Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Vinterjakke som er vanntett?

Vinterjakke som er vanntett? #2524793 02/12/2018 15:11
Gustapho Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
er det for mye å be om? eller finnes det en slik jakke ?
er litt på leting etter en jakke som tåler minusgrader og regn,
driver å pendler 15km (hver vei) til jobb hver dag det ikke regner på cx`en.

noen tips evnt ? hive en regnjakke over vinterjakken ?
har sett litt på bikeshop og slikt og det virker som det er mye å velge imellom.

som eks, Sportful Stelvio Regnjakke, som ikke har noe isolasjon, kan kanskje være en jakke å hive over vinterjakken ?

er litt på bar bakke så er åpent for råd for hva folk gjør når det regner kl 6 på morran og man har lyst til å sykle men ikke har vantett og vaarm nok jakke til det,

Følg Meg gjerne på insta & strava
Gustpho
Strava
Re: Vinterjakke som er vanntett? [Re: Gustapho] #2524796 02/12/2018 15:52
K
KER Offline
Entusiast
Entusiast
K
Leter etter ca samme.
Sportful Fiandre Xtreme og Castelli Alpha ROS står høyt på lista mi.

Re: Vinterjakke som er vanntett? [Re: KER] #2524797 02/12/2018 16:02
Gustapho Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sitat: KER
Leter etter ca samme.

castelli alpha ros så absolutt noe jeg kunne sett for meg.

Gustpho
Strava
Re: Vinterjakke som er vanntett? [Re: Gustapho] #2524798 02/12/2018 16:05
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Jeg bruker en Gore Oxygen 2.0 som skalljakke over når det høljer ned. Den er pottetett og dertil klam, men man kan ev. lufte ved å åpne glidelåser på sidene og bak.

Create the problem and sell the solution
Re: Vinterjakke som er vanntett? [Re: Gustapho] #2524809 02/12/2018 18:09
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Ettersom det sjelden er minusgrader når det regner ICON_SMILE kommer jeg meg som regel gjennom regntunge og kjølige dager, slik vi har i Oslo for tiden, med gode, gamle Gabba - eller Perfetto, som jakka heter nå. Pendler som du gjør.

For vintervær er alternativene mange, i alle prisklasser. Som nevnt i andre tråder, er Craft Siberian en rimelig og meget varm vinterjakke. Den er også tilnærmet vanntett. Så vidt jeg kan forstå, er den nye Craft Rime noenlunde tilsvarende. Slett ikke like elegant eller avansert som alternativer fra Castelli og Assos, og enklere enn nevnte Gore Oxygen, uten luftehull, men utmerket til prisen og fin til pendling og tur i kulda. Kan kjapt bli for varm i varmegrader, slik Feltet.dk skriver i test, men jeg opplever den ikke som klam i kulda.

Når det begynner å virkelig hølje ned, er en helt lett regnjakke alltid fint å ha i bakhånd, d.v.s. i baklomma, for å trekke over, sommer som våt vinter.

Hi-Viz er både tids- og sesongriktig ICON_SMILE

Re: Vinterjakke som er vanntett? [Re: Gustapho] #2524811 02/12/2018 18:26
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dette er to jakker, er det ikke?:

1) En som er varm nok, og kanskje vannavstøtende. Bikeshop har Assos Mille GT Ultraz Winter Jacket feilpriset nå, og derfor svært billig til Assos å være.
2) En skalljakke til å ha over om det regner. Smart å velge en som ikke blir klam som faen. Stor sammelikningstest i nyeste Landevei.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Vinterjakke som er vanntett? [Re: Sepeda] #2524812 02/12/2018 18:26
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Denne tåler både en del regn og kulde og er vesentlig rimeligere enn f.eks Castelli: http://www.wiggle.co.uk/dhb-aeron-full-protection-softshell/

Har ikke prøvd den, men er fornøyd med lignende jakker fra DHB, så tipper denne er bra.

Re: Vinterjakke som er vanntett? [Re: Gustapho] #2524815 02/12/2018 18:48
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Sjekk neste ukes tilbud fra XXL. Jakka fra Gore til 799,- ser ut til å være egnet til ditt formål.

