Mitt neste telt skal være
Fjellreven Abisko Dome 3 . Så da må jeg kunne anbefale det til deg og.
Har teltet flere ganger i et slik uten å bruke en eneste plugg (lite vind) så det er perfekt til bruk på snaufjellet.
Her har man også inngang på hver side, slik at man slipper å krype over hverandre hele tiden. Også veldig behagelig å kunne organisere hver sine ting i hvert sitt fortelt (om man er to)
Jeg synes det er helt overlegent å kunne gå inn og ut av teltet via langsiden. Bare å rulle ut posen og glide den helt ned og smette smidig sidelengs inn og ut

. Verste jeg vet er å krype ut av posen via toppen og havne rett ut i forteltet. Veldig greit å organisere seg i teltet også når man kan angripe fra to sider, særlig i dårlig vær.
Forteltene er dog litt små,
Om dere er tre i teltet og guttene ikke er så veldig lange kan man oppbevare ganske mye i fotenden også.
En annen mulighet er å bruke ene forteltet til rent lager, og den andre inngangen som kjøkken/matlaging etc. Da må man riktig nok krype over hverandre igjen.
Teltet er skikkelig solid og derfor ikke blandt de letteste, men om man deler vekta i sekken er det helt innenfor. Kan også brukes om vinteren, men har ikke snøskjørt.
Om gutten for skikkelig smaken på dette og vurderer soloturer om ett år eller to kan jeg anbefale
Hilleberg Niak . Det er et lett telt med kjempebra kvalitet. Det er selvstående. Det har ventilering inn via skjørtekanten på ytterteltet så det kan potensielt bli litt vind inn i teltet om det blåser friskt.