Bærumsmarka
|
Bærumsmarka
28/12/2018 17:55
|
Lunix
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Fortsatt flotte forhold etter mildværet i går i området rundt gardlaus - Fiskelaus - Muren Fatbikesporene i Gorila og Monkeypinch osv er nok fortsatt for løse for u-fat. De blir litt istykkerkjørte av de som prøver, men alle fot-stiene er faste og er nok supre med allslags hjul. Kudos til de som har preppa Crocodile Dundee. Kanonbra. Runaway Rhino er løs, den trenger noen runder til for å bli bra. Bud&Lou var overlegne JJ der det var litt sørpete i dag. https://www.strava.com/activities/2040120386
------------------------------- NOTS
|
|
|
Re: Bærumsmarka
[Re: Lunix]
28/12/2018 21:05
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Høres ut som det ligger an til verdensmesterføre! Jeg er stuck med siste innspurt av vindusbytting i disse dager, men snaaaart skal det bankes løs på harde og fine vinterstier.
Vet du om det er noe særlig fotfolk opp mot Tjæregrashøgda og videre mot Haslumseter på vinteren? Tror det kan være raske stier vinterstid bare de blir tråkka ned skikkelig.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
28/12/2018 23:37
|
Lunix
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Det pleier ikke å være tråkket opp, men den ekstra lange elgjakta har gjort at det er spor mange uvante steder. Og er det først spor så blir det fort flere. Ellers er jo den til og med morsom når det er kjørt løyper, med avslutning ned mot Muren. Blytungt opp til toppen, men det glemmer man fort. Fikk litt lyst til å sjekke, Mulig det blir tur i Morgen.
|
|
|
29/12/2018 14:32
|
Lunix
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Har sjekka  Stiene til Tjæregras har ikke fått nok trafikk til at de er mulig å sykle, uansett redskap. Tok bare en liten prøve der løypa krysser stien og det var umulig å sykle selv på flatt. Skifolket har faktisk preppa Tjæregrasrunden ti Brunkollen, og det var akkurat fast nok med 4,8 i dag. Måtte ned på skikkelig lavtrykk. Mellom Vensås og Tjæregras var det kjørt med scooter og det bar....nesten.... Dert er varmere i høyden så det blir løsere jo høyere man kommer. Tjæregras er Fat only sånn som det er nå. Vensåskollene er jeg usikker på. Det var en del spor. men prøvde ikke. Så ikke hardtråkka ut så det er nok fat føre uansett. Alt mellom Burud og Øverland er hardtråkka. https://www.strava.com/activities/2042123386
Redigert av Lunix; 29/12/2018 14:34.
|
|
|
30/12/2018 17:07
|
neistein
Veteran
|
Veteran
Perfekte forhold i draget mellom Fossum og Gardlaus. I Gardlausområde var det rene Østmarka. Nesten oppkjørt av sykkelspor i bremsebakkene. Har aldri sett spor etter så mye sykkelaktiviteter vinterstid på denne siden av byen. Syklet med ISP. Funker nok også uten pigg, men da må man muligens av sykkelen i noen kneiker
Stokk og stein sykkelklubb
|
|
|
[Re: neistein]
31/12/2018 10:54
|
langen
Besatt
|
Besatt
Perfekte forhold i draget mellom Fossum og Gardlaus. I Gardlausområde var det rene Østmarka. Nesten oppkjørt av sykkelspor i bremsebakkene. Har aldri sett spor etter så mye sykkelaktiviteter vinterstid på denne siden av byen. Syklet med ISP. Funker nok også uten pigg, men da må man muligens av sykkelen i noen kneiker Har du en sporlogg? Østmarka-tilstander på denne siden av byen høres ekstremt lovende ut 
-Magnus
|
|
|
[Re: langen]
03/01/2019 08:41
|
lmo
Entusiast
|
Entusiast
Perfekte forhold i draget mellom Fossum og Gardlaus. I Gardlausområde var det rene Østmarka. Nesten oppkjørt av sykkelspor i bremsebakkene. Har aldri sett spor etter så mye sykkelaktiviteter vinterstid på denne siden av byen. Syklet med ISP. Funker nok også uten pigg, men da må man muligens av sykkelen i noen kneiker Har du en sporlogg? Østmarka-tilstander på denne siden av byen høres ekstremt lovende ut Har vært knall hele jula. Se f.eks. https://www.strava.com/activities/2031403153https://www.strava.com/activities/2044068205