Re: Vinterjakke som er vanntett? [Re: Valentino] #2524817 02/12/2018 19:12
Gustapho Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sitat: Valentino
Dette er to jakker, er det ikke?:

1) En som er varm nok, og kanskje vannavstøtende. Bikeshop har Assos Mille GT Ultraz Winter Jacket feilpriset nå, og derfor svært billig til Assos å være.
2) En skalljakke til å ha over om det regner. Smart å velge en som ikke blir klam som faen. Stor sammelikningstest i nyeste Landevei.

det er kanskje en skalljakke jeg trenger da i så fall, har jo en klubbjakke som er mer en varm nok, for det er da en jakke en slenger over i dette tilfelle klubbjakken som tåler skikkelig regn?

Gustpho
Strava
Re: Vinterjakke som er vanntett? [Re: Gustapho] #2524823 02/12/2018 19:21
L
lc Offline
Medlem
Medlem
L
Har syklet med denne året rundt de siste 4 årene på vestlandet, har ennå til gode å skuffe.

Rapha winter jacket

Re: Vinterjakke som er vanntett? [Re: Gustapho] #2524824 02/12/2018 19:32
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: Gustapho
Sitat: KER
Leter etter ca samme.

castelli alpha ros så absolutt noe jeg kunne sett for meg.

Alpha ros er glimrende i vind og lett østlandsregn eller en kort regnbyge, men skikkelig regn går gjennom etter en halvtime.
Den opprinnelige Alpha holder bedre, min favorittjakke i alt tøft vær.

Re: Vinterjakke som er vanntett? [Re: Gustapho] #2524850 03/12/2018 05:44
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Om klubbvinterjakken din er den jeg tror det er, utmerkede Bioracer Race Proven Tempest Protect Winter Jacket, så tåler den noe nedbør. En skalljakke vil ta unna skikkelig regn, samt gi ekstra isolasjon i minusgrader.

Re: Vinterjakke som er vanntett? [Re: lc] #2524852 03/12/2018 06:46
nanonils Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: lc
Har syklet med denne året rundt de siste 4 årene på vestlandet, har ennå til gode å skuffe.

Rapha winter jacket

Kan skrive under på denne. Meget bra holdbarhet på jakken, og et stort pluss med lommer på ryggen.

Specialized Allez Sprint Sagan Edition
Trek Madone 6.9 pro
GT Grade
https://www.instagram.com/nanonils/
Re: Vinterjakke som er vanntett? [Re: joje] #2524880 03/12/2018 10:02
?
Øyvindzen Offline
Entusiast
Entusiast
?
Sitat: joje
Sjekk neste ukes tilbud fra XXL. Jakka fra Gore til 799,- ser ut til å være egnet til ditt formål.

Er det denne du mener? https://www.xxl.no/gore-wear-c3-classic-ws-thermo-jacket-1819-sykkeljakke-herre/p/1150294_1_style Hvordan er vanntettheten?

Øyv

Re: Vinterjakke som er vanntett? [Re: Gustapho] #2524882 03/12/2018 10:09
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Det var den jeg tenkte på ja.

Jeg har ikke sett eller brukt den selv, men det er Gore Windstopper som bør være tilstrekkelig om du ikke sykler i regnvær (som Gustapho). Den bør holde deg tørr på strekningen han sykler til og fra jobb og vel så det.

Re: Vinterjakke som er vanntett? [Re: Gustapho] #2524887 03/12/2018 10:20
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Membranen i en Windstopper-jakke er den samme som i en Gore Tex-jakke.

Forskjellen er at sømmene på en windstopperjakke ikke er tapet, altså vil vann etterhvert lekke inn gjennom sømmene. En softshelljakke holder også på mer vann enn bare et skall, noe som gjør at vannet vil trenge gjennom membranen på et tidligere tidspunkt enn det rene skallet.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Vinterjakke som er vanntett? [Re: Valentino] #2524905 03/12/2018 11:27
Gustapho Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sitat: Valentino
Om klubbvinterjakken din er den jeg tror det er, utmerkede Bioracer Race Proven Tempest Protect Winter Jacket, så tåler den noe nedbør. En skalljakke vil ta unna skikkelig regn, samt gi ekstra isolasjon i minusgrader.

