Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvordan stisykle på vinteren?

Hvordan stisykle på vinteren? #2526166 11/12/2018 21:02
E
etengesdal Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
E
Så denne vintersyklingen har for min del vært et tveegget sverd. På det beste fantastisk artig, dersom det er godt tråkket sti og snøen ligger til rette for det, mens det andre ganger kun har overasket positivt i den forstand at jeg har blitt utrolig kreativ på mengde og form av ukvemsord. Så jeg lurer da på, er det noen triks for å dette til på bli stabilt knall bra? Hva gjør dere for å få vellykkede turer på vinteren etter snøen har falt? Alt fra teknikktips til utstyrstips ønskes. Tjukksykkel er ikke innenfor budsjettet, men likefult interessant å høre om.

Antar at det finnes andre tråder med lignende tema, så dersom det er relevante linker settes det og pris på.

Takk!

Re: Hvordan stisykle på vinteren? [Re: etengesdal] #2526194 12/12/2018 07:35
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
du kommer langt med bredest mulig piggdekk, lavest mulig dekktrykk og godt ordforråd. og ja, du vil gå på trynet regelmessig

så kan du eventuelt vurdere stivalget ditt og muligens styre mer inn på snødekte grusveier

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Hvordan stisykle på vinteren? [Re: etengesdal] #2526209 12/12/2018 08:36
E
etengesdal Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
E
Ja, kjører per nu Ice spiker 2.25 29". Ser det er en annen tråd her som omhandler dette med piggdekk og 29", så trenger ikke dra opp den her, men det hadde vært gunstig med noen litt kraftigere varianter å velge i her.

Re: Hvordan stisykle på vinteren? [Re: etengesdal] #2526226 12/12/2018 10:08
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Jeg "hater det" men det er utrolig god balansetrening når folk har tråkket opp 10-15 cm brede spor og du detter nedi om du bommer. Vent en dag eller to til flere har gått opp spor så blir det bra :-)

Jeg unngår problemet i vinter 4,8 Dillinger 5 og tilhørende monster er årets verktøy fremfor 27,5 2,6 Ice Spiker og fulldemper, skal kjøre over kompisene som har stusselige 27,5+ Det ligger flere billige og brukte Fatbike'r på Finn, bla en haug fra White til 5-6-7.000 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=134845684 (aner ingenting om denne annet enn at den er billig)

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Hvordan stisykle på vinteren? [Re: etengesdal] #2526237 12/12/2018 10:42
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
"Jeg "hater det" men det er utrolig god balansetrening når folk har tråkket opp 10-15 cm brede spor og du detter nedi om du bommer."

Det er også fantastisk gøy når teknikken fyrst sit og ein finn flyten ICON_LAUGH Faktisk på høgde med sykling midt på sommaren for min del.

Redigert av TrondAM; 12/12/2018 10:43.
Re: Hvordan stisykle på vinteren? [Re: etengesdal] #2526248 12/12/2018 11:25
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Skal du sykle med tynne hjul så er du avhengig av stabilt vær og hardtråkka stier, kommer det 5 cm eller mer begynner det å bli håpløst uten mer flyteevne.

Svaret er fatbike.
Skal du ha det mest mulig gøy vinteren igjennom sp er det ingen vei utenom så lenge det ligger snø,
Og selv da vil du nok innimellom få bruk for et bredt vokabular av ukvemsord når snøen legger seg som et uregjerlig lag mel på de fine hardtråkka stiene dine og du bare kaver.
Mens selv på de verste dagene er det god trening. ICON_LAUGH

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Hvordan stisykle på vinteren? [Re: etengesdal] #2526251 12/12/2018 12:11
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg har synes sykling om vinteren har vært helt pyton til jeg plutselig fikk tenning for 3 sesonger siden. Nå sykler jeg vel mer om vinteren enn sommeren. Hva som var avgjørende for min del:

-Fatbike med dekk/hjul som er forholdsvis lette for å få sykkel følelsen. Når jeg fikk Jumbo Jim på sykkelen ble fatbike plutselig kult.

-Skikkelige vinterstøvler. fryse på bena ødelegger turen ganske så fort. Hadde noen Lake 303, men når jeg byttet til 45Nrth sine så ble alt mye bedre.

-BarMitts. Å sykle med store klumpete hansker gjør syklingen ganske døll. Og man fryser fort. Etter jeg fikk BarMitts kunne jeg sykle med vanlige langrennshansker og ha det varmt og digg.

-Lys på styre og hjelm.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Hvordan stisykle på vinteren? [Re: etengesdal] #2526253 12/12/2018 12:17
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg er enig med Ole Christian i det meste her, men synes også at vintersykling med 29x2,25 er skikkelig morsomt, på rett føre.
I lavlandet på Østlandet er føret ofte ganske så bra. Men man må gjøre seg kjent med hvilke stier som tråkkes opp og hvilke skuter-løyper som holder seg faste.
Frost etter mildvær gir supert sykkelføre når det først har kommet en del snø.
Tjukksykkel gjør at du får flere fine dager, og kan sykle lenger turer under mer varierende forhold.
Varme sko, hansker eller Barmitts og fine lys er viktige for glede og trivsel.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Hvordan stisykle på vinteren? [Re: etengesdal] #2526258 12/12/2018 12:36
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Jeg sykler både fat, mtb og cx, med og uten pigg, og storkoser meg på vinteren.

Noen flere tips:
- Ikke kle deg for varmt før start, men ha med ekstra lag i ryggsekk. Alltid vindtett front.
- Jeg starter med varme hansker, og bytter til tynnere før jeg blir svett. Bytter tilbake igjen for "transport" mot slutten - før jeg rekker å bli kald. Noen ganger har jeg gått fra hummer til tykke hansker til vanlige sommerhansker og tilbake igjen ila en tur.
- Hjelmtrekk, evt tape over de fremste luftinntaka på hjelmen
- Om du blir kald på føttene, jogg ved siden av sykkelen noen minutter.
- Vær nøye med renhold av sykkel, men ikke spyl vann overalt. La den få noen skikkelige tørkedager innimellom. Har du varmepumpe i huset er det en perfekt sykkeltørker ICON_SMILE
- Følger ekstra med på trykk i dempere. Kald vs varmere temp kan bølle med oppsettet. Har med demperpumpe.
- Noen bremser kan bli harde. Da hjelper en liten smøring av stemplene i callipperene som regel.
- Ta med varm kakao i sekken, stopp og nyt ICON_WINK

Lokalt har vi flere løypeløyper vi holder oss unna på sommeren, men nå har vi de nesten for oss selv, og i mørket ser vi andre eventuelle brukere på god avstand. Kan dermed gønne skikkelig. Gull!

Re: Hvordan stisykle på vinteren? [Re: etengesdal] #2526482 13/12/2018 15:44
J
j.bruu Offline
Entusiast
Entusiast
J
Skygg unna våte områder i kulda. den våte bekken eller gjørmedumpa legger seg som slaps på sykkel og gir og fryser umiddelbart fast noe som lett gir girproblemer.
Vent til alt er frosset før du sykler der.

Re: Hvordan stisykle på vinteren? [Re: etengesdal] #2526741 15/12/2018 15:47
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Akkurat slik kan det gjøres, topp start på dagen :-)
https://youtu.be/KX19o44Ngtg

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå