Da har jeg vært en liten tur på Røverkollen. Tildels mye snø, opp mot en halv meter på toppen samtidig er det en god del fottråkkede stier, tidvis ganske grei nedoversykling med grove nok dekk (jeg hadde Nobby Nic 2.8").
Da har jeg vært i området. Grønn + Blå sti fra Trondheimveien opp er ca 99% snøfri helt opp til man treffer kraftlinja , der det flater ut.
Her var det ca 10-15 cm snø videre oppover mot toppen , i en strekning på noen hundre meter. Blåsti med yellow glow. Litt lengre opp ble det bedre forhold som bildene viser :
Her er det bare å holde seg litt til siden
Noen hundre meter før toppen:
Like før toppen må man gjennom en dump , hvor det var en del snø. Oppe ved tårnet på Røverkollen:
Det var bare noen få varmegrader på toppen , og snøen var steinhard. Hvis langtidsvarselet stemmer med temp mellom 10-15 grader , så vil nok det aller meste forsvinne i løpet av neste uke.
Transportetappene der det har vært skiløyper er bare også? Og over Slettefjell?
Skiløypene har til tider tjukk is og snø. Kombinert med vann på toppen er det til tider spennende.
Jeg har ikke vært på Slettfjell, men vil gjette at den første delen fra Hestehullet fortsatt kan ha snø, siden det vanligvis er en skiløype der.
Takker. Har fått et par turer på Skullerudsiden(Pioneren ish) Der er det super forhold. Får dra andre veien og opp mot Trulsen neste gang. Blir flere turer i området i Påsken
/Atle
Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
Re: Føreforhold i Oslomarka vinteren 2018-2019
[Re: Natier]
#254845819/04/201914:15
Syklet Slettfjell i dag. Helt konge forhold. Tok venstre etter 3/4 så vet ikke hvordan siste delen er, men på vår 2 mils tur i dag var det bare i deler av skiløypene der var snø.
[Re: MHH]
#254846819/04/201915:36
Syklet Slettfjell i dag. Helt konge forhold. Tok venstre etter 3/4 så vet ikke hvordan siste delen er, men på vår 2 mils tur i dag var det bare i deler av skiløypene der var snø.
Betyr det at du kom fra sør og tok inn til venstre før det bikker nedover. Mao fulgte TSR løypa?
/Atle
Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
[Re: Ugla]
#254847319/04/201916:35
Røverkollen er ikke klar. Var der for to dager siden og mye snø enda. Sørsiden er begynner å hjelpe på men vanskelig å sette sammen noe som helst uten å få snø i skoa. Outlaw er i helhet dekket med snø.. Tipper det går uker der oppe før all snøen er borte.
[Re: Ugla]
#254865121/04/201906:42
kjørte ned vettakolllen igår, helt bart bortsett fra litt is i bånn av nedkjøringen. I områdene rundt er det også veldig mye bart, men noen få snøflekker enkelte steder.
[Re: BRD]
#254874721/04/201918:34
Noen ny rapport fra røverkollen? Kommer hjem fra påskeferie i morra og da blir det sykkeltur:)
Etter et negativt innlegg noen poster litt lengre ned måtte jeg ta en tur oppover for å sjekke forholdene. Sørsiden fra toppen og nedover er ca 99% snøfri ned til toppen av Romsås.
Du vil møte 5-6 slike bagatellmessige snøflekker (tok bildet ca 100 meter etter toppen) + ca 2 korte snøpartier på ca 5 meter som jeg valgte å sykle rett over.
Syklet deretter rød sti fra Romsås innover mot Bamsetjern og Skysethøgda. Stien er her også ca 99% snøfri , helt til den bikker nedover mot Nittedal. Da ble det så mye snø ( 50/50 ) at jeg valgte å snu.
I løpet av den korte timen jeg var der , møtte jeg sikkert 10-12 stisyklister.
Syklet Bunghole helt opp på mandag. Noen snøflekker var det, men 98% bart - er sikkert mindre nå. Generelt er det (selvsagt ;)) mer snø jo lenger opp man kommer. Var også bløtt enkelte steder pga smelting. Syklet også opp RV4, der var alt bart. Basert på statusen i Bunghole/RV4 og tidligere års erfaring tipper jeg nederste 3/4 av E6 er helt bart og at det er noe snø i øverste del.