Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nybegynner med smartrulle og trenger hjelp

Nybegynner med smartrulle og trenger hjelp #2521782 12/11/2018 14:25
Larsemannen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Jeg har nettopp kjøpt en Elite Direto og sliter litt med å komme i gang på en god måte. Planen var å bruke Elite sin egen programvare første året, siden den følger med gratis i ett år og koble til både iPad og TV (via mac eller chromecast eller appleTV).

Er det slik at man må/bør bruke Zwift eller Trainerroad for å få bedre utbytte da Elite sin egen programvare virket relativt dårlig? Og hvilken er evt. å foretrekke? På Elite sin programvare må man betale for en og en video og når jeg prøver å kjøre en forhåndsoppsatt økt blinker f.eks. bare watt-verdien rødt, men sier ingenting om jeg skal opp eller ned eller korrigerer meg på annet vis så det blir ganske i blinde og ikke særlig smartere enn analog rulle jeg hadde før.

Jeg har også skjønt at jeg må ha en ANT+ dongle for å koble Garmin pulsbeltet mitt til iPad, mac eller annet. Finnes det løsninger som gjør at jeg kan skifte eller må jeg ta et valg og gå for enten ipad eller mac?

Helt ny i smartrulleverdenen så trenger litt starthjelp ICON_SMILE

Re: Nybegynner med smartrulle og trenger hjelp [Re: Larsemannen] #2521811 12/11/2018 18:53
toha Offline
Ringrev
Ringrev
Er ikke utstyrt med stor grad av teknisk innsikt så jeg sleit også med å forstå Elite sin programvare (Kjøpte Direto når den ble lansert). Jeg kjøpte ab på Trainerroad i fjor og har ikke sett meg tilbake. Koster noen kroner men kan absolutt anbefales. Kobler rett opp mot rulla og alt bare funker.

You are what you don't shit
Re: Nybegynner med smartrulle og trenger hjelp [Re: Larsemannen] #2521851 13/11/2018 07:10
Larsemannen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Spørs om Zwift eller Trainerroad er veien å gå. Det er kanskje heller ikke bindingstid som på et treningssenter så slik sett kan man stoppe det på sommeren ICON_SMILE Det er noen ivrige syklister på den lokale sjappa så jeg får stikke innom der og høre hva de mener.

Ser man får ANT+ dongle på eBay fra 80-90 kroner så får se om jeg også har tålmodighet til å vente på noe slikt og ikke betale 6-5-gangen her.

Re: Nybegynner med smartrulle og trenger hjelp [Re: Larsemannen] #2522007 13/11/2018 21:26
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Tror du med zwift kan koble rulla til macen med bt og pulsbeltet ditt til zwift companion på iphone/Android så lenge begge er kobla på samme wifi-nettverk.

Re: Nybegynner med smartrulle og trenger hjelp [Re: Larsemannen] #2522011 13/11/2018 22:01
jok Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg har også kjøpt Elite Diretto nylig og ville satse på å bruke myetraining det første året. Jeg byttet imidlertid til Elite Drivo, da min diretto ikke fungerte som jeg ønsket. Men programmet er det samme. Jeg bruker MacBook Pro 2017, men også en MacBook Pro late 2009. Har også prøvd konas iPad, og egen iPhone. Programmet kom først på iPad/ iPhone. Det er lettere å forstå enn det på desktop. Jeg kjøpte et billig pulsbelte på Elkjøp for 250kr som tar både Ant+ og BT. Rulla tar både Ant+ og BT. Mac og iPad kommuniserer bare på BT. Det hender av og til at kommunikasjonen mellom Mac og rulle er dårlig. Jeg har derfor kjøpt en Ant+ dongle.250kr der jeg kjøpte rulla. Ser ut til at denne kommunikasjonen fungerer bedre. Kanskje fordi den er på en liten ledning utenfor Macen. Jeg har ikke prøvd Workout programmene ennå. Kjører mest myRealVideo, der det ligger en mengde gratis rlv-er i motsetning til Real Video, som er betalte rlv-er. Problemet med my RealVideo, kan være at mange av rlv-ene er av svært dårlig kvalitet, men mange er også svært gode. Hår nylig syklet endel løyper i Harriman StatePark utenfor NewYork, som er veldig bra. Ellers har jeg syklet Stelviopasset fra Bormiosiden som også var OK, og mange flere OK løyper

Re: Nybegynner med smartrulle og trenger hjelp [Re: Larsemannen] #2522034 14/11/2018 08:05
Larsemannen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Takk for innspill. Jeg tok en prøvetur på Zwift med ipad i går og "manuell" puls på klokka parallelt. Det funka ganske bra, men jeg skal se om det funker på Mac med BT på Zwift også. Det opplevdes i hvertfall mye enklere å komme igang med effektive økter der enn vi Elite sin programvare. Har også bestilt meg en ant+ dongle på eBay for å se om billigvarianten fungerer før jeg kjøper f.eks. fra Garmin.

Jeg forsøkte å laste ned myRealVideo på Elite, men fikk merkelige feil om at det ikke var ledig plass selv om det var det og det framsto som en liten jungel å finne de gode segmentene. Sikkert veldig fint når man finner noen favoritter man kan sykle om igjen ICON_SMILE

Re: Nybegynner med smartrulle og trenger hjelp [Re: Larsemannen] #2522046 14/11/2018 09:20
jok Offline
Entusiast
Entusiast
Du kan kjøre med extern HD, det er derfor jeg bruker desktopvarianten i stedet for Iphone. Helt nede under settings finner du Videofolder som i utgangspunktet er satt til default.

Re: Nybegynner med smartrulle og trenger hjelp [Re: Larsemannen] #2522208 15/11/2018 08:11
E
Exo Offline
Fersking
Fersking
E
Jeg har også nylig kjøpt Elite Direto, så et lite tips:
GPS'en må muligens være påslått for at Zwift skal fungere på mobile enheter over BT.
Det kan selvfølgelig være noe spesielt med min androidenhet, men jeg holder en knapp på at det rett og slett noe med Zwift i seg selv (appen er i beta)...

Moderator  support