Ultrabirken 2019
|
Re: Ultrabirken 2019
[Re: lokomotiv]
01/09/2019 09:06
|
ErikR
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Fint å springe/trille saman med deg over Sjøseterfjellet, Oddefa. Og takk for sist på Furusjøen rundt. Blei dessverre DNF på meg for bosset var brått berre deformerte bitar av stål og alu og ville ikkje la seg reparere i lyngen uansett kor mykje eg banka og lirka.... Tror jeg har deg på filmen. Lurte litt på om demontering av bakhjul funket i lyngen :-) https://youtu.be/4j1S8Qc_r80Årets løype får terningkast sju fra meg. Masse morsomt, litt dritt som det skal være, og mye blide folk. Gleder meg allerede til neste år!
Beaten paths are for beaten men
|
|
|
[Re: Bjørn B]
01/09/2019 09:23
|
esv
Avhengig
|
Avhengig
Ble en fin, men tung tur i går. Selv om løypa var litt kortere bidro vinden og tåka til litt ultrafeeling likevel før start :-) Hadde en god åpning, men fikk ikke i meg noe mat første 2 timene. Hadde gledet meg til lefse på Nevelåsen, men fant ikke noe der og ville vente med gel til litt senere (dårlig vurdering). Dermed ble det tungt fra Sjøseterfjellet og helt til Elgåsen.
Etter å ha syklet ned Reinsfjell med brillene ytterst på nesa grunnet dugg ble de plassert i sekken resten av turen. Nevelfjell opp var bedre enn fryktet, og i nedkjøringa anslår jeg at minst 3 av de 15 som var foran meg på dette tidspunktet punkterte. Sier til meg selv at dette har noe med kjørestil å gjøre, men bytter sikkert mening når jeg punkterer der selv ;-)
Kom meg etterhvert til Sjøseterkrysset og fikk fylt flaske her. En liten drøm er å kunne betale litt ekstra for å få flaskebytte. Ser det er mange som har privat langing, litt kjedelig å ikke ha det og miste selskap/gruppe fordi man må stoppe for å fylle. Synes merkinga var helt grei, men kunne gjerne vært enda litt tydeligere noen steder. Syklet med ruta på garminen, så hadde ekstra trygghet der (men måtte skru av på Mellsjøen da jeg var nede på 20% batteri).
Stien fra Kollsjøen til Hornsjø og siste biten fra Melsjøhøgda til Elgåsen var tunge og jeg opplevde de som lite attraktive, men kan hende det var eget energinivå som var i bøtta. Deilig å komme ut på grusen og suse forbi birkebeinerne :-) Turen oppom Sjusjøfjellet og Lille-Lunken var fin og avslutningen derfra og ned synes jeg er veldig bra, deilig å få litt fart! Alt i alt ble det en bra tur, nådde plasseringsmålsetningen og kom meg godt under 5t30min.
|
|
|
01/09/2019 09:59
|
Supersand82
Ringrev
|
Ringrev
Oddafe: trur ikke det var alle som hørte at du spurte om tang. jeg var rimelig sikker på at det var tang du ropte etter (beklager, hadde ikke dette i sekken selv) men de foran var 100% sikker på at du ropte PANG. var vel mye adrenalin i systemene ennå  erfaring ifra årets runde.. LEGG INN GPX FILA PÅ GPS. og stol mere på deg selv enn han foran deg. Ble en detour rett før siste passering ved pellestova der vi var nede til okstjønnet før vi oppdaget at vi syklet feil, i tillegg ned ei skikkelig steinrøys på sjusjøfjellet. gikk med en del krefter og tid der.
