Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Solid oil bearing til rammer?

Solid oil bearing til rammer? #2529166 06/01/2019 18:03
simenf Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Noen som har prøvd såkale «solid oil bearings», dvs kulelager som er fylt opp av hardt smøremiddel rundt kulene?

https://www.bike24.com/p2283388.html

I følge SKF er deres MTRX-lager laget spesifikt for sykkelbruk. Lovende! Omtrent fire ganger så dyre som Enduromax-lager, men holder de fire ganger så lenge? Er dette den optimale løsningen for rammelager som aldri holder mer enn en sesong?

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Solid oil bearing til rammer? [Re: simenf] #2529169 06/01/2019 18:20
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Ser på konstruksjonen at de har kuler og ramme som holder kulene, dvs. færre kuler enn f.eks. MAX, som har fullt opp med kuler i lagrene. Tror nok jeg holder en knapp på Enduro MAX for ramme lager grunnet ganske statisk belastning, som virker på en side av lageret. Bevegelsen i ramma er bare frem og tilbake, mens på hjul er det rundt og rundt. Jeg hadde nok hatt en knapp på MAX til ramma og evt slike til hjullager

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Solid oil bearing til rammer? [Re: simenf] #2529177 06/01/2019 19:55
simenf Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jo, men det er vel ikke belastningen som tar knekken på rammelager? Heller at kulene slutter å rulle pga forurensning og for lite bevegelse?

Disse lagerne vil vel ha noe høyere rullemotstand enn Enduro Max, dvs ikke optimale hjullager? Det siste spiller ingen rolle for rammelager.

Re: Solid oil bearing til rammer? [Re: simenf] #2529196 06/01/2019 22:08
chalshus Offline
More than words
More than words
Det er vel bare å prøve? Ny sesong begynner jo nå.

Re: Solid oil bearing til rammer? [Re: simenf] #2529300 07/01/2019 13:35
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
hvis det er færre kuler blir det mer last per kule og mer slitasje under ellers like forhold. slik jeg forstod SKF så er det vel ikke noe hardt fett her, men kun olje som er i porene i plasten. Snevre toleranser på plasten skal forhindre at lagerbanen blir forurenset.

Tror disse er utmerket for bruk under sølete forhold.

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Solid oil bearing til rammer? [Re: simenf] #2529305 07/01/2019 13:50
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Det er mindre motstand i slike lager enn MAX-lager, såvidt jeg vet. MAX er pakka med kuler for å tåle mer deng, mens lagre som skal snurre lett har ofte færre kuler og holdere slik jeg oppfatter det.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Solid oil bearing til rammer? [Re: simenf] #2529330 07/01/2019 15:17
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
i tillegg er SKF lagrene oljesmurte og ikke fettsmurte noe som gjør at det er mindre indre friksjon

Re: Solid oil bearing til rammer? [Re: simenf] #2529334 07/01/2019 15:27
simenf Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Høres bra ut. SKF mener at de skal kunne brukes på alle lager på sykkelen: https://www.skf-mtrx.de/en/product-details

Re: Solid oil bearing til rammer? [Re: simenf] #2567322 05/08/2019 07:30
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg blåser liv i denne tråden igjen.

Jeg har slark i Tune Kong baknavet mitt og har tenkt å bytte lagre rund baut for å bli kvitt problemet en gang for alle. Jeg trenger tre 61803 og ett 61903 og det blir jo en liten formue med SKS MTRX lagre fra www. bike24.de:
https://www.bike24.com/search?searchTerm=mtrx

Er det noen som har testet disse lagrene, lever de lenger enn tradisjonelle, er det verd det? Eller er det snedig markedsføring?

LarsB

Re: Solid oil bearing til rammer? [Re: larsb] #2567330 05/08/2019 08:08
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Sitat: larsb
Jeg blåser liv i denne tråden igjen.

Jeg har slark i Tune Kong baknavet mitt og har tenkt å bytte lagre rund baut for å bli kvitt problemet en gang for alle. Jeg trenger tre 61803 og ett 61903 og det blir jo en liten formue med SKS MTRX lagre fra www. bike24.de:
https://www.bike24.com/search?searchTerm=mtrx

Er det noen som har testet disse lagrene, lever de lenger enn tradisjonelle, er det verd det? Eller er det snedig markedsføring?