Det stemmer.
Da er det en skikkelig skalljakke jeg er på jakt etter

Gustpho
Strava
Re: Vinterjakke som er vanntett? [Re: Gustapho] #2524908 03/12/2018 11:39
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Ta en titt på denne:
https://www.terrengsykkel.no/tester/test/7mesh-resistance

Den er både vann og vindtett, samt puster bra. Også veier den bare 115 gram.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Vinterjakke som er vanntett? [Re: sykkeloyvind] #2524938 03/12/2018 14:42
Gustapho Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sitat: sykkeloyvind
Ta en titt på denne:
https://www.terrengsykkel.no/tester/test/7mesh-resistance

Den er både vann og vindtett, samt puster bra. Også veier den bare 115 gram.

den så absolutt ike gæern ut, hvordan er størelsen på denne ? regner med å måtte gå opp 1 strl for å få den utenpå vinterjakken.
eller går man opp 2 ?
bruker Medium i bioracer vinterjakka

Gustpho
Strava
Re: Vinterjakke som er vanntett? [Re: Gustapho] #2524992 03/12/2018 20:13
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Tenkte på tråden din i regnværet i dag ICON_SMILE

Jeg er blant dem som ser frem til og nyter både høst og vinter på sykkelsetet. Elsker å følge lyskjeglen gjennom mørket, om det så er på is og snø eller mot en vegg av regn. Litt mer motstand enn i bedagelig sommervær.

Da jeg møtte sure tre grader og regn i dag morges, var det fristende å trekke på varm vinterjakke, men jeg motsto fristelsen. Vet at etter de første sure kilometrene blir det behagelig mildt i høstdrakten, som er tradisjonelle Gabba og Nanoflex. Og det ble en fin morgentur. Glad jeg ikke valgte noe varmere. Etter sen jobb falt jeg for fristelsen til å ta en omstendelig og unødvendig lang rute fra Oslo sentrum ut til de siste snøflekkene i Sørkedalen, med høstregnet piskende mot brillene. Trivselen er høy så lenge føtter og hender er varme og noenlunde tørre. Kommer hjem litt fuktig, men varm og lykkelig.

Nå skal både sykkel og rytter få en velfortjent dusj.

Hva er poenget? I grunnen intet poeng, bare noen ord om gleden over sykkeltur i regn ICON_SMILE Tror du er på rett spor med en helt lett vind- og regnjakke å trekke over favorittjakken. Og om du skulle falle for fristelsen til å investere i en tykkere jakke for bruk i regnvær, er mitt råd å gå for en jakke beregnet på fuktig vår og høst fremfor en fullblods vinterjakke. Det er ikke vinter hvis det regner ICON_SMILE

Re: Vinterjakke som er vanntett? [Re: sykkeloyvind] #2524997 03/12/2018 20:51
andehans Offline
Medlem
Medlem
Kan stemme i. Tredje sesongen med 7mesh Resistance jakke. Veldig lett, ikke alt for tett og fin passform. Ikke 100% regntett, men har fungerer veldig bra. Eneste er at jeg savner lommer på ryggen, bare en sidelomme bak.

Re: Vinterjakke som er vanntett? [Re: Sepeda] #2525000 03/12/2018 21:08
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Digg innlegg, Sepeda.

Re: Vinterjakke som er vanntett? [Re: Sepeda] #2525020 04/12/2018 04:37
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: Sepeda
Tenkte på tråden din i regnværet i dag ICON_SMILE

Jeg er blant dem som ser frem til og nyter både høst og vinter på sykkelsetet. Elsker å følge lyskjeglen gjennom mørket, om det så er på is og snø eller mot en vegg av regn. Litt mer motstand enn i bedagelig sommervær.

Da jeg møtte sure tre grader og regn i dag morges, var det fristende å trekke på varm vinterjakke, men jeg motsto fristelsen. Vet at etter de første sure kilometrene blir det behagelig mildt i høstdrakten, som er tradisjonelle Gabba og Nanoflex. Og det ble en fin morgentur. Glad jeg ikke valgte noe varmere. Etter sen jobb falt jeg for fristelsen til å ta en omstendelig og unødvendig lang rute fra Oslo sentrum ut til de siste snøflekkene i Sørkedalen, med høstregnet piskende mot brillene. Trivselen er høy så lenge føtter og hender er varme og noenlunde tørre. Kommer hjem litt fuktig, men varm og lykkelig.

Nå skal både sykkel og rytter få en velfortjent dusj.

Hva er poenget? I grunnen intet poeng, bare noen ord om gleden over sykkeltur i regn ICON_SMILE Tror du er på rett spor med en helt lett vind- og regnjakke å trekke over favorittjakken. Og om du skulle falle for fristelsen til å investere i en tykkere jakke for bruk i regnvær, er mitt råd å gå for en jakke beregnet på fuktig vår og høst fremfor en fullblods vinterjakke. Det er ikke vinter hvis det regner ICON_SMILE

Flott innlegg, sykling er kjekt i all slags vær!
- En liten kommentar: Det dere kaller regn i Oslo, kaller vi lett yr eller korte, lette regnbyger. Etter en halvtime i REGN er en gjennomvåt og kald i Gabba og Nanoflex. I ordentlig regnvær (over tid) kreves det tettere saker når temperaturen går under 5.