************ @Supersand82 at Insta Strava athlete 972825
2023 Scott Foil RC 10 2022 Scott Spark RC 900 Team Issue 2021 Scott Addict RC 10 2016 Scott Speedster 10 CX 2015 Giant TCR Advanced 1 ************
|
|
|
01/09/2019 10:24
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vasket sykkelen nå og jaggu er fremhjulet helt knærta, og det stemmer med den følelsen jeg hadde at dette var ikke bare en vanlig punktering og guffe&patron ikke funka. Litt rart jeg ikke så det i går, både når jeg la i slange, pumpet, men også etter rittet når vi så etter punkteringen på dekket (og ikke så noe), men så det med en gang i stad. LItt kjipt da det er dyrt hjul, men samtidig greit å se at det holder så bra til tross for skaden. Og hadde jeg sett skaden hadde jeg vel muligens ikke tørt å sykla de siste 80-85 km. og dermed DNF....som dere skjønner at jeg hater he he. Men som en kompis sa i stad, slike skader hører med sporten vår, og bedre med carbonbrudd en beinbrudd.
|
|
|
[Re: Oddefa]
01/09/2019 10:55
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Og husk, DNF er kun godtatt når sykkelen er kaputt. Eller en må ha ambulanse. For hater DNF. +1. Du er min helt i år, Oddefa. Man bryter ikke bare fordi det går litt tungt. For andre gang fulgte jeg med fra sidelinja, men er nok tilbake neste år. Ultra er kjempegøy. I år gikk det ikke, folk rundt meg driver og fyller 50 selv om jeg selv er veldig ung, så jeg greide ikke å få timeplanen til å gå opp med Ultrabirken på dagen og så rekke 50-årslag på kvelden. sv
|
|
|
01/09/2019 13:09
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Da tenkte jeg at jeg måtte huske tang i sekken også. Det husket jeg ikke. Yepp, kalas dag i kalas løype... Startet veldig fornuftig og rett før Pellestova siste gang, dvs før Nevelfjell var jeg en av syv som kjørte feil, litt klønete skilting og vi fikk en super bonus på ca 10 minutter. Da bestemte jeg meg endelig for at å komme til mål etter fadesen i TSR var det viktigste, godt det skjedde. Tok igjen en klubbkompis etter hvert og med 4 mil til mål startet moroa, et knippe 15 cm høye nyklipte bjørke stubber, med 4-5 cm i diameter sto fint plassert og jeg tok en av dem litt på skrå og fikk kilt den i mellom kassetten og bakgiret. Kun de fire letteste girene virket (nesten) og vi forsøkte div knot for å få fikset det. Planen "if it's not broke don't fix it" virket som en god ide. Det gitt bare sånn passe og plutselig smalt bakskifteren inn i eikene og hele greia var skjev. Litt senere knakk vi godset i skifteren rett over girøret (Ibis lager så bra girører at de ikke knekker, yippi, kvalitet). Skifteren ble plukket av videre med singlespeed. Kjedet datt av og/eller låste seg hver 100-de meter, flott jeg ble ikke lenger andpusten og pulsen sank. Var en stund kjempefornøyd med senkepinnen, satt på setet og sparke-syklet med bena på grov sti, tok igjen en fyr på denne måten (stakkar) tenkte jeg snart var ved en matstasjon med mulig hjelp å få. DNF hylte i bakhodet men jeg hadde gått til mål om nødvendig (knakk lykta i Natthaueren, ble sykepleier på Vårtesten og det gikk helt galt i TSR... DnF nr 4 på rappen var ikke et tema... lurte på om det var sperretid eller om jeg trengte lykt) Ny kos i lyngen og jeg tok av et ledd til, da kunne jeg sykle jevnt i flere hundre meter før kjedet datt av eller låste seg. Så smalt det igjen og kjedet la seg på et stort tannhjul og jeg fikk det ikke av, så stramt at drevet foran gikk i ramma. Litt mer fundering sparke-sykle-løpende med setet helt nede + litt koselig gange i myr, gjørme og lyng, den gode samtalen med meg selv, gode refleksjoner... neste