Jeg sykla gjennom 60% av fjorårsløypa på en duggfrisk morgen etter to dager med hissig regn og det gikk utmerket. Hadde dekk som funket greit på fuktig stein, så selv nedkjøringene etter SMS var moro og langt fra dødelig
Stiene i UB land funker like fint på tørt som bløtt, og jeg stiller uansett, men det er jo mest moro å sykle i godvær! Ingen grunn til å ikke melde seg på tidlig.
Jeg har hytte i UB land og vet av erfaring at stiene på snaufjellet begyner å støve 15 minutter etter siste styrtbyge - i alle fall nesten. Av terrengritt så er UB av de rittene jeg mener tåler regn absolutt best. Jeg er mer opptatt av ok temperatur og lite vind for det er noe som kan gjøre rittet over middels utfordrende.
Når sykkelparken har høyere verdi enn bilparken er prioriteringene i vater.
Det er godt det er minst 15 av oss som tåler regn:
De tøffe er: Tone Kristin Larsen Tord Bern Hansen Kjell Seberg Lars Birger Nielsen Tor Halvor Bjørnstad-Tuveng Fredrik Meltzer Ronald Sivertsen Jon Kristian Svaland Ståle Bertil Deraas Arild Vegstø Tore Haverstad Hans-Jørgen Engen Øyvind Nesdal Rune Røsten Hans Olav Skogstad
Ultrabirken er fantastisk morsomt, uansett hvordan vær det er. Jeg tror alle dere som venter til siste uka for å få godvær risikerer å bite dere selv i ræva etterhvert. Jeg skjønner godt hvis Birken revurderer UB som arrangment med den labre påmeldinga som har vært de siste årene. Jeg måte desverre avmelde meg pga en skadet skulder, men merker at jeg veldig gjerne skulle ha vært med dere. Jeg var ikke med i tåkeåret 2016 men kjempet mot sperretiden det året det var så langt. Jeg skal sykle grus og ligge på syregrensa i 3,5-4t istedetfor å smile meg gjennom 7-8 timer på fjellet. Sees i målområdet
Pellestova-Hafjell-Nevelfjell-Hitfjell-Sjøsæterfjellet-Snultra og så strake veien hjem? Fin rute med masse flyt det! Litt lei av SMS så ok at den faller ut.
Pellestova-Hafjell-Nevelfjell-Hitfjell-Sjøsæterfjellet-Snultra og så strake veien hjem? Fin rute med masse flyt det! Litt lei av SMS så ok at den faller ut.
Ja siste delen av SMS var ingen høydare så greit å slippe den. Men hvis det blir slik du skisserer så blir det Nevelfjellet igjen da, har savnet den selv om jeg liker den best motsatt vei. Men får bra spredning tidlig da. Mange ganger har vi sykla Nevelfjellet opp fra Hafjellsiden ? 3 ?
Ellers blir det min 9 gang og mistet mulighet til å havne på den lista over her når jeg knakk kragebeinet i 17. Flere grunner antar jeg til at frafallet på UB har blitt så stort. Men tror at med å flytte starten til Pellestova så tok en birken ut av ultrabirken og tror ikke jeg er alene om savne starten på Rena. Muligens i denne tråden men vet at mange deler mitt syn der. Aldri vært så få lokale som har sykla UB i alle fall. Det er selvsagt andre grunner til frafallet også.
Kult at Hans Olav er yngst av de som har sykla alle utgavene. Har mange mil med han mellom Rena og Lillehammer, både UB og turer ellers.
En kamerat og jeg drodlet nettopp ei løype over telefon. Vi traff i hvert fall bra på 2 prosentpromille asfalt og rimelig bra på resten også. Den løypa blir knall !!, selv om vi bare er 96 % sikre... God natt.
Redigert av kadensfjerner; 22/08/201921:00. Rediger grunn: promille skal det være
Ja siste delen av SMS var ingen høydare så greit å slippe den. Men hvis det blir slik du skisserer så blir det Nevelfjellet igjen da, har savnet den selv om jeg liker den best motsatt vei. Men får bra spredning tidlig da. Mange ganger har vi sykla Nevelfjellet opp fra Hafjellsiden ? 3 ?
Ellers blir det min 9 gang og mistet mulighet til å havne på den lista over her når jeg knakk kragebeinet i 17. Flere grunner antar jeg til at frafallet på UB har blitt så stort. Men tror at med å flytte starten til Pellestova så tok en birken ut av ultrabirken og tror ikke jeg er alene om savne starten på Rena. Muligens i denne tråden men vet at mange deler mitt syn der. Aldri vært så få lokale som har sykla UB i alle fall. Det er selvsagt andre grunner til frafallet også.
Kult at Hans Olav er yngst av de som har sykla alle utgavene. Har mange mil med han mellom Rena og Lillehammer, både UB og turer ellers.
Jeg er lokal og har sykla de siste tre årene uansett vær I år krasjer det dessverre med en utenlandstur med jobb for min del så jeg må reise fra Lillehammer kl 14 på lørdagen og så rask er jeg dessverre ikke i år at det går opp... Smått bittert, men er tilbake neste år Jubileumsløype på 10 mil uten SMS hadde vært helt ypperlig synes jeg Jeg begynte med UB nettopp fordi den starter på Pellis. Logistikken og styret med å dra til Rena gjorde at jeg slutta med vanlig Birken og deltok på mer lokale ritt med start/stopp på ett sted. Birken har nok generelt mista mye status på noen år og man blir gjerne litt lei stresset og styret. Flyttes start på UB tilbake til Rena hopper nok jeg av igjen Hvorfor det er nesten ingen lokale deltakere skjønner jeg ikke. De som er påmeldt er gode stiyklister, men det er jo mange like habile stisyklister i byen som kunne starta og vi blir stadig flere som sykler sammen jevnlig gjennom sommeren
Jeg begynte med UB nettopp fordi den starter på Pellis.
Yepp, sove på Ilsetra 500 meter fra start, slenge med en bag, dusj, sykkelvask, matbit, en øl og kikke på sykler i mål og sende førstemann i taxi til start for å hente bilen... I år er vi 12 stk som koser oss på hytta til en klubbkompis på Hafjell på lørdag kveld, 4 eller 5 av oss sykler Ultra'n
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Det er en kjempestor parkeringsplass mellom Pellestova og Ilsetra, ca 293 meter fra start. Noen overnatter i bil+bobil+telt der også... Gjetter på at du greier å dele med noen om du er litt aktiv. Benytt sjansen til å sende med en bag fra start til mål så får du en dusj og skift også.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Det har vært litt dekk-diskusjon i tråden. men jeg kan ikke se at det jeg trodde var et standarddekk på blandet underlag, Fast Track 2.3, er nevnt. (Grid-versjonen bak for meg som veier 90kg+). Er dette dekket helt ute? For pinglete? For gammeldags? For dårlig på vått føre?
Min erfaring er at det er:
brukbart på sti brukbart på grus grei vekt liten rullemotstand litt glatt i verste leira, men kommer som regel igjennom lett å sette opp slangeløst grei pris
Ingen superlativer kanskje, men absolutt godkjent. Selv bomber jeg ikke så hardt ned de verste utforbakkene så jeg tror jeg satser på Fast Track i år også. Ingen andre?
Har nok noe med at man får dekk som er bedre om dagen. S-works versjonen er jo knall, men GRID er ganske så stivt å sykle på og ruller en del dårligere enn andre tilsvarende alternativer. Men liker man det så er det jo bare å fortsette med det. :-)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Har nok noe med at man får dekk som er bedre om dagen. S-works versjonen er jo knall, men GRID er ganske så stivt å sykle på og ruller en del dårligere enn andre tilsvarende alternativer. Men liker man det så er det jo bare å fortsette med det. :-)
S-Works-versjonen av Fast Track har jeg ødelagt punktert på (flenge i sideveggen) for mye. Er nok for tung og har for dårlig teknikk til å få hjulet til å treffe akkurat der jeg vil eller 5-6 mil.
..... Alternativet er å kjøre tulletidlig fra Oslo for å rekke bussen kl 7. Har null seeding så blir nok start i siste pulje...
Har tatt den morgenbussen årene før. Fungert topp. Samme opplegg i år også. Må litt tidlig opp, men synes ikke det er noe stress. Står opp kl. 5 på Hadeland/Lygna og kjører til Lillehammer (beregn noe minutter ekstra til parkering for dirigeringen har vært en rundtur opp i lia og så ned igjen på jordene ovenfor Håkons Hall). Har gjort all klesskift og siste sykkelrigg ved Pellestova en plass. Det er litt stress for tidligste pulje, men plenty tid for senere. Veldig enkel logistikk sånn, men mister jo middag/party etterpå ettersom ferden går rett tilbake.
Nå kan startnr hentes på Pellestova, før tror jeg vi måtte innom Håkons hall før bussen gikk (husker ikke helt, for noen kjente har ofte vært så snille og hentet startnr mitt på fredag kveld).
Etter ditt forslag telefon-drodlet en kompis og jeg en detaljert rute for et par dager siden. Mye likt, men droppet Nevelfjell, drar rundt Reinsvatnet i stedet.
Har endelig plottet det hele inn på kart, sjå vedlegget.
Pellestova-Hafjelltoppen startloop-Nye stier nord for Pelle-Reinsfjell-Reina-Løvlieåsen-Reina-Kriksfjell-Hitfjell-Sjøsætra runde-Koltjønnlia-Hornsjø-Snultra-Mellsjøhøgda-Elgåsen-Lunkefjell-Birkentrase-Mesnasaga-Mål
Matstasjon km - først vårt tippetips (og så Birkens offisielle i parentes) Pellestova - Start Nevelåsen - 22 (22) Sjøsetra - 41 (40) Sjøsetra - 50 (50) Snultra - 62 (62) Elgåsen - 69 (70) Mesnasaga - 89 (89) Mål - 99 (100)
Treffer ganske bra på lengdene, men noe avvik er det jo. Forslaget vårt sliter bl.a. med; (a) at løypa går i begge retninger en hel kilometer på veien ved Reina og (b) vanskelig å få til 8 km fra Snultra til Elgåsen.
Blir myyye godstier med hvis dette tippetipset slår til. Innertier eller radbrekking når det hele avsløres i morgen ?