Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

På tvers av Sverige

På tvers av Sverige #2521111 08/11/2018 19:06
Elmersen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitter og drømmer litt om neste sommer og leker med tanken på å sykle på tvers av Sverige på vei til familiens sommersted, mens resten av gjengen kjører bil. Turen må i så fall starte i Drammen og slutte i Nynäshamn, litt sør for Stockholm, hvor båten går videre til Gotland.

Det er i følge Google maps ca 60 mil til båten (og fem mil til etter den om jeg tar med siste etappen). Det bør det være mulig å gjennomføre med to overnattinger. Det er først og fremst hvor mange dager jeg får / vil ta "egenfri" som styrer dette, så jeg bør i så fall utnytte tiden godt.

Det jeg kunne trengt noen innspill på er rute. Har bare plottet inn start- og sluttpunkt i Google maps og ser at det er til dels mye kjøring på grusveier. Det forsinker jo litt i seg selv. I tillegg får det noen konsekvenser for dekk- og sykkelvalg som igjen får litt å si for tiden jeg må sette av.

Hadde i utgangspunktet tenkt å ta racern ettersom det er såpass langt, men blir usikker når jeg ser ruten. Har 25 mm conti GP 4000 på den. Alternativet er grusraceren som kan utstyres med Pro one 28 mm eller ev. rent grusdekk, trolig et raskt sett på ca 40 mm som jeg planlegger til neste år (ikke særlig fristende når det tross alt er mest asfalt).

Noen som er kjent bortover og har noen tips om rute og utstyrsvalg?

Googles ruteforslag

Har forøvrig også prøvd Strava Route builder, men ser ikke ut til at den takler så lange strekk i én beregning.

Redigert av Elmersen; 08/11/2018 19:09.
Re: På tvers av Sverige [Re: Elmersen] #2521133 08/11/2018 20:41
altitude Offline
Avhengig
Avhengig
Har ingen forslag selv her, men mente å huske et blogg-innlegg av Martin Hoff fra noen år tilbake hvor han syklet fra Stockholm til Oslo. Søkte og fant denne: http://www.martinhoff.com/2014/05/stockholm700-arets-langtur.html

Kan kanskje gi deg noen ideer til mulige ruter?

Re: På tvers av Sverige [Re: Elmersen] #2521185 09/11/2018 07:57
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Avhengig av grusens beskaffenhet trenger den ikke å dempe snittfarten så veldig. Ingen biltrafikk eller andre ting som er i veien for deg på grusveier. Med 28-32 mm dekk vil du være godt skodd for både grus og asfalt. På vanlig racer med felgbremser ville jeg gått for slangeløse 28mm og gitt gass som vanlig. 20 mil om dagen er uansett ganske kurant på en tid av året der dagene er lange og lyse.
Finn deg to overnattinger på kartet på forhånd langs ruta du skal sykle.
Strava Route Builder fungerer fint hvis du ikke tar hele ruta i ett klikk, men klikker deg fra sted til sted. Bruk gjerne "popular"-funksjonen for å få de rutene som folk flest sykler. Bruk street view for å kvalitetssikre veivalget parallelt.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: På tvers av Sverige [Re: altitude] #2521241 09/11/2018 10:30
Elmersen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Takk for innspill. Jeg har sett blogginnlegget til Hoff tidligere, men ser ut til at han har valgt en litt nordligere rute enn det som vil være naturlig for meg.

Ser ut til å være såpass mye grus at jeg nok bør velge grussykkelen med 28 mm fremfor raceren med 25 mm. Det går fint om det er god kvalitet på grusveiene, men det er jo en x-faktor oppi her. Fordelen er jo som nevnt at det blir mindre trafikk og sikkert en finere tur.

Får prøve meg på mindre strekk på Strava rb, men litt av utfordringen er jo at jeg ikke kjenner noen mellompunkter og risikerer å legge inn feil premisser for beregningen. Ser ut til at Arvika og Örebro-området (eller litt forbi) kan være naturlig overnattingssteder, men det ble for lange strekk.

Re: På tvers av Sverige [Re: Elmersen] #2521467 10/11/2018 13:36
Elmersen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Ser at Strava anbefaler til dels store omveier hvis jeg ikke legger inn så mange mellompunkter når man bruker popularity. Det er jo sikkert fint, men da øker jo lengden fort med 10-20 mil og det blir i meste laget med to overnattinger. Google maps ligger vel i andre enden av skaleen, så et sted i mellom blir nok nøkkelen.

Re: På tvers av Sverige [Re: Elmersen] #2521508 10/11/2018 20:10
A
arekey Offline
Entusiast
Entusiast
A
Sjekk ut Komoot.com, mye mer fleksibel sykkelruteplanlegger enn både Google og Strava. Kan blant annet oppgi sykkeltype og ønsket underlag.

Re: På tvers av Sverige [Re: Elmersen] #2522486 16/11/2018 20:55
Elmersen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Takk for godt tips! Mye god info der. Ser at det går an å lage asfaltruter som ikke er lengre, men spørsmålet er jo da om de også blir kjedeligere. Får se hva jeg faller ned på.

Re: På tvers av Sverige [Re: Elmersen] #2522499 16/11/2018 21:51
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Kan dessverre ikke hjelpe med rute, men tenker selv å se denne til inspirasjon for liknende ekspedisjon. Kan leies på Vimeo for nøyaktig 3,33 dollar ICON_SMILE

Vimeo: Length of Sweden

Etter min beskjedne erfaring er dagsetapper på 20 mil overkommelig om du er i rimelig god form og ikke skal gjøre stort annet enn å sykle, men du bør ta høyde for det uforutsette. Ti mil i motvind og piskende regn er noe helt annet enn ti mil i pent vær. Jeg ville kalkulert med en ekstra dag, om ikke annet, så for å kunne ta noen pauser til avveksling underveis og nyte turen.

Om det er mye grus og du ender opp med nettopp grusracer, ville jeg vurdert G-One Speed 40 mm, slangeløst om felgene tillater det. Komfort med lav rullemotstand og høy punkteringssikkerhet. Alpers valgte som kjent det samme i 30 mm da han krysset USA ICON_SMILE

Re: På tvers av Sverige [Re: Sepeda] #2522626 18/11/2018 16:09
Elmersen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Jo, takk for tips, det er fine dekk. Men kommer nok ikke til å sette på egne dekk til denne turen. Dog er jeg på jakt etter noen nye raske grusdekk i ca 40 mm til grussykkelen, men tipper jeg går for noe litt nettere til denne turen som tross alt er stort sett asfalt.

Tror jeg tar en egen tråd om nye grusdekk etterhvert.

Re: På tvers av Sverige [Re: Elmersen] #2522629 18/11/2018 16:35
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Ser absolutt den. Men for ordens skyld og til info for andre som måtte følge tråden: G-One Speed er ikke er grusdekk, men et meget lettrullende landeveisdekk med et hakk bedre punkteringsbeskyttelse (V-Guard) og grep (micro dots) enn Pro One når underlaget blir røft. Opprinnelig lansert som S-One for ritt som Tour of Flanders og Paris-Roubaix.

Synd at Schwalbe falt for fristelsen til å innlemme det i G-familien og dermed markedsføre det under "grus"-bølgen som alle nå kaster seg på. Jeg har aldri likt tanken på å spesialisere eller begrense hverken sykkel eller dekk til grus og liker som kjent ikke den snevre, misvisende, amerikanske betegnelsen "grus/gravel" for alt mellom himmel og jord ICON_SMILE Og for akkurat dette dekket er betegnelsen spesielt misvisende.

Sånn. Godt å få det ut ICON_LAUGH

Beklager avsporing!

Moderator  support, Valentino