ide. Satte kjedekutteren på kjedet og det smalt skikkelig når leddet var ute. manglet selvsagt TANG og hadde ikke flere kjedelåser igjen. Trodde jeg måtte være sistemann igjen på fjellet men så dukket guds gave opp med en liten Leatherman, jeg fikk av låsen, kuttet et ledd til og endte med kun tredje (eller var det fjerde gir) som fungerte ganske bra, kun ca 3,5 mil igjen og jeg gikk i de fleste bratte/knotete bakkene for ikke å overbelaste løsningen. Fortsatt kom det en mange Ultrabirkere og alle var superhyggelige. Inn i Birken-køen, 300 i kadens på vei over bakketopper for å få fart, ned med senkepinnen og legge seg bak han tjukkeste i feltet og gønne forbi når farten tok seg opp, forbi en hel haug i oppoverbakker og frakjørt når det var slakt nedover. Mye raske folk i alle fasonger og på mystiske farkoster i pulje 47 og der omkring Topp underholdning for alle betalende tilskuere...…. Tror jeg takket alle som heiet langs veien og holdt armen ut foran grupper av folk som fikk hendene opp av lommene. Traff en eldre dame foran en drikkestasjon med lunken cola og ropte "du er den mest fantastiske kvinnen jeg har møtt" hvorpå venninnen bak disken utbrøt, nå er det min tur til å stå foran :-) Stoppet også på Kärcher bua og fikk vasket sykkelen. Maxxis Forekaster og min nye kompis Ripley fungerte helt fantastisk, været var topp, forfriskende vind som fjernet dugg på brillene og masse hyggelige folk i og utenfor løypa. Det kan ikke ha vært mange som fikk mer valuta for pengene enn meg, nesten 8 timer med kos og lave skuldre på Øyerfjellet.... Strava logget 50 minutter stopp, :-) Og jeg har lært litt mer om å mekke sykkel, håper jeg får bruk for det igjen ... Super løype, jeg kommer igjen neste år :-) Forresten, takk til klubbkompis Erik for gøyal film og Fredrik for hjelp med bakskifteren, super klubbkveld lørdag på Hafjell med 10 syklister på flere distanser og heiagjeng.... Jeg skal alltid ha med TANG på terreng ! ! !
Redigert av EmilZipp; 01/09/2019 13:52.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
[Re: EmilZipp]
01/09/2019 15:44
|
thomah25
Entusiast
|
Entusiast
Da tenkte jeg at jeg måtte huske tang i sekken også. Det husket jeg ikke. Yepp, kalas dag i kalas løype... Startet veldig fornuftig og rett før Pellestova siste gang, dvs før Nevelfjell var jeg en av syv som kjørte feil, litt klønete skilting og vi fikk en super bonus på ca 10 minutter. Da bestemte jeg meg endelig for at å komme til mål etter fadesen i TSR var det viktigste, godt det skjedde. Tok igjen en klubbkompis etter hvert og med 4 mil til mål startet moroa, et knippe 15 cm høye nyklipte bjørke stubber, med 4-5 cm i diameter sto fint plassert og jeg tok en av dem litt på skrå og fikk kilt den i mellom kassetten og bakgiret. Kun de fire letteste girene virket (nesten) og vi forsøkte div knot for å få fikset det. Planen "if it's not broke don't fix it" virket som en god ide. Det gitt bare sånn passe og plutselig smalt bakskifteren inn i eikene og hele greia var skjev. Litt senere knakk vi godset i skifteren rett over girøret (Ibis lager så bra girører at de ikke knekker, yippi, kvalitet). Skifteren ble plukket av videre med singlespeed. Kjedet datt av og/eller låste seg hver 100-de meter, flott jeg ble ikke lenger andpusten og pulsen sank. Var en stund kjempefornøyd med senkepinnen, satt på setet og sparke-syklet med bena på grov sti, tok igjen en fyr på denne måten (stakkar) tenkte jeg snart var ved en matstasjon med mulig hjelp å få. DNF hylte i bakhodet men jeg hadde gått til mål om nødvendig (knakk lykta i Natthaueren, ble sykepleier på Vårtesten og det gikk helt galt i TSR... DnF nr 4 på rappen var ikke et tema... lurte på om det var sperretid eller om jeg trengte lykt) Ny kos i lyngen og jeg tok av et ledd til, da kunne jeg sykle jevnt i flere hundre meter før kjedet datt av eller låste seg. Så smalt det igjen og kjedet la seg på et stort tannhjul og jeg fikk det ikke av, så stramt at drevet foran gikk i ramma. Litt mer fundering sparke-sykle-løpende med setet helt nede + litt koselig gange i myr, gjørme og lyng, den gode samtalen med meg selv, gode refleksjoner... neste ide. Satte kjedekutteren på kjedet og det smalt skikkelig når leddet var ute. manglet selvsagt TANG og hadde ikke flere kjedelåser igjen. Trodde jeg måtte være sistemann igjen på fjellet men så dukket guds gave opp med en liten Leatherman, jeg fikk av låsen, kuttet et ledd til og endte med kun tredje (eller var det fjerde gir) som fungerte ganske bra, kun ca 3,5 mil igjen og jeg gikk i de fleste bratte/knotete bakkene for ikke å overbelaste løsningen. Fortsatt kom det en mange Ultrabirkere og alle var superhyggelige. Inn i Birken-køen, 300 i kadens på vei over bakketopper for å få fart, ned med senkepinnen og legge seg bak han tjukkeste i feltet og gønne forbi når farten tok seg opp, forbi en hel haug i oppoverbakker og frakjørt når det var slakt nedover. Mye raske folk i alle fasonger og på mystiske farkoster i pulje 47 og der omkring Topp underholdning for alle betalende tilskuere...…. Tror jeg takket alle som heiet langs veien og holdt armen ut foran grupper av folk som fikk hendene opp av lommene. Traff en eldre dame foran en drikkestasjon med lunken cola og ropte "du er den mest fantastiske kvinnen jeg har møtt" hvorpå venninnen bak disken utbrøt, nå er det min tur til å stå foran :-) Stoppet også på Kärcher bua og fikk vasket sykkelen. Maxxis Forekaster og min nye kompis Ripley fungerte helt fantastisk, været var topp, forfriskende vind som fjernet dugg på brillene og masse hyggelige folk i og utenfor løypa. Det kan ikke ha vært mange som fikk mer valuta for pengene enn meg, nesten 8 timer med kos og lave skuldre på Øyerfjellet.... Strava logget 50 minutter stopp, :-) Og jeg har lært litt mer om å mekke sykkel, håper jeg får bruk for det igjen ... Super løype, jeg kommer igjen neste år :-) Forresten, takk til klubbkompis Erik for gøyal film og Fredrik for hjelp med bakskifteren, super klubbkveld lørdag på Hafjell med 10 syklister på flere distanser og heiagjeng.... Jeg skal alltid ha med TANG på terreng ! ! ! Med den storyen der er sub8 ganske utrolig. Sjøl syklet jeg sub7 UTEN en eneste teknisk stopp. En og annen tissestopp/lefsestopp/fylle flasker stopp/tryne i lyngen stopp/alt for mye klær til start-stopp, derimot ble det. Neste år skal det terpes mer sti i høy fart. Har blitt for mye hyggesykling i år. Men digget årets løype. 11 stigninger med dertil artige nedkjøringer i følge Garmin edge 530. Stemte bra. Og defileringen de siste 25 km er jo bare gøy!
Sesong? Er jo alltid sesong!
Thomas
|
|
|
[Re: thomah25]
01/09/2019 16:17
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Med den storyen der. Og defileringen de siste 25 km er jo bare gøy!
Slutten er jo absolutt den beste delen å kjøre Singlespeed. En hel haug kilometer nesten gratis. Hva syklet han på i fjor han galingen med stiv gaffel og Singlespeed, under 6 timer ? Gjetter på at han ikke hadde et så fryktelig lett gir som meg riktignok Forresten vekslet jeg noen ord mot slutten med en kar som hadde en brukket ramme som han spjelket med et par trepinner og gaffatape. Det var visst litt vinglete...og det var ikke underveis men i forkant... Ultra skal bare gjennomføres uansett !
