|
Ombygging hus i Oslo.Entrepenør/arkitekt anbefalt?
|
Ombygging hus i Oslo.Entrepenør/arkitekt anbefalt?
28/11/2018 10:16
|
magb
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Vi skal ombygge et hus som vi mest sannsynlig skal kjøpe i Oslo. (Komplisert, vi får iaff kjøpe det om vi vil). Huset er slik det står for lite og ikke helt egnet for barnefamilie (men god pris). Derfor snakk om noe påbygg på grunnflate, "åpne" opp taket med en arkløsning slik at får større andreetasje, vegger som skal tas ned her og der og flyttes ++. Arken er vel det mest omfattende og mest synlig fra utsiden.
Med andre ord trengs en arkitekt og en flink entrepenør/byggefirma. Vi har ingen erfaring fra denne bransjen, men registrerer et noe frynsete rykte. Ønsker derfor alle råd velkommen! Vi har allerede kontakt med en arkitekt som leverer forslag/skisser om et par uker. Anslår pris ca 40 k for dette, da er ikke tegningene ferdige men "bra nok" til å ta videre til entrepenør og skal være tilstrekkelige for å levere søknad til kommunen. Grei pris? (1100kr timen eksl mva for arkitekten).
Største utgiften blir uansett byggefirma. Her mottar jeg alle tips enten her eller PM med stor takknemlighet! Gjerne noen med personlig erfaring fra et firma som har levert varene til avtalt pris og tid på et større husprosjekt. Tanker om fastpris vs timepris? "Norske" firma vs firmaer som baserer seg mer på utenlandsk arbeidskraft? Noen tipset om at bør ha en tredjepart (byggingeniør/byggmester) for å se at "gjøres skikkelig arbeid". Er jo kanskje en idè, men også fordyrende og fornærmende (?) overfor aktuelle byggefirma? (Er lege selv, ser for meg at pasienten tok med enda en lege for å følge med på meg under behandlingen..).
|
|
|
Re: Ombygging hus i Oslo.Entrepenør/arkitekt anbefalt?
[Re: magb]
28/11/2018 10:33
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Du har da selvfølgelig sjekket at det er lov å bygge ut, og at det ikke er noen form for lokale restriksjoner som kan hindre dette? Flere steder er det en begrensning på andel av tomt i % som et eksempel.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
28/11/2018 10:39
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
+1 på eOpseth. Erfaringen fra boligjakt i Oslo for noen år tilbake er at "alle" møter til kamp når det er snakk om objekter som har potensiale til å bli større. (Og langt på vei de fleste ender opp med å gi så høye bud at totalkostnad pr m2 er hinsides nybygg...)
Og de som ikke er solgt allerede, er det gode grunner for....ref innlegget over...
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
28/11/2018 11:01
|
magb
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Ja tror vi har rimelig kontroll. BYA hadde gjerne vært økt, men om avslag der er det ikke absolutt nødvendig å øke. Å åpne opp skråtak til fullverdig andre etasje med slags horisontal arkløsning håper og tror jeg går gjennom. Vi har lavere takhøyde enn alle andre omliggende hus fra før.
|
|
|
28/11/2018 12:48
|
Heliboy
The Photographer
|
The Photographer
Vi bygget om vårt hus for et par år siden (Oppegård kommune), fra klassisk saltak 70-talls til pulttak og vedlikeholdsfri funkis, åpnet opp innvendig og lirket på en etasje til, og fikk en vanvittig økt bokvalitet. Fikk en bekjent artkitekt til å tegne det sammen med oss, og søke kommunen. Ble disp-sak pga takhøyde, da kommunens gamle plan ikke hadde skjønt at folk i dag gjerne bygger med skråtak, og særlig på skrånende tomter. 9 mnd behandlingstid og til slutt grønt lys. Kjørte parallelt 5-6 byggentreprenører på anbud basert på befaring og tegninger, gikk dem skikkelig etter i sømmene (ringte tidligere kunder etc for referanser, samt kjørte kredittsjekk/likviditetssjekk via Bisnode). Et par av dem risikerte faktisk å gå konkurs under byggeperioden, så de ble droppet.
