Zwift-ritt-hekta: tuller jeg til off season?
|
Zwift-ritt-hekta: tuller jeg til off season?
12/12/2018 06:40
|
SiljeKH
OP
Fjellrev
|
OP
Fjellrev
Jeg trener på rulle nå i lavsesongen for å bygge opp base og form til rittsesongen neste år (enduro, rundbane, TSR og Ultrabirken er på programmet)
Som mange andre så åpnet Zwift en egen motivasjon for å sykle rulle. Jeg har kjøpt meg en Flux og jeg har blitt medlem av et VR-team, som rett og slett er veldig hyggelig. Den siste mnd-5 ukene har jeg syklet ca 2 zwiftritt i uka. Gjerne et kort ritt på rundt 45-50 min og noen lengre på opptil 90 minutter. Full spiker og kjørr fra start. Veldig gøy! Jeg sper på med noen recovery-rides innimellom. Mye jobb og oppussing har ført til at det bare blir rundt 5-6 timer i uka, halvparten da på eller over terskel og halvparten rolig. Akkurat nå har jeg opplevd god fremgang og føler at kroppen min syntes det er helt fint med relativt sett lite sykling.
Spørsmålet er om jeg bør sykle mindre ritt og heller sykle mer hardøkter med strukturerte intervaller? Noen som har erfaring? Eller er ritta en god nok hardøkt selv om de mangler struktur?
|
|
|
Re: Zwift-ritt-hekta: tuller jeg til off season?
[Re: SiljeKH]
12/12/2018 07:32
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Mnjaa... Det er nok teknisk sett mest effektivt å kjøre strukturert etter en plan. Men motivasjon skal man ikke kimse av, ei heller hvis målet er å sykle fortest mulig til sommeren. Det er mange flere som er supermotivert for seriøs rulletrening i november, enn som orker når det er litt uti februar. Og hardkjør fører til mye godt, ikke minst når det er knapt med tid.
Jeg ville tenke det er noen punkter å være obs på, ut fra det du skriver. (Og uten å vite hvilke konkrete mål du har.)
Oppvarming er viktig. Hvis det blir å hoppe på, kjøre hardt kald, og så hoppe av, så blir det fort mer belastning enn det blir utvikling.
Litt blikk på totalfordelingen. Noen ritt blir litt lapskaus-aktig. Og hvis det er korte rykk og napp med ellers gode pauser mellom, og sjelden lengre, så kan det være lurt å spe på med noen strukturerte innimellom. Men det er viktigst at det harde er hardt nok, så ikke bare fyll på med mer uten å ha tenkt på totalbelastningen.
Rittlei. Du kan gå lei konkurranser før sesongen er i gang, i hvert fall hvis de begynner å bety noe. Det behøver ikke være et problem (det er jo gøy nå), men det kan jo være surt i mai.
Men alt i alt, hvis du har det moro, og har fremgang, og har lite tid å bruke til å gjøre det annerledes uansett, så er det begrenset hvor galt det kan være.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
[Re: oyvin]
12/12/2018 19:00
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Rittlei. Du kan gå lei konkurranser før sesongen er i gang, i hvert fall hvis de begynner å bety noe. Det behøver ikke være et problem (det er jo gøy nå), men det kan jo være surt i mai.
Spesielt dette bør du være obs på. Jeg har vært med på Zwift siden beta, og da gikk det i flere ritt i uka gjennom vinteren. Hadde det mye gøy, og det ble framgang av det også. Det kjipe var at når sesongen begynte, den ordentlige som foregår utendørs, så var jeg på en måte litt ferdig med rittsykling..da ville jeg kose meg mest på stier uten mål og mening, null motivasjon for å sykle konkurranser. Jeg er også med på et VR-lag, og jeg ser folk som drar det så langt som at de helt slutter å sykle ute fordi de gjør det så bra på nett, og i frykt for å skade seg når de faktisk må sykle i et felt eller blant biler/trær/folk/putt inn en frykt, eller rett og slett ikke eier tekniske egenskaper, men innehar solid watt. Man kan jo mene hva man vil om det...
Redigert av Hoaas; 12/12/2018 19:01.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
12/12/2018 20:19
|
John_Harald
Ringrev
|
Ringrev
Å ikke ta alle hardøktene ute, kan være en fordel. Selv synes jeg det ofte går for fort, når det går raskere på sykkel enn med bil. I år har jeg også kuttet ned på hardøktene i skogen, så de eneste skadene i år er som trener for barnegruppa i sykkelklubben.
Anbefaler å velge den treningsformen som du er mest motivert til å gjennomføre. For min del klarer jeg å presse meg ekstremt hardt i ritt på Zwift. Syns det også er enkelt å kjøre kvalitetsøkter på Sweetspot. Rolig langkjøring er kjedelig. Finn ut hva som fungerer best for deg og kjør på!
|
|
|
14/12/2018 12:34
|
Trond Vidar
I want to ride my bicycle
|
I want to ride my bicycle
Hvis du ikke har som mål å bli best i verden, så tenker jeg at hvis du har funnet en lystbetont måte å trene hardt på så er det ingenting i veien med det. Du blir god på det du trener på, så hvis du skal sykle maraton-etapperitt i europa med 2500 høydemeter hver dag så lønner det seg nok ikke med ritt med Zwift som varer rundt timen. Skal du sykle bollecup eller bli startrask, så er nok Zwift veldig bra.
Jeg sykla ganske mange Zwift-ritt i vinter, og syntes jeg fikk god uttelling av det. Tåler MYE mer i starten av ritt, får mindre "sjokk" og har blitt sterk på 5-10-15 minutters harde segmenter. Gjorde det bra på TSR. Tåler bedre harde deler av et ritt (hvor det går fortere, eller er generelt hardt).
Kommer til å gjøre det samme i år. Sykler zwiftritt et par ganger i uka (maks), hviler når kroppen sier jeg må hvile, og tar meg lange skiturer. Tror ikke jeg blir lei av uteritt av den grunn, det er en helt annen idrett føler jeg.
|
|
|
16/12/2018 21:40
|
SiljeKH
OP
Fjellrev
|
OP
Fjellrev
Godt å høre at jeg ikke er på kollisjonskurs med alt som heter sesongoppkjøring. For meg er zwiftritt noe helt annet enn et IRL (når man bruker sånne ord er man gamer..) terrengritt. Virkelig to helt forskjellige ting. Jeg varmer alltid opp 30-45 minutter før start og kjøler ned i 10-15 min. Rittene er ofte ganske jevnt trøkk, ligger sjeldent og coaster bak en gruppe, melder meg på i riktig kategori og er ofte med på å dra. Har merket ganske bra forbedring av rulleFTP på bare en 6 ukers tid så... etter jul skal jeg passe på å få litt strukturerte økter og uten ritt, for da er jeg ferdig med å pusse opp, jej! Håper skikkelig det blir Zwift-NM igjen om noen mnd, anbefales for dere som er Zwiftere 
|
|
|
|
|