Det jeg ikke skjønner er hvorfor det kom så langt som til en rettsak. Hvorfor kunne ikke legen bare fortalt at han var på kjøret i militæret, og det har ikke helsetilsynet noe med? Skal man bli fratatt lisensen og jobben fordi man har vært litt våt en gang i tida? Han garnisonslegen hørtes ut som en fundamentalist-asshole som er snurt og vil hevne seg.
Så vidt jeg husker forsøkte han å fremstå som en totalt uansvarlig/på kjøret-lege ved oppmøte. Tror faktisk enhver lege da har plikt til å melde det videre til helsemyndighetene.
Militærlegen "møtte" derfor en lege-utdannet rekrutt som helt klart fremstod uegnet til å være lege. Det var først når helsemyndighetene begynte å grave at han "tilsto", og dermed slo det tilbake på ham selv.
Hvorvidt forsvaret har noen reell nytte av en slik fyr vet jeg ikke. Tror ikke jeg ville hatt ham som fastlege for å si det slik.
Forøvrig er dagens verneplikt blodig urettferdig ovenfor de få som faktisk gjennomfører den. De hadde fortjent adskillig bedre betingelser...
Rolf