Lærdom: I slike prosesser kommer det alltid opp "gode ideer" som fordyrer, men også forbedrer prosjektet. Vi valgte like godt å oppgradere til TEK10-standard på alt (utlekting og etterisolering av vegger) og sette inn Velux-vinduer for overlys, og det angrer vi ikke på, selv om det fordyret prosjektet en god del. Anbudene sprikte med over 1 million, selv om beskrivelsen var nokså detaljert, og vi landet på en av de som lå i midtsjiktet på pris, men i toppsjiktet på referanser, pluss at de hadde in-house teknisk tegner og byggingeniører. Det aller, aller viktigste viste seg å være at firmaet hadde en dyktig og ansvarlig prosjektleder, som sørget for all koordinering og fremdrift iht avtalt og detaljert plan. Kan telle antall konsultasjoner i byggetiden på èn hånd, for jeg hadde fryktet å måtte bruke mye av arbeidstiden min på dette. Firmaet satte 3-4 mann på jobben, og de var faktisk ferdige 3 dager før planen. 4 mnd totalt, og vi bodde i huset hele tiden (spiste frokosten på vaskerommet i to uker). Kreativ Tømrerservice, Drøbak, var firmaet. Prosjektlederen og basen var absolutt toppklasse, og vi slapp alt styret med å koordinere rørleggere, elektrikere, taktekker osv osv. Alt gikk 100% etter planen, selv med småting som alltid dukker opp underveis. Jeg sparte en god del på å trekke alle K-rør selv, etter avtale med el-firmaet. Vil definitvt anbefale fastpris på et slikt prosjekt, all inclusive, med en habil prosjektledelse. Alle tillegg og endringer underveis skal signeres for. Betaling i rater underveis, aldri noe på forskudd, men à-konto etter fremdrift. Gjør deg til venns med naboene med en gang, så slipper du innsigelser i byggesøknaden. I vårt prosjekt sto jeg for avtalte deler av materialkostnadene selv, som et eget punkt i avtalen med entreprenøren. Unngikk dermed å måtte betale for store påslag som de fleste entreprenører baker inn. Sett opp et AS, skaff deg en god byggmesteravtale med en av de større byggevarekjedene, og du vil ikke tro hvor mye du sparer i materialkostnader! Bare kledningen sparte jeg over 150.000 kr på i innkjøpskostnad. Ikke alle entreprenører vil akseptere at du står for deler eller all materialkostnad, for de priser anbudene stort sett med et påslag. Sluttsummen kommer helt an på hva slags betingelser du selv klarer å skaffe deg med en byggevarekjede. Basen på vårt prosjekt startet opp Snekkergutta AS i Drøbak, og jeg vil varmt anbefale dem - hvis de har kapasitet.
Redigert av Heliboy; 28/11/2018 13:09.
Løvsteika
|
|
|
28/11/2018 13:43
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Arkitekten bør allerede ha undersøkt hva kommunens arealplan og reguleringsplan sier om påbygning. Det kan være hensiktsmessig med norsk prosjektleder hos entreprenøren. Øvrig arbeidskraft trenger du ikke å forholde deg til. Hvis arkitekten finner på statiske krumspring verken de eller entreprenøren kan stå inne for kan de selv skaffe til veie fagpersonell
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
28/11/2018 16:36
|
magb
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Veldig interessante svar. Aldri hørt om at noen oppretter AS for å kjøpe inn materialer selv. Har du utdanning/bakgrunn som gjør at dette overkommelig for deg? For min del er det dessverre svært dårlig stilt med egne praktiske evner.
|
|
|
28/11/2018 17:01
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Man trenger jo ikke noe AS, kan jo forhandlere frem egen avtale eller få lov til å kjøpe på avtalen til et firma.
Jeg handler hos grossist på avtalen til en tidligere arbeidsgiver, fungerer utmerket.
Vil anta at det er enda enklere å gjøre det med byggevarer som uansett selges direkte til hvermannsen.
|
|
|
28/11/2018 17:38
|
oyvinsr
Ringrev
|
Ringrev
Sett opp et AS, skaff deg en god byggmesteravtale med en av de større byggevarekjedene, og du vil ikke tro hvor mye du sparer i materialkostnader! Bare kledningen sparte jeg over 150.000 kr på i innkjøpskostnad Interessant å høre om prosjektet ditt. Må ha vært en ganske seriøs investering om du klarte å spare 150 000 på kledning, pluss at du har 3-4 håndverkere i jobb i 4 mnd(?). Hvordan gjorde du det i praksis med materialinnkjøp? Fikk du en materialliste fra byggefirma og kjøpte inn etterhvert? kjøpte de materialer gjennom din konto? Hva med material som ble til overs, fikk du bytta det inn? Siden du gikk etter anbud på utførelse, betyr dette fastpris? Hvordan opplevde du kvaliteten på arbeidet utført? Flere bekjente av meg som nylig har bygd nytt eller totalrenovert har gått for medgått tid istedenfor fastpris, da de opplevde at kvaliteten på utført arbeid ofte ble lidende ved fastpris, og at totalkost ofte ble høyere.