Redigert av EmilZipp; 01/09/2019 16:24.
|
|
|
01/09/2019 17:33
|
esv
Avhengig
|
Avhengig
Super løype, jeg kommer igjen neste år :-)
Dobbelkudos for å gjennomføre, bra jobba! Det koster litt i hodet også å gidde og fortsette når det er sånn :-)
|
|
|
01/09/2019 17:35
|
Supersand82
Ringrev
|
Ringrev
jeg fikk aldri den drahjelpa jeg hadde til gode!!! du suste bare forbi i 100 å 70 i fart!! så du knota med bakgiret. kjipe greier. trur det var mange sykler som fikk det over fjellet. Ibis sykkelen var fin, men det var scott som kom frem 
2023 Scott Foil RC 10 2022 Scott Spark RC 900 Team Issue 2021 Scott Addict RC 10 2016 Scott Speedster 10 CX 2015 Giant TCR Advanced 1 ************
|
|
|
[Re: Supersand82]
01/09/2019 17:53
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
jeg fikk aldri den drahjelpa jeg hadde til gode!!! du suste bare forbi i 100 å 70 i fart!! så du knota med bakgiret. kjipe greier. trur det var mange sykler som fikk det over fjellet. Ibis sykkelen var fin, men det var scott som kom frem Og du sa... godt å treffe noen som er kjent (10 minutter for vi kjørte feil rett før Nevelfjell... jeg lå som nr 2 bak han fra Moss men skal ikke klandre noen, det skiltet var klønete satt opp og ingen av oss hadde tydeligvis lagt inn løypa.. ((heldigvis a jeg at jeg ikke var kjentmann men hadde syklet opp Nevelfjell dagen før)..
|
|
|
01/09/2019 18:57
|
Supersand82
Ringrev
|
Ringrev
hehe. Men det var ikke min eneste tur ut av løypa. hadde en bom til jeg da  var noen jeg sykla forbi 3 ganger. lurte sikkert på hva jeg rota med haha.. Var litt klønete plassert det skilte ja. sku ha peka rett opp. da har det vært soleklart hvilken sti av de 3 vi sku ta.
|
|
|
01/09/2019 19:09
|
Abraxane
Entusiast
|
Entusiast
Hei dere, Her er en haug med bilder fra Ultrabirken. De er tatt på Nevelfjell og Lunkefjell. På galleri-siden er det også en lenke til en skydisk hvor høyoppløste JPG-bilder kan lastes ned :-) BILDER FRA ULTRABIRKEN 2019 Og så er det en liten videosnutt med de beste bildene VIDEO FRA ULTRABIRKEN 2019 
|
|
|
01/09/2019 19:34
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Med den storyen der. Og defileringen de siste 25 km er jo bare gøy!
Slutten er jo absolutt den beste delen å kjøre Singlespeed. En hel haug kilometer nesten gratis. Hva syklet han på i fjor han galingen med stiv gaffel og Singlespeed, under 6 timer ? Gjetter på at han ikke hadde et så fryktelig lett gir som meg riktignok Forresten vekslet jeg noen ord mot slutten med en kar som hadde en brukket ramme som han spjelket med et par trepinner og gaffatape. Det var visst litt vinglete...og det var ikke underveis men i forkant... Ultra skal bare gjennomføres uansett ! ha ha, seriøst ? det får jo vår McGyver mekking til å virke ganske tamt. Kom på at jeg får mange år siden brukte spiker og gaffatape til å "fikse" innebandy kølla mi. Siden jeg var litt kjent for vel høy kølleføring og at min dårligste personlighetsegenskaper ofte kom frem når jeg spilte innbandy, så kan jeg trygt si at stemningen i gymsalen bar preg av nervøs stemning når jeg dukket opp der med den kølla. Tror jeg har den fortsatt.