Re: Vinterjakke som er vanntett? [Re: alfred] #2525022 04/12/2018 06:15
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Takk!

Langt på vei enig ICON_SMILE Når det virkelig høljer, er det gjerne regntøy som gjelder. I sipevær er vannavstøtende fint.

Jeg er forresten bergenser og er som sådan født med svømmehud mellom tærne og er vanntett og herdet ICON_SMILE

Og for ordens skyld: Du undervurderer østlandsk, tropiske regn - når himmelen åpner seg og gater blir til elver, underganger blir kanaler og t-banen flommer over. Men her regner det stort sett nedover, mens det i hjemtraktene regner bortover ICON_SMILE

Re: Vinterjakke som er vanntett? [Re: andehans] #2525056 04/12/2018 09:09
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: andehans
Kan stemme i. Tredje sesongen med 7mesh Resistance jakke. Veldig lett, ikke alt for tett og fin passform. Ikke 100% regntett, men har fungerer veldig bra. Eneste er at jeg savner lommer på ryggen, bare en sidelomme bak.

Jeg har syklet 6 timer gjennom Baskerland i striregn og motvind med denne jakka. Var tørr fra navlen og opp. Ble veldig overrasket. Passformen er tight - jeg har medium og veier 75 kilo på 184 cm. Får plass til tjukk langermet alá Rapha Winter Jersey under, men ikke så mye mer.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Vinterjakke som er vanntett? [Re: Gustapho] #2525062 04/12/2018 09:29
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Støtter en lett regnjakke som kan pakkes i en lomme eller i seteveska. Sånne spesialgreier ender opp med å henge i skapet til akkurat den ene dagen i året det plagget er egnet.

Re: Vinterjakke som er vanntett? [Re: Gustapho] #2525096 04/12/2018 11:30
Gustapho Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Ble til at jeg gikk for 7mesh resistans,
Bestilte strl Large, så jeg kan hive den over vinterjakken viss det skulle dukke opp noen regnbyger påveis til jobb.

Gustpho
Strava
Re: Vinterjakke som er vanntett? [Re: sykkeloyvind] #2525099 04/12/2018 11:43
andehans Offline
Medlem
Medlem
Wow. Ja, jakka er bra, men er opplever at jeg noen ganger er våt, men kjenner jeg meg selv rett, så kan det like godt være svette. Jeg har L, 80kg på 180, så har grei plass til vinter jersey og baselayer under.

Re: Vinterjakke som er vanntett? [Re: Gustapho] #2525207 05/12/2018 08:34
E
edorF Offline
Entusiast
Entusiast
E
Jeg har selv en 7 Mesh resistance jakke, kjøpt etter anbefaling fra Herr Aas.
Jeg bruker størrelse xl, er 190cm høy og ca 95-100 kg (for) tung. Den sitter som et skudd og jeg får fint plass til et lag med ull under jakken de få gangene jeg har brukt den.
Merkelig nok for en sør-vestlending, har jeg ikke fått testet den i regnvær. Men den som et godt isolerende lag i vind og lett yr og jeg håper jeg får testet den skikkelig til våren.

Personlig mener jeg at den ikke er en god pendlerjakke, da den er for tynn og (sikkert) for skrøpelig. Dette fordi jeg sykler med sekk, og frykter at denne vil slite ut både stoff og membran tidligere enn ønsket.

Istedenfor sykler jeg med den særdeles usexy refleksjakken fra Proviz. Den har passform som en potetsekk, men er holder meg "tørr" i det været min landsdel er kjent for. Jeg har brukt den ned til -9 grader, og med et par lag ull under holdt jeg meg også varm.
Men i likhet med skjønnheten, kommer fuktigheten også fra innsiden da den puster omtrent like bra som Olof Palme.

Den er nok derfor et dårlig valg for de som skal jakte rekorder i pendlertiden eller er opptatt av å innholdet i stiltråden. Men trenger man en ujålete jakke som beskytter mot vær og vind kan denne være et greit valg.

Re: Vinterjakke som er vanntett? [Re: Gustapho] #2527006 18/12/2018 07:50
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino