Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Oppfølging av svindel av småbeløp

Oppfølging av svindel av småbeløp #2522275 15/11/2018 12:31
L
lph Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
L
O store forum.

Jeg har nå ad finurlige omveier fått konstatert at vi er minst 3 personer - sikkert flere - som er svindlet via annonser på Finn. Varen er betalt for, men ikke mottatt. Personen har kontaktet oss per sms, ikke via Finn-systemet, så hos Finn er det ingenting å hente.

Vi sammenligner historier nå, og tenkte å kjøre sak hos Forbrukerrådet og/eller politianmeldelse, for å få satt en stopper for akkurat denne personen ihvertfall. Men dette er ny mark for meg. Hva er lurt å gjøre?

Ifølge Forbrukerrådets sider må man klage til personen direkte selv, og de tar saken bare hvis man ikke blir enig. Men det er snakk om småbeløp (600 kr og under), så det er jo en smal sak å bli enig med personen. Vi vil jo ikke ha pengene tilbake, vi vil ha en anmeldelse og få stoppet det.

Bør man gå rett til politianmeldelse eller vil de bare le av saken siden det er snakk om småbeløp?

Re: Oppfølging av svindel av småbeløp [Re: lph] #2522276 15/11/2018 12:39
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Hvis du har telefonnummer, kan du ikke besøke vedkommende?

Anonym5
Re: Oppfølging av svindel av småbeløp [Re: lph] #2522282 15/11/2018 12:48
Bøygen Offline
Entusiast
Entusiast
Hvis du mener du har blitt bevisst svindlet bør du politianmelde. Dette uavhengig av om du tror det blir noe ut av saken din, og uavhengig av beløp.
Hvis mange nok gjør det vil politiet på et eller annet tidspunkt kanskje kunne gjøre noe med vedkommende.
Hvem vet, kanskje det er deres anmeldelser som er tungen på vektskålen for at politiet kan ta tak i og straffe vedkommende.

Når det er sagt så bør dere være litt sikre på at det ikke bare har skjedd en feil før dere anmelder. Jeg har jo ikke noe bakgrunn på hvor mye dere har etterlyst varene og hvordan dialogen har vært med selger. Det holder ikke at dere har spurt en gang og selger har sagt at det kommer snart.

Re: Oppfølging av svindel av småbeløp [Re: anonym5] #2522283 15/11/2018 12:49
L
lph Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
L
Norge er langt, vettu.

Nei :-)

Re: Oppfølging av svindel av småbeløp [Re: Bøygen] #2522284 15/11/2018 12:51
L
lph Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
L
Sitat: Bøygen
Hvis du mener du har blitt bevisst svindlet bør du politianmelde. Dette uavhengig av om du tror det blir noe ut av saken din, og uavhengig av beløp.
Hvis mange nok gjør det vil politiet på et eller annet tidspunkt kanskje kunne gjøre noe med vedkommende.

Takk!

Jeg var litt i tvil, før jeg fikk kontakt med 2 andre som også var litt i tvil. Og da var vi ikke i tvil lenger. 3 pakker fra samme person blir bare ikke borte i Posten, alle sammen.

Re: Oppfølging av svindel av småbeløp [Re: lph] #2522286 15/11/2018 12:55
O
oyvinsr Offline
Ringrev
Ringrev
O
Jeg opplevde noe lignende i sommer. Tapte 3000kr, hadde en litt dårlig magefølelse for hele greia, og den viste seg å stemme.
Forsøkte å anmelde, men etter å ha venta på politiet først en halv arbeidsdag, for så å få et tidspunkt for anmeldelse en annen dag, som ble avlyst ved oppmøte, og ingen mulighet for å avtale nytt tidspunkt der og da, så ga jeg opp hele greia.
Hadde på forhånd samlet all informasjon fra finn.no, vipps, og sms-er, prøvde å overlevere dette til politiet, men ingen interesse.

Finn og vipps kunne ikke gjøre noe uten at en anmeldelse forelå.

Re: Oppfølging av svindel av småbeløp [Re: oyvinsr] #2522289 15/11/2018 13:10
L
lph Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
L
Sitat: oyvinsr
Jeg opplevde noe lignende i sommer. Tapte 3000kr, hadde en litt dårlig magefølelse for hele greia, og den viste seg å stemme.
Forsøkte å anmelde, men etter å ha venta på politiet først en halv arbeidsdag, for så å få et tidspunkt for anmeldelse en annen dag, som ble avlyst ved oppmøte, og ingen mulighet for å avtale nytt tidspunkt der og da, så ga jeg opp hele greia.
Hadde på forhånd samlet all informasjon fra finn.no, vipps, og sms-er, prøvde å overlevere dette til politiet, men ingen interesse.

Så utrolig irriterende.

Kan jeg spørrre hvordan du ble svindlet?

Re: Oppfølging av svindel av småbeløp [Re: lph] #2522291 15/11/2018 13:12
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Sitat: lph
Bør man gå rett til politianmeldelse eller vil de bare le av saken siden det er snakk om småbeløp?

De vil antakelig le av saken, men ikke helt åpenlyst. Dere må nok gå til forliksrådet, som er rette instans for slikt, politianmeldelse blir nok bare henvist dit også om det er noe som helst tvil om saken og kravets berettigelse.

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: Oppfølging av svindel av småbeløp [Re: lph] #2522299 15/11/2018 13:52
O
oyvinsr Offline
Ringrev
Ringrev
O

Så utrolig irriterende.

Kan jeg spørrre hvordan du ble svindlet?

Dukket opp en annonse på finn med diverse elektroverktøy, jeg sendte en forespørsel på å kjøpe en del av dette for 5000,- + frakt.
Fikk svar at det var greit, jeg søkte da opp telefonnummeret til selger, og gjorde litt undersøkelser. Fant ganske lite info, så derfor ringte jeg han for å gjøre noen "kontrollspørsmål", slik som hvor han hadde kjøpt det, hvordan tilstand var osv. Syns det virket greit, men for å redusere risikoen litt så foreslo jeg å dele opp betaling, slik at jeg betalte halvparten+frakt først, så halvparten etter at jeg mottok varene.
Betalte, fikk beskjed om at det tok noen dager før han fikk sendt varene, da det måtte pakkes osv.
Purret på etter noen dager, fikk ikke svar.
Forsøkte å ringe, fikk ikke svar,
Forsøkte å ringe igjen noen dager senere. Telefonnummer "sperret" (ringte, gikk rett til opptattsignal)
Prøvde å kontakte han på vipps chat, finn.no chat og slikt, fikk aldri noe mer svar.
En ukes tid etterpå så fikk jeg beskjed om at telefonnummer ikke var i bruk når jeg ringte det.
I mellomtiden hadde annonse på finn blitt slettet og vipps konto "slettet"(nummer ikke lengre assosiert med navn).

Re: Oppfølging av svindel av småbeløp [Re: lph] #2522301 15/11/2018 14:15
chalshus Offline
More than words
More than words
Er 5000 småbeløp?

Er det mindre enn 50 mil hadde jeg tatt turen kun på trass

Re: Oppfølging av svindel av småbeløp [Re: oyvinsr] #2522311 15/11/2018 14:52
L
lph Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
L

I mellomtiden hadde annonse på finn blitt slettet og vipps konto "slettet"(nummer ikke lengre assosiert med navn).

Æsj, for noe drit. Særlig å ikke engang kunne få kontakt med politiet.

Re: Oppfølging av svindel av småbeløp [Re: chalshus] #2522312 15/11/2018 14:55
L
lph Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
L
Sitat: chalshus
Er 5000 småbeløp?

Er det mindre enn 50 mil hadde jeg tatt turen kun på trass

Jeg er trådstarter, og det er jeg som brukte begrepet "småbeløp". Jeg har tapt 600 kr., vedkommende bor 73 mil unna, og jeg tror uansett at en politianmeldelse er litt mer skremmende enn en halvgammel, gretten byråkrat.

Re: Oppfølging av svindel av småbeløp [Re: lph] #2522328 15/11/2018 17:18
chalshus Offline
More than words
More than words

Jeg er trådstarter, og det er jeg som brukte begrepet "småbeløp". Jeg har tapt 600 kr., vedkommende bor 73 mil unna, og jeg tror uansett at en politianmeldelse er litt mer skremmende enn en halvgammel, gretten byråkrat.

OK, da er det noe helt annet. Leste kanskje litt dårlig.

Re: Oppfølging av svindel av småbeløp [Re: lph] #2522357 15/11/2018 21:33
T
Thomas- Offline
Ivrig
Ivrig
T
Opplevde det samme for et par år siden, og fant ut at to til fra forumet også hadde betalt uten å få varen. "Selger" var selv bruker av dette forumet, men svarte hverken på meldinger eller telefon.
Jeg tok kontakt med Modum lensmannskontor på vegne av oss tre. Hadde ikke høye forhåpninger, men en etterforsker tok saken alvorlig. Hans holdning var å ta tak i saker før de blir store. Resultatet ble at Modum lensmannskontor kontaktet mannen og da han ikke overholdt avtaler inngått over telefon fikk han hjemmebesøk.
Saken endte med at etterforskeren ringte meg mens han hadde slasken på kontoret og spurte om det var greit at saken sluttet med at pengene ble tilbakebetalt.
Prøv å ta kontakt med politiet på vedkommendes hjemsted. Noen ganger venter de bare på et påskudd for å avlegge noen et besøk.

Re: Oppfølging av svindel av småbeløp [Re: lph] #2522386 16/11/2018 07:55
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det å få stoppet slike er svært vanskelig. For hva skal egentlig til? Finn.no gir gjennomgående f*** i å stoppe denne typen svindlere, det er egen due dilligence som kreves.

Lever politianmeldelse på personen hver for dere. Kanskje noen politiadvokater har ork til å ta litt grep.

Jeg har vært gjennom "svindel" i form av vare som ikke var som oppgitt/forventet - jeg kjørte saken via en av forbrukerorganene, hvor jeg overleverte alt av dokumentasjon, og fikk fullt medhold. Vedkommende fikk da beskjed om å tilbakeføre, ellers kunne saken videresendes tingretten, om jeg husker rett.

Det tok litt tid, men jeg fikk igjen penga på konto etter noen uker.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Oppfølging av svindel av småbeløp [Re: Anders A-R] #2522404 16/11/2018 09:08
L
lph Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
L
Nå har vedkommende fått kalde føtter og betalt tilbake uoppfordret. Vi får se hva det blir til. Det jeg blir mest forbanna på er hvor gjennomført og systematisk det er. Det er småbeløp for én person, men det er hele poenget - prøver man å svindle mange nok personer for småbeløp som de ikke gidder å følge opp, kan man ende opp med å tjene ganske mye. Jævla utspekulert.

Re: Oppfølging av svindel av småbeløp [Re: lph] #2522407 16/11/2018 09:26
N
Naustdal Offline
Entusiast
Entusiast
N
Er det en mulighet for at vedkommende er meldem her inne, og har kjent seg igjen i beskrivelsen?

Mvh.
Naustdal
Re: Oppfølging av svindel av småbeløp [Re: Naustdal] #2522409 16/11/2018 09:46
L
lph Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
L
Det er alltid en mulighet. Jeg tar høyde for at det jeg skriver kan bli lest av vedkommende, derfor vil jeg heller ikke si så mye om hva jeg gjør framover.

Re: Oppfølging av svindel av småbeløp [Re: lph] #2522496 16/11/2018 21:33
Espen E Offline
Ivrig
Ivrig
Men det er ikke lett å få hjelp/penger tilbake. Hverken banker eller politi ser ut til å ønske å bruke kapasitet på slike ting. Se denne saken her om en virkelig seriesvindler: https://www.tv2.no/a/10142778/

- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg....
2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International
http://instagram.com/esp1e/

Moderator  support