Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Stegjernsnerding: Hoji Pro Tour

Stegjernsnerding: Hoji Pro Tour #2522297 15/11/2018 13:27
O
oyvinsr Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
O
Nye skisko er bestilt, og selv om jeg ikke har det for vane å bruke stegjern veldig ofte på topptur, så brukte jeg det på et par turer i fjor, og syns det var veldig ålreit.

Skoene jeg har bestilt er Dynafit Hoji Pro Tour, disse har i likhet med Dynafit TLT7 "speednose" som i praksis betyr at de har fjerna den klassiske leppa foran, for å flytte tech-inserts lengre inn(gir sikkert 2% bedre gåmodus på skoene).

Jeg kjøpte i fjor et par Grivel Haute Route stegjern, disse passer ikke med de nye skoene, og jeg har derfor utført litt forskning på hva som passer bra, uten å ha konkludert helt.

Petzl Irvis Hybrid - Er de stegjernene jeg egentlig vil ha, har mulighet til å få disse til en veldig bra pris. Lette nok, tåler litt stein og kan pakkes veldig fint sammen.

Denne testen sier at Irvis ikke passer:
Blister review Hoji PT
Quote:
The other issue with the Hoji Pro Tour comes with crampon compatibility. I opted to leave the Hoji Pro Tour behind on a five-day ski traverse on the Wapta Icefield because none of the three pairs of crampons I own (the automatic Black Diamond Sabretooth Pro and the semi-automatic Camp Stalker and Petzl Irvis Hybrid) seemed to fit well on the Speed Nose due to its width and lack of a toe welt.

Ringte vpg og fikk beskjed om at de hadde testet og at det passet dårlig, lokal sportsbutikk her påsto at de passet greit(usikker på om de har testet det).

Denne testen påstår at det passer bra:
Irvis hybrid review
Quote:
The Irvis Hybrid fits the Dynafit Hoji like a glove and is a great option with the TLT7, PDG, and any other boot that Dynafit decides to give the speed nose treatment.

Dynafit kommer også med et eget stegjern til denne skoa, men det er veldig minimalistisk, tåler ikke stein og er veldig dyrt. Veil pris 2299,-

Vpg bekreftet at alle grivel stegjern med "wide" frontkappe passet, men disse er enten hel-stål = tungt, eller hel-alu = tåler ikke stein like bra. Og tar større plass enn irvis.

Noen her som tilfeldigvis har testet kombinasjonen Irvis Hybrid(eventuelt andre Petzl stegjern), og Hoji Pro Tour?

Re: Stegjernsnerding: Hoji Pro Tour [Re: oyvinsr] #2522316 15/11/2018 15:15
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Tror ikke du skal være fryktelig bekymret for alustegjern. De tåler stein helt fint. Men skal du bare gå i steinrøys med dem så er jo selvsagt stål mye bedre. Personlig bruker jeg kun stegjern i stål på topptur når jeg skal klatre. Og det er jo dessverre ikke så ofte lengre. Alu er kjekt siden de er så lette og blir derfor oftere med på tur når du er usikker om du trenger stegjern eller ikke.

Re: Stegjernsnerding: Hoji Pro Tour [Re: oyvinsr] #2522323 15/11/2018 16:44
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Grivel har egne jern som passer de støvla. 25 % på OSL nå.

Re: Stegjernsnerding: Hoji Pro Tour [Re: Paulus] #2522324 15/11/2018 16:57
O
oyvinsr Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
O
Sitat: Paulus
Tror ikke du skal være fryktelig bekymret for alustegjern. De tåler stein helt fint. Men skal du bare gå i steinrøys med dem så er jo selvsagt stål mye bedre. Personlig bruker jeg kun stegjern i stål på topptur når jeg skal klatre. Og det er jo dessverre ikke så ofte lengre. Alu er kjekt siden de er så lette og blir derfor oftere med på tur når du er usikker om du trenger stegjern eller ikke.

Er ikke fryktelig bekymret ICON_SMILE
Men har fryktelig lyst til at irvis hybrid skal passe. Da jeg syns de har den beste kombinasjonen av vekt, holdbarhet og pakkbarhet. De kan også brukes på fjellskoene mine(tror jeg).

Re: Stegjernsnerding: Hoji Pro Tour [Re: oyvinsr] #2522339 15/11/2018 19:34
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Ja den er sikkert sweet den irvisen. Mulig du kan få det til å passe med litt heimemekk. Eventuelt kan du kjøpe en breiere kurv. Regner med det er bredden som er problemet? Kjærringa har petzl leopard som er samme som irvis hybrid bare med framdelen i alu. Snebbne saker, men jeg ser at den tråden slites ganske fort på dem. Men hun løper jo en del med stegjern på så den tråden får nok litt mer juling enn det du klarer å få til med et par hoji på beina. Jeg synes ikke de tar opp så mye mindre plass enn tilsvarende stegjern med ei metallskinne mellom fram og bakpart, men du kan pakke jernene på en litt annen måte som kan være mer praktisk for deg.

Re: Stegjernsnerding: Hoji Pro Tour [Re: oyvinsr] #2522342 15/11/2018 19:49
jorn Offline
Avhengig
Avhengig
ser jo ut som de passer bra på tlt 7 hvertfall. men det kan jo være forskjell på størrelser. eneste måte å finne ut er å prøve på skoa.

men sykt teit hele speednose-opplegget. En helt unødvendig løsning på et problem ingen har kjent på.

Re: Stegjernsnerding: Hoji Pro Tour [Re: jorn] #2522344 15/11/2018 20:03
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Sitat: jorn

men sykt teit hele speednose-opplegget. En helt unødvendig løsning på et problem ingen har kjent på.

e9

Re: Stegjernsnerding: Hoji Pro Tour [Re: jorn] #2522356 15/11/2018 21:25
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: jorn
ser jo ut som de passer bra på tlt 7 hvertfall. men det kan jo være forskjell på størrelser. eneste måte å finne ut er å prøve på skoa.

Ja, jeg hadde jo halvveis bestemt meg for ny drømmekombo om jeg skal ha meg nytt randostæsj, Hoji og Salomon Switch. Men så viser det seg jo at de ikke vil funke sammen, så nå må jeg enten kjøpe en mindre kjørevennlig binding, eller finne en annen kjørevennlig støvel.

Per B.
Re: Stegjernsnerding: Hoji Pro Tour [Re: oyvinsr] #2522374 16/11/2018 07:06
Arne_And Offline
More than words
More than words
Hoji passer visst også dårlig sammen med Fritschi Tecton og Vipec.

Re: Stegjernsnerding: Hoji Pro Tour [Re: perbl] #2522470 16/11/2018 19:32
hennir Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Samme skoa kommer 19/20 sesongen med vanlig tåparti slik at den passer alpinbinding, kan jo tenkes den blir lansert på slutten av årets sesong slik som hoji skoa ble.

Ellers finnes det crampon adapter til tlt7, noen som vet om det kommer til hoji?

LTVL Captain
Re: Stegjernsnerding: Hoji Pro Tour [Re: hennir] #2522482 16/11/2018 20:31
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: hennir
Samme skoa kommer 19/20 sesongen med vanlig tåparti slik at den passer alpinbinding, kan jo tenkes den blir lansert på slutten av årets sesong slik som hoji skoa ble.

Ellers finnes det crampon adapter til tlt7, noen som vet om det kommer til hoji?

Ah, har fått med meg at det kommer flere modeller neste år, men ikke at de fikset dette problemet.

Da blir det Beast/Mercury en sesong til ICON_SMILE

Per B.
Re: Stegjernsnerding: Hoji Pro Tour [Re: hennir] #2522490 16/11/2018 21:23
O
oyvinsr Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
O

Tror adapteret til tlt7 også passer hoji, men har hørt at det adapteret ikke er noen fullgod løsning.

Re: Stegjernsnerding: Hoji Pro Tour [Re: hennir] #2522493 16/11/2018 21:30
jorn Offline
Avhengig
Avhengig

hoji free kommer med standardtå, men tror ikke den nåværende modellen blir endret? hoji free er stivere og muligens litt smalere.

Re: Stegjernsnerding: Hoji Pro Tour [Re: jorn] #2522526 17/11/2018 09:47
hennir Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jeg var kanskje litt upresis, akkurat det jeg mente. Ny modell som kommer ja, ikke endring på hoji tour.
Testa forøvrig hoji tour i fjor, passa ikke foten min i det hele tatt, så ble ikke helt venn med den. Den er VELDIG bred i tåboksen, samtidig som den var lav over vrista slik at den klemte på hver fleksing. Fleksen var mye mer progressiv og bedre enn mercury og beast, men samlet sett ikke skoa for meg.

LTVL Captain
Re: Stegjernsnerding: Hoji Pro Tour [Re: jorn] #2522974 20/11/2018 14:15
hennir Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Hørte på blister sin podcast nå med intervju av Hoji. Free har samme skaft og hoji lock stramme- og gåfunksjon, men ny underdel som passer mnc normen. Den er jevnt over 20% stivere, 1-1,5 mm smalere i forfoten, ca 3mm lavere over tåspenna, hællomma 1 mm smalere.
Ellers sier han at han bruker petzl stegjern på sine pro tour med ei plastkkappe som gjorde at den passet fint. Han husket dog ikke modellen, men det går sikkert an å google seg til.

LTVL Captain
Re: Stegjernsnerding: Hoji Pro Tour [Re: oyvinsr] #2522996 20/11/2018 16:01
O
oyvinsr Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
O
Ja, er overbevist om at det kan fikses med litt mekk. Stegjerna bestilles snart. ICON_SMILE

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå