|
Ny kapp og gjærsag
|
Ny kapp og gjærsag
04/01/2019 10:16
|
nordfonn
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Skal i gang med ett lite prosjekt innendørs, bl.a. en spile-vegg, og innser at den rimelige kapp og gjærsagen jeg har ikke duger for presisjons-formålet som skal til her.
Eksisterende sag har greit uttrekk etc., så den duger til det meste utvendig.
Ønsker derfor en sag primært til innebruk / finere jobber. Den må være såpass kvalitet at jeg kan ha den lenge (resten av livet) og, den må kutte rett!!!
Budsjett er vel det som må til for å få noe bra/godt nok, men gidder ikke betale mange tusen ekstra for feinschmecker utgave. Siden dette er ett sykkelforum - hadde det her vært snakk om landeveis-gir hadde jeg gått for 105 eller Ultegra.
Noen forslag til modell?
|
|
|
Re: Ny kapp og gjærsag
[Re: nordfonn]
04/01/2019 10:43
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvilken sag har du i dag, og hva er det som mangler mer konkret, og hva er budsjettet for ny sag?
Jeg har levd godt med Bosch PCM 8S i mange år, men kunne selvfølgelig gjerne ønsket en bedre sag til enkelte oppgaver. Men til 1500 kr som var tilbudsprisen da jeg kjøpte den, så kan jeg vanskelig forsvare noe mer avansert.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
04/01/2019 11:52
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har brukt PCM 8S til en del listing inne og grovere bruk ute siste året. Som nevnt over får man denne billig typisk på kampanje hos f.eks. OBS Bygg. Har fungerer knallbra til mitt hobbybruk. Stativ / bord og evt ekstra bukker er absolutt nødvendig, men det har du kanskje. En grovstøvsuger med automatisk start/stop er også kjekt å ha.
Angående den sagen du har, vil ikke et nytt sagblad kanskje løse noe av presisjons-problemet?
|
|
|
04/01/2019 12:02
|
oyvinsr
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har en Makita LS0714L, kjøpt pent brukt på finn for 1700, den er relativt liten og dermed kjekk å bruke innendørs. Syns kvaliteten på kapp blir helt fin. Kjøpte også sagbordet til Makita (DEAWST06), i ettertid har jeg lest mye skryt av Dewalt sine sagbord, litt stødigere, jeg er greit fornøyd med makita sagbordet, men syns det er litt "veikt" av og til. For innendørs bruk er det derimot veldig greit. Om du skal kappe mye spiler og slikt, og setter høye krav til presisjon og kuttkvalitet tror jeg du kan hente mye på å lage noen jigger og modifikasjoner på saga. - Skaff deg et blad av god kvalitet, og med høy tpi (tenner per bladlengde/diameter). - Lag "zero clearance insert" for å hindre flising i underkant av kutt. https://www.instructables.com/id/Miter-Saw-Zero-Clearance-Insert/- Lag "zero clearance fence" for å hindre flising i bakkant av kutt https://ibuildit.ca/projects/zero-clearance-miter-saw-fence/Et slikt fence/anslag vil vel gjøre jobben både i bakkant og underkant av kutt. Tror det kan lønne seg for en spilevegg for eksempel, der du har mange rette kutt og kuttkvalitet kan bety noen kroner i lengden. Og hvis du finner ut at ultegra ikke holder helt mål, og du vil ha Super record EPS, så tror jeg noe sånt er tingen: Festool KS60 UG Set 
|
|
|
04/01/2019 12:03
|
pilaren
Entusiast
|
Entusiast
Dewalt saga er en bra klassiker. Har også god erfaring med blå Bosch. Kjøp den så stor du trenger. Gjærsaga er ikke det verktøyet du vil kjøpe som billigverktøy. Det har kommet mange bra verktøybutikker på nett så det burde være mulig å finne en grei pakkepris på sag og et lite sammenleggbart bord.
|
|
|
[Re: oyvinsr]
04/01/2019 12:20
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Om du skal kappe mye spiler og slikt, og setter høye krav til presisjon og kuttkvalitet tror jeg du kan hente mye på å lage noen jigger og modifikasjoner på saga. - Skaff deg et blad av god kvalitet, og med høy tpi (tenner per bladlengde/diameter). - Lag "zero clearance insert" for å hindre flising i underkant av kutt. https://www.instructables.com/id/Miter-Saw-Zero-Clearance-Insert/- Lag "zero clearance fence" for å hindre flising i bakkant av kutt https://ibuildit.ca/projects/zero-clearance-miter-saw-fence/Et slikt fence/anslag vil vel gjøre jobben både i bakkant og underkant av kutt. Tror det kan lønne seg for en spilevegg for eksempel, der du har mange rette kutt og kuttkvalitet kan bety noen kroner i lengden. Genialt 
|
|
|
[Re: pilaren]
04/01/2019 17:18
|
perbl
More than words
|
More than words
De minste blå-Boschene er ofte også på tilbud. Jeg har en GCM8-SJL eller noe sånt, veldig fornøyd med den. Men de grønne variantene tror jeg også holder for de fleste av oss. Her er et kit med bord: https://www.verktøy.no/bosch-uttrekkssag-gcm-8-sjl-med-bosch-sagbord-gta-3800I og med at Festool alt er linka til i tråden, blir jo alt annet budsjettvariant
Redigert av perbl; 04/01/2019 17:19.
Per B.
|
|
|
04/01/2019 17:41
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Sørg for all del å kjøpe en som kan kappe minst 10 cm i høyde og 20 cm dybde. Angrer på at jeg ikke gikk én modell opp... Da får du kappet det meste av lekter og lister man tradisjonelt bruker.
|
|
|
04/01/2019 19:39
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Hvis du skal kappe masse i samme lengde og få fine kutt så er vel bordet og bladet viktigere enn selve saga. Kapp og gjærsag er noe du neppe får så mye bruk for så ikke noe poeng å legge mer penger i det enn du må. Pengene du sparer på kapp og gjærsaga kan du bruke på ei god sirkelsag med føreskinne og krysskuttskinne. De er dyre siden det er kun to produsenter som lager dem for øyeblikket, Festool (dyrt) og Mafell (dyrere). Men de er verdt hver krone og nærmest erstatter kapp og gjærsaga, bordsag og dykksag.
|
|
|
05/01/2019 22:13
|
Lid
Veteran
|
Veteran
Bosch-Makita-Dewalt og du har sag for livet for en hobbysnekker. Det er det 95% av håndverkerne har også. Jeg har Dewalt 777. I dag ville jeg ant kjøpt en batterisak fra Makita, da jeg har fullt opp med batteriverktøy derfra. Jeg har pusset opp ett helt hus og kjøpt mye verktøy de siste fem årene. Det eneste jeg virkelig angret på at jeg ikke kjøpte sikkelig med en gang, når verktøybudsjettet var på topp er en skikkelig ribbesag. Kjøpte en billig niko eller noe. Irriterer meg fortsatt på den hver gang jeg skal bruke den. Sist jeg holdt på tok jeg plankene og gikk til en håndverker nede i gata og brukte hans dewaltsag. En slik ville kostet meg ett par tusen mer den gangen og nå har jeg hverken bruk for eller råd til en slik sag.
|
|
|
[Re: Lid]
06/01/2019 10:26
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
Det er litt artig at hobbysnekkere sikter høyere og har større krav enn meg med 30 års erfaring i tømrerfaget:-) Verktøy er for meg på en måte bare et nødvendig onde for å utføre jobben. Enkleste DeWalt sagen brukes mest, og er så billig og bra at en kan evt bytte den ut etter behov. Men for oss varer de i min 5 år, og det med konstant bruk. Den er også så lett og hendig at en ikke vegrer seg på å flytte den for effektiv produksjon. Bruk heller pengene på noe fett sykkelutstyr enn på dyrt verktøy som brukes få timer i året.
|
|
|
06/01/2019 22:37
|
nordfonn
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Er vel egentlig siste kommentar som gjør at jeg som oftest ender opp med for billig verktøy.. men kjøper man ett skikkelig merke er man vel langt.
Planen er å følge oyvinsr råd om jigg på eksisterende Einhell sag fra Byggmax 999kr, 2010. Så får vi se hvordan det går. Hvor mye må man ut med for ett bra blad? Duger de rimelige med 48-60t, eller må man ha hjem noe dyrt?
Når jeg er i gang; noen som vet hvor jeg kan få kjøpt hvitvasket (e.l.) glattkant eik i ca. 21x45 i Stavanger området? Eventuelt på nett? Og hvor mye må jeg regne med å betale pr.m.?
Redigert av nordfonn; 06/01/2019 22:38.
|
|
|
07/01/2019 09:02
|
oyvinsr
Ringrev
|
Ringrev
Vet ikke helt hva man må gi for et bra blad, men syns det bladet som står orginalt på makita-saga mi er veldig bra. Tror det ligger rundt 500kr på nett. Pris er vel avhengig av størrelsen, fintanna hardmetallblad med stor diameter er ofte veldig dyre. Har sett eikespiler på nett fra ca 40kr per løpemeter ved store volum, ligger en del annonsører på finn, for eksempel. Tror du bor i rett område for å kjøpe slikt, her er for eksempel en forhandler i sandnes: https://www.finn.no/110387615
|
|
|
[Re: vortex surfer]
07/01/2019 09:13
|
oyvinsr
Ringrev
|
Ringrev
Det er litt artig at hobbysnekkere sikter høyere og har større krav enn meg med 30 års erfaring i tømrerfaget:-) Verktøy er for meg på en måte bare et nødvendig onde for å utføre jobben. Enkleste DeWalt sagen brukes mest, og er så billig og bra at en kan evt bytte den ut etter behov. Men for oss varer de i min 5 år, og det med konstant bruk. Den er også så lett og hendig at en ikke vegrer seg på å flytte den for effektiv produksjon. Bruk heller pengene på noe fett sykkelutstyr enn på dyrt verktøy som brukes få timer i året. Jeg er gjennomført utstyrsnerd, begrenses ikke bare til sykkel Hadde nok klart meg med biltema-verktøy, men det er ikke så gøy. Tror jeg har brukt flere timer med diverse verktøy på hjemmebane enn jeg brukte på sykkelsetet i 2018, ikke nødvendigvis ønskelig, men da er det jaggu fint med bra verktøy. Og når man ikke er proff så er all hjelp man kan få av verktøy gull verdt, tipper også det jeg har kjøpt inn kommer til å vare mange år(>20?), og med høykvalitetsverktøy så kan man stort sett selge det med minimalt tap etter noen år(så lenge man ikke kjøper til blodpris nytt). Å leie en snekker en arbeidsdag koster vel ca like mye som jeg betalte for ei dykksag fra Festool.