Redigert av Oddefa; 01/09/2019 19:34.
|
|
|
[Re: Abraxane]
01/09/2019 20:27
|
Supersand82
Ringrev
|
Ringrev
Sykt mange fine bilder! Fikk virkelig frem den trolsk stemningen i tåka oppe på vidda
|
|
|
02/09/2019 06:54
|
Stige
Avhengig
|
Avhengig
Ut fra resultatlista kan det se ut som kun 16 av 342 stod av underveis? Det vitner om god innsats!
Ser ut som flere tenker som Oddefa: "Og husk, DNF er kun godtatt når sykkelen er kaputt. Eller en må ha ambulanse."
|
|
|
02/09/2019 07:12
|
hje
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Super løype som vanlig. Den hadde alt. masse stein, sånn at jeg selvsagt ble våt på beina, tendenser til krampe, ingenting teknisk, utrolig glad for å komme til mål sliten, møkkete og fornøyd Fikk mail fra birken i mai om ekstra oppmerksomhet fordi man stilte til start for 10 gang. Den så jeg ikke noe til.
Specialized
|
|
|
[Re: hje]
02/09/2019 07:42
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Fikk mail fra birken i mai om ekstra oppmerksomhet fordi man stilte til start for 10 gang. Den så jeg ikke noe til. Vår mann Fredrik med 10 gjennomførte møtte opp i mål og fikk en flott papp-diplom :-) snakk om kalas opptur. Kanskje de burde spurt et par sponsorer om litt gavedryss i en pose :-)
|
|
|
02/09/2019 07:56
|
hje
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Fikk mail fra birken i mai om ekstra oppmerksomhet fordi man stilte til start for 10 gang. Den så jeg ikke noe til. Vår mann Fredrik med 10 gjennomførte møtte opp i mål og fikk en flott papp-diplom :-) snakk om kalas opptur. Kanskje de burde spurt et par sponsorer om litt gavedryss i en pose :-) Den fikk jeg å :-)
Specialized
|
|
|
[Re: hje]
02/09/2019 08:28
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Gratulerer (med 10 stk gjennomførte ! ! !)
|
|
|
02/09/2019 08:35
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Utover å bli nevnt over høyttaleren både før start og ved målgang var det ingen oppmerksomhet å spore etter ti gjennomførte. Fikk dog noen kryptiske sms fredag kveld og var en kar som tok noen bilder før start. Pussige greier. Grønevik, derimot, leverte som vanlig, magiske bilder! Takk for at du både orket å holde ut oppe i tåkeheimen og gjøre alt etterarbeidet for å få bildene ut! Den trolske stemning kommer godt fram og hadde litt for mange troll i sinnet også etterhvert. Sleipt føre, tett tåke og mengder med landeveissykling var en sikker oppskrift på utallige tryn og mye bannskap. Likevel, ingen skader på verken kropp eller utstyr, men troen på stiferdighetene har fått seg en solid knekk. Jubileumsruta var flott. Nevelfjell hadde jeg sett veldig fram til, men været gjorde at den ikke leverte helt. Den nye åtteren var derimot meget bra. Tryna solid der også forsåvidt, men det var bare lyngbuskene som fikk unngjelde for det. Siste partiet før Elgåsen var hat, men kortere og bedre enn i fjor. Passe lengde synes jeg. Og: Emil og Oddefa bør kjøpe tang til hverandre til jul
|
|
|
02/09/2019 08:58
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Og husk, DNF er kun godtatt når sykkelen er kaputt. Eller en må ha ambulanse. Hehe - greit å være prinsippfast, men jeg er uenig. Jeg sto av på grusen etter Hitfjell. Sykkelen var like hel, ingen punktering, dagsformen var grei og jeg kunne fint sykle tilbake til bilen på Pellestova. Så hvorfor gi seg? Jeg innså at jeg hadde ønsketenkt meg fram til at betennelsen i ankelen hadde gått over. Det hadde den ikke. Smertene ble gradvis økende og fire timer til på sykkelen hadde sannsynligvis ødelagt hele sykkelhøsten (har bikka femti og restituerer skader med sneglefart). Jeg fullfører ikke Ultrabirken hvis prisen er lang tid med månedskort på toget og Netflix i helgene. Men, jeg skjønner hva du mener  Dypt imponert over din dag i fjellet. Har en klubbkompis som er i samme liga. For noen år tilbake ringte han leverandøren og ba dem komme opp i løypa med en sykkeldel som måtte erstattes. De kom og han fullførte 
|
|
|
02/09/2019 09:07
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Jeg ble ramset opp før start, men ignorert ved målgang. Og så fikk jeg diplom som jeg hentet selv, og som ble borte mens jeg kjøpte Burger. Fotografen som tok bilde av meg ved start jobbet for et byrå som selger bilder til lokalaviser  Vi får klappe hverandre på ryggen i stedet. Godt jobba med ti fullførte Runermn og hje. Og så skylder jeg Fredrik fra Nesodden en stor takk for å ha kjørt riktig der andre kjørte feil. Klapp på ryggen til ham også. LarsB
|
|
|
02/09/2019 09:16
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Neimen......... Jeg ble ramset opp før start, men ignorert ved målgang. ........ dette må jo være larsbs korteste rittrapport ever.
|
|
|
[Re: Tange]
02/09/2019 09:21
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Neimen......... Jeg ble ramset opp før start, men ignorert ved målgang. ........ dette må jo være larsbs korteste rittrapport ever. Hihi, har hatt det travelt og tygger på hva jeg egentlig synes.... LarsB
|
|
|
02/09/2019 09:33
|
Pennypacker
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Klart best komponerte løype så langt! I mine øyne en perfekt blanding av flyt og teknisk. Tror ikke jeg har opplevd fjellstiene så glatte noen gang, selv med Ardent 2,4 både foran og bak, og det gjorde det ikke noe bedre at jeg hadde litt for mye luft. Skjønte allerede på vei opp Hafjell at også vinden ville bidra til balanseutfordringer. Følte meg ofte som bambi på isen, med fotisett og kløning der jeg enkelt kommer opp og fram til vanlig, men lærte meg etterhvert å slingre med uten å bry meg om at det føltes helt annerledes enn det pleier.
Kort sykkelbukse og en tynn langermet supertrøye var perfekt påkledning.
Egen gjennomføring vil jeg påstå var tilnærmet optimal selv om dagsformen kunne vært hakket bedre. Bra tempo helt fra start, var redd jeg hadde startet for hardt da jeg begynte å bli sliten allerede opp Sjøsæterfjell, men spiste og drakk godt og beholdt trøkket helt til mål. Det er alltid en boost å blåse forbi grusbirkere både oppover og nedover, så det er bare moro å dele noen kilometer med dem.
Eneste problemet jeg opplevde på turen var at bakdemperen kollapset på toppen av det aller siste fjellet, så alle høydemeterne ned til mål ble kjørt på hardtail og så lav bakkeklaring at jeg hadde flere nesten-OTB'er av bråstopper når pedalene tok nedi. Måtte være veldig selektiv med tråkkene for å unngå alt av ujevnheter som det jo var en del av. Det kostet meg kanskje 3-4 minutter, men kunne vært så mye verre. Jeg passerte mange med sykkelen opp ned i lyngen, og fikk både høre om og se Oddefas problemer da vi samkjørte et stykke på grusen mot Sjøsæterfjell før han ble stående med kun tyngste gir i stiklatringene mot toppen. Bra du kom deg videre!
