Bygger en monstercross-sykkel som skal brukes til transport og hundelufting.
Jeg vil ha bukkestyre, og kommer til å kjøpe et styre med mye flare og så bredt som mulig.
-
Funn G-Wide er det styret som ser best ut så langt. Tar i mot tips på enda breiere alternativer.
-
Ritchey Venturemax er også et alternativ.
Deler jeg allerede har:
- Dekk: ISP og Schwalbe G-one 2.35.
- Setepinne: Reverb ikke-stealth
- Ramme: Birk First 21" (Sprekk i karbon. Må fikses. Null stress)
- Nav: Crap Sramnav med 15mm og 142x12 som får duge.
- Kassett: XG-1180
- Krank: XTR-M970
Giring kommer til å være 1x11, da jeg har kassett liggende. Jeg har innsett at dropbar-hendler for 1x** og hydrauliske skivebremser er satans dyrt og uelegant, så da må jeg tenke utenfor boksen.
Utenfor boksen:BremserFormula R1 hendler modifisert slik at de kan monteres på 23mm diameter styre og gi riktig hendelgeometri for bukkestyre.
- Mulig det må lages et adapter slik hendel kan monteres "skeivt" på styret.
- Mulig det er nok å bøye hendelbladet.
- Mulig jeg ikke trenger å gjøre noe utenom å tilpasse klemme-diameter.
- Må konverterte slangeinnfesting til banjo eller en annen for for 90 graders vinkel slik slangen ikke stikker rett opp gjennom "gummihetten" (Jeg er ikke god på landeveisterminologi). Her taes tips imot med glede. Umiddelbart tenker jeg å lage en foring som gir en overgang fra M8x1 til M6-genger, slik jeg kan bruke en standard kaliper-banjo på hendel.
- Utenpå hendel 3d-printer jeg en slags foring slik jeg kan bruke "gummihette" fra landeveishendler. Regner med jeg får kjøpt disse løst. Et annet alternativ er å printe i fleksibelt materiale, men alle 3d-printerene jeg har nå er ikke så bra på fleksibelt filament.
Giring- Knapper på styret, ala "sprint-skiftere". Easy peasy, mekanisk sett.
- Samme prinsipp som Xshifter, med wire mellom "dings" og bakgir.
- Mikrokontroller som styrer en servo. Her tenker jeg å gjøre det enklest mulig i første omgang og bruke en arduino pro mini.
- Servo-verdenen er jeg lite bevandret i, men jeg ser for meg at en type "worm drive" servo er det beste valget, slik at servoen ikke må "jobbe mot fjæra i bakgiret" når den ikke faktisk girer. Her tar jeg i mot tips - Jeg vet det er flere R/C-folk her på forumet.
-Batteri tenker jeg å bare bruke et 2cellers magicshine-batteri. Eventuelt hvis jeg finner ut at jeg kan drive servo med én celle, kan det også være et alternativ.
Ja, jeg burde kanskje postet denne i landeveis-delen av forumet, men siden selve monstercross-aspektet ikke er hoved-issue, håper jeg å få disp.
Setter pris på innspill og ideer!