Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Focus Cayo disc ramme ødelagt på sykkelrulla

Focus Cayo disc ramme ødelagt på sykkelrulla #2527910 25/12/2018 18:30
gus Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Jeg kjøpte for ca. 1,5 år siden en nydelig Focus ramme fra Bike24. Betalte frakt, toll og hele pakke og bygde en flott racer med de beste komponenter. Jeg monterte den på en Wahoo da vinter startet og har hatt et par turer før til den siste i NY på Zwift, rett før jul. Etter 49 km hørte jeg en merkelig knekkelyd. En av de tyne rørene på baksiden hadde knekket seg og så ble andre deler av rammen ødelagt og falt sykkel og syklist på golvet av gjesterommet med en gang.

Rammen er nå søppel og jeg venter på svar fra Bike24 (regner med at de svarer etter ferien). Har noen andre opplevd noe sånt? Er sykkelruller farligere en asfalten? Det er den siste modellen fra Wahoo og jeg satt på sykkelen da det skjedde. Jeg er ca. 72 kg. (Sikkert litt mer nå i jul, men langt under 80 kg.). Har litt over 1015 km. registrert på Strava med denne sykkelen. Ingen velting før den ovennevnte.

Noen også som vet hvordan de er med garantisaker?

Redigert av gus; 25/12/2018 18:33.
Re: Focus Cayo disc ramme ødelagt på sykkelrulla [Re: gus] #2528007 26/12/2018 19:34
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg vet ikke, men jeg synser:
Jeg klarer ikke å forestille meg at belastning på sykkelen er verre/større på rulle enn til vanlig bruk utendørs, forutsatt at sykkelen er korrekt montert på rulla.
Dermed ville jeg i utgangspunktet tenkt at det var en feil på produktet, og dermed flaks at det skjedde på rulla og ikke på veien.
Men det er muligens en fare for at produsenten vil gjemme seg bak liten skrift som kanskje sier noe om bruk på rulle? Det blir spennende å høre hva de sier - hold oss oppdatert.

Re: Focus Cayo disc ramme ødelagt på sykkelrulla [Re: gus] #2528010 26/12/2018 20:01
B
bjarnetv Offline
Ringrev
Ringrev
B
Om rullen ikke er på en rocker plate så vil det bli ganske mye belastning om man står og tråkker eller beveger seg mye side til side.
canyon er jo feks en av de som sier at garantien ikke gjelder om man bruker sykkelen på en rulle.

virker uansett som om det er en god dose uflaks involvert og sannsynligvis en litt svak ramme, siden rulleskader er ganske uvanlig (så vidt jeg har forstått)

Re: Focus Cayo disc ramme ødelagt på sykkelrulla [Re: gus] #2528015 26/12/2018 20:24
G
Ger Offline
Entusiast
Entusiast
G
Hørte på spinn at ein skal ikkje bruke karbonsykkel på ruller der hjulet står på rulla. Gjekk greit på type flux og neo. Men måtte for all del ikkje bruke det på den «gamle typen» ruller, for det tåler ikkje syklane. Men eg veit ikkje korfor det skal vere slik.

Re: Focus Cayo disc ramme ødelagt på sykkelrulla [Re: gus] #2528065 27/12/2018 12:23
gus Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Ja vel, her kom svaret fra Bike24. Har kopiert det under. Oppsummering:
1. Karbonramme ikke kan brukes på rulla.
2. Hvis de selger rammen med rabatt, har en ikke rett til garanti -om jeg tolker siste setning bra-.

--------------------------------------------------------------------------------------
Thank you for your e-mail.
We regret the damage to the bike.
Unfortunately, we have to inform you that these damages are not covered by the complaint. It is so that the manufacturers themselves do not give official release for the home-coach use. In the coaches are forces for the frame are not built. The manufacturer would also reject this.
Especially carbon frames can break through the windings.
Since the frame was greatly reduced in the purchase is also a possible crash replacement does not make sense.

Redigert av gus; 27/12/2018 13:24.
Re: Focus Cayo disc ramme ødelagt på sykkelrulla [Re: gus] #2528070 27/12/2018 13:06
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
https://road.cc/content/feature/216681-it-okay-use-your-bike-turbo-trainer

Jeg orker ikke lese meg opp på Focus, men hvis det ikke står i deres manual at den ikke kan brukes på rulle så har Bike24 en dårlig sak. Utifra den artikkelen til road.cc er det på ingen måte opplagt at karbonrammer ikke kan brukes på ruller.

Nå er jeg ingen jurist, men synes, men synes ordlyden hos Focus er veldig merkelig. De bruker selv ordet garanti om "crash replacement" som for meg ikke har noe med garanti å gjøre. Hvis man faller og ødelegger sykkelen slik er det knapt noe man får igjen på garantien, men her tilbyr man da noe ekstra. Usikkert for meg om du får igjen 30% av det du betalte eller om du får 30% rabatt ved kjøp av ny? Jeg kan ikke se at det skal ha noen betydning hva du opprinnelig betalte (men ser på hjemmesiden deres at noen krav gjelder - aner ikke om du oppfyller disse).

Re: Focus Cayo disc ramme ødelagt på sykkelrulla [Re: gus] #2528074 27/12/2018 13:46
J
JanHenrikA Offline
Fersking
Fersking
J
Hei
Generelt sett skal jo karbon tåle godt de "riv og slit" belastninger som baktriangelet opplever på rulle.

Alu lider en sakte død med den type belastning, da enhver liten deformasjon svekker materialet. Det skjer ikke med stål, titan og karbon.

Såfremt at sykkel var korrekt montert med riktige spacere etc, så tenkter jeg at det må ha vært en fabrikasjonsfeil i ramma eller en skjult skade fra slag under transport etc.

Men det er kanskje en fattig trøst om Bike24 setter seg på bakbeina. Håper det ordner seg for deg.

Re: Focus Cayo disc ramme ødelagt på sykkelrulla [Re: gus] #2528077 27/12/2018 15:12
kjull Offline
Besatt
Besatt
Jeg har desverre ikke artikkelen men jeg husker at tyske Tour magasinet i ca 2005-07 hadde en artikkel der de via strekklapp målingen målte spenninger i rammen ved rullebruk vs utebruk. Dette var før direktemonterte ruller sitt inntog. Belastningene på rammen var veldig lik såvidt jeg husker, evt marginalt lavere på rulle muligens.

Re: Focus Cayo disc ramme ødelagt på sykkelrulla [Re: gus] #2528078 27/12/2018 15:13
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Er dessverre bortreist på jobb så får ikke tatt noen bilder, men på min Wahoo Kickr ´17 så måtte jeg slippe vekk litt av godset ved innfestningen på non-drive side på rulla for at den ikke skulle gnage på kjedestaget rett ved dropout på en Canyon Ultimate.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Focus Cayo disc ramme ødelagt på sykkelrulla [Re: gus] #2528106 27/12/2018 18:51
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Uansett har du jo norsk reklamasjonsrett når du kjøper varer til Norge, men å overbevise Bike24 om både det og at karbonrammer generelt ikke skal benyttes på rulle er vel en annen sak. I beste fall oppnår du vel at de stenger for salg til Norge i fremtiden ICON_SMILE

BMC og Canyon nevner eksplisitt at syklene ikke skal brukes på rulle. Samtidig sponser jo Canyon Zwift og har egne turneringer der, samt at deres WT-lag, som alle andre, både har rulle-sponsor og benytter det til oppvarming og nedkjøring, så hykleriet er jo til å ta og føle på.

Create the problem and sell the solution
Re: Focus Cayo disc ramme ødelagt på sykkelrulla [Re: gus] #2528117 27/12/2018 20:30
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Når han kjøper varen i en tysk nettbutikk blir det vel tysk rett som gjelder, uansett hvor de sender varen?

(Mener kanskje det var noen unntak for butikker som opplagt retter seg etter det norske markedet, dvs at Elkjøp ikke kan lange elkjop.de og ha hele sjappa på norsk med priser i NOK osv, men Bike24 har vel ikke engang sidene sine på norsk?)

Re: Focus Cayo disc ramme ødelagt på sykkelrulla [Re: gus] #2528118 27/12/2018 20:51
Scottlized Offline
Ivrig
Ivrig
Fra DinSide

Dårligere forbrukerrettigheter:
I Norge er vi svært godt beskyttet på nettet, med både forbrukerkjøpsloven og angrerettloven i ryggen. Dermed står du ofte svakere så fort du beveger deg utenfor landegrensene.

Forbrukerkjøpsloven, som blant annet gir deg reklamasjonsretten, gjelder kun i norske butikker, eller utenlandske nettbutikker som retter seg direkte mot norske forbrukere – for eksempel gjennom norsk språk på nettsidene.

Angrerettloven, som blant annet gir deg en 14 dagers angrefrist, gjelder i alle nettbutikker innen EØS-området. Altså de fleste europeiske nettbutikker.
I for eksempel amerikanske og kinesiske nettbutikker står du altså ganske alene om noe går galt, for eksempel med garantivilkårene å forholde deg til.
Siden slutten av 2017 er det likevel blitt noe enklere å klage på nettkjøp fra Europa, etter at det ble lansert en ny klageportal for disse kjøpene.

Re: Focus Cayo disc ramme ødelagt på sykkelrulla [Re: gus] #2528125 27/12/2018 21:23
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Antar Bike24 går under tysk/EU. Nå har Focus 6 år hvis ramma er registrert.

Re: Focus Cayo disc ramme ødelagt på sykkelrulla [Re: gus] #2528132 27/12/2018 23:30
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Håper virkelig saken får en bedre løsning enn det ser ut til akkurat nå.
Men om ikke annet kan eventielt vi som forbrukere i alle fall utøve noe makt ved å la være å handle noe mer hos bike24 og/eller Focus?

Som nevnt av andre, mistenker jeg at evt klausul om at karbonramme ikke kan brukes på rulle i utgangspunktet er ment som en bakdør for å snike seg unna ansvar for mandagsvarer - all den tid det er sannsynlig at en vesentlig andel av alle solgte karbonsykler faktisk brukes på rulle i vintersesongen.

Redigert av thamg; 27/12/2018 23:43.
Re: Focus Cayo disc ramme ødelagt på sykkelrulla [Re: gus] #2528135 28/12/2018 00:46
gus Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Takk for gode innspill. Heldigvis var den ikke verdens dyreste carbonramme og jeg orker ikke å gå videre med saken -Jeg hadde fått hjertestans hvis det hadde skjedd med en Specialized, el.-.

Hadde egentlig tolket feil det med «crash replacement», da det er en annen ting. Fyren fra Bike24 ville bare forsikre seg og la det klart at jeg ikke får noe av dette, i tilfelle jeg leser mer på Focus sine nettsider. Litt merkelig ja, spør du meg 🤨.

Jeg har alltid kjøpt det meste i Norge. Av og til plukker jeg ting fra England hvis ikke jeg finner det jeg vil her. Det er litt sånt med rammer. Ferdigbygde sykler får en nok tilbud fra lokale forhandlere, men om du vil bygge noe selv og begynner å stille krav, finner du ingenting. Prøv for eks. med å kjøpe en thru axle i Rogaland, for at den skal passe med hjulene som du allerede har. Bedre Tyskland enn Kina, tenkte jeg, men jeg tenkte feil 😊.

Veldig interessant den artikkelen på lenken i Havre sin post, og jeg må innrømme at det er en logikk i saken. Bakhjula beveger seg sammen med rammen når en trår med mye lyst, men den tunge Wahoo tingen gjør ikke det. Da kommer der nye momenter som sannsynligvis ingen har per i dag forsket nok. At rullen sitter fast og er mye tyngre enn sykkelen kan også bidra med at en thru axle løser seg litt med hver tur -Den fra Focus er spesielt lett å koble av/på-. Når den løser seg helt, eksploderer rammen i flere deler.

På en måte føler jeg meg litt lurt av hele sykkelbransjen. Så vidt jeg vet, er det mange som bruker den fine og dyre raceren på rullen om vinter. Veldig praktisk når norske veiene er saltet og vannslangen skyter isbyter. Da er panzersykkelen som skal ut. Hvor mange av dere som visste at garantiene ikke er gyldige når raceren kobles på en også dyr sykkelrulle? Burde ikke Wahoo, Tacx, Elite, osv. skrive noen ord om det? Istedenfor, reklamerer de med en S-works https://bikeshop.no/tilbehor/ruller/sykk...0pp-p0000178068

Vel, jeg kan ikke ha krig mot alle. Skal i alle fall ikke kjøpe noe mer fra Bike24 og sette meg i saken med å finne en ny carbon ramme som passer alt annet som henger på den døde Focus. Ikke en ny Focus heller 🍺.

Redigert av gus; 28/12/2018 01:05.
Re: Focus Cayo disc ramme ødelagt på sykkelrulla [Re: gus] #2528137 28/12/2018 07:10
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Jeg vil gjerne slå et lite slag for Focus. Tross alt virker det som det er Bike24 som stopper deg, og at garantiene til Focus er på linje med andre produsenter.

Focus lages fortsatt i Cloppenburg i Tyskland. Da jeg bodde i Tyskland, bare noen hundre kilometer unna, var det ikke overraskende en del godsaker å se på i lokale butikker. En semi-lokal butikk hadde en utstillingsmodell fra fjoråret til salgs, og jeg var veldig interessert. Fikk svært god hjelp av support hos Focus til å vurdere endringene til årets modell osv.

Re: Focus Cayo disc ramme ødelagt på sykkelrulla [Re: Gråstein] #2528140 28/12/2018 07:35
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Gråstein
Tross alt virker det som det er Bike24 som stopper deg, og at garantiene til Focus er på linje med andre produsenter.

Som Duff og andre har nevnt, har de forskjellige produsentene ulik holdning til bruk av rulle. Se f.eks. Is it okay to use your bike on a turbo trainer?

Zwift Insider finner man en foreløpig, uoffisiell oversikt over såkalte trainer-friendly og trainer-unfriendly brands. Sistnevnte dekker erfaringmessig eller i klartekst ikke skader fra bruk av rulle under sine garantier. Verdt å være oppmerksom på for alle med rulle.

Focus er ikke nevnt i oversikten, men man finner tyske produsenter i begge gruppene. I trådstarters sted ville jeg ikke slått meg til ro med svar fra Bike24, men avklart nøyaktig hva som ligger i Focus' garantier, direkte med Focus i Tyskland eller med en av de gode forhandlerne av Focus i Norge. Men jeg fryktet dessverre at det er lite å hente. Min erfaring er at Bike24 er pålitelige og etterrettelige.

Om trådstarter tilgir et teknisk spørsmål, er jeg nysgjerrig på hvilken aksling han brukte på rullen. Cayo Disc har så vidt jeg vet R.A.T. gjennomgående akslinger, som visstnok ikke uten videre er kompatibel med rulle. Robert Axle Preject tilbyr aksling for bruk av R.A.T. på rulle.

Sitat: thamg
Men om ikke annet kan eventuelt vi som forbrukere i alle fall utøve noe makt ved å la være å handle noe mer hos bike24 og/eller Focus?

Som nevnt over, er det produsent, ikke forhandler, som avgjør hva som dekkes av garanti. Forutsatt at forhandler gir korrekt informasjon om produsentenes garantiordninger, er det derfor å rette baker for smed om man skal boikotte Bike24 - eller f.eks. alle forhandlere av Specialized.

Men om man tenker å bruke sykkelen på rulle, bør man selvsagt velge modell med omhu og forsikre seg om at slik bruk er dekket av produsentens garanti. Utfordringen er at mange ikke vil reflektere over problemstillingen ved kjøp.

Det bør åpenbart være bedre informasjon om dette både fra produsenter og forhandlere. Kanskje et tema for Landevei å forfølge og sette på dagsorden?

Re: Focus Cayo disc ramme ødelagt på sykkelrulla [Re: gus] #2528142 28/12/2018 07:43
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Klassisk at det første svaret man får er av denne typen. Har selv opplevd lignende hvor det første svaret sannsynligvis er skrevet av noen som kan nada om sykkel og som først og fremst sitter der for å unngå at folk følger opp ting som kan koste de penger.

Så får det være opp til hver enkelt hvor mye innsats man orker å legge ned.