50 minutter bak snittet av topp 5 i 50-59 er kanskje i overkant av det jeg er god for, så jeg har all grunn til å være fornøyd. Ikke minst hadde jeg en god opplevelse, og det er jo viktig i seg selv. Imponerende mange sjukt sterke gæmliser som sykler vesentlig fortere enn meg. All mulig kudos til dere!
|
|
|
02/09/2019 09:39
|
busk
Fersking
|
Fersking
Hadde en fin opplevelse på fjellet. Fine stier, mange flotte segment og ikke minst bra stemning i løypa. Stort takk til løypelegger, og stort takk til alle frivillige. Jeg må innrømme at jeg syklet feil ved ca 45km (Nordøstsiden av Snauskallen) og muligens dro med meg flere der. Skulle tatt en skarp høyre opp der men så ingenting i tåka. Så beklager til dere som kom rett bak. Ingen tekniske problemer, men slapp ut litt luft i dekkene halvveis siden 1.9 - 2 bar var I overkant glatt. (Livredd for punktering) Etter det satt forecaster dekket foran litt bedre. Sykkelen fungerte utmerket (Orbea Oiz M10 TR) og 120mm vandring bak og fram kom godt med for meg. Deilig med et skikkelig terrengsykkelritt!
|
|
|
[Re: Lars V]
02/09/2019 09:50
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Nå har det jo gått nedover i Sarpsborg lenge så... Kan ikke gå så langt nedover når den høyeste toppen er 216.4moh 
|
|
|
[Re: Supersand82]
02/09/2019 10:25
|
ErikR
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
hehe. Men det var ikke min eneste tur ut av løypa. hadde en bom til jeg da  var noen jeg sykla forbi 3 ganger. lurte sikkert på hva jeg rota med haha.. He he, jeg passerte også samme karen 3 ganger. På de to første tryna jeg like etterpå. Tredje gangen jeg tok han igjen og når jeg fikk spørsmål om jeg ville forbi svarte jeg høflig at det turte jeg ikke etter 2 tynings. Han var sikkert like spent som meg om det gikk bra når jeg til slutt mannet meg opp for et tredje forsøk. Veldig hyggelig å få et "hold deg på setet nå da" på tredje passering. Beslutningen om å legge på ukjente dekk dagen før start går ikke inn på topp 10 smarte valg :-) Det tok 4 tryn å få justert farta i svinger med løst underlag. Læringskurven kunne med fordel være brattere, noe løpsopplegget også bærer preg av. Det er fjerde året med "opp som en bjørn og ned som en skinnfell".
Beaten paths are for beaten men
|
|
|
02/09/2019 11:54
|
kadensfjerner
Entusiast
|
Entusiast
Jau, da er det kommet mye verdifull info fra årets ritthistorier at utstyrslista kan forbedres. Den er da for de av oss som ikke er 100% vekt-horer, men har som pri 1 å unngå DNF.
Detaljer om verktøy og reservedeler ser nå sånn ut. Lista er for saker utover absolutte Birkens krav ; - Quick-link kjedelås - Kjedelåsverktøy (for quick-link også) - Girøre - Lapp til dekk, og/eller kanskje Sahmurai SWORD - CO2-patron m/adapter - Ventilkjerne (og verktøy til å skru in/ut, kjedekutter på miniverktøy funker) - Strips - Ducttape - Multiverktøy for sykkel, supplert med multiverktøy m/kniv og avbiter/saks - Dekkspaker - Flattang - Cleats - Bremseklosser (- Pumpe og slanger; står allerede på Birken sin kravliste for sekken, så dette er repetisjon)
Birkens krav til førstehjelpsutstyr sier minimum enkeltmannspakke, men ta også med: - Redningsfolie
Sjøl har jeg snev av vekt-horing og tar ikke med "alt". Men det er jo flere muligheter, f.eks. : - Dekk, eiker, oljo, bakgir, demperpumpe, boss, pedal, spjelkemateriell
For VIP kunder: - Telefonnr. til leverandør som kan transportere reservedeler ut i traseen ved havari
Redigert av kadensfjerner; 02/09/2019 13:31. Rediger grunn: unødvendig forbedring
|
|
|
|
|