Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Spanish Utah?!?

Spanish Utah?!? #2523668 24/11/2018 13:44
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Er egentlig helt alpofil og har tunnelsyn når det gjelder andre steder jeg må fly til for sykle på tørre naturlige stier i storslått landskap , men fy fader dette her ser sykt bra ut. Er det noen som kjenner til området og kan si noe om hva annet man kunnet finne på i området.

https://www.youtube.com/watch?v=UWlk_SHj...HTzhi7U01LR-2XA

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Spanish Utah?!? [Re: sanouka] #2525213 05/12/2018 09:31
Y
yeti Offline
Fersking
Fersking
Y
Heisann
Tidlig på 2000 tallet( 01 02 03) hadde vi 'vårmønstring' for terrengsyklene våre i Spania noen år på rad, men ikke i samme område som filmsnutten som er fra nord Spania.
Vi dro til sør, men mye av terrenget så veldig kjent ut. Både tett skog og åpent landskap, spekket med tekniske stier, harde moter og laange utforkjøringer...yippikayeah! Alt hva et hjerte begjærer.
Vi fløy til Malaga, alltid muligheter for billige flybilletter dit, og leide bil på flyplassen. (Vi hadde med egne sykler i sykkelkofferter.) Området vi dro til heter Alpujarras, og ligger på sørsiden av det mektige Sierra Nevada. Her ligger også fastlandets to høyeste fjell.
Gidder man å kjøre litt lengre, så er Jaen også fint. Jeg har vært der også.
"Hovedstaden" i Alpujarras er et ganske lite sted som heter Orgiva, 850 moh. ikke lange kjøreturen fra Malaga, og det var her vi hadde basen. På et koselig og billig hostales(syklene fikk vi ha på et eget lite rom som ikke var utleid, og service på syklene fikk vi også gjøre inne:)), og her bodde vi hvert år. Det var stort sett herfra vi startet våre daglige turer på sykkelen, planleggingen foregikk over kartet kvelden i forveien. Fjell, skog og stier på alle kanter. Vi likte best litt teknisk sykling, 'off the beaten track' var vår greie, og her var vi i paradis!!
Idag har jeg inntrykk av at det er ganske mye sykkelaktivitet i Sierra Nevada området, og flere som driver med sykkelutleie, innlosjering og turer med guide. Gode muligheter for å få tilfredsstilt your needs...
Vi måtte nok være litt mer pionerer og drive utforskning, og endte også opp med et par eventyr som var litt vel ambisiøse. Terrenget er sinnsykt tøft, og det blir fort vanvittig med høydemeter(skikkelig lårpump ble daglig kost). Lett å planlegge de daglige turene litt for lange, og hoppe over stopp i landsbyer med mulighet for påfyll av mat og drikke. 2.5 l.drikkesekk med plass til litt mat, og et par flasker på sykkelen, er langt ifra nok for en hel dag på sykkelen i dette terrenget...!
Jeg mener dette området er et eldorado for sykkelentusiaster, ikke bare i form av den rene sykkelopplevelsen, men også opplevelsen av naturen i seg selv med sitt dyreliv. Disse store naturreservatene har et fantastisk rikt dyreliv! Rimelig fett å flyte nedover fjellsidene på drømmestier, med digre ørner hengende rett over deg, fjellbukker med sine store bukkehorn så vi , også plenty med gribber, og skulle det gå skikkelig galt i utforkjøringene, så er de der og tar seg av restene...
Sett i gang med googling, finn ditt sted og opplegg, og kom deg avgårde. Håper du får det like kult som vi hadde det...!
(former)yetirytter

Redigert av yeti; 05/12/2018 11:14.
Re: Spanish Utah?!? [Re: yeti] #2525230 05/12/2018 10:51
Y
yeti Offline
Fersking
Fersking
Y
Jeg har jo en million bilder fra de turene som kanskje burde vært delt?

If I could offer you only one tip for the future, trailrunning would be it!
(former & eager) yeti rider...
But still a natural born runner
Re: Spanish Utah?!? [Re: sanouka] #2526784 16/12/2018 08:41
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Har skjønt det er fin sykling sør i Spania. Har bla vært på nippet ved et par anledninger å bestille opphold på haciendaen til Pure mountains. Det som frister med Rioja er litt mindre høydeforskjell og generelt slakere terreng som gjør klatringene hovedsaklig syklbare også ser området sykt good bad and the ugly ut
Men det betyr ikke at jeg har slått fra meg en tur til Sierra Nevada😉

Re: Spanish Utah?!? [Re: sanouka] #2526793 16/12/2018 11:18
B
Bjørn J. Kvande Offline
Entusiast
Entusiast
B
Noen destinasjoner i Spania som kan være av interesse

https://trailguide.as/destination/spain

https://trailguide.net/4212

Bj.

Redigert av Bjørn J. Kvande; 16/12/2018 11:20.
Re: Spanish Utah?!? [Re: sanouka] #2526829 16/12/2018 21:00
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ikke fin sykling i Sierra Nevada. Aller verst er området Pure Mountains holder til i. Best å holde seg hjemme.

ICON_WINK

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Spanish Utah?!? [Re: sanouka] #2527185 19/12/2018 09:13
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sanouka
Det som frister med Rioja er litt mindre høydeforskjell og generelt slakere terreng som gjør klatringene hovedsaklig syklbare også ser området sykt good bad and the ugly ut.

For å svare på dette; hos Pure Mountains er det mulighet for å gå for maksimal shutling eller tråkking opp. De er flinke til å vurdere tekniske og fysiske ferdigheter og legge opp planen deretter, i tillegg kan man nok ønske seg profil på selve opplegget. Vi hadde en fin miks av delvis shutling og bil som støtte underveis. Det var kun et par etapper med klatring som jeg syns ble tunge - og jeg har utpreget småbarnsform og 10kg mer å dra på enn nødvendig. Skal tilbake dit neste høst, det blir staaaas!

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Spanish Utah?!? [Re: sanouka] #2527233 19/12/2018 12:27
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Kjenner til opplegget, og det ser som sagt sinnsykt kult ut, men akkurat nå fenger Spanish Utah og Rioja hakket mer ICON_WINK
Vi får se om jeg får surret meg på en tre fire dagers halv impulstur
Til sommern blir det uansett de litt større fjellene hundre mil lengre øst.

Re: Spanish Utah?!? [Re: sanouka] #2527877 25/12/2018 12:52
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
En til fra samme fyren
Øst for Madrid denne gangen
Herlig bølleflyt
Sentrale Spania bør nok besøkes
https://m.youtube.com/watch?v=aey8lsQPzjI