|
|
|
[Re: Heliboy]
29/11/2018 07:31
|
jkl
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Vi bygget om vårt hus for et par år siden (Oppegård kommune), fra klassisk saltak 70-talls til pulttak og vedlikeholdsfri funkis, åpnet opp innvendig og lirket på en etasje til, og fikk en vanvittig økt bokvalitet. Fikk en bekjent artkitekt til å tegne det sammen med oss, og søke kommunen. Ble disp-sak pga takhøyde, da kommunens gamle plan ikke hadde skjønt at folk i dag gjerne bygger med skråtak, og særlig på skrånende tomter. 9 mnd behandlingstid og til slutt grønt lys. Kjørte parallelt 5-6 byggentreprenører på anbud basert på befaring og tegninger, gikk dem skikkelig etter i sømmene (ringte tidligere kunder etc for referanser, samt kjørte kredittsjekk/likviditetssjekk via Bisnode). Et par av dem risikerte faktisk å gå konkurs under byggeperioden, så de ble droppet.
Lærdom: I slike prosesser kommer det alltid opp "gode ideer" som fordyrer, men også forbedrer prosjektet. Vi valgte like godt å oppgradere til TEK10-standard på alt (utlekting og etterisolering av vegger) og sette inn Velux-vinduer for overlys, og det angrer vi ikke på, selv om det fordyret prosjektet en god del. Anbudene sprikte med over 1 million, selv om beskrivelsen var nokså detaljert, og vi landet på en av de som lå i midtsjiktet på pris, men i toppsjiktet på referanser, pluss at de hadde in-house teknisk tegner og byggingeniører. Det aller, aller viktigste viste seg å være at firmaet hadde en dyktig og ansvarlig prosjektleder, som sørget for all koordinering og fremdrift iht avtalt og detaljert plan. Kan telle antall konsultasjoner i byggetiden på èn hånd, for jeg hadde fryktet å måtte bruke mye av arbeidstiden min på dette. Firmaet satte 3-4 mann på jobben, og de var faktisk ferdige 3 dager før planen. 4 mnd totalt, og vi bodde i huset hele tiden (spiste frokosten på vaskerommet i to uker). Kreativ Tømrerservice, Drøbak, var firmaet. Prosjektlederen og basen var absolutt toppklasse, og vi slapp alt styret med å koordinere rørleggere, elektrikere, taktekker osv osv. Alt gikk 100% etter planen, selv med småting som alltid dukker opp underveis. Jeg sparte en god del på å trekke alle K-rør selv, etter avtale med el-firmaet. Vil definitvt anbefale fastpris på et slikt prosjekt, all inclusive, med en habil prosjektledelse. Alle tillegg og endringer underveis skal signeres for. Betaling i rater underveis, aldri noe på forskudd, men à-konto etter fremdrift. Gjør deg til venns med naboene med en gang, så slipper du innsigelser i byggesøknaden. I vårt prosjekt sto jeg for avtalte deler av materialkostnadene selv, som et eget punkt i avtalen med entreprenøren. Unngikk dermed å måtte betale for store påslag som de fleste entreprenører baker inn. Sett opp et AS, skaff deg en god byggmesteravtale med en av de større byggevarekjedene, og du vil ikke tro hvor mye du sparer i materialkostnader! Bare kledningen sparte jeg over 150.000 kr på i innkjøpskostnad. Ikke alle entreprenører vil akseptere at du står for deler eller all materialkostnad, for de priser anbudene stort sett med et påslag. Sluttsummen kommer helt an på hva slags betingelser du selv klarer å skaffe deg med en byggevarekjede. Basen på vårt prosjekt startet opp Snekkergutta AS i Drøbak, og jeg vil varmt anbefale dem - hvis de har kapasitet. For en røverhistorie....
|
|
|
[Re: jkl]
29/11/2018 08:44
|
Heliboy
The Photographer
|
The Photographer
[/quote] For en røverhistorie....[/quote]
Hva slags dustede kommentar er det?
Løvsteika
|
|
|
[Re: oyvinsr]
29/11/2018 08:54
|
Heliboy
The Photographer
|
The Photographer
Sett opp et AS, skaff deg en god byggmesteravtale med en av de større byggevarekjedene, og du vil ikke tro hvor mye du sparer i materialkostnader! Bare kledningen sparte jeg over 150.000 kr på i innkjøpskostnad Interessant å høre om prosjektet ditt. Må ha vært en ganske seriøs investering om du klarte å spare 150 000 på kledning, pluss at du har 3-4 håndverkere i jobb i 4 mnd(?). Ja, det var en stor investering, men som har betalt seg både i økt boligverdi og ikke minst økt bokvalitet, samt betydelig redusert fremtidig vedlikeholdsbehov. Effektiv byggetid inkl stilas var drøyt 3 mnd, på grunn av sommerferie. Kledningen var relativt dyr dobbelfals rettkant MøreRøyal som er bestillingsvare, og det ble et betydelig antall lengdemeter (inkl to garasjer). På grunn av volumet (alt i èn produksjons-batch) så ble det såpass stor besparelse versus vanlig utsalgspris. Hvordan gjorde du det i praksis med materialinnkjøp? Fikk du en materialliste fra byggefirma og kjøpte inn etterhvert? kjøpte de materialer gjennom din konto? Hva med material som ble til overs, fikk du bytta det inn?
Beregnet en del selv, samt med hjelp av prosjektleder - dette var en del av dealen. Reisverk og Hunton I-bjelker, isolasjon etc bestilte de. 40 cm blåseisolasjon i tak. Vinduer, dører, kledning, skruer og elektrisk tok jeg. Sørget for at alt var iht TEK10 og dokumentasjonskrav. Koster nok litt mer, men er verdt det i lengden. Hørte f.eks. om gipsplatene som ByggMax pushet billig, som ikke hadde klarte SINTEF sine brannkrav. Det er ikke der du ønsker å spare inn 50 kroner på kvadratmeteren hvis det skulle ta fyr... Siden du gikk etter anbud på utførelse, betyr dette fastpris? Hvordan opplevde du kvaliteten på arbeidet utført? Flere bekjente av meg som nylig har bygd nytt eller totalrenovert har gått for medgått tid istedenfor fastpris, da de opplevde at kvaliteten på utført arbeid ofte ble lidende ved fastpris, og at totalkost ofte ble høyere.
Vi gikk på fastpris, med spesifisering og signering av alle endringer / tillegg, da vi mente dette var mest forutsigbart. Du vil garantert oppleve at ting blir dyrere enn stipulert, så sett gjerne av en buffer på +20%. Kvaliteten på utført arbeid er jo noe man ideelt bør overvåke selv, og ting kan reklameres på hvis man ikke er fornøyd. Det er særlig på sluttbefaring at det vil lønne seg å hyre inn en skarpskodd byggekyndig for å avdekke eventuelle reklamasjoner. Min fetter er byggeleder og tok jobben, og det var kun småtterier som ble utbedret. Det var solid utført håndtverk, og vi er kjempefornøyde.
Redigert av Heliboy; 29/11/2018 09:13.
Løvsteika
|
|
|
29/11/2018 09:11
|
jkl
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Sitat: " Kjørte parallelt 5-6 byggentreprenører på anbud basert på befaring og tegninger, gikk dem skikkelig etter i sømmene (ringte tidligere kunder etc for referanser, samt kjørte kredittsjekk/likviditetssjekk via Bisnode). Et par av dem risikerte faktisk å gå konkurs under byggeperioden, så de ble droppet."
Svar: Utførende (Kreativ Tømrerservice) du valgte har hatt negativ egenkapital siden 2012 og hadde over 4 mill i negativ egenkapital da de bygget for deg! Konkurs nå!
Sette opp et AS ??? Har vel ingen hensikt
Sparte over 150.000,- på kledning..... Da må du jo handlet kledning for kr 400.000,- veil. Svarende til kr 1.600,- pr m2 på en std enebolig
I min verden er det en røverhistorie, men ser du mener noe annet og det skal jeg ikke legge meg opp i.
|
|
|
[Re: jkl]
29/11/2018 09:21
|
Heliboy
The Photographer
|
The Photographer
Sitat: " Kjørte parallelt 5-6 byggentreprenører på anbud basert på befaring og tegninger, gikk dem skikkelig etter i sømmene (ringte tidligere kunder etc for referanser, samt kjørte kredittsjekk/likviditetssjekk via Bisnode). Et par av dem risikerte faktisk å gå konkurs under byggeperioden, så de ble droppet."
Svar: Utførende (Kreativ Tømrerservice) du valgte har hatt negativ egenkapital siden 2012 og hadde over 4 mill i negativ egenkapital da de bygget for deg! Konkurs nå!
