 km fra sentrum og strender. Bo på http://www.casavacanzesulborgo.com/_dyna...&lingua=l1.Fine leiligheter, og basseng. Gangavstand til mange koselige restauranter i gamlebyen. Og selvsagt mye flott sykling.
Big wheels keep on turning
|
|
|
07/01/2019 14:51
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Vi har hatt fine ferier i Sopot i Polen, ca en time i bil fra Gdansk hvor Norwegian flyr. Det er mye å finne på for barn i nærheten: klatreparker, badeland, Experyment (a la Vitensenteret), trampolinepark, dyrehage, et helt ok akvarium med et lite tivoli i nærheten. Alle aktiviteter er billige, klatreparker koster 1/5 av i Norge f.eks. Det er en laaaaang strand i Sopot, det er en fin strand, men det kan bli ganske fullt der, og det er ikke veldig varmt i vannet. Dagtemperaturene ligger typisk på 20-25°C i lufta, og det regner litt nå og da, så du drar ikke dit om Syden er feriedrømmen. Det er bra utvalg av restauranter, og du finner god og billig mat. Vi brukte Uber for all transport, det er lovlig i Polen, veldig lettvint og billig. Sopot er et relativt dyrt sted å bo til Polen å være, vi betalte ca 10.000 kr for en leilighet i en uke. Den er i rusleavstand til stranda og til sentrum. Vi leide av Sopot Apartamenty, Na Parkowej 2 og 3 (vi var to familier). De kan bistå med transport til og fra flyplassen og var greie å ha med å gjøre.
Redigert av Arne_And; 07/01/2019 14:52.
|
|
|
07/01/2019 15:11
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi har vært tre år på Mallorca ca 10 dager på "badested" og 3 dager inne i Palma (100 meter fra Rapha hvor jeg har lånt sykkel). Alcudia, Andratx og Cala D'Or. Enkelt å fikse leiesykkel, opp hver dag kl 0630 og hjemme kl 1000 når jentene er klare for frokost med unntak av siste del i Palma hvor jeg slipper å være med på shopping, sover litt lenger og har nesten hele dagen fri. Vi har flydd med Norwegian og leid bil og hotell etterpå. Jentene er nå 13+17 og antall dager på "badested" er på full fart ned og shopping på vei opp. Pamla er en strålende by for shopping, div gammelt å se på, historie, sandstrand, eller bare drive rundt og spise/drikke godt. Med bare noen få dager inne i byen kan man like godt klinke til med noe jålete, vi har bodd her http://www.hotelcort.com/God sommer ! ! !
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
07/01/2019 15:47
|
johannessen
Avhengig
|
Avhengig
Vi er 3-4 uker i Kroatia hver sommer på en liten øy som heter Rab (konas familie har hus der). Deilig mat, krystallklart vann, lite fyll og lite briter Lei en leilighet nært havet. Det er varmt å gå i 35 grader. Norwegian pleier å fly til Pula, Rijeka, Zadar, Split og Dubrovnik, i hvertfall fra Oslo
|
|
|
07/01/2019 18:35
|
Howard
Ivrig
|
Ivrig
Fly til Orlando, lei bil og kjør rett øst eller rett vest til du treffer havet. Bo i stor lelighet på stranda og med basseng i bakgården. Det er i alle fall feriefavoritten for barna her i huset...
|
|
|
[Re: Howard]
08/01/2019 12:40
|
Øyvind V
OP
More than words
|
OP
More than words
Takk for gode tips! Flere er sjekket ut, og minst ett er høyaktuelt. Jeg begynte å se på hva charteroperatørene kan tilby i går bare for å ha enda mer å velge i. Er livredd for å havne på hotell med 4000 andre, det nevnte fyllespetakkelet fra festende ungdom/unge voksne, og dårlig standard. Er det noen som har vært på charterreise i det siste som har noe fint å anbefale? Ønsket er et litt mindre hotell i rolig strøk der ungene kommer til å trives.
|
|
|
08/01/2019 14:05
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Om du velger ett familjehotell så tror jag inte risken er väldigt stor för fyllespektakel och sånt. Vi har iallafall inte märkt något sådant när vi har bott på stora hotell på tex Mallorca (trots att många hade fri alkohol på grund av all inclusive).
