|
Spleise på hytte?
|
Spleise på hytte?
21/11/2018 08:44
|
magb
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Ref tidligere tråder om hytter på Østlandet skjønner jeg at det er liten sjans for skjulte perler mtp strålende langrennsforhold og fantastisk stisykling i området rundt Oslo. Med andre ord er det bare å åpne pengesekken og gå for Sjusjøen, Hafjell eller Skeikampen (sterke meninger om dette mottas fremdeles med takk!).
Hva tror o store forum om å spleise på hytte med gode venner? Fordeler er jo selvfølgelig halv pris, noen å dele faste utgifter med, noen å ha vedlikehold/dugnad med osv. Bør være smal sak å fordele helger/ferier.
Noen som har erfaring med dette? Gode/dårlige erfaringer? Om aktuelt må det selvfølgelig være nøye planlagt med tanke på fordeling av tid, vedlikeholdsutgifter osv, men også være tenkt på senere evt arveoppgjør. Men om man er ryddig, er ikke dette en bra greie da? Ser for meg det blir mer enn nok hyttetid med en 50/50-deling uansett. Kjør debatt!
|
|
|
Re: Spleise på hytte?
[Re: magb]
21/11/2018 08:53
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Har du regnet på hvor mye det vil koste å leie hytte/leilighet de helgene du skal på fjellet, kontra hva det koster å kjøpe?
|
|
|
21/11/2018 08:58
|
magb
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Ja, kjenner til regnestykkene der men kona (og egentlig jeg også) vil veldig gjerne ha "vårt eget". Nå er jo det litt utvanna ved evt spleising da, men får så være. Snakk om å spleise med gode venner, i så fall.
Følelser>fornuft i dette tilfellet, selv om vi antakelig kommer til å leie enda noen år til vi får råd til noe eget. Gjort det veldig mye hver vinter frem til nå.
|
|
|
21/11/2018 09:01
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Tipper dette kommer til å gå bra, så lenge man har orden på periodene alle vil på hytta - påske, jul, langhelgene i mai, etc.
Anonym5
|
|
|
21/11/2018 09:02
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
I den situasjonen hadde jeg heller sett på å leie hytte på åremål.
Du er da ikke eksponert mot prissetting i hyttemarkedet (ingen vet vel om det er fordel eller ulempe), men får mange fordeler sammenlignet med å eie * Ikke vedlikeholdsansvar (men kan godt avtale vedlikehold mot reduksjon i leiepris) * Ingen langsiktige problemer med flere familier, arveoppgjør osv. Om dere blir uenige lar dere bare være å leie sammen neste år * I det daglige har du samme fordelene som å eie en hytte
Om du regner på hva det koster å drifte og vedlikeholde en hytte pr. år kontra å leie en så tror jeg ikke leia blir så veldig mye dyrere....
Om dere er veldig gira på å eie sammen med noen, så er det uansett lurt å leie åremål et år eller to sammen først for å sjekke ut at dette fungerer.
Redigert av DesmoSkier; 21/11/2018 09:06.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
21/11/2018 09:06
|
MrAlfred
Entusiast
|
Entusiast
En kamerat gjorde akkurat det du beskriver, og det har fungert bra. De er begge ryddige, har bodd i kollektiv sammen tidligere, gjør like mye dugnad osv.
De har hytta annenhver helg. I tillegg har de delt påsken slik at de annenhvert år får begynnelsen og påfølgende år slutten av påska.
De har klare regler om hvordan det skal se ut når man forlater hytta med tanke på renhold, sengetøy osv.
Det eneste han har nevnt er at å være på hytta annenhver helg kunne bli litt ofte på en måte, mens hver fjerde helg kunne bli litt for sjeldent igjen. Så dersom de hadde hatt hytta for seg selv hadde de kanskje heller vært der hver tredje helg.