Sette opp et AS ??? Har vel ingen hensikt
Sparte over 150.000,- på kledning..... Da må du jo handlet kledning for kr 400.000,- veil. Svarende til kr 1.600,- pr m2 på en std enebolig
I min verden er det en røverhistorie, men ser du mener noe annet og det skal jeg ikke legge meg opp i. Det var et et litt bedre svar. Kreativ Tømrerservice stilte garantier, og du refererer til e-kap-tall fra 2017. Dette var i 2014/15, og de satte Kreativ Holding (85% eierskap) som garantist. Vi visste at de hadde gått på en smell på egne prosjekter i annet selskap, og derav også a-konto betaling, slik at vi ikke risikerte å brenne penger. De beste folka der startet visstnok opp for seg selv / gikk videre kort tid etterpå. Hentet fra Purehelp: Kreativ Holding AS - Siste innlevert regnskap i 2017 viser en positiv egenkapital med NOK 5 746 000. Sette opp et AS har åpenbare fordeler også mht MVA, spesielt hvis man har en bi-næring som kan forsvare det. Da må du jo handlet kledning for kr 400.000,- veil. Svarende til kr 1.600,- pr m2 på en std enebolig MøreRoyal koster omtrent tre-gangen av vanlig impregnert, og huset vårt har inntil 8 meter høye vegger. Da kommer du ikke langt med 250 kvm, slik du antyder over. Med to garasjer i tillegg er du på langt over 500 kvm med minst mulig skjøting, 10% kapp iberegnet. Røverkommentarene dine kommer til kort :-)
Redigert av Heliboy; 29/11/2018 09:45.
Løvsteika
|
|
|
29/11/2018 09:52
|
oyvinsr
Ringrev
|
Ringrev
Veldig interessante svar. Aldri hørt om at noen oppretter AS for å kjøpe inn materialer selv. Har du utdanning/bakgrunn som gjør at dette overkommelig for deg? For min del er det dessverre svært dårlig stilt med egne praktiske evner. Jeg tror fort det kan bli krevende å stå for innkjøp selv, hvis man ikke har en grunnleggende forståelse for faget. Jeg tror heller at man bør få en deal med byggefirma om en gunstig pris på materialer, f.eks. deres innpris + 5-10% påslag. Det samme bør være mulig å få til hos elektriker/rørlegger. Må da også sikre deg at timerate ikke blir skrudd opp for å kompensere.
|
|
|
[Re: oyvinsr]
29/11/2018 11:15
|
Heliboy
The Photographer
|
The Photographer
Veldig interessante svar. Aldri hørt om at noen oppretter AS for å kjøpe inn materialer selv. Har du utdanning/bakgrunn som gjør at dette overkommelig for deg? For min del er det dessverre svært dårlig stilt med egne praktiske evner. Jeg tror fort det kan bli krevende å stå for innkjøp selv, hvis man ikke har en grunnleggende forståelse for faget. Jeg tror heller at man bør få en deal med byggefirma om en gunstig pris på materialer, f.eks. deres innpris + 5-10% påslag. Det samme bør være mulig å få til hos elektriker/rørlegger. Må da også sikre deg at timerate ikke blir skrudd opp for å kompensere. Det er nok den enkleste og den mest relevante løsningen for de aller fleste. Heller ikke så mange entreprenører som godtar uten videre at kunden står for materialkostnaden, da mye av inntjeningen naturlig nok ligger i påslaget. Større og solide entreprenørfirmaer har ofte de beste betingelsene, og da er det greit å akseptere et påslag så lenge det er gjensidig transparent (at de viser faktisk innkjøpspris og at påslaget er avtalt).
Løvsteika
|
|
|
[Re: Heliboy]
29/11/2018 16:41
|
jkl
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Røverkommentarene dine kommer til kort :-)
Tror ikke det! .. men nok om det ;-)
|
|
|
22/01/2019 08:37
|
magb
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Til alle med livserfaring og voksenpoeng i banken: Estimert påbyggingskostnader (ut i fra våre egne tegninger) er ca 1,9 mill inkl mva, dette er totalentrepenør med elektriker og rørlegger inkludert. Men arkitekt, søknader osv er ikke regnet med.
Jeg antar at må regne med at totalen kan bli en del mer, men hvor mye slingringsmonn er rimelig å regne med? 500 k mer? 1mill?
|
|
|
22/01/2019 08:41
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Istedenfor å vurdere så store slingringsmonn kan du vurdere å kjøpe deg en venn. Takstmann, pensjonert byggmester eller noe annet med god og bred kompetanse innenfor ditt prosjekt. Det gir deg også en ekstra kvalitetsikring av arbeidet du skal ha utført.
|
|
|
|
|