|
|
Dagens gode nyhet?
|
Dagens gode nyhet?
23/11/2018 08:09
|
Herit
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Dagens Aftenposten: https://www.aftenposten.no/osloby/i/gPln...ler-i-skisporetBlant høydepunktene: * I forslaget til retningslinjer slås det nå fast at sykling er tillat på både stier og grusveier. Bymiljøetaten åpner for å tilrettelegge mer for terrengsykkel. * Elsykkelens plass i Marka har det vært forvirring om. Oslo kommune vil tillate elsykkel på veier, men ikke på stier. Tror dette samlet sett kan bli veldig bra! Arve
Redigert av Herit; 23/11/2018 08:10. Rediger grunn: formattering
|
|
|
Re: Dagens gode nyhet?
[Re: Herit]
23/11/2018 08:34
|
olechr
More than words
|
More than words
Hva er egentlig nytt her?
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
23/11/2018 08:42
|
Syklus
Avhengig
|
Avhengig
Hva er egentlig nytt her? Kanskje ikke nytt for deg, men for mange av Aftenpostens andre lesere?
|
|
|
23/11/2018 08:44
|
Totte
Unionstøysekopp
|
Unionstøysekopp
Synes det høres helt grusomt ut hvis det er kommunen som skal begynne å tilrettelegge stier for syklister i kraftlinjetraséene? Det vil bli "rullestolstier" for et minste felles multiplum av syklister, og åpner dessuten krav om at man skal holde seg der.
- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg. (Byggmester Harald Langemyhr)
|
|
|
[Re: Totte]
23/11/2018 08:50
|
Herit
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Synes det høres helt grusomt ut hvis det er kommunen som skal begynne å tilrettelegge stier for syklister i kraftlinjetraséene? Dette så jeg ikke noe om - det ble konkret vist til Pioneren som et eksempel på hva som fungerte. Der er det som kjent andre enn kommunen som styrer utformingen av tilretteleggingen. Det vil bli "rullestolstier" for et minste felles multiplum av syklister, og åpner dessuten krav om at man skal holde seg der. Det står veldig tydelig at det fortsatt skal være lov å sykle på sti...
|
|
|
[Re: Syklus]
23/11/2018 08:58
|
olechr
More than words
|
More than words
Hva er egentlig nytt her? Kanskje ikke nytt for deg, men for mange av Aftenpostens andre lesere? Jeg aner ikke, jeg spør fordi jeg lurte på om det var noe nytt der.
|
|
|
23/11/2018 09:18
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva er egentlig nytt her? Det at Aftenposten skriver positivt om sykling i skauen er vel i seg selv nytt?
|
|
|
23/11/2018 09:45
|
Flo
Ringrev
|
Ringrev
Skjønner heller ikke denne artikkelen helt. Det presenteres som noe nytt at man nå har lov til å sykle på sti, men det har jo vært tillatt hele tiden. Handler denne artikkelen egentlig bare om vintersykling? Det kommer ikke helt klart fram hva slags nyhet de egentlig presenterer. Synes likevel artikkelen er positiv. Det kan jo være noen som oppriktig har trodd at det ikke er lov med sykling på sti i marka. Forøvrig også fint å se sort på hvitt at elsykler ikke er lov på sti 
|
|
|
23/11/2018 09:53
|
eldo472
Veteran
|
Veteran
"Det er ikke kun de med ski på bena som får bruke skiløypene. Men det er forbudt å gå til fots, ri eller sykle i de preparerte sporene."
Dette er ikke bra. Uklart skrevet. Menes det at skiløypene kan brukes av alle, men ikke de som går til fots, rir eller sykler? Eller i praksis at alle alle kan gå, ri eller sykle i skiløypene(trasé) men ikke i selve skisporet?
Slike regler blir feil, ridning og ferdsel til fots ødelegger ski-trasé generelt. Mellom løypene legges det igjen skitt og dype spor som gjør at løypene generelt blir utsatt for smelting når det er dårlig med snø, eller varme perioder. Er det brei trasé brukes området mellom sporene til skøyting slik at man kan ikke tillate ferdesel som lager spor her. Fatbike lager vanligvis ingen skadelige spor slik at de kan kan fint kjøre mellom sporene, men selvsagt ikke i skisporet. Unntaket er hvis det ikke er kjørt opp og både gående, syklende og skiløpere bruker samme sti. Har skiløper gått først og tråkket spor bruker man ikke det til gåing og sykling.
|
|
|
23/11/2018 09:59
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
God idé/kompromiss å se på kraftgatene for tilrettelagte stier.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
23/11/2018 12:21
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Fatbike utenfor skisporene må vel være greit?
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
[Re: sanouka]
23/11/2018 12:38
|
olechr
More than words
|
More than words
God idé/kompromiss å se på kraftgatene for tilrettelagte stier. Kjørt løyper for fatbike i kraftgatene hadde vært fett.
|
|
|
23/11/2018 13:14
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
God idé/kompromiss å se på kraftgatene for tilrettelagte stier. Kjørt løyper for fatbike i kraftgatene hadde vært fett. det blir en vinn-vinn situasjon; rene sykkelstier i skauen som ingen fotgjengere kommer til å bruke.... samt at det sannsynligvis blir lettere å vedlikeholde kraftgatene, dels pga bruk/slitasje men også fordi det kan bli lettere å bevilge penger til formålet mulig at eventuelle stier i kraftgatene vil være egnede ritt trasseer også
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
[Re: Totte]
23/11/2018 13:21
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Synes det høres helt grusomt ut hvis det er kommunen som skal begynne å tilrettelegge stier for syklister i kraftlinjetraséene? Det vil bli "rullestolstier" for et minste felles multiplum av syklister, og åpner dessuten krav om at man skal holde seg der. så må du huske på at ikke alle er like hardbarka terrengsyklist som deg, mange vil sette pris på tilrettelagte og grusede stier. at det tilrettelegges stier for syklistene i kraftlinjetraséene tilsier ikke at det blir noe krav om at man skal holde seg der. hvis stiene skal gruses kan det bli mye jobb og dyrt, tviler på at det blir så mye av det. ser vel heller for meg "lav snauhogst" i stibredde
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
[Re: simenf]
23/11/2018 13:30
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Fatbike utenfor skisporene må vel være greit? Motargumentene er nok basert på prinsipp... Jeg har syklet utenfor spor i Kongsberg vinterstid, og aldri fått annet enn smil fra skifolk. Passer naturligvis på at føret er så bra at jeg ikke lager spor.
|
|
|
[Re: Oystein L]
23/11/2018 13:32
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Hva er egentlig nytt her? Det at Aftenposten skriver positivt om sykling i skauen er vel i seg selv nytt? Kanskje det har tilkommet noen nye journalister? Blir ikke mye hat/krenke/drittslenging i kommentarfeltene av slik artikler!
|
|
|
[Re: Flo]
23/11/2018 14:07
|
Syklus
Avhengig
|
Avhengig
Forøvrig også fint å se sort på hvitt at elsykler ikke er lov på sti Dette gjelde vel da foreløpig for Oslo kommunes skoger. Noen som vet hvordan Løvenskiold-Vækerø kommer til å gjøre, er det sannsynlig at de inntar samme standpunkt som Oslo Kommune?
|
|
|
23/11/2018 14:11
|
Herit
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Forøvrig også fint å se sort på hvitt at elsykler ikke er lov på sti Dette gjelde vel da foreløpig for Oslo kommunes skoger. Noen som vet hvordan Løvenskiold-Vækerø kommer til å gjøre, er det sannsynlig at de inntar samme standpunkt som Oslo Kommune? Det er ikke opp til hver enkelt grunneier hvordan lover og regelverk praktiseres.
|
|
|
23/11/2018 14:16
|
Syklus
Avhengig
|
Avhengig
Forøvrig også fint å se sort på hvitt at elsykler ikke er lov på sti Dette gjelde vel da foreløpig for Oslo kommunes skoger. Noen som vet hvordan Løvenskiold-Vækerø kommer til å gjøre, er det sannsynlig at de inntar samme standpunkt som Oslo Kommune? Det er ikke opp til hver enkelt grunneier hvordan lover og regelverk praktiseres. Jo, hver grunneier kan vel lage egne regler for el-sykler for sine områder? Oslo kommune ønsker å forby el-sykler på sti i de skogene som kommunen eier, dette gjelder vel ikke de delene av marka som har andre grunneiere. Det jeg lurte på var om noen vet eller antar noe om Løvenskiold-Vækerø planlegger å legge seg på samme linje som Oslo Kommune ang elsykler på sti?
Redigert av Syklus; 23/11/2018 14:22.
|
|
|
23/11/2018 14:17
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Forøvrig også fint å se sort på hvitt at elsykler ikke er lov på sti Dette gjelde vel da foreløpig for Oslo kommunes skoger. Noen som vet hvordan Løvenskiold-Vækerø kommer til å gjøre, er det sannsynlig at de inntar samme standpunkt som Oslo Kommune? Løvenskiold har tradisjonelt ikke akkurat vært en pådriver for modernisering av friluftslivet i Oslomarka, så jeg har vanskelig for å se at de skal gå på tvers av kommunens beslutning
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
23/11/2018 17:26
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Barron Løwenskiold kommer aldri til å åpne for e sykling i sine skoger. Der er det nikkers, tweed og fuglehund som gjelder. Hadde han kunnet hatt forbud mot stisykling så hadde han sannsynligvis gjort det.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
23/11/2018 20:56
|
Terskeltrening
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Den evige diskusjonen om gående/syklende/kjørende og skigåerne.
Én ting er sikkert, det kommer alltid til å være egoister som ikke bryr seg. Må derfor si at jeg heller mot totalforbud for gående/syklende i skiløyper. Står det klare forbudtskilt er det enkelt å forholde seg til, og man slipper synsing av reglene. For det finnes for mange som gir F i nyanser. For syklende/gående finnes det fortsatt mange grusveier som er brøytet i marka.
Reglene som er på høring virker dog å være skjerpende i kampen mellom gående og syklister. Jeg skjønner litt greia. Ser ofte syklister som sykler etter hverandre i ekstremt stor fart nedover fra Bjørnholt, og de pusher på alt de klarer selv nedover. De bruker ofte hele veibanen nedover (fordi de ikke klarer å holde den høye farta og samtidig holde seg til sitt eget kjørefelt? ) Ofte er det stor trafikk der med gående, og jeg undrer hver gang jeg ser det om det skal gå bra når jeg ser sykkelgærningene som tror de er i birken uten møtende trafikk.
Men problemet er ikke bare uforsiktige syklister. De gående går allerede rundt og tror de eier hele veien, og at syklistene er på deres område. De går på kryss og tvers og midt i veien (jeg skjønner at det også for gående er bedre forhold noen steder og at det kan være noe av grunnen til at de ikke går pent på siden, men ofte er det også gode forhold ytterst i kantene.
På meg virker det som om de nye reglene gir mer støtte for at de gående kan gå akkurat som de vil, forsterket av bedre regler. Imens blir syklistene fortsatt sett på som noe som må passe seg for alle andre, sykle mer aktsomt og holde seg borte fra både gående og bilister. Med andre ord, ting blir ikke bedre.
Og til slutt: Etter å ha syklet en del i Oslo er jeg helt lamslått av hvordan syklister og gående oppfører seg. Det er så og si ingen som viser hensyn. Alle går rundt i sin egen verden. Syklistene ser ikke ut til å ha noe som helst overblikk, blant annet ser de seg sjeldent for når de skal komme inn på kryssende sykkelvei (og jeg vet egentlig ikke om det er eller finnes vikepliktregler på sykkelvei...) og gående går som kyllinger, de ser seg heller ikke for. I tillegg er det noen få bilister og bussjåfører som hater syklister, og det merkes på måten de kjører på. Er det rart det blir krangling.
Redigert av Terskeltrening; 23/11/2018 21:01.
|
|
|
24/11/2018 00:05
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
https://forskning.no/plantepressa/egner-nasjonalparker-seg-til-stisykling/1262336NINA skal bruke etpar år på en studie for å kartlegge hvor mye som faktisk slites av hva slags bruk - det er jo forhåpentligvis noe av det beste som kan skje. De folka vil sannsynligvis ikke pynte på sannheten for å tekkes ei eller anna gruppe, sånn jeg kjenner seriøse forskere.
|
|
|
24/11/2018 07:30
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Disse debattene styres ikke av fakta, men av følelser.
|
|
|
[Re: larsdx]
24/11/2018 08:23
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Disse debattene styres ikke av fakta, men av følelser. Det hjelper uansett med en god klunk med fakta for å krydre debatten litt 
|
|
|
[Re: Terskeltrening]
24/11/2018 08:36
|
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
Én ting er sikkert, det kommer alltid til å være egoister som ikke bryr seg. Må derfor si at jeg heller mot totalforbud for gående/syklende i skiløyper.
Hvis hele grupper skal utelukkes pga enkelte egoister blir det tomt i marka. Da foreslår jeg totalforbud for alle med racingski og raske briller. Og selvsagt også hund, pulk, skøyteski, barn og alle med fjellski som er bredere enn sporet. Så kan de resterende gå pent på rad og rekke. Etter min erfaring er det svært lite konflikt og problemer i marka, på tross av svært mange brukere enkelte områder.
|
|
|
[Re: Mmar]
24/11/2018 08:41
|
Terskeltrening
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Én ting er sikkert, det kommer alltid til å være egoister som ikke bryr seg. Må derfor si at jeg heller mot totalforbud for gående/syklende i skiløyper.
Hvis hele grupper skal utelukkes pga enkelte egoister blir det tomt i marka. Da foreslår jeg totalforbud for alle med racingski og raske briller. Og selvsagt også hund, pulk, skøyteski, barn og alle med fjellski som er bredere enn sporet. Så kan de resterende gå pent på rad og rekke. Etter min erfaring er det svært lite konflikt og problemer i marka, på tross av svært mange brukere enkelte områder. Hvorfor skal du utelukke de med racingski, pulk etc? Eller er det bare tåpelig motargumentasjon for at syklister/gående ikke har noe i preparerte løyper å gjøre? Grunnen til at man bør sette opp skilt med forbud for gående/syklende i preparerte løyper er fordi disse ofte/sykler når snøen er myk. Dermed blir det stor belastning på skiløypene. At man kan sykle når det er hardt er greit, men igjen, folk bryr seg ikke om nyanser og derfor må det totalforbys i preparerte traseer for at folk skal forstå. + at det er ofte veldig vanskelig for syklister å holde seg utenfor sporene, de vil jo gjerne sykle der hvor det er best å sykle, og da må de krysse sporene for å finne de beste linjene.
Redigert av Terskeltrening; 24/11/2018 08:41.
|
|
|
24/11/2018 08:45
|
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
Reglene som er på høring virker dog å være skjerpende i kampen mellom gående og syklister. Jeg skjønner litt greia. Ser ofte syklister som sykler etter hverandre i ekstremt stor fart nedover fra Bjørnholt, og de pusher på alt de klarer selv nedover. De bruker ofte hele veibanen nedover (fordi de ikke klarer å holde den høye farta og samtidig holde seg til sitt eget kjørefelt? ) Ofte er det stor trafikk der med gående, og jeg undrer hver gang jeg ser det om det skal gå bra når jeg ser sykkelgærningene som tror de er i birken uten møtende trafikk.
Men problemet er ikke bare uforsiktige syklister. De gående går allerede rundt og tror de eier hele veien, og at syklistene er på deres område. De går på kryss og tvers og midt i veien (jeg skjønner at det også for gående er bedre forhold noen steder og at det kan være noe av grunnen til at de ikke går pent på siden, men ofte er det også gode forhold ytterst i kantene.
På meg virker det som om de nye reglene gir mer støtte for at de gående kan gå akkurat som de vil, forsterket av bedre regler. Imens blir syklistene fortsatt sett på som noe som må passe seg for alle andre, sykle mer aktsomt og holde seg borte fra både gående og bilister. Med andre ord, ting blir ikke bedre.
Og til slutt: Etter å ha syklet en del i Oslo er jeg helt lamslått av hvordan syklister og gående oppfører seg. Det er så og si ingen som viser hensyn. Alle går rundt i sin egen verden. Syklistene ser ikke ut til å ha noe som helst overblikk, blant annet ser de seg sjeldent for når de skal komme inn på kryssende sykkelvei (og jeg vet egentlig ikke om det er eller finnes vikepliktregler på sykkelvei...) og gående går som kyllinger, de ser seg heller ikke for. I tillegg er det noen få bilister og bussjåfører som hater syklister, og det merkes på måten de kjører på. Er det rart det blir krangling.
Vedrørende syklister på grusvei i marka og i trafikken er jeg enig i at det er en god del idioter. Skulle gjerne sett at polititet gjennomfører kontroll innimellom. Vet ikke hvilken hjemmel de skulle brukt i marka, men å passere barn i høy hastighet ned fra feks Ullevålseter er uansvarlig og frekt.
|
|
|
24/11/2018 08:57
|
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
Hvis hele grupper skal utelukkes pga enkelte egoister blir det tomt i marka. Da foreslår jeg totalforbud for alle med racingski og raske briller. Og selvsagt også hund, pulk, skøyteski, barn og alle med fjellski som er bredere enn sporet. Så kan de resterende gå pent på rad og rekke. Etter min erfaring er det svært lite konflikt og problemer i marka, på tross av svært mange brukere enkelte områder. Hvorfor skal du utelukke de med racingski, pulk etc? Eller er det bare tåpelig motargumentasjon for at syklister/gående ikke har noe i preparerte løyper å gjøre? Grunnen til at man bør sette opp skilt med forbud for gående/syklende i preparerte løyper er fordi disse ofte/sykler når snøen er myk. Dermed blir det stor belastning på skiløypene. At man kan sykle når det er hardt er greit, men igjen, folk bryr seg ikke om nyanser og derfor må det totalforbys i preparerte traseer for at folk skal forstå. + at det er ofte veldig vanskelig for syklister å holde seg utenfor sporene, de vil jo gjerne sykle der hvor det er best å sykle, og da må de krysse sporene for å finne de beste linjene. Det var tåpelig motargumentasjon mot et tåpelig argument. Det eneste stedet jeg i praksis har opplevd mange gående i skiløypene er ved Sognsvann, men der er det uansett så mye trafikk og stor slitasje på skiløypene at jeg tror ikke forbud mot turgåere ville gjort en endring i praksis. Bortsett fra for turgåerne som ikke kommer seg ut i marka like enkelt da. Det finnes alternativer for syklister/gående, men skifolket legger faktisk krav på mange av de fineste områdene og lettest tilgjengelig utfartsområdene. Da blir det svært egoistisk å i tillegg kreve forbud for andre grupper. Langrenn er vel den idretten i Norge som har soleklart mest tilrettelegging og inngrep i naturen. Synes man skal være takknemlig for det, og ikke gnåle fordi alt ikke er perfekt hele tiden. Edit; for ordens skyld, jeg foretrekker langrenn om vinteren. Så jeg taler ikke for min egen sak her.
Redigert av marley; 24/11/2018 08:59.
|
|
|
[Re: Mmar]
24/11/2018 09:16
|
Terskeltrening
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
[/quote] Vedrørende syklister på grusvei i marka og i trafikken er jeg enig i at det er en god del idioter. Skulle gjerne sett at polititet gjennomfører kontroll innimellom. Vet ikke hvilken hjemmel de skulle brukt i marka, men å passere barn i høy hastighet ned fra feks Ullevålseter er uansvarlig og frekt. [/quote]
Det er 40 km/t i marka, så det er en hjemmel de kan bruke. Det verste med disse råtassene er at de ikke klarer å holde seg på egen side av grusveien, de sykler så fort at de må bruke hele veiens bredde. Og møter de på barn/hunder etc rundt svingene så smeller det.
Redigert av Terskeltrening; 24/11/2018 09:17.
|
|
|
|
|