Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Peugeot PK60

Peugeot PK60 #2524204 28/11/2018 12:05
Joffa_ Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Har fått tak i en noget eldre Peugeot fra 80/81.

Håpet å få denne i god stand, slik at den kan brukes igjen som en "trilletur"-sykkel på late dager. Gjerne med Simplex-derailleur og girene på ramma som originalt.

Store deler av ramma bærer preg av alderen, men noe av delene ser ut til å kunne gjenbrukes. Stått lagret og er ubrukt(!) siden 91. Så gummi er et lavtrykk unna og smuldre opp.
[img]https://lh3.googleusercontent.com/pi9zY5...RQ=w946-h709-no[/img]

Så kommer disse særegne Franske løsningene inn i bildet. Kasett og nav er vel umulig å bytte til noe annet hvis man skal gjenbruke bakfelg?
Noe det samme gjelder sikkert krank?

Alle innspill tas imot ICON_SMILE

Rammen står idag rensket og venter på lakk.
[img:left]https://lh3.googleusercontent.com/2uluQ6...bw=w946-h709-no[/img]

Tanken var pulverlakkering, men det noen som nevnte at loddingene på ramma er gjort med tinn og at de dermed trolig vil smelte og i verste fall renner vekk

If in doubt, go flat out!
----------
Re: Peugeot PK60 [Re: Joffa_] #2524300 29/11/2018 08:25
J
jorlie Offline
Entusiast
Entusiast
J
Fin sykkel, egentlig litt bedre enn den ser ut på det første bildet. Jeg tror den skal ha en ganske grei ramme, og bagasjebrettet er vel bare satt på i ettertid skulle jeg tro.

Har ikke så mye erfaring med restaurering, men jeg pusler litt med en gammel Motobecane touring sykkel, og det er endel som ikke passer helt, nei.

Først har du kranklageret som kan ha obskur dimensjon og gjenging (Fransk eller sveitsisk(!)) tror du trenger noe treadless hvis du planlegger å bytte.

Så er bredden på dropout antageligvis 126 og ikke 130 som på mer moderne sykler. Har hørt at det er rimelig kurant å utvide dette men ikke prøvd selv ennå.

Dernest kan det hende at girøret ikke passer moderne bakgir. Det finnes løse girøre som løser dette, men det kan hende du må pusle litt.

Moderator  support, Valentino