Re: Focus Cayo disc ramme ødelagt på sykkelrulla [Re: DuffMcShank] #2528148 28/12/2018 08:16
K
Kull Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Sitat: DuffMcShank

BMC og Canyon nevner eksplisitt at syklene ikke skal brukes på rulle. Samtidig sponser jo Canyon Zwift og har egne turneringer der, samt at deres WT-lag, som alle andre, både har rulle-sponsor og benytter det til oppvarming og nedkjøring, så hykleriet er jo til å ta og føle på.

+1

Det burde vært informert uttrykkelig om dette før man kjøper sykkelen og ikke gjemt inne i en brukermanual. Så kan man selv velge om man heller vil kjøpe fra en produsent som ikke fraskriver seg ansvar i slike tilfeller.

Men det ser ikke ut som om dette skal være noe stort problem så mange som bruker sykkelen på rulle. Fant for eksempel denne artikkelen med blant annet uttallelse fra karboneksperten fra Luescher Teknik på YouTube som aldri har sett en karbonramme med skader fra rullebruk.

Men det kan kanskje ikke utelukkes at man utsetter rammen for krefter som den ikke er designet for hvis man står og tråkker/sprinter mye watt samtidig som man røsker i styret med kraftige sideveis bevegelser når rammen da er spent fast i rulla?

Det beste hadde jo vært om rullene tillot sideveis bevegelser med sykkelen, men leste noe et sted om at det visst var noen som hadde patent på akkurat det så det var visst ikke så lett.

En rocker plate kan være en god ide kanskje. Denne fra Cycleops kommer kanskje i salg neste år. Ellers finnes det andre i salg nå feks her. Men skulle gjerne hatt en som kunne brukes med Kickr Climb.

Redigert av Kull; 28/12/2018 08:19.
Re: Focus Cayo disc ramme ødelagt på sykkelrulla [Re: gus] #2528163 28/12/2018 10:43
kjull Offline
Besatt
Besatt
Rocker plate kan en lage selv. Har lest, tror det var på forumet her, at endel trillebårslanger og en kryssfinerplate gjør susen.

Edit - link: https://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthre...rue#Post2513661

Redigert av kjull; 28/12/2018 10:47.
Re: Focus Cayo disc ramme ødelagt på sykkelrulla [Re: gus] #2528165 28/12/2018 11:19
gus Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Takk! Jeg må ta en kikk på disse Rocker plate greier før jeg setter en ny carbon ramme på rulla.

@Sepeda
Den listen med "trainer-friendly" og "trainer-unfriendly" er en veldig bra ting. Bra å vite og å kunne velge. Focus er nå bekreftet innenfor "trainer-unfriendly", etter ny samtale med Bike24.

Jeg er ikke helt sikker på dette tidspunktet, men tror jeg brukte den koblingen til thru aksel som kommer med Wahooen. Det så i alle fall fast ut.

Redigert av gus; 28/12/2018 11:22.
Re: Focus Cayo disc ramme ødelagt på sykkelrulla [Re: gus] #2528215 28/12/2018 23:05
N
nordfonn Offline
Entusiast
Entusiast
N
Har du mulighet til å legge ut noen bilder som viser hva som har skjedd?

Re: Focus Cayo disc ramme ødelagt på sykkelrulla [Re: gus] #2528219 29/12/2018 07:31
Panda Offline
Besatt
Besatt
Skumle greier dette.
De aller fleste bruker jo godsykkelen på rulla 3-4 måneder om året.

Selv sitter jeg konsekvent på setet under hele økten, antar det gir mindre stress på bak trianglet.

Re: Focus Cayo disc ramme ødelagt på sykkelrulla [Re: Panda] #2528220 29/12/2018 08:10
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Sitat: Panda
Skumle greier dette.
De aller fleste bruker jo godsykkelen på rulla 3-4 måneder om året

Ikke sant? Jeg tror det må ha vert en svakhet i rammen fra før, ellers er hadde dette skjedd nok ganger rundt om sånn at frykten hadde holdt beste-sykkelen unna rullen. Jeg har min kones hybrid på rullen nå, men det er bare fordi jeg ikke har fått rotet sammen enduracen etter vinter sørvis.
Og det skal sies at det går like seigt på hybrid inne som det går ute;-)

Moderator  support, Valentino