Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Girproblem

Girproblem #2524431 29/11/2018 17:44
I
Ivar k Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
I
Hei, trenger litt hjelp med et kranglete gir.
Har trøbbel med giret-bak på landeveissykkelen. Det skiftet ikke riktig mellom alle drevene uansett justering av wire osv. Har nå skiftet girøret, giret, wire og strømpe. Intern wire, kontinuerlig strømpe fra giret til hendel. Jeg har justert inn giret med low skruen så det står rett under minste drev og strammet wire akkurat passe - ihht div instruksjonsvideoer. Problemet er at etter 4-5 klikk hører og ser jeg at giret går for kort for hvert klikk og kjedet hopper på riktig drev. Kjedet kommer ikke opp på det største drevet etter siste klikk med hendelen. Kan virke som det er noe kluss med hendelen på styret, men jeg kan ikke se noe feil. Det er en 105 hendel- 10 delt og 10 delt kassett, ca 4 år gammel. Ultegra gir, men hadde samme problem med et 105 gir før jeg begynte.
Er det noen som har noen tips ?
På forhånd takk.

Ivar

- Ivar
Re: Girproblem [Re: Ivar k] #2524478 29/11/2018 23:30
S
srolvag Offline
Fersking
Fersking
S
Her virker det som du bruker feil skrue. High skruen justerer du med på det minste drevet.

Re: Girproblem [Re: Ivar k] #2524498 30/11/2018 07:40
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
H og L skruene har ikke noe å si for indekseringen av girene videre på kassetten, de brukes bare som endestoppere. Ellers er det rett som srolvang sier, H skruen er for Høy fart og L skruen er for Lav fart (gjelder både front og bakgir), de kan gjerne stilles før du monterer wiren slik at du er sikker at du har fått stilt riktig og det ikke bare er kabelen som gjør at det stopper.

Hadde en kompis som slet med at uansett hvor mye han stilte på girene var det 2-3 gir midt på som hoppet frem og tilbake uten grunn. Viste seg at kassetten bak tydeligvis hadde fått en kakk under transport og noen tenner hadde fått en minimal bøy. Kan være en tanke å sjekke hvis det ikke sitter i selve hendelen da. Hvis du har noen som har et slikt girøreverktøy kan du sjekke at girøret virkelig er helt rett. Selv på nye sykler er det mye skeive girører og har du aluminiumsykkel så kanskje selve innfestningen for girøret er blitt skeivt, da hjelper det ikke med rett girøre. Hopper det på kassetten både når du girer oppover og nedover på kassetten.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Girproblem [Re: Ivar k] #2525996 11/12/2018 07:14
thomassen Offline
Ringrev
Ringrev
Skjevt girøre bør sjekkes alikevel du har montert et nytt på.
H og L skruen må stilles riktig, det holder ikke bare med en av de.

-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner.
-Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler.
http://sykkelsor.no

Moderator  support