LarsB

kan ikke du teste ut? I industrien brukes den type smøring for å hindre at fettet blir vasket ut av lagrene. Usikker på om det vil gi lengre levetid, men siden det er dårlig plass til noe mer i lageret så blir det vanskeligere for dritt å trenge inn. til sykkelbruk vil jeg tro noe skikkelig seigt og tyktflytende vannfast fett vil gjøre mye av samme nytten.

Re: Solid oil bearing til rammer? [Re: Paulus] #2567341 05/08/2019 08:53
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: Paulus

kan ikke du teste ut?

Jo pokker heller. Jeg trykker bestill uten at noen sier at dette er gull.
Kommer tilbake med inntrykk, førsteinntrykket er i ale fall at dette ble dyrt .

LarsB

Re: Solid oil bearing til rammer? [Re: larsb] #2631105 01/10/2020 22:01
Akaly Offline
Veteran
Veteran

kan ikke du teste ut?

LarsB

Nå har du hatt lagrene i over et år. Hvordan gikk det? ICON_SMILE

Re: Solid oil bearing til rammer? [Re: simenf] #2631118 02/10/2020 06:12
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Jeg har MTRX i kranken. De har lik motstand som godt smurte fettlagre, men de har holdt flere hundre km allerede. De gamle var fulle av rust og møkk.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Solid oil bearing til rammer? [Re: baronKanon] #2631154 02/10/2020 08:25
L
langen Offline
Besatt
Besatt
L
Sitat: baronKanon
Jeg har MTRX i kranken. De har lik motstand som godt smurte fettlagre, men de har holdt flere hundre km allerede. De gamle var fulle av rust og møkk.

Hvilken BB har du?

-Magnus
Re: Solid oil bearing til rammer? [Re: baronKanon] #2631173 02/10/2020 09:01
aug11x Offline
Besatt
Besatt

Skulle bare mangle at lagrene holder et par hundre km da. Min referanse er XT vanlig gjenget. Holder minimum 1 sesong, som er ca 1000km på sti i all slags vær (ikke vinter og salt).

Re: Solid oil bearing til rammer? [Re: langen] #2631176 02/10/2020 09:05
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: langen

Hvilken BB har du?

Hope.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Solid oil bearing til rammer? [Re: baronKanon] #2631273 02/10/2020 16:33
L
langen Offline
Besatt
Besatt
L

Hvilken BB har du?

Hope.

Trodde de hadde sin egen sære størrelse jeg, men tydeligvis ikke såå sær..

-Magnus
Re: Solid oil bearing til rammer? [Re: langen] #2631278 02/10/2020 17:38
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler

Hvilken BB har du?

Hope.

Trodde de hadde sin egen sære størrelse jeg, men tydeligvis ikke såå sær..

Helt vanlig str, ja. eneste forskjellen er at Hope bruker vinkelkontakt-lagre, mens MTRX er radielle.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Solid oil bearing til rammer? [Re: Akaly] #2631651 06/10/2020 12:58
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: Akaly

kan ikke du teste ut?

LarsB

Nå har du hatt lagrene i over et år. Hvordan gikk det? ICON_SMILE

Hei,
Grunnet treg saksbehandling, mangel på egent verktøy og sykkelbrekkasjon har lagrene ikke blitt montert før i juli. De virker like herlig den dag i dag ICON_SMILE
Vi får se om et par år til ICON_SMILE

LarsB

Re: Solid oil bearing til rammer? [Re: simenf] #2687280 01/11/2021 17:03
Akaly Offline
Veteran
Veteran
Da har jeg fått testet MTRX-lager selv, og det er en utelukkende positiv erfaring. Jeg monterte 6808 MTRX-lager i opphengsleddet på ved kranken på Evolinken min i fjor vinter, og nå har jeg fått kjørt nesten én sesong på dem. I dag demonterte jeg sykkelen og sjekket lagre ne, og de spinner like fint som da de var nye. Glatte og smoothe. Samtlige Enduro Max-kulelagre jeg ellers har i ramma har derimot blitt veldig stive, eller føles som som en sementblander når man drar dem rundt mellom fingra. Det samme skjedde med Endurdo Max-lagrene jeg hadde i ved kranken i fjor etter én sesong, så jeg konkluderer så langt med at MTRX varer mye lengre, og jeg skal kjøre dem neste sesong også for å se hvor lenge de varer.

Re: Solid oil bearing til rammer? [Re: simenf] #2687283 01/11/2021 17:53
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Jeg har testet MTRX i kranken, og har utelukkende negativ erfaring ICON_WINK Mye motstand og rusta istykker etter 2 sesonger. Bare dritt for meg. Gått tilbake til skikkelige rustfrie lagre. I oppheng er det bare enduro MAX på meg, siden de har større og flere kuler. Kommer aldri tilbake til dem ICON_SMILE

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Solid oil bearing til rammer? [Re: baronKanon] #2687284 01/11/2021 18:12
Akaly Offline
Veteran
Veteran
Jeg har testet MTRX i kranken, og har utelukkende negativ erfaring ICON_WINK Mye motstand og rusta istykker etter 2 sesonger. Bare dritt for meg. Gått tilbake til skikkelige rustfrie lagre. I oppheng er det bare enduro MAX på meg, siden de har større og flere kuler. Kommer aldri tilbake til dem ICON_SMILE

Kan se at MTRX ikke er optimalt i kranken, for det er litt mer motstand i dem enn vanlige lagre. Men i opphenget antar jeg det har marginalt å si, og levetid på mer enn noen måneder gjør meg fornøyd. Jeg er egentlig litt irritert over at Enduro (og sikket andre) ikke kan lage lagre som holder lenger. De er jo ganske dyre så det må da være "noe" disse pengene går til. Er kulelagerproduksjon virkelig så vanskelig at levetiden på sykler skal måles i måneder?

Re: Solid oil bearing til rammer? [Re: Akaly] #2687304 02/11/2021 07:02
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F

Kan se at MTRX ikke er optimalt i kranken, for det er litt mer motstand i dem enn vanlige lagre. Men i opphenget antar jeg det har marginalt å si, og levetid på mer enn noen måneder gjør meg fornøyd. Jeg er egentlig litt irritert over at Enduro (og sikket andre) ikke kan lage lagre som holder lenger. De er jo ganske dyre så det må da være "noe" disse pengene går til. Er kulelagerproduksjon virkelig så vanskelig at levetiden på sykler skal måles i måneder?

Utfordringen med lager er at det er vanskelig å få dem tette, vann trenger inn slik at det ruster og møkk slik at det slites. Jo tettere lagrene blir jo større friksjon blir det i lagret.

Hvis lagrene dine holder ett par månder så sykler du enten veldig mye, under våte forhold eller er hard med vannslangen. Jeg vil anbefale deg å ta ut lagrene regelmessig og rengjøre dem med crc 5-56 eller lignende og så sette dem inn med fett. (Det siste gjelder ikke kranklager)

Re: Solid oil bearing til rammer? [Re: Flamini] #2687310 02/11/2021 08:07
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler

Tror nok det har vel så mye med toleranser å gjøre. Det var akseptabel motstand i kranken, men hovedutfordringen var jo at det begynte å ruste. og da blir det hardt å trå. Så lenge de markedsfører det med at de ikke er påvirket av vann og smuss, så mener jeg det er falsk reklame.

Evolink er litt kjipe på krankopphengslagrene, og har selv ikke vært imponert over levetid på originallagrene. Enduro Max er jo noe bedre, men det kan være toleransene på SKF er bedre, og at det er viktigere i det rotasjonspunktet.

Sitat: Flamini

Hvis lagrene dine holder ett par månder så sykler du enten veldig mye, under våte forhold eller er hard med vannslangen. Jeg vil anbefale deg å ta ut lagrene regelmessig og rengjøre dem med crc 5-56 eller lignende og så sette dem inn med fett. (Det siste gjelder ikke kranklager)

Man har da fett i kranklager, med mindre man liker å smøre etter hver tur.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Solid oil bearing til rammer? [Re: baronKanon] #2687313 02/11/2021 08:13
Bendik.S Offline
Avhengig
Avhengig

Hvordan kan man få større og fler kuler i ett kulelager uten at det skal gå på bekostning av enten diameter i opplagring eller aksling?

Re: Solid oil bearing til rammer? [Re: simenf] #2687315 02/11/2021 08:20
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
I vinter puttet jeg ett sett MTRX på ene fulldemperen med Race Face-kranklagre, og på den andre, byttet jeg til rustfrie fra Tysklandsjappe:

https://www.kugellager-express.de/s...ring-ss-6806-2rs-ss-61806-2rs-30x42x7-mm

Jeg har vel hatt RF-lagre siden 2015, eller så, og det har ikke skjedd at noen av de originale lagrene har vært knirkefrie på høsten. Ingen lyd enda, men er spent på om lagrene føles nye ut til vinteren, når syklene skal få årlig omsorg, og pelles fra hverandre igjen.

Re: Solid oil bearing til rammer? [Re: Bendik.S] #2687318 02/11/2021 08:31
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Bendik.S

Hvordan kan man få større og fler kuler i ett kulelager uten at det skal gå på bekostning av enten diameter i opplagring eller aksling?

De fleste kulelager har kulene i en ramme for at de ikke skal subbe i hverandre. MAX-lagre har ikke ramme, men fyller lageret fullstendig med kuler. Litt avhengig av inner/ytterdim kan man få større kuler (mulig jeg kan ta feil her, altså. Begynner å bli "gammel").
Mer om Enduro MAX er her: https://www.endurobearings.com/products/bearings/max/

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Solid oil bearing til rammer? [Re: baronKanon] #2687339 02/11/2021 10:01
Bendik.S Offline
Avhengig
Avhengig

De fleste kulelager har kulene i en ramme for at de ikke skal subbe i hverandre. MAX-lagre har ikke ramme, men fyller lageret fullstendig med kuler. Litt avhengig av inner/ytterdim kan man få større kuler (mulig jeg kan ta feil her, altså. Begynner å bli "gammel").
Mer om Enduro MAX er her: https://www.endurobearings.com/products/bearings/max/

Interessant. Jeg spør av nysgjerrighet altså. Økt diameter på kulene vil vel også medføre mindre gods akkurat i bunn av rullebane. Har du opplevd at kulelagrene har delt seg i to i aksiell retning (at rullebanen sprekker)? Vil tippe de har iterert seg frem til optimal godstykkelse/kulestørrelse.

Re: Solid oil bearing til rammer? [Re: Bendik.S] #2687341 02/11/2021 10:07
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Interessant. Jeg spør av nysgjerrighet altså. Økt diameter på kulene vil vel også medføre mindre gods akkurat i bunn av rullebane. Har du opplevd at kulelagrene har delt seg i to i aksiell retning (at rullebanen sprekker)? Vil tippe de har iterert seg frem til optimal godstykkelse/kulestørrelse.

Det er vel flere kuler som er greia, og at jeg feilhusker større kuler ICON_SMILE

Med flere kuler, vil kulene gi større overflate for støtte, mens mangelen på ramme vil gjøre at kulene subber mot hverandre og skaper mer motstand. I et oppheng med minimalt med bevegelse, men mye krefter er det viktigere at det er stor overflate for å ta opp krefter enn i et hjul der kreftene bedre fordeles rundt lagrene, og siden lageret går rundt og rundt, er motstand viktigere.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Solid oil bearing til rammer? [Re: simenf] #2687368 02/11/2021 11:56
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
De som lurer på noe i forbindelse med kulelager får høyst sannsynlig svar i denne episoden av Nerd Alert Podacst:
https://cyclingtips.com/2020/12/nerd-alert-podcast-the-wheels-on-the-bus-go-round-and-round/

LarsB

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support