Oslo Bike Arena?
|
Re: Oslo Bike Arena?
[Re: Altabjorn]
16/10/2019 12:26
|
kid loco
Entusiast
|
Entusiast
Realitetene i Oslo er og veldig annerledes enn i Trysil og Hafjell i den forstand at kundegrunnlaget er mangedoblet. Det er allerede relativt unikt at en hovedstad har et helt greit skianlegg innen en t-bane turs rekkevidde. Det samme ville det vært med et helt greit heisbasert sykkelanlegg. Motargumentene ser jeg, og har ikke trua på at det skjer noe med det første. Har skaffet meg skimore abonnement, får teste ut Drammen til sommeren 
"anybody who rides a bike is a friend of mine" -gary fisher-
|
|
|
[Re: AtleGulbrandsen]
16/10/2019 13:20
|
Lunix
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har brukt tilbudet i Trysil litt, med overnatting både på hotell og leid hytte. De får vel fylt opp en god del senger og spiseplasser på grunn av sykkeltilbudet, og tilbudet må se som en helhet for destinasjonen.
Denne synergien er det vel ikke mulig å utnytte i Oslo, bortsett fra kiosken på toppen av Tryvann.
For min del hadde jeg gjerne betalt en del for ett bra tilbud.
------------------------------- NOTS
|
|
|
16/10/2019 13:20
|
AtleGulbrandsen
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Også må det jo ikke være økonomisk bærekraftig. Hvilke idrettsanlegg er det? De fleste må vel ha kommunal eller statlig støtte for å gå rundt. Dette dreier jo seg om folkehelse og fritidsaktiviteter.
|
|
|
16/10/2019 13:23
|
AtleGulbrandsen
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Og apropos t-bane. Det har jo vært foreslått mange ganger å forlenge t-banen til Tryvann. Noe av grunnarbeidet ser nesten ut til å være gjort allerede etter Frognerseteren. Men det har vel blitt lagt på is på grunn av kostnader...
|
|
|
16/10/2019 16:27
|
Kortbeint
Medlem
|
Medlem
Men som med alt er man nok avhengig av noen ildsjeler som går i front. Jeg innser at det blir dårlig med sykkelstier av å skrive på forumer, så jeg kommer nok til å fortsette å dra til Trysil noen ganger i året med familien - og ellers ta noen turer i Frognerseteren alene. Og kanskje en tur til Drammen...
Det er berre å engasjere seg i stibygging på Tryvann. https://www.facebook.com/groups/459855184456479/Har forstått det slik at det er mulig å tilatelse til ganske mykje innanfor området til Oslo Vinterpark rundt Tårnbakken/Hyttli. Om nokon vil bygge noko endå meir lavterskel enn enduro-løypene er det sikkert mulig å få tilatelse til det. Men handbygd sti med "stedegne" material er ganske mykje jobb pr meter sti. I tillegg er det ei krevande mark å bygge sti i. Mykje våtmark og svart jord med stor andel organisk materiale. Hadde vore enklare med hvis det berre var å fjerne topplaget og så finne svaberg og sandjord... ;-) Å bygge lavterskel sti der oppe er nok enklast med innkjørt masse og maskinhjelp. Og då trengs meir enn det ein dugnadsgjeng typisk kan stille opp med... Eastside held seg ganske bra etter 7 år, og er like fin når alt anna er gjennomvått. Har trua på at det på sikt kan bli ganske bra der oppe med nokre fleire år med dugnad. Sykkelheis: Ser for meg at det blir fullt i Drammen til neste sommar når alle med vintersesongkort i oslo også får sommarkort i Drammen. Kanskje det blir dyttet som skal til for å få i gang eit heistilbud i Oslo også på sikt?
Redigert av Kortbeint; 16/10/2019 16:30.
|
|
|
16/10/2019 21:40
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Blir ikke fullt i Drammen før man skifter fokus fra DH og Enduro for spesielt interesserte til moro for vanlige folk. Det er syklinga i Gullia på HTn som unga også bruker til skolen og HTn til fatter og mutter som ble brukt på ritt for fem år siden som er Trysils suksess. At det (enda) ikke er tatt et skikkelig initiativ for å lage noe liknende i Tryvann er smått utrolig når det for alle turistkontor å se hvordan dette har funket i først Glentress og siden i blåkopi i Trysil. Glentress har ikke heis engang. T bane hele veien opp er det vel bare nordmenn som ikke klarer å få til mtp på beliggenheten midt i hovedstaden og bruken hele vinteren og potensielt hele sommeren også. Legg til størrelsen på lommeboka så blir det jo enda villere. Man kan si mye fint om oss som folkeslag men veldig fremoverlente er vi ikke. Hadde vi ikke hatt olja så tror jeg vi hadde måttet be om å bli underlagt enten svenskene eller danskene for vi hadde rett og slett ikke klart oss selv.
Redigert av sanouka; 16/10/2019 21:44.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
[Re: sanouka]
17/10/2019 06:23
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Sanouka, enig i det meste av det du skriver her. Men akkurat flytløypa i Drammen (den hovedleden ned) kan vel fint sykles med hardtailen.
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
17/10/2019 06:45
|
frodegutt
Besatt
|
Besatt
Nå bygger man innendørs skihall på Lørenskog. Kanskje norsk sykkel kunne bygget en innendørs sykkelhall etter samme prinsipp?
|
|
|
[Re: frodegutt]
17/10/2019 07:51
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Nå bygger man innendørs skihall på Lørenskog. Kanskje norsk sykkel kunne bygget en innendørs sykkelhall etter samme prinsipp? NEI!
|
|
|
17/10/2019 09:52
|
pez d spencer
Veteran
|
Veteran
Nå bygger man innendørs skihall på Lørenskog. Kanskje norsk sykkel kunne bygget en innendørs sykkelhall etter samme prinsipp? Eller lagt til rette for at den hallen ble brukt til ski om sommeren og til sykkel om vinteren
|
|
|
[Re: vids]
17/10/2019 10:22
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sanouka, enig i det meste av det du skriver her. Men akkurat flytløypa i Drammen (den hovedleden ned) kan vel fint sykles med hardtailen. Joda, sikkert. Poenget er bortover vs nerrover Villighet til å akseptere risk vs ikke å ville det Utfordringen består i at bortoverstiene krever et relativt stort område med lite høydemeter og at grønne og blå stier også blir de stiene som koster mest. Ikke kan man regne inn evt heis kost på noe sånn heller og disse inntektene er neppe nok til at det er lønnsomt isolert sett heller. Legg til at man ikke kan ta seg direkte betalt for bruken heller så blir det vanskelig uten at noen altså staten/kommunen/lokal næring ser et utvidet næringspotensiale i en slik satsing. Det er jo penger, men relativt er det egentlig ikke så mye. Ny stolheis til skikjøring med tilhørende nedfarter har en tommelfinger på 100 mill. Trysil har til sammenlikning brukt 22 mill på å få opp et sykkelanlegg som er helt der oppe internasjonalt.
|
|
|
[Re: Lunix]
17/10/2019 12:19
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Er vel en av svært få stinisser med OCD i Norge som fortsatt ikke har vært i Trysil (eller Hafjell, bortsett fra UB) for å sykle, selv ikke på "guttetur". Grunnen er ganske enkel - jeg syntes det er for langt unna. Regner 4-5t kjøring, og med kids og bikkje er ikke alltid det like moro.
Et tilsvarende tilbud i Oslo høres dermed lokkende ut for min del, men som poengtert her - annet enn inngangsavgift/heiskort, pølse, vaffel og bompenger, så ville vi ikke lagt igjen noe spenn. I tillegg kan jeg ikke fordra å kjøre i/rundt Oslo, så ville ikke ha brukt noe mere tid der.
Vi har Kjerringåsen rett borte i gata, Drammen en drøy time unna, men det er ikke noe sted å slepe med seg ungene, ihvertfall ikke våre, uansett hvor flott far og mor syntes det er.
[ Disclaimer: vi skal til Trysil og Nesbyen neste sommer. Disclaimer 2: vi er så heldige å ha en hytte i Kongsberg, hvor vi egentlig får tilfredsstilt behovet for sykling ]
|
|
|
17/10/2019 19:01
|
langsom
Fersking
|
Fersking
Kona mi begynte med terrengsykkel for 3 år siden og hun liker seg godt på blåe stier i Trysil Bikepark. Her i Oslomarka sykler hun ikke den eneste stien. Vi har ikke bil og vil være ute så rask som mulig. Hadde vært veldig glad i et slik tilbud i Oslo. (-:
|
|
|
[Re: baronKanon]
18/10/2019 09:32
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Nå bygger man innendørs skihall på Lørenskog. Kanskje norsk sykkel kunne bygget en innendørs sykkelhall etter samme prinsipp? NEI! Nettopp.
|
|
|
18/10/2019 20:42
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå bygger man innendørs skihall på Lørenskog. Kanskje norsk sykkel kunne bygget en innendørs sykkelhall etter samme prinsipp? Hvorfor bygge ny? Det er jo bare å swoppe sesongene og legge dekke over "stiene" når snøen skal legges. En ettermiddag/kveld i ny og ne på knusktørre flowlines i kort kort med alperekvisitter i bunn og kjempeposter med Zermatt på veggen midtvinters høres ut som en god deal. Regner med at de har en replika av en sæter der i plast allerede hvor det serveres plankejeger og støvler med øl året rundt.
Redigert av sanouka; 18/10/2019 20:43.
|
|
|
18/10/2019 22:37
|
AtleGulbrandsen
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Prøvde ut noen av løypene fra Oslo Enduro i Tryvann i dag. Naturlig nok svært våte på grunn av de siste dagers regnvær, men jeg fikk jo en følelse av hvordan de er.
Jeg forstår at det er moro med enduro og all honnør til stibyggerne, men for meg er disse stiene for krevende. Jeg er en glad amatør som kommer meg ned stiene, men de er for krevende til at jeg tør å gi noe særlig gass. Og det hadde vært helt uaktuelt å ta med noen av barna i disse stiene.
Heldigvis ligger stien Eastside der fra den gangen det var heisbasert sykling i Tryvann, og det er min favorittsti i Nordmarka. Den har holdt seg bra selv om den sikkert ikke har vært vedlikeholdt på mange år, og inneholder akkurat det jeg er ute etter når jeg sykler; en maskinbygget løype med doseringer, hopp, wallrides og moro.
Akkurat passe for en glad amatør som ikke ønsker å sykle på tid (jeg har nok fokus på stoppeklokke i en annen idrett jeg driver med), og som bare skal ha det moro uten for stor risiko for skader.
Og det var nettopp de maskinbygde stiene i Trysil som for et par år siden gjenopplivet min terrengsykkelinteresse som hadde ligget brakk siden 90-tallet.
Syklister er forskjellige, og det er sikkert mange som foretrekker naturlige stier med mye crux, men jeg tror fortsatt det kunne ha blitt en suksess med maskinbygde stier for alle nivåer i Tryvann. Både heisbasert, ikke-heisbasert og med en dessert ned fra Frognerseteren til byen igjen. Maskinbygde stier vekket i hvert fall min sykkelinteresse, og jeg vil tro slike stier også kunne ha vekket interessen til noen av de hundretusener av mennesker som bor i Oslo-området.
Men om det noen gang blir noe av er jeg usikker på. Nå er det uansett snart frem med både bortoverski og nedoverski, og da er tilbudene langt flere...
|
|
|
19/10/2019 11:43
|
AtleGulbrandsen
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Forøvrig fin artikkel om Arendal Singletrack (og elsykler) i A-magasinet i dag. Arendal Singletrack har fått millionbevilgninger av Gjensidige Stiftelsen og bygget over 20 kilometer med stier.
Høres ut som noe det er verdt å teste ut.
|
|
|
19/10/2019 16:34
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Forøvrig fin artikkel om Arendal Singletrack (og elsykler) i A-magasinet i dag. Arendal Singletrack har fått millionbevilgninger av Gjensidige Stiftelsen og bygget over 20 kilometer med stier.
Høres ut som noe det er verdt å teste ut. Teknisk der au. Selv om noen her inne kanskje vil hevde det er flytstier skreddersydd for helstiv singlespeed. Det betyr ikke at det ikke er bra, men originalsporet Tungvekteren har ikke fått navnet tilfeldig. Mye bratte småkneiker og taite cornere. En vurdering gjort av ("ganske" gode sykkel) dansker: Klipper, teknik og ren underholdning. Sværvægteren! Tungvekteren er det første Norske spor i Singletracker, og vi lægger ud med underholdning og udfordring fra allerhøjeste hylde. Sporet repræsenterer et af Norges første trail-crew's og byder på ren singletrack bygget af ryttere, for ryttere. Sporet som det står her i Singletracker app'en er anbefalet af de lokale guider, det leder dig rundt på langt de fleste fede steder og giver et naturligt flow gennem terrænet. Vores sporudgave er ca. 10 km (365 højdemeter), og og indeholder alt fra tekniske opkørsler, klipper, blød skovbund og flot byggede north-shore features. Sporet er nemt at finde, det er bynært, der er fin parkeringsplads og cykelvask efter endt ridt, og så er det ret fint skiltet så man kan finde tilbage til civilisationen når man får nok. Man skal dog være opmærksom på at skiltene kun viser en af de mange mulige veje, og at der er mange sløjfer og underspor der kan lægges til eller trækkes fra. En omgang med Singletracker på sporet byder lidt af hvert, og vil tage mellem 1-2 timer for de fleste ryttere. Der er ikke voldsomt med højdemeter men nok til at det niver lidt i lårene på de stejle steder. Men det er teknik mere end rå power der vil være begrænsningen for de fleste. https://singletracker.dk/en/tracks/tungvekteren/-KrUrJ74ca89g8nJC_nLForøvrig interessant å lese om dine erfaringer og moro å høre at du har tatt frem sykkelen igjen. Historien din er jeg sikker på kan bli mange andre sin gitt at de får muligheten!
Redigert av sanouka; 19/10/2019 16:39.
|
|
|
[Re: sanouka]
21/10/2019 11:37
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
Nylendlia terrengsykkel park.
Til info:
Da er prosjektet sendt inn til Skedsmo kommune for behandling, møter med Skedsmo Idrettsråd, politikere og administrasjon er er av holdt. Kommunikasjon med designer av Trysil bike part ved Yannick i Bike Solutions, Grenoble, Frankrike er på plass. Møter med entreprenører er avholdt og budsjett på plass. Totalt 6 km sti i anlegget, pumptrack, flere hopp og rock guard er inkludert, kostnad, kr. 4.600.000,-. Prosjektet er initiert av NOTS Romerike ( norsk organisasjon for terrengsykkel) hvor jeg er leder. Nå er det opp til kommunen om dette blir realisert. Så kanskje det skjer ting her i nabolaget på Kjellerholen!
|
|
|
21/10/2019 20:32
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Næh, harru sett! Sanouka heier på NOTS Romerike, men det kommer vel neppe som en overraskelse for visse her inne 
|
|
|
01/10/2020 23:50
|
AtleGulbrandsen
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Så at de så smått var i gang med noen maskinbygde stier i Oslo tidligere i sommer, da jeg syklet "Pilotstien" på Langsetløkka på Kjelsås. Den var ikke mange meterne lang, men kanskje en start for et familievennlig "mini-Gullia" i Oslo?
Som jeg nevnte i min post om Beitostølen Trail Arena, stoppet familien og jeg i Valdres Aktivitetspark på veien. Der hadde de bygget noen familievennlige stier på et par kilometer med mye moro. Doseringer, bruer og utfordringer for både store og små. Får man det til i Fagernes, bør det jo være mulig i Oslo også...
|
|
|
02/10/2020 07:52
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Den grønne og blå delen av rundbaneløypa i Enebakk er veldig familievennlig. Litt mer høydemeter enn Happy rabbit, men morsomme svinger, trebro, små hopp etc. Seksåringen tar det meste nedover og mye oppover. Parker på Driv-plassen. Den rød delen er fint for nye voksne stisyklister og ungdom, trenger ikke hev-senk el demper. Mye flyt og knot i nærheten.
|
|
|
[Re: blair]
23/12/2021 12:47
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Ser ingen nevner Drammen Bikepark, ikke så langt unna Oslo og utrolig bra. Kanskje ikke det beste for de minste barna men det kommer sikkert etterhvert. Foreslår at de som vil ha bikepark i Oslo område drar ditt, kjøpe heiskort, bruk penger i butikken, blir med på dugnad og støtte det som allerede finnes. Jeg har også hørt rykter om at Vardåsen åpner heisen neste sommer for sykkel.
Kjerringåsen bikepark er en annen mulighet med god stier.
2-3 heisbasert bikeparks innen en time fra Oslo. en annen ting er at heisen er en glimrende innfallsport til Drammensmarka/Finnemarka med milevis med fine stier
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
|
|