Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

En 8-åring med utferdstrang - trenger telt

En 8-åring med utferdstrang - trenger telt #2527167 19/12/2018 07:34
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Husets 8-åring har fått det for seg at "villmarka" kaller, og dette er i og for seg ikke noe blaff, men nå vil han sove ute også. Da kanskje ikke midt på vinteren når det blir for kaldt, men gjennom sen vår, sommer og godt utover høsten.

Spørsmålet er da telt, og hva slags telt? Her er det nok snakk om at far selv må være med, i hvert fall noen år til, og om ikke lenge kommer det en lillebror bak som er - minst - like interessert i og komme seg ut i skog og mark. Så plass til 3 er nok en fordel; bikkja kan nok sove ute om nødvendig vil jeg tro.

Men hva slags telt burde vi gå for? Jeg ser for meg at skog og snaufjell er hovedaktiviteten fremover, vi snakker neppe ukelange ekspedisjoner, men en helg/langhelg vil nok skje.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: En 8-åring med utferdstrang - trenger telt [Re: eOpseth] #2527175 19/12/2018 08:16
per-e Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Et tunneltelt til 3 personer kan kanskje passe bra. Et lettvekst telt kan passe hvis poden etterhvert skal ut på tur selv og skal bære teltet. F.eks. Helsport har flere modeller til en grei pris. Går man opp i pris har Hilleberg flere fine modeller.

Re: En 8-åring med utferdstrang - trenger telt [Re: eOpseth] #2527183 19/12/2018 09:10
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Er ikke veldig mye på tur, men har tatt meg selv i å ønske jeg hadde hatt kuppeltelt noen ganger det siste året. Telter man på fjellet er det ikke uvanlig at det er bare et tynt jordlag oppå berget, og da kan det være krevende å feste et tunelltelt tilstrekkelig.

Har Helsport og Hilleberg, og liker Hilleberg best (Nallo 3 GT). Men Hilleberg har ikke så mange kuppeltelt, og Saivo blir seriøst overkill for min bruk i hvert fall (det er også tungt, og dyyyrt). Sjekk ut Helsport Reinsfjell Pro (helårs kuppeltelt, 4,2 kg til 7.000,- kroner), det synes jeg virker som et godt telt.

Re: En 8-åring med utferdstrang - trenger telt [Re: eOpseth] #2527189 19/12/2018 09:32
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har selv gått tilbake til kuppeltelt, fra tunnel, for bruk på fjellet. Kun meg selv som telter på fjellet på vinteren, men har fremdeles et 4-manns tunneltelt til bruk med familien.

Kuppelteltet mitt er et Husky (tsjekkisk merke) kjøpt fra Kårvatn Fjellutstyr. Mye telt for pengene, med noen veldig fine løsninger. Riktignok ikke det letteste teltet i klassen.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: En 8-åring med utferdstrang - trenger telt [Re: eOpseth] #2527227 19/12/2018 12:05
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Reinsfjell pro støttes. Det er vel det teltet jeg hadde kjøpt om jeg kun skulle ha ett telt. For tre voksne synes jeg plassen blir snau, men det gjelder for alle tremannstelt og reinsfjell pro er bedre her enn majoriteten. Et annet alternativ er holmeslet eller nå frisport sitt tre eller firemannstelt. Det har litt mer plass, og man kan stå oppreist og sitte på stol i teltet. Dette er et telt i luksuskategorien og veier derfor en del ekstra. Ikke noe du drar med deg på lange turer hvor man slår ny leir hver kveld. Men verdt å dra med seg når man skal kose seg på tur. Kanskje det mest komfortable teltet på markedet.

Re: En 8-åring med utferdstrang - trenger telt [Re: eOpseth] #2527259 19/12/2018 13:40
Flo Offline
Ringrev
Ringrev
Mitt neste telt skal være Fjellreven Abisko Dome 3 . Så da må jeg kunne anbefale det til deg og.
Har teltet flere ganger i et slik uten å bruke en eneste plugg (lite vind) så det er perfekt til bruk på snaufjellet.
Her har man også inngang på hver side, slik at man slipper å krype over hverandre hele tiden. Også veldig behagelig å kunne organisere hver sine ting i hvert sitt fortelt (om man er to)

Jeg synes det er helt overlegent å kunne gå inn og ut av teltet via langsiden. Bare å rulle ut posen og glide den helt ned og smette smidig sidelengs inn og ut ICON_SMILE. Verste jeg vet er å krype ut av posen via toppen og havne rett ut i forteltet. Veldig greit å organisere seg i teltet også når man kan angripe fra to sider, særlig i dårlig vær.

Forteltene er dog litt små,

Om dere er tre i teltet og guttene ikke er så veldig lange kan man oppbevare ganske mye i fotenden også.

En annen mulighet er å bruke ene forteltet til rent lager, og den andre inngangen som kjøkken/matlaging etc. Da må man riktig nok krype over hverandre igjen.

Teltet er skikkelig solid og derfor ikke blandt de letteste, men om man deler vekta i sekken er det helt innenfor. Kan også brukes om vinteren, men har ikke snøskjørt.

Om gutten for skikkelig smaken på dette og vurderer soloturer om ett år eller to kan jeg anbefale Hilleberg Niak . Det er et lett telt med kjempebra kvalitet. Det er selvstående. Det har ventilering inn via skjørtekanten på ytterteltet så det kan potensielt bli litt vind inn i teltet om det blåser friskt.

Re: En 8-åring med utferdstrang - trenger telt [Re: eOpseth] #2527538 20/12/2018 21:14
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Niak var et godt tips - det skal sjekkes videre, og kan være en god start om han blir litt bitt av basillel på egenhånd også.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: En 8-åring med utferdstrang - trenger telt [Re: eOpseth] #2527542 20/12/2018 21:36
B
bamse_bra Offline
Avhengig
Avhengig
B
Her sov eldstemann ute fra mai til oktober når han var 8. I hagen riktignok.

Re: En 8-åring med utferdstrang - trenger telt [Re: eOpseth] #2527584 21/12/2018 08:53
mogens Offline
Besatt
Besatt
Merk at det er stor forskjell i reell plass mellom merker og modeller på det som oppgis som eksempelvis 3-manns og 2-mannstelt.
Jeg har selv et Helsport Ringstind 2 tunneltelt (med kun 1 stang) og et Marmot Vapor 2 kuppeltelt. Sistnevnte har grei plass til to voksne, mens to voksne i Ringstind 2 er mer en teoretisk/kriseløsning. Som andre skriver så er du mer avhengig av skikkelig bardunering på tunneltelt.

Er godt fornøyd med begge disse, Vapor finnes også som tremanns. Det jeg liker godt med det er at begge "dørene" på innertelt er dobbel med myggnetting i hele flaten, så i fint vær på fjellet på sommeren kan man ha forteltet åpent og kun myggnetting i åpningen i innerteltet og våkne med naturen som utsikt. Ringstind har kun myggnetting-åpning øverst i innerdøren. Det som var minus med Vapor var at de var gniten med pluggene, så jeg måtte kjøpe noen ekstra for å kunne bardunere det fullt ut.

Telt er en vare som ofte svinger mye i pris, så det kan lønne seg å følge med på kampanjer og tilbud. Jeg har kjøpt begge mine til kampanjepris.

Re: En 8-åring med utferdstrang - trenger telt [Re: Flo] #2527613 21/12/2018 10:39
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Sitat: Flo
Mitt neste telt skal være Fjellreven Abisko Dome 3 . Så da må jeg kunne anbefale det til deg og.
Har teltet flere ganger i et slik uten å bruke en eneste plugg (lite vind) så det er perfekt til bruk på snaufjellet.
Her har man også inngang på hver side, slik at man slipper å krype over hverandre hele tiden. Også veldig behagelig å kunne organisere hver sine ting i hvert sitt fortelt (om man er to)

Jeg synes det er helt overlegent å kunne gå inn og ut av teltet via langsiden. Bare å rulle ut posen og glide den helt ned og smette smidig sidelengs inn og ut ICON_SMILE. Verste jeg vet er å krype ut av posen via toppen og havne rett ut i forteltet. Veldig greit å organisere seg i teltet også når man kan angripe fra to sider, særlig i dårlig vær.

Forteltene er dog litt små,

Om dere er tre i teltet og guttene ikke er så veldig lange kan man oppbevare ganske mye i fotenden også.

En annen mulighet er å bruke ene forteltet til rent lager, og den andre inngangen som kjøkken/matlaging etc. Da må man riktig nok krype over hverandre igjen.

Teltet er skikkelig solid og derfor ikke blandt de letteste, men om man deler vekta i sekken er det helt innenfor. Kan også brukes om vinteren, men har ikke snøskjørt.

Om gutten for skikkelig smaken på dette og vurderer soloturer om ett år eller to kan jeg anbefale Hilleberg Niak . Det er et lett telt med kjempebra kvalitet. Det er selvstående. Det har ventilering inn via skjørtekanten på ytterteltet så det kan potensielt bli litt vind inn i teltet om det blåser friskt.

Har abisko dome 3. Det er et veldig bra telt og bedre enn reinsfjell pro til vinterbruk. Men jeg tror likevel jeg vil anbefale reinsfjell pro 3 framfor abisko dome siden reinsfjell er rimeligere og romsligere og i mine øyne et mer praktisk telt enn abisko dome til alt annet enn vinterbruk. Men begge telt er vel noe av det beste du får tak i akkurat nå.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå