NRK og kompetansenivå.
|
Re: NRK og kompetansenivå.
[Re: ]
13/11/2018 16:40
|
magio
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg prøvde for ikke lenge siden å lese litt på resett.no for å se hva det går i. Når jeg først fant en artikkel som ikke var av NTB så fant jeg så mange beviselige faktafeil, informasjon som var tatt helt ut av kontekst og vridd til å tilpasse deres virkelighetsbilde at jeg ble kvalm. Det hadde vært moro å sett hvilken artikkel du sikter til? Jeg fant ikke den aktuelle saken nå, det var en liten måned siden. Men man ser raskt synet til redaktøren når han drar inn kvinne-kortet i fregattsaken uten å ha noe som helst faktabasert belegg for sine påstander. Bare ta en titt kommentarfeltet der også. https://resett.no/2018/11/13/kvinner-politisk-korrekthet-og-knm-helge-ingstad/Det er jo ikke til å legge inn under en stol at dunning-kruger effekten og gruppetenking er sterk i kommentarfeltet der inne heller, spesielt når jeg ser de nevner resett, document og HRS som aviser som holder de "opplyste", og bare dem. Men igjen så er ikke det bare et problem i de miljøene. Alle burde uansett se denne miniserien om russisk desinformasjon som kom ut i NYT i dag uansett politisk overbevisning. https://www.nytimes.com/2018/11/12/opinion/russia-meddling-disinformation-fake-news-elections.html
|
|
|
[Re: magio]
13/11/2018 17:59
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Jeg prøvde for ikke lenge siden å lese litt på resett.no for å se hva det går i. Når jeg først fant en artikkel som ikke var av NTB så fant jeg så mange beviselige faktafeil, informasjon som var tatt helt ut av kontekst og vridd til å tilpasse deres virkelighetsbilde at jeg ble kvalm. Det hadde vært moro å sett hvilken artikkel du sikter til? Jeg fant ikke den aktuelle saken nå, det var en liten måned siden. Men man ser raskt synet til redaktøren når han drar inn kvinne-kortet i fregattsaken uten å ha noe som helst faktabasert belegg for sine påstander. Bare ta en titt kommentarfeltet der også. https://resett.no/2018/11/13/kvinner-politisk-korrekthet-og-knm-helge-ingstad/Det er jo ikke til å legge inn under en stol at dunning-kruger effekten og gruppetenking er sterk i kommentarfeltet der inne heller, spesielt når jeg ser de nevner resett, document og HRS som aviser som holder de "opplyste", og bare dem. Men igjen så er ikke det bare et problem i de miljøene. Alle burde uansett se denne miniserien om russisk desinformasjon som kom ut i NYT i dag uansett politisk overbevisning. https://www.nytimes.com/2018/11/12/opinion/russia-meddling-disinformation-fake-news-elections.html resett har rett i at når personer blir ansatt som en følge av kjønnskvotering og ikke fagelig dyktighet så kan man fort havne på dypt vann.
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
[Re: skubisan]
13/11/2018 18:55
|
magio
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hvor har man det ifra at personene i disse stillingene har blitt kjønnskvotert? Det er en ren påstand uten rot i virkeligheten. Det er noe de bare antar, siden det i deres verden er umulig at det ikke har skjedd.
|
|
|
[Re: Flamini]
13/11/2018 19:35
|
Asterix
Entusiast
|
Entusiast
resett har rett i at når personer blir ansatt som en følge av kjønnskvotering og ikke fagelig dyktighet så kan man fort havne på dypt vann.
Eventuelt grunt vann, som i Helge Ingstads tilfelle...
|
|
|
13/11/2018 19:50
|
magio
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hvor har man det ifra at personene i disse stillingene har blitt kjønnskvotert? Det er en ren påstand uten rot i virkeligheten. Det er noe de bare antar, siden det i deres verden er umulig at det ikke har skjedd. Det er jo helt åpenbar kvotering av kvinner i forsvaret. Og at det er problematisk kommer jo tydelig fram når forsvaret ikke vil fortelle hvordan kvoteringen foregår. Jeg skjønner ikke problemet med kvotering innen rimelighetens grenser. Men når man ikke vil fortell i hvilken grad svakere kompetanse tolereres, blir det det til slutt et kjempeproblem. Dette med Helge Ingstad er jo litt spesielt, siden de skrøt av at 4 av 5 navigatører var kvinner, noe som må være en helt enorm tilfeldighet dersom det ikke har vært kvotering inne i bildet. Å ta kommentarfeltet til inntekt for artikkelinnholdet er jo en logisk feilslutning det vanskelig kan være nødvendig å påpeke. Nå skal jeg ikke snakke om vernepliktige, men for offiserer så er det ikke en åpenbar kjønnskvotering. De kjemper på likt grunnlag som guttene. Når det kommer til styrke så er det selvfølgelig andre krav, men på alle andre områder så stiller de likt. Om det da er mange jenter som kommer inn så er det fordi dem har slått ut gutta. I Helge Ingstad sitt tilfelle så kan det være mange grunner til at det var akkurat mange jenter på bro der, at det er kjønnskvotering som har gjort det er det ikke grunnlag for å si. Dette var også i 2017, og det er ikke sikkert det er samme besetning som er ombord der i dag.
|
|
|
13/11/2018 20:33
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Vi skal støtte Storhaug utelukkende fordi hun graver frem viktig innformasjon som vi ikke får tilgang til andre steder, som at asylsøkere/migranter sender betydelige beløp ut av landet og at pengestrømmen viser at mange trolig kommer fra ett annet land en det de oppgir å ha "flyktet" fra. så stiller de også spørsmål om at trygd/barnetrygd til disse gruppene sendes rett ut av landet - hvilket knappest er intensjonen.
Tja, sålenge de ikke sender pengene ulovlig eller penger tjent med kriminalitet ser jeg ikke noe problem her. Er jo ikke noe bombe heller. Det at folk som har innvadret til et annet land sender penger hjem til familie er noe fra alle tider. Så ttert i mot , at folk bryr eg om familien sin som har mindre å rute med er bare positivt. Om dette som kommer til å bli et problem i fremtiden får man ta politiske grep. At andre nyhetsmedier ikke vil ta i saken er en ting, men det skal bli innteresant å se om krf og likesinnede partier evner å ta dette innover seg. kanskje pengene skulle vært brukt til obligatorisk opplæring i norsk, gratis barnehage og en generell innføring i norsk skikk og bruk ? *knegg* norsk skikk og bruk. Fantastisk. La oss starte med å ta toget fra OsloS og ut av byen. Så presser vi oss på før passasjerene som skal av for tid til å gå av. Så reiser vi til Gardermoen og tar fly til Syden. Der kab vi fortsette med god folkskikkundervisningen. Og ikke glem å kjøpe bunad til alle. Høh, hva får innvandrer ikke bruke bunad?
|
|
|
13/11/2018 20:40
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
økte sosiale forskjeller i fx Frankrike og England, men også Tyskland skyldes bla innvandring fra "ikke vestlige land" og det er også disse innvandrerene som begår terrorhandlinger. Se også den voldsspiralen vi ser i Oslo med bruk av sverd, pistoler, hagler, maskinpistoler, politi som angripes av mobb, biler som tennes på osv. det er jo ikke polakker eller smiths venner som står bak dette
Litt usikker på om terroren seiler trolig under falsk flagg når den fremstår som religiøst motivert, det er ikke bare marginaliserte grupper som bruker religionsmotivet som støtte for terrorhandlinger. Finnes det fx muslimer som fordømmer det religiøst motiverte drapsforsøket på William Nygaard og dødsdommen over Salman Rushdie ? Kan ikke fatte hvorfor venstresiden i norsk politikk har ett slikt knefall for denne idelogien
Økte sosiale forskjeller forsterkes fordi mange innvandrer møter en veg av hat av folk som skjærer alle innvandrer over en kam. Det er den vi-og-de-mentaliteten som regjerer (egentlig jeg-og-dem for antipati mot innvandrer er heller et resultat av egoisme enn altruisme). Og det ironiske er at de som skriker høyest mot innvandrig er de som jobber hardest for å øke de sosiale forskjellene.
Redigert av Tange; 14/11/2018 08:08. Rediger grunn: typo's ;)
|
|
|
[Re: magio]
13/11/2018 20:44
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
I Helge Ingstad sitt tilfelle så kan det være mange grunner til at det var akkurat mange jenter på bro der, at det er kjønnskvotering som har gjort det er det ikke grunnlag for å si. Dette var også i 2017, og det er ikke sikkert det er samme besetning som er ombord der i dag.
Husker jeg ikke helt feil vedrørende utdannings/karriereløpet i forsvaret er vel navigatør en stilling man typisk har 1-2 år før videre avansement, så det er veldig mulig at du har et godt poeng der.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: Tange]
14/11/2018 10:23
|
Kull
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
I store deler av akademia og også i norsk offentlighet er det en lammende politisk korrekthet – eller kanskje heller en slags McCarthyisme. Rights.no avslører idag at journalistene i finansavisen som benyttet SSB's tall og laget "innvandringsregnskapet" i 2013 (som SSB ikke ville gjøre selv, men måtte – motvillig – innrømme var korrekt) fikk skriftlig sitat på at innvandringens kostnader tilsvarer ca oljepengebruken (ca. 250 mrd årlig), og at dette er noe "alle" oppegående økonomer vet, men ikke kan si offentlig uten å ødelegge karrieren. De fikk en innstendig bønn om å ikke benytte sitatet. Skriver ikke Listhaug i boka si at de koster 100 milliarder årlig? (Hvilket år egentlig?) Hvert år. Poenget er at dette (innvandring fra enkelte deler av verden) koster enorme summer. Dette er nå godt dokumentert. Og de som burde informert om dette, og som selv mener de er så viktige for samfunnet (bare se lederne og kronikkene som publiseres hver gang det kommer et forslag om å fjerne pressestøtten) har ikke bare underslått dette faktum, de har aktivt hevdet at denne innvandringen er både lønnsom og nødvendig. Og pga debattklimaet som de forannevnte har vært med å skape har det vært få andre med kunnskap som har ønsket å snakke om dette. Og når forslaget til statsstøtte publiseres bruker norske journalister spaltemetre på å juble over at rights.no mister en halv million i statsstøtte (som de nå angivelig ikke mister likevel) som er den eneste organisasjonen på "høyresiden" som mottar støtte innenfor denne posten på 34 millioner som er økt 42 prosent (fra 24 millioner) siden 2017. Det synes jeg ikke er rart. Hvorfor skal vi støtte en bloggende Storhaug? https://www.rights.no/2017/10/rights-dokumenterer-den-kulturelle-revolusjonen/Er det ikke Høyre som ønsker å redusere støtten? Fordi HRS faktisk publiserer faktum på et område som i norsk offentlighet stort sett har bestått av desinformasjon og ønsketenkning. Og de mottar 5% av tilskuddene innenfor en post som ellers består av aktivister på venstresiden. HRS ønsker forøvrig å fjerne hele denne posten. Så lenge vi fjerner tilskuddene også til ARS, NOAS, Minotenk, Innvandrernes landsorganisasjon, etc.. så er det greit å fjerne tilskuddet til HRS ja.
|
|
|
14/11/2018 10:50
|
Kull
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Økte sosiale forskjeller forsterkes fordi mange innvandrer møter en veg av hat av folk som skjærer alle innvandrer over en kam. Det er den vi-og-de-mentaliteten som regjerer (egentlig jeg-og-dem for antipati mot innvandrer er heller et resultat av egoisme enn altruisme). Og det ironiske er at de som skriker høyest mot innvandrig er de som jobber hardest for å øke de sosiale forskjellene.
Virkelig? En vegg av hat? Innvandrere møter en vegg av hat, og det er dette som forsterker sosiale forskjeller? Ikke at vi har en økende andel av voksne innvandrere med lave kvalifikasjoner i et arbeidsmarked som krever stadig økende kompetanse, og som forbruker langt større andel av offentlige velferdsytelser?
|
|
|
[Re: Kull]
14/11/2018 11:29
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Virkelig? En vegg av hat? Innvandrere møter en vegg av hat, og det er dette som forsterker sosiale forskjeller? Ikke at vi har en økende andel av voksne innvandrere med lave kvalifikasjoner i et arbeidsmarked som krever stadig økende kompetanse, og som forbruker langt større andel av offentlige velferdsytelser? Er du sikker på at det stemmer? I følge offisiell statistikk er det prosentvis flere med universitets/høyskoleutdannelse blant innvandrere enn i befolkningen som helhet. https://www.ssb.no/utnivForøvrig pekes det i økende grad på at Norges største utfordringen på arbeidsmarkedet i fremtiden er at det blir stadig vanskeligere å få besatt ufaglærte stillinger ettersom en stadig økende andel av befolkningen blir akademikere/faglærte.
Redigert av Torshov-Simen; 14/11/2018 11:29.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
14/11/2018 11:46
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Virkelig? En vegg av hat? Innvandrere møter en vegg av hat, og det er dette som forsterker sosiale forskjeller? Ikke at vi har en økende andel av voksne innvandrere med lave kvalifikasjoner i et arbeidsmarked som krever stadig økende kompetanse, og som forbruker langt større andel av offentlige velferdsytelser? Yepp hat ja. Og det hattet er nok sterkere i de land som vi snakket om tidligere men slettes ikke fraværende i Norge selv om den ofte bedre kan defineres som skepsis. (nope, jeg lider ikke av politisk korrekthet  ). Som Torshov-Simen alt har vært inne på så har vi et stort problem med å ikke sysselsette innvandrer med høy utdanning i stillinger som passer deres kompetanse. https://karrierestart.no/karriere/609-innvandrere-med-hoy-utdannelse-lite-fordel-i-arbeidsmarkedethttps://www.minervanett.no/stadig-overkvalifiserte-innvandrere/Og det er bare noen av mange artikler. Her har du en fra rights.no https://www.rights.no/2012/06/utdanningsnivaet-til-innvandrere-varierer/
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
14/11/2018 11:56
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Virkelig? En vegg av hat? Innvandrere møter en vegg av hat, og det er dette som forsterker sosiale forskjeller? Ikke at vi har en økende andel av voksne innvandrere med lave kvalifikasjoner i et arbeidsmarked som krever stadig økende kompetanse, og som forbruker langt større andel av offentlige velferdsytelser? Er du sikker på at det stemmer? I følge offisiell statistikk er det prosentvis flere med universitets/høyskoleutdannelse blant innvandrere enn i befolkningen som helhet. https://www.ssb.no/utnivForøvrig pekes det i økende grad på at Norges største utfordringen på arbeidsmarkedet i fremtiden er at det blir stadig vanskeligere å få besatt ufaglærte stillinger ettersom en stadig økende andel av befolkningen blir akademikere/faglærte. det er en sannhet med modifikasjoner. en del jenter fra asia (islamske land osv) jobber knallhardt på skolen slik at det skal bli vanskligere for foreldrene å sende dem tilbake til hjemlandet for giftermål gutter med bakgrunn fra somalia, marrokko, pakistan, afganistan, syria og afrika generelt ligger i bunn av alt som heter statestikk vedrørende utdanning og deltagelse i yrkeslivet. når det gjelder mottagelse av trygd og straffeforfølgelse pga alvorlig kriminalitet så topper de statestikkene...