|
|
|
13/01/2019 17:30
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tok fottur opp fra Trulsebråtan og opp Charles Manson til Lomma i dag. Overraskende lite snø og stedvis faktisk helt bart, men panserføre og 30cm bredt hardtråkka spor. Bare å banke på nedover der nå.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: lmo]
10/03/2019 10:40
|
MtRainer
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Perfekte forhold i draget mellom Fossum og Gardlaus. I Gardlausområde var det rene Østmarka. Nesten oppkjørt av sykkelspor i bremsebakkene. Har aldri sett spor etter så mye sykkelaktiviteter vinterstid på denne siden av byen. Syklet med ISP. Funker nok også uten pigg, men da må man muligens av sykkelen i noen kneiker Har du en sporlogg? Østmarka-tilstander på denne siden av byen høres ekstremt lovende ut Har vært knall hele jula. Se f.eks. https://www.strava.com/activities/2031403153https://www.strava.com/activities/2044068205 Ser på sporloggen din at du syklet rett over Fleskum-åsen i Haslum. Jeg er selv stisyklist og har nylig flyttet til området og folk her er minst sagt ikke happy for stisyklingen på åsen. Og de har god grunn til det. Det er tydelig skiltet som naturvern-område gjennom hele åsen(spesifisert som ikke sykling eller hest), og et område du sykler gjennom (Skotta) er faktisk naturreservat -strengeste naturvern vi har i Norge. Der får du knappt knekke en kvist. Det er klart mulig at du ikke visste om dette så vil fremfor alt informere  . Men i dag når jeg gikk tur med hunden såg jeg to voksne fatbike-sykklister som skrek høyt til en eldre man med hund, etter at han sa til dem at det ikke var lov å sykle der. De gav fan i hva han sa og fortsatte innover åsen. Snakket med mannen etterpå og dette var ikke første gang han hadde prøvd å snakke til dem. Han opplevde dem som både arrogante og aggressive. Man kan godt diskutere om naturvern-områder burde tillate sykling, men her er det rimelig klokkeklart hva som er lov. Med alt det gode arbeid som gjøres av NOTS og andre for bedre samspill mellom brukergrupper av marka så er det trist å se dette, og som stisyklist bir jeg ærligt talt forbanna.
|
|
|
18/03/2019 12:42
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Siste innlegg gir et litt svart-hvitt inntrykk. Det er verdt å være obs på at det nå jobbes med å gjøre sykling tillatt både i landskapsvernområder generelt (inkl. Kolsås landskapsvernområde), i tillegg til naturreservat som ikke er særlig sårbare for påvirkning.
Målet er at dette (dvs forskriftsendringene) skal være ferdig til neste år.
Gitt Fylkesmannens tidligere signaler om at Kolsås er et område der man fint kan åpne for sykling, er det grunn til å tro at Kolsås vil bli åpnet for sykling.
Poenget må uansett være at man tar hensyn, og ikke automatisk går i full kjeftemodus om noen reagerer på syklinga di.
|
|
|
13/04/2019 20:27
|
MartinEide
Fersking
|
Fersking
Hei!
Veldig gøy at både runaway rhino og monkeypinch har blitt så populære!
Jeg syklet runaway i dag og den er faktisk snøfri, men man må kave gjennom litt snø for å komme igang! Når det er sagt så er det et lite opp ca 3/4. del ned stien som jeg lurer på om man burde ta bort. Hva synes dere?
Videre med tanke på dette med fleskum naturvern. Hvis jeg forstår det korrekt så er det stien som går rett bak godthåb. Helt i starten når jeg kjøpte meg sykkel så syklet jeg faktisk der uten å vite at det er vernet, til det ble påpekt at jeg ikke skulle sykle der. Det ironiske er hovedstien man sykler der er faktisk langt mindre sårbar enn det meste annet man sykler på. Nå skal jeg ikke kverulere og si at vi alle skal sykle der(gjør det ikke selv), men å sykle den hovedstien gjør null skade på det som faktisk er vernet.
