Bestilte delene i juni til min mangeårige Shimano pusher. Fikk bakgir og trigger for litt over to uker siden og i dag kom endelig det som jeg gledet meg mest til, enduro bremsene!
Første inntrykk er at nye XTR virker som den beste versjonen av systemet noensinne. Jeg har hatt alle XTR system og det er en godbit dere har i vente! Det virker ekstremt godt laget. Finish er etter min mening den stiligste de har hatt, og den ser spesiell ut. De nye 9120 kaliperne er beefy! Litt mindre enn DMac MT7 og lik størrelse som Saint M820.
1x12 har jeg kjørt med et par uker og selv om jeg hadde litt krøll til å begynne med så har det fungert som en drøm etter jeg fikk finstilt det. Det går fint med Sunrace MZ90 kassett.
I kveld skal fatbiken ut i pissregn og stupmørket!
Redigert av Thorst13; 12/11/201822:44.
Re: Endelig! XTR 9120 bremser og 9100 1x12 på plass!
[Re: Thorst13]
#252199613/11/201820:28
Jeg har syklet på mine M820 Saint i mange år og elsker de bremsene!
Skulle jeg kjøpt nå ville jeg uten tvil valgt XTR selv om jeg holder en knapp på at Saint fremdeles har litt mer bremsekraft. Shimano hevder vel at de kan sammenlignes med Saint og det sier sitt.
Nye XTR føles fantastisk, de er lekre, lette og meget kraftige. De biter ikke like mye som Saint, men stoppkraften kommer mer gradvis. Med hendelen inne er det full lås og de er lette å venne seg til.
I tillegg så kommer det garantert ny Saint i 2019 eller tidlig 2020. Det blir nok ekstreme greier med tanke på hvor rå disse enduro XTR er.
Saint vil nok distansere seg fra XTR og de må jo komme på banen mot den øvrige konkurranse. Kommende Trickstuff Maxima lover vel doble bremsekraften i forhold til nåværende Saint.