Jag har varit några dagar i kroatien och tyckte att det var väldigt fint där.
|
|
|
08/01/2019 14:22
|
laowai
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Vi har vært mange ganger på Relais La Pieve Vecchia i Toscana fra barna har vært 1 år til 15 år. http://www.lapievevecchiarelais.com/en. Vi har alltid bestilt gjennom https://www.in-italia.no/Fortsatt en favoritt hos barna hos oss (og de voksne). Relativt enkle leiligheter, veldig fint uteområde med flere basseng og tennisbane. Utegriller til disposisjon er også fint. Egen restaurant med god mat på stedet, 10 min å gå til pizzarestaurant. Mye skandinaver og nesten utelukkende barnefamilier så har aldri opplevd noe bråk. Best å fly til Pisa med en snau time kjøring, men overkommelig også fra Roma (3t). 15 min i bil til nærmeste strand, og 25 min til veldig fin strand i Spiagge Bianche/Vada.
|
|
|
08/01/2019 20:18
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Gardasjøen? Uten at jeg har vært der, men skal være fint. Var i Bol på Braac i Kroatia i fjor. Lite familiedrevet hotell med null fest og fyll selv om vi var der midt under VM. Rolig liten by, spasertur unna stranda Zlatni Rat som er kåret til Kroatias beste turistmål. Enkelt og billig å komme seg med en ny hurtigbåt til både Split og andre flotte øyer lengre sør. Her er hotellet: https://www.apollo.no/reiser/europa/kroatia/bra/hotell/villa-dzamonja
facebook.com/secondhandsessions
|
|
|
[Re: hJürg1]
09/01/2019 05:23
|
Hårball
Medlem
|
Medlem
Gardasjøen? Uten at jeg har vært der, men skal være fint. Var i Bol på Braac i Kroatia i fjor. Lite familiedrevet hotell med null fest og fyll selv om vi var der midt under VM. Rolig liten by, spasertur unna stranda Zlatni Rat som er kåret til Kroatias beste turistmål. Enkelt og billig å komme seg med en ny hurtigbåt til både Split og andre flotte øyer lengre sør. Her er hotellet: https://www.apollo.no/reiser/europa/kroatia/bra/hotell/villa-dzamonja Jeg var på akkurat det hotellet i slutten av mai i fjor, veldig bra sted drevet av familiefolk, hele byen virker generelt ren og pen. Tror nok jeg tar med familien hit igjen.
|
|
|
[Re: Hårball]
09/01/2019 20:32
|
Øyvind V
OP
More than words
|
OP
More than words
Gardasjøen? Uten at jeg har vært der, men skal være fint. Var i Bol på Braac i Kroatia i fjor. Lite familiedrevet hotell med null fest og fyll selv om vi var der midt under VM. Rolig liten by, spasertur unna stranda Zlatni Rat som er kåret til Kroatias beste turistmål. Enkelt og billig å komme seg med en ny hurtigbåt til både Split og andre flotte øyer lengre sør. Her er hotellet: https://www.apollo.no/reiser/europa/kroatia/bra/hotell/villa-dzamonja Jeg var på akkurat det hotellet i slutten av mai i fjor, veldig bra sted drevet av familiefolk, hele byen virker generelt ren og pen. Tror nok jeg tar med familien hit igjen. Villa Dzamonja seiler opp som en het kandidat. Hvordan var det for ungene der? Normalt for barnefamilier å bo der? Lekerom, TV-rom...? Kidsa er utpreget sosiale vesener (i sterk kontrast til sin far), så de kommer til å bli smårare om de ikke møter andre unger i ferien.
|
|
|
10/01/2019 06:39
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Gardasjøen? Uten at jeg har vært der, men skal være fint. Var i Bol på Braac i Kroatia i fjor. Lite familiedrevet hotell med null fest og fyll selv om vi var der midt under VM. Rolig liten by, spasertur unna stranda Zlatni Rat som er kåret til Kroatias beste turistmål. Enkelt og billig å komme seg med en ny hurtigbåt til både Split og andre flotte øyer lengre sør. Her er hotellet: https://www.apollo.no/reiser/europa/kroatia/bra/hotell/villa-dzamonja Jeg var på akkurat det hotellet i slutten av mai i fjor, veldig bra sted drevet av familiefolk, hele byen virker generelt ren og pen. Tror nok jeg tar med familien hit igjen. Villa Dzamonja seiler opp som en het kandidat. Hvordan var det for ungene der? Normalt for barnefamilier å bo der? Lekerom, TV-rom...? Kidsa er utpreget sosiale vesener (i sterk kontrast til sin far), så de kommer til å bli smårare om de ikke møter andre unger i ferien. Mener at det ikke er lekerom/tv-rom så vidt jeg husker. TV er det jo forsåvidt på rommene. Det er et relativt lite bassengområde, men desto roligere. Barnefamilier bor der, men det er ikke et sted med bamseklubb ala Alcudia på Mallorca.
facebook.com/secondhandsessions
|
|
|
11/01/2019 11:54
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Her er det mange steder å anbefale, men tror jeg vil nevne Grado og Caorle, og spesielt Caorle ( begge Italia). Vi var i Caorle i sommer : fantastisk barnevennlig langgrunn og lang strand , og en veldig idyllisk liten bykjerne med liv om kveldene, for barn og voksne. Og når man vil ha et break fra strandlivet, er det en fin biltur opp i Dolomittene. Vi var i Cortina og Seiser Alm, med leiebil fra Caorle ( superhyggelig familiedrevet Alfa Romeo-forhandler) . Hadde en fantastisk sykkeldag i Seiser Alm ! Hvis interesse, kan jeg sende bilder på Mail.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
|
|