|
|
|
21/11/2018 09:31
|
magb
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Sett noen åremål på Sjusjøen til 150-250 000 kr + moms! Men også noen hytter uten innlagt vann som er små plankeboder til 60 k/år. Med andre ord er åremål Sjusjøen i hvert fall rimelig dyrt. Men skal sjekke det ut mer. Glad for å høre at folk så langt er positive og ingen skremselshistorier så langt! Ser for meg det er lurt å kjøpe en hytte som ikke er for fin heller mtp slitasje. Om hytta er helt ny og strøken kanskje mer å irritere seg over? Og lurt å lufte fremtidsplaner med en gang. Vi har noe høyere inntekt enn aktuelle spleisepar, kan jo tenkes vi vil ha større/finere/noe helt eget på lang sikt, viktig at det ikke blir sure miner da.
|
|
|
21/11/2018 09:31
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Av egen erfaring greier man ikke å fylle opp helger og ferier på fjellet alene, i motsetning til hytte ved sjøen hvor fellesferien er viktigst. To familier høres fint ut. Jeg jobber i bank og vi har en del kunder som handler sammen innen familie og med venner. Felles for de fleste av disse er at den ene parten ikke har økonomi til å kjøpe ut den andre dersom en av familiene skulle få utfordringer med økonomi, skilsmisse, miste interesse for deling eller at man blir uvenner. Jeg har ingen statistikk på dette men jeg kjenner på gikta at vi har litt mange tilfeller med kunder som ønsker seg ut av en slik situasjon. Det er lett å få et litt annet inntrykk av venner om man hver gang man kommer inn igjennom døra oppdager at det ikke er rent, noen har glemt å skru av/på varme, kjøleskap og brødskuff er fulle av grums, all veden er brukt og de splitter nye redline skiene dine er på forunderlig vis fulle av klister og riper :-) For ikke å snakke om jyplingen av en sønn til vennene dine som har hatt kompishelg på fjellet. Selvsagt satt på spissen. Jeg ville heller gått ned på standard og avstand til løyper/bakke og hatt hytta alene. Dette må være den billigste inngangsbilletten til 6 mnd skiløyper i året... https://www.finn.no/realestate/leisuresale/ad.html?finnkode=127373772Lykke til, ikke hør på en gammel grinebiter av en bankmann :-)
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
21/11/2018 09:54
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hadde heller kjøpt hytte og leid den ut i perioder. Gjerne gjennom utleiemegler. Eie sammen med andre blir tull før eller siden.
|
|
|
[Re: erling]
21/11/2018 10:03
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hadde heller kjøpt hytte og leid den ut i perioder. Gjerne gjennom utleiemegler. Eie sammen med andre blir tull før eller siden. Utfordringen for de fleste som deler er at de ikke får lånt tilstrekkelig til å kjøpe alene pga for lav EK eller betjeningsevne.
|
|
|
21/11/2018 12:51
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Fraråder å spleise på hytte fordi på ett eller annet må hytta kostes på noe og så har ikke alle råd eller mener at det ikke trengs. Så kommer diskusjonen om fordeling av kostnader, om det skal tas på dugnad eller om en skal sette bort arbeidet. For ikke å snakke om grining om hvem som skal ha hytta i påsken og ikke til jil
For meg så virker det som en grei måte å ødelegge vennskap på.
Kjøp heller hytta selv og baser deg på utleie.
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
21/11/2018 12:58
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Det går fint, helt til venneparet skilles og faktisk må selge seg ut for å kunne klare seg på hver sin kant.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
21/11/2018 13:24
|
hagen1978
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har du tenkt på campingvogn med spikertelt da. Både Hafjell, Sjusjøen og Skeikampen har jo fine campingplasser som det er noe til salgs på en gang i blant.
|
|
|
21/11/2018 17:24
|
LAKA
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg har erfaring med begge deler, både å eie hytte sammen med kamerat samt leie ut. Begge deler har for vår del vært helt uproblematisk, men så kjenner jeg kameraten min godt også.
Vår egen hytte leier vi ut for ca 175k årlig, noe som gjør at vi går netto overskudd på ca 100k i året.
Hytta jeg eier sammen med en kompis har vi også noe utleie på slik at vi dekker alle driftsutgifter + rentekostnader. Vi har i utgangspunktet hytta annenhver helg og bytter på høst-, vinter- og påskeferie.
Begge hyttene ligger i fjellterreng.
|
|
|
21/11/2018 18:46
|
erlingk
Fersking
|
Fersking
Har nylig bygd hytte på Skeikampen. Hadde tidligere en familiehytte som flere delte. Er fordeler og ulemper med begge.
Største ulempen med egen hytte er at det koster mye både å kjøpe og eie. Regner ca 4000,-/mnd i driftsutgifter (inkl eiendomsskatt). I tillegg kommer renter på lån. Vi er kanskje i snitt på hytta hver 3. helg.
En av fordelene med egen hytte er at man ikke behøver å stresse på søndagskvelden med rydding og vasking før man drar. Klær og andre ting er enklere å bare legge igjen. En av ulempene med felles hytte er at det fort blir forskjellig ambisjonsnivå rundt vedlikehold og også pulverisering av ansvar på ting som må gjøres. Større oppgraderinger har også en tendens til å bli utsatt/droppet.
Ellers når det gjaldt valg av sted så synes jeg Sjusjøen var dyrt, små tomter, mye festetomter og et alpinanlegg som ikke holder mål for større barn/voksne. Hafjell/Mosetertoppen/Lisetra synes jeg også ble dyrt og krevde fort bil med 4wd. Skeikampen har ikke like stort løypenett (langrenn) som Sjusjøen/Hafjell, men samtidig ikke like paddeflatt og litt mer høyfjellspreg. Alpinanlegget er mindre enn Hafjell men ligger over tregrensen, og dermed mye bedre muligheter for løssnøkjøring de dagene det er mulig. Hafjell synes jeg er flatt på toppen, isete i bånn og null muligheter til offpiste. Sykkelmulighetene på Skeikampen er også veldig bra i likhet med Sjusjøen/Hafjell.
|
|
|
21/11/2018 18:54
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har vært mye på Sjusjøen før vi kjøpte hytte på Skeikampen. Det eneste fortrinnet Sjusjøen har framfor Skeikampen er 20 min kortere reisetid fra Oslo, samt noe større løypenett for langrenn. Ellers er Skeikampen bedre på alt. Hafjell ble aldri vurdert da jeg ikke ønsker å ha hytte blant selvopptatte snobbete folk fra Oslo vest og Bærum.
|
|
|
21/11/2018 19:35
|
sls
Veteran
|
Veteran
Det spørs vel hva man ønsker av fasiliteter. Med hytte på Sjusjøen i nærheten av Natrudstilen så har man tilgang på en veldig bra rulleskiløype og mye bedre tidligsnø enn hva Skeikampen tilbyr. Fantastisk på Natrud i dag, mens Skei har hatt en veldig nedadgående kurve hva angår langrenn etter begynnende storsatsing for noen få år siden. Natrud har i mine øyne et bedre løypenett på ski enn selve Sjusjøen også, da løypene mot sør generelt er mye mindre brukt, ligger mer i le og er mye bedre preparert.
|
|
|
[Re: erlingk]
21/11/2018 19:39
|
GeirK
More than words
|
More than words
Største ulempen med egen hytte er at det koster mye både å kjøpe og eie. Regner ca 4000,-/mnd i driftsutgifter (inkl eiendomsskatt). I tillegg kommer renter på lån. Vi er kanskje i snitt på hytta hver 3. helg.
Vi leide ut vår leilighet i Åre i de tre første sesongene, men selv om vi ikke hadde gjort det, ville verdistigningen så langt overgått både lånerenter og fellesutgifter.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
21/11/2018 19:54
|
sls
Veteran
|
Veteran
Vi leide ut vår leilighet i Åre i de tre første sesongene, men selv om vi ikke hadde gjort det, ville verdistigningen så langt overgått både lånerenter og fellesutgifter. Som hytteeier i området vil jeg dessverre tro at den aktive hyttebyggingen i Lillehammerområdet inntil videre demmer opp for nevneverdig prisstigning. Er man ute etter et godt investeringsobjekt finnes det nok andre områder som har større potensiale
|
|
|
22/11/2018 08:32
|
magb
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Jeg er veldig lydhør for skilsmisseargumenter og andre potensielle humper i veien. Som nevnt tror jeg en del av risikoen i prosjektet føles noe mindre om hytta er av relativt enkel standard og ikke for dyr. Skal gå noen innledende runder med venneparet og høre litt. Takker for gode råd! Skal ellers prøve leie hytte på Skeikampen en del fremover (send meg PM om noen leier ut ikke for dyrt!), hadde 8 leiehelger på Sjusjøen sist vinter og er helfrelst der. Men Skeikampen frister mtp mer interessant terreng sommer og høst, antatt bedre sykkelmuligheter (?) og mer nærhet til "ordenlige fjell" - Jotunheimen føles vel ganske tilgjengelig derfra? Alpint er jeg ikke interessert i, men med 2 barn og mulig flere etter hvert er det jo kjekt å ha muligheten. Takk igjen!
|
|
|
22/11/2018 09:27
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Alpint er jeg ikke interessert i, men med 2 barn og mulig flere etter hvert er det jo kjekt å ha muligheten. Takk igjen! Jeg kan garantere deg at mulighet for at barna kan ha med seg venner og ikke minst alpinanlegg i nabolaget øker sjansen for mange helger på fjellet når arvingene "begynner å få egne meninger". Vi har jenter på 13+17 og har begynt å kjøre to biler for at alle skal bli fornøyd. Fjernstyrte varmekilder (gulv og ovner), parkering/brøyting til døra, ski inn/ut i slalombakke, at far greier å ikke mase for mye om langrenn + at venninnene er sånn passe sporty/innegriser, velfungerende nett tilgang og god plass hvor de voksne ikke ser/hører de yngre med ekstra TV gir oss noen ekstra dager med mye kos på fjellet. Jeg synes Skeikampen med området rundt er kjempeflott, Toppen av Hafjell enda flottere men for dyrt (og jålete) og at det i sentrum av Sjusjøen ser bedritent ut men har kort vei og langrennsmuligheter.
|
|
|
22/11/2018 09:40
|
magb
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Noen som på stående fot vet antatt tidsbesparelse med ny E6 nordover forbi Hamar? Gjør jo potensielt Skeikampen enda mer aktuelt om kniper inn en del på tida. Tror jeg har mye å lære og erfare: barna er så små at de ikke har meninger om hvor helgen skal tilbringes foreløpig. Men skjønner at det kommer..
|
|
|
22/11/2018 09:48
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg er veldig lydhør for skilsmisseargumenter og andre potensielle humper i veien. Som nevnt tror jeg en del av risikoen i prosjektet føles noe mindre om hytta er av relativt enkel standard og ikke for dyr. Skal gå noen innledende runder med venneparet og høre litt. Takker for gode råd! Skal ellers prøve leie hytte på Skeikampen en del fremover (send meg PM om noen leier ut ikke for dyrt!), hadde 8 leiehelger på Sjusjøen sist vinter og er helfrelst der. Men Skeikampen frister mtp mer interessant terreng sommer og høst, antatt bedre sykkelmuligheter (?) og mer nærhet til "ordenlige fjell" - Jotunheimen føles vel ganske tilgjengelig derfra? Alpint er jeg ikke interessert i, men med 2 barn og mulig flere etter hvert er det jo kjekt å ha muligheten. Takk igjen! Om det er bedre å sykle kommer jo an på hvem du spør. Er grovere på Sjusjøen. Personlig liker jeg Sjusjøen best, men både Sjusjøen og Skeikampen er bra. Jeg synes det er digg at det er såpass kort avstand til Lillehammer fra Sjusjøen. Særlig i lengre ferier.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
22/11/2018 10:15
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Sett opp en kontrakt der dere beskriver de tingene som dere tror kan skape diskusjoner i fremtiden. Økonomi, vedlikehold, "hytteregler", fordeling av bruk, osv. Jeg tenker også at denne avtalen må være tidsbegrenset, slik at begge parter kan trekke seg ut ved jevne mellomrom, f.eks. to år. Slik at dere forplikter dere til å selge dersom den ene parten vil avslutte samarbeidet.
En ting er å ha et godt forhold til folk når dere forholder dere til øldrikking og morro, noe annet er hvordan folk reagerer når ting blir tungt og vanskelig. Dialogen dere har i forkant om de litt ekle temaene, vil sikkert gi en pekepinn på dialogen som vil komme når skiten treffer vifta.
Vi er hytteeiere selv, og min erfaring er at det er utrolig mye mere praktisk å eie selv ift å låne/leie/dele (sett bortifra de kortsiktige økonomiske utfordringene).
|
|
|
[Re: EmilZipp]
22/11/2018 10:18
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Jeg kan garantere deg at mulighet for at barna kan ha med seg venner og ikke minst alpinanlegg i nabolaget øker sjansen for mange helger på fjellet når arvingene "begynner å få egne meninger". Vi har jenter på 13+17 og har begynt å kjøre to biler for at alle skal bli fornøyd. Fjernstyrte varmekilder (gulv og ovner), parkering/brøyting til døra, ski inn/ut i slalombakke, at far greier å ikke mase for mye om langrenn + at venninnene er sånn passe sporty/innegriser, velfungerende nett tilgang og god plass hvor de voksne ikke ser/hører de yngre med ekstra TV gir oss noen ekstra dager med mye kos på fjellet.
Amen!
|
|
|
22/11/2018 11:08
|
erlingk
Fersking
|
Fersking
Med normal trafikk så øker man snitthastigheten fra ca 70 til 110 km/t. Det blir 80km med ny motorvei fra Kolomoen til Øyer dvs 20-25min raskere. Ved utfartsdager hvor det ofte er kø med tofelt, blir besparelsen større. Men bompenger og drivstoffutgiftene øker jo drastisk. Blir noe bompenger også med elbil. Sjekk gjerne 5 minutter ut i videoen nedenfor. Var faktisk en viktig faktor for meg når jeg endte på Skeikampen http://www.skeikampen.no/aktiviteter-og-utleie/aktiviteter-sommer/sykling-er-best-pa-skeikampen
|
|
|
22/11/2018 11:24
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Før arbeidene på E6 startet opp så brukte jeg akkurat 2,5 time fra Oslo til Skeikampen. Regner med ca. 2 timer når motorveien er ferdig helt opp i 2026.
|
|
|
[Re: olechr]
22/11/2018 11:27
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg er veldig lydhør for skilsmisseargumenter og andre potensielle humper i veien. Som nevnt tror jeg en del av risikoen i prosjektet føles noe mindre om hytta er av relativt enkel standard og ikke for dyr. Skal gå noen innledende runder med venneparet og høre litt. Takker for gode råd! Skal ellers prøve leie hytte på Skeikampen en del fremover (send meg PM om noen leier ut ikke for dyrt!), hadde 8 leiehelger på Sjusjøen sist vinter og er helfrelst der. Men Skeikampen frister mtp mer interessant terreng sommer og høst, antatt bedre sykkelmuligheter (?) og mer nærhet til "ordenlige fjell" - Jotunheimen føles vel ganske tilgjengelig derfra? Alpint er jeg ikke interessert i, men med 2 barn og mulig flere etter hvert er det jo kjekt å ha muligheten. Takk igjen! Om det er bedre å sykle kommer jo an på hvem du spør. Er grovere på Sjusjøen. Personlig liker jeg Sjusjøen best, men både Sjusjøen og Skeikampen er bra. Jeg synes det er digg at det er såpass kort avstand til Lillehammer fra Sjusjøen. Særlig i lengre ferier. Har du sykla mye på stiene utenom Bukkerittet, Ole? Bukkerittet er jo bare innom noen av stiene. Mange av de beste er jo i andre områder av fjellet. Enig at Sjusjøen også er bra. Men noe mer stein og sauetråkk der synes jeg. Mer flyt på Skeikampen. Kom og besøk meg på Skeikampen så skal jeg vise deg mye bra saker :-)
Redigert av erling; 22/11/2018 11:28.
|
|
|
[Re: erling]
22/11/2018 12:43
|
olechr
More than words
|
More than words
Har du sykla mye på stiene utenom Bukkerittet, Ole? Bukkerittet er jo bare innom noen av stiene. Mange av de beste er jo i andre områder av fjellet. Enig at Sjusjøen også er bra. Men noe mer stein og sauetråkk der synes jeg. Mer flyt på Skeikampen.
Kom og besøk meg på Skeikampen så skal jeg vise deg mye bra saker :-)
Har vært der litt ja da jeg har en hytte jeg kan låne. Har også hatt et par skikkelig lange turer hvor jeg har syklet fra Kvitefjell og over til Skeikampen. Er for all del veldig mye bra stier.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
|
|