Slik jeg ser det med tanke på å passe på naturen så er de to viktigste tingene 1. senk farten helt ned når man sykler forbi folk som går. 2. ikke slædd og spinn gjennom vått område hvor sykkelen graver seg ned i terrenget.
|
|
|
[Re: MtRainer]
10/05/2019 10:57
|
Closeup
Fersking
|
Fersking
Perfekte forhold i draget mellom Fossum og Gardlaus. I Gardlausområde var det rene Østmarka. Nesten oppkjørt av sykkelspor i bremsebakkene. Har aldri sett spor etter så mye sykkelaktiviteter vinterstid på denne siden av byen. Syklet med ISP. Funker nok også uten pigg, men da må man muligens av sykkelen i noen kneiker Har du en sporlogg? Østmarka-tilstander på denne siden av byen høres ekstremt lovende ut Har vært knall hele jula. Se f.eks. https://www.strava.com/activities/2031403153https://www.strava.com/activities/2044068205 Ser på sporloggen din at du syklet rett over Fleskum-åsen i Haslum. Jeg er selv stisyklist og har nylig flyttet til området og folk her er minst sagt ikke happy for stisyklingen på åsen. Og de har god grunn til det. Det er tydelig skiltet som naturvern-område gjennom hele åsen(spesifisert som ikke sykling eller hest), og et område du sykler gjennom (Skotta) er faktisk naturreservat -strengeste naturvern vi har i Norge. Der får du knappt knekke en kvist. Det er klart mulig at du ikke visste om dette så vil fremfor alt informere  . Men i dag når jeg gikk tur med hunden såg jeg to voksne fatbike-sykklister som skrek høyt til en eldre man med hund, etter at han sa til dem at det ikke var lov å sykle der. De gav fan i hva han sa og fortsatte innover åsen. Snakket med mannen etterpå og dette var ikke første gang han hadde prøvd å snakke til dem. Han opplevde dem som både arrogante og aggressive. Man kan godt diskutere om naturvern-områder burde tillate sykling, men her er det rimelig klokkeklart hva som er lov. Med alt det gode arbeid som gjøres av NOTS og andre for bedre samspill mellom brukergrupper av marka så er det trist å se dette, og som stisyklist bir jeg ærligt talt forbanna. Her fremgår det til info hva reglene for bruk av sykkel i naturvern-områder er (Vedlegg 3 for Gardlaus-høgda §5.b): https://www.regjeringen.no/contentassets...forskrifter.pdfVarsom ferdsel på eksisterende stier er OK.
|
|
|
[Re: simson]
27/05/2019 10:17
|
ErlingKa
Fersking
|
Fersking
Siste innlegg gir et litt svart-hvitt inntrykk. Det er verdt å være obs på at det nå jobbes med å gjøre sykling tillatt både i landskapsvernområder generelt (inkl. Kolsås landskapsvernområde), i tillegg til naturreservat som ikke er særlig sårbare for påvirkning.
Målet er at dette (dvs forskriftsendringene) skal være ferdig til neste år.
Gitt Fylkesmannens tidligere signaler om at Kolsås er et område der man fint kan åpne for sykling, er det grunn til å tro at Kolsås vil bli åpnet for sykling.
Poenget må uansett være at man tar hensyn, og ikke automatisk går i full kjeftemodus om noen reagerer på syklinga di. Ref. sykling på Fleskumåsen. Dette har det også vært oppslag om i Budstikka. Forskriften er foreldet og vil bli oppdatert. Politiet ble referert på at hensynsfull sykling på eksisterende stier ikke vil bli reagert på.
Redigert av ErlingKa; 27/05/2019 10:19.
|
|
|
27/05/2019 10:48
|
ErlingKa
Fersking
|
Fersking
mens jeg er her og skriver.. Hva med å vente en dag eller to etter regnvær før det sykles? De flotte sykkelstien kjøres fort i stykker oppå Gardlaushøgda og omegn. Dere som bryr dere kan ihvertfall være litt bevisst på det:-)
|
|
|
|
|