|
|
|
14/11/2018 12:07
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Virkelig? En vegg av hat? Innvandrere møter en vegg av hat, og det er dette som forsterker sosiale forskjeller? Ikke at vi har en økende andel av voksne innvandrere med lave kvalifikasjoner i et arbeidsmarked som krever stadig økende kompetanse, og som forbruker langt større andel av offentlige velferdsytelser? Yepp hat ja. dette blir veldig unyansert; snakker vi om arbeidsinnvandring fra polen, sverige, danmark, tyskland så blir de fleste som gidder å lære seg språket rimelig kjapt integrert så har vi sosial migrering fra muslimske land der mange nekter å la seg integrere, ikke jobber, er overrepresenterte i alvorlig kriminalitet, utviser ett kvinnesyn som er middelaldersk, har lav utdanning. For ikke å snakke om nye fenomener som bilbrenning. Hat mot denne gruppen ? som man reder så ligger man
|
|
|
14/11/2018 12:21
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Da var det ikke så ille altså. Poenget er at dette (innvandring fra enkelte deler av verden) koster enorme summer. Dette er nå godt dokumentert. Og de som burde informert om dette, og som selv mener de er så viktige for samfunnet (bare se lederne og kronikkene som publiseres hver gang det kommer et forslag om å fjerne pressestøtten) har ikke bare underslått dette faktum, de har aktivt hevdet at denne innvandringen er både lønnsom og nødvendig. Og pga debattklimaet som de forannevnte har vært med å skape har det vært få andre med kunnskap som har ønsket å snakke om dette.
Det er godt dokumentert at innvandring lønner seg historisk sett. Det er egentlig først i moderne tid at vi ser at den muligens ikke er lønnsom for noen grupper. Og jeg skriver muligens fordi det er vanskelig å bedømme over en kortere periode (selv noen tiår) om det var, er eller blir lønnsomt. Noen av årsaken til denne ulønnsomheten (merk muligens) ligger i , som du riktig peker på, moderne støtteordninger som gjør det mulig å bli boende i et land uten at man velger å flytte videre som var vanlig før i tiden. Jeg leser aldri rights.no eller lignende (annet enn i sammenhengen med denne tråden) og har ingen problemrr med å få tatt i informasjon. Blir litt dumt å si at vi trenger rights til å informere oss. Det gjør meg bare mer mistenktelig når man trenger rights til å finne frem til informasjon som er mer enn noensinne fritt tilgjengelig på nett. Om en vis innvandrergruppe er eller blir lønnsomt vet vi først om 'femti' år. For alt jeg vet kan f.eks Somalierne få en nøkkelstilling i å tilføre (nesten) neanthertalerfritt DNA til den norske befolkingen som kan vise seg til å bli sentralt i fremtidens folkehelse. Fordi HRS faktisk publiserer faktum på et område som i norsk offentlighet stort sett har bestått av desinformasjon og ønsketenkning. Og de mottar 5% av tilskuddene innenfor en post som ellers består av aktivister på venstresiden. HRS ønsker forøvrig å fjerne hele denne posten. Så lenge vi fjerner tilskuddene også til ARS, NOAS, Minotenk, Innvandrernes landsorganisasjon, etc.. så er det greit å fjerne tilskuddet til HRS ja.
Som nevnt, informasjonen er fritt tilgjengelig på nett og min mistanke er heller at rights preker for egen menighet. Generelt sett trur jeg man får bedre informasjon ved å lese flere aviser og sjekke kildene selv enn å lese en blogg og sjekke kildene. Da hadde de en gylden mulighet til å vise hvor de står.
|
|
|
14/11/2018 12:31
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Virkelig? En vegg av hat? Innvandrere møter en vegg av hat, og det er dette som forsterker sosiale forskjeller? Ikke at vi har en økende andel av voksne innvandrere med lave kvalifikasjoner i et arbeidsmarked som krever stadig økende kompetanse, og som forbruker langt større andel av offentlige velferdsytelser? Er du sikker på at det stemmer? I følge offisiell statistikk er det prosentvis flere med universitets/høyskoleutdannelse blant innvandrere enn i befolkningen som helhet. https://www.ssb.no/utnivForøvrig pekes det i økende grad på at Norges største utfordringen på arbeidsmarkedet i fremtiden er at det blir stadig vanskeligere å få besatt ufaglærte stillinger ettersom en stadig økende andel av befolkningen blir akademikere/faglærte. det er en sannhet med modifikasjoner. en del jenter fra asia (islamske land osv) jobber knallhardt på skolen slik at det skal bli vanskligere for foreldrene å sende dem tilbake til hjemlandet for giftermål gutter med bakgrunn fra somalia, