Nye skisko er bestilt, og selv om jeg ikke har det for vane å bruke stegjern veldig ofte på topptur, så brukte jeg det på et par turer i fjor, og syns det var veldig ålreit.
Skoene jeg har bestilt er Dynafit Hoji Pro Tour, disse har i likhet med Dynafit TLT7 "speednose" som i praksis betyr at de har fjerna den klassiske leppa foran, for å flytte tech-inserts lengre inn(gir sikkert 2% bedre gåmodus på skoene).
Jeg kjøpte i fjor et par Grivel Haute Route stegjern, disse passer ikke med de nye skoene, og jeg har derfor utført litt forskning på hva som passer bra, uten å ha konkludert helt.
Petzl Irvis Hybrid - Er de stegjernene jeg egentlig vil ha, har mulighet til å få disse til en veldig bra pris. Lette nok, tåler litt stein og kan pakkes veldig fint sammen.
Denne testen sier at Irvis ikke passer:
Blister review Hoji PT The other issue with the Hoji Pro Tour comes with crampon compatibility. I opted to leave the Hoji Pro Tour behind on a five-day ski traverse on the Wapta Icefield because none of the three pairs of crampons I own (the automatic Black Diamond Sabretooth Pro and the semi-automatic Camp Stalker and Petzl Irvis Hybrid) seemed to fit well on the Speed Nose due to its width and lack of a toe welt.
Ringte vpg og fikk beskjed om at de hadde testet og at det passet dårlig, lokal sportsbutikk her påsto at de passet greit(usikker på om de har testet det).
Denne testen påstår at det passer bra:
Irvis hybrid review The Irvis Hybrid fits the Dynafit Hoji like a glove and is a great option with the TLT7, PDG, and any other boot that Dynafit decides to give the speed nose treatment.
Dynafit kommer også med et eget stegjern til denne skoa, men det er veldig minimalistisk, tåler ikke stein og er veldig dyrt. Veil pris 2299,-
Vpg bekreftet at alle grivel stegjern med "wide" frontkappe passet, men disse er enten hel-stål = tungt, eller hel-alu = tåler ikke stein like bra. Og tar større plass enn irvis.
Noen her som tilfeldigvis har testet kombinasjonen Irvis Hybrid(eventuelt andre Petzl stegjern), og Hoji Pro Tour?