Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tørre føtter

Tørre føtter #2525009 03/12/2018 21:53
andehans Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Et evig tilbakevendende problem dette: Hvordan holder jeg meg best tørr og varm på føttene? Jeg mistenker at jeg gjør det feil. Har hatt er par Giro Alpineduro vintersko i flere sesonger, men de er nå utslitt, men skal jeg kjøpe et nytt par til vintersykling eller funker det med skotrekk? Jeg har slitt ut flere skotrekk fra Giro, Pedaled etc men de har begrenset holdbarhet og funker ikke spesielt bra. Hva gjør dere i regn og dårlig forhold?

Re: Tørre føtter [Re: andehans] #2525037 04/12/2018 07:55
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: andehans
Hva gjør dere i regn og dårlig forhold?

HTFU evt. plastposer.

Anonym5
Re: Tørre føtter [Re: andehans] #2525039 04/12/2018 08:04
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har forelsket meg i ullsokker i merino. Frakter ut fuktigheten så du ikke blir kald (for vått blir det uansett)

// Too many roads, too little time
Re: Tørre føtter [Re: andehans] #2525054 04/12/2018 09:05
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Hvis du kjører skjermer og vanntett/avvisende bukse over skotrekk som igjen er over vintersko, klarer du deg ganske lenge før det siger gjennom. Og da er det så lite at du uansett varmer fuktigheten godt opp. Eventuelt en ullsokk om du er frysen på beina.

Re: Tørre føtter [Re: andehans] #2525058 04/12/2018 09:11
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Ullsokker er aldri noe ulempe. Plastposer gjør deg fort ekstra svett og kald.
Jeg liker ullsokker som går til knærne og skotrekk utenpå vanlige sko når det er varmt nok til at det er vått.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Tørre føtter [Re: andehans] #2525093 04/12/2018 11:23
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: andehans
Et evig tilbakevendende problem dette: Hvordan holder jeg meg best tørr og varm på føttene? Jeg mistenker at jeg gjør det feil. Har hatt er par Giro Alpineduro vintersko i flere sesonger, men de er nå utslitt, men skal jeg kjøpe et nytt par til vintersykling eller funker det med skotrekk? Jeg har slitt ut flere skotrekk fra Giro, Pedaled etc men de har begrenset holdbarhet og funker ikke spesielt bra. Hva gjør dere i regn og dårlig forhold?

Utfordringen med skotrekk er at det lettere siver vann opp gjennom cleatsene (mens vinterskoene er tette der). I tillegg sliter jeg også ut skotrekkene da jeg må gå noen hundre meter til barnehage, i tillegg til hundre meter fra sykkelparkering til garderoben på jobben.

Jeg sverger til merinosokker fra oktober til april. Plastposer funker ikke for min del, da jeg bare blir klam og deretter kald innenfra.

Re: Tørre føtter [Re: andehans] #2525094 04/12/2018 11:24
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Gode tips i denne og andre tråder om å holde seg varm og om mulig tørr på føttene når det er både kaldt og vått yes

Men vi som pendler og/eller bruker sykkelen flere ganger i døgnet vil også gjerne unngå at skoene blir gjennomvåte og dermed en smule ubehagelige og stinkende ICON_SMILE

Med vannavvisende sko med tett såle kombinert med overtrekk er jeg nesten i mål. Problemet er at buksene jeg liker, som Nanoflex, lett fører fuktighet inn under trekket og siden inn i skoene. Med regnbukse som overlapper skotrekket er det tørt i skoene, men regnbukse synes jeg er kjipt.

Hva gjelder trekk, bruker jeg uelegante, men praktiske Vaude Bike Gaiter Short. Fordelene er at de er rimelig vanntette, kan trekkes på i løpet av et halvt sekund ved behov (lukkes med borrelås bak) og tåler etter min erfaring godt tråkking.

Følger tråden og håper forresten det dukker opp gode råd om tilnærmet vanntette sko som også egner seg for mildere vær ICON_SMILE

Re: Tørre føtter [Re: andehans] #2525100 04/12/2018 11:55
andehans Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Nettopp. Lukt er et issue for å si det sånn. Når skoene ikke rekker å tørke over natta, så lukter det fort høgg, og den lukta er ikke lett å få bukt med. For meg er å holde føttene og skoene nesten tørre the holy grail. Temperatur finnes det ulike løsninger på, alt etter forholdene..

Re: Tørre føtter [Re: andehans] #2525106 04/12/2018 12:34
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg kjører vintersko type XC, en form for gamasjer og langbukse over de.

Vannet fra buksa renner utenpå gamsajene, gog videre ned langs skoa. Ingen ting inn i skoa før det er SKIKKELIG vått og vannet fra kroppen siger ned gjennom buksa og ned i skoa.
Men da er det uasnett så vått at jeg ikke gidder være ute.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Tørre føtter [Re: Sepeda] #2525122 04/12/2018 13:31
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Sepeda
Problemet er at buksene jeg liker, som Nanoflex, lett fører fuktighet inn under trekket og siden inn i skoene. Med regnbukse som overlapper skotrekket er det tørt i skoene, men regnbukse synes jeg er kjipt.

Jeg har ved noen anledninger tatt nanoflex-buksa mi over skotrekkene ved ankelen. Det ser kanskje litt rart ut, men det forsinker vanninntrengningen en god del, typisk nok til at man klarer seg en typisk pendleetappe på en snau time uten å bli søkkvåt. Spesielt Nanoflex pro er egnet til dette siden den har ganske vanntette legger.

Re: Tørre føtter [Re: andehans] #2525757 08/12/2018 18:22
G
Gaga Offline
Veteran
Veteran
G
Kjører Sidi goretex vintersko med neopen-mansjett rundt ankelen, Sidi foret skotrekk over der igjen og så vinter-bukse (vann-avstøtende, men ikke 100% vanntett) som er tight over skotrekkene. Men først og fremst, tynne sokker av merinoull. Skulle jeg bli våt, holder jeg meg i allefall noenlunde varm.

Moderator  support, Valentino