Sitter og drømmer litt om neste sommer og leker med tanken på å sykle på tvers av Sverige på vei til familiens sommersted, mens resten av gjengen kjører bil. Turen må i så fall starte i Drammen og slutte i Nynäshamn, litt sør for Stockholm, hvor båten går videre til Gotland.
Det er i følge Google maps ca 60 mil til båten (og fem mil til etter den om jeg tar med siste etappen). Det bør det være mulig å gjennomføre med to overnattinger. Det er først og fremst hvor mange dager jeg får / vil ta "egenfri" som styrer dette, så jeg bør i så fall utnytte tiden godt.
Det jeg kunne trengt noen innspill på er rute. Har bare plottet inn start- og sluttpunkt i Google maps og ser at det er til dels mye kjøring på grusveier. Det forsinker jo litt i seg selv. I tillegg får det noen konsekvenser for dekk- og sykkelvalg som igjen får litt å si for tiden jeg må sette av.
Hadde i utgangspunktet tenkt å ta racern ettersom det er såpass langt, men blir usikker når jeg ser ruten. Har 25 mm conti GP 4000 på den. Alternativet er grusraceren som kan utstyres med Pro one 28 mm eller ev. rent grusdekk, trolig et raskt sett på ca 40 mm som jeg planlegger til neste år (ikke særlig fristende når det tross alt er mest asfalt).
Noen som er kjent bortover og har noen tips om rute og utstyrsvalg?
Googles ruteforslag Har forøvrig også prøvd Strava Route builder, men ser ikke ut til at den takler så lange strekk i én beregning.