|
|
|
07/01/2019 11:42
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Er vel egentlig siste kommentar som gjør at jeg som oftest ender opp med for billig verktøy.. men kjøper man ett skikkelig merke er man vel langt.
Planen er å følge oyvinsr råd om jigg på eksisterende Einhell sag fra Byggmax 999kr, 2010. Så får vi se hvordan det går. Hvor mye må man ut med for ett bra blad? Duger de rimelige med 48-60t, eller må man ha hjem noe dyrt?
Når jeg er i gang; noen som vet hvor jeg kan få kjøpt hvitvasket (e.l.) glattkant eik i ca. 21x45 i Stavanger området? Eventuelt på nett? Og hvor mye må jeg regne med å betale pr.m.?
Et bra blad trenger ikke koste all verdens, men når man sammenligner med prisen på saga så kan man si at det er dyrt. Bosch sine standardblad er veldig gode og mange mange ganger bedre enn de bladene som følger med ei kinasag. Bosch sin standardserie heter optiline og koster vel rundt 500kr. Du skal ha høye krav før du har behov for noe bedre enn disse. Skal du ha noe bedre heter neste steg opp for expert og de dyreste heter top precision og koster nok rundt prisen du gav for saga og oppover. Andre produsenter lager nok også veldig bra blad, men jeg kjenner best til bosch, samt at bosch har kjøpt opp mange av de produsentene som tidligere produserte noen av de beste sagbladene. Jeg vil tro en kurant byggevarehandel kan hjelpe deg med å finne et bra blad.
|
|
|
[Re: Paulus]
07/01/2019 11:51
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
+1. Jeg har fortsatt originalbladet på min Bosch, og den har jeg hatt i 7-8 år. Og jeg har kappet aluminiumsprofiler til kjøkkeninnredning og annet med den. Jeg merker først nå at den begynner å bli sløvere og bruker litt lengre tid gjennom tykkere materialer som på 48mm og opp.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: oyvinsr]
07/01/2019 17:08
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
"Tror jeg har brukt flere timer med diverse verktøy på hjemmebane enn jeg brukte på sykkelsetet i 2018," Hjemme har jeg ikke verktøy i det heletatt, nabolaget blir helt sjokkert når jeg spør om å låne en drill en sjelden gang når jeg blir truet til å gjøre noe arbeid hjemme; har ikke du alt sånn du som er tømrer??!? Men nå er huset vårt blitt 10 år, og det begynner å dukke opp småting som skulle ha vert fikset, er vel på tide å kjøpe nytt hus:-)
|
|
|
[Re: vortex surfer]
07/01/2019 19:58
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Hjemme har jeg ikke verktøy i det heletatt, nabolaget blir helt sjokkert når jeg spør om å låne en drill en sjelden gang når jeg blir truet til å gjøre noe arbeid hjemme; har ikke du alt sånn du som er tømrer??!? Men nå er huset vårt blitt 10 år, og det begynner å dukke opp småting som skulle ha vert fikset, er vel på tide å kjøpe nytt hus:-)
Det skjønner jeg godt. Jeg legger også jobben igjen på jobb.
|
|
|
13/01/2019 09:17
|
Børre Grop
Entusiast
|
Entusiast
Har prøvd mykje ulikt verktøy som tømrar, og lite er meir frustrerande enn verktøy av dårleg kvalitet som ikkje held over tid. Ang kapp og gjærsag enda eg opp med å bruke mest blå Bosch og då dei litt større sagene som har midtstilt motor med moglegheit til å tilte saga både til venstre og høgre. Spesielt hendig ved kapping av lister eller anna som treng vinklar. For meg som er venstrehendt vart dei mindre kappsagene spesielt keitete då dei ofte hadde motoren på «feil» side.
TS vil ha noko som ikkje kostar allverden, men likevel held livet ut. Mi erfaring på nesten alt av utstyr er at god kvalitet kostar meir, men så varar det ofte lenger og endar opp med å bli det mest økonomiske på sikt likevel.
Don´t die without scars. More speed, more airtime, more fun!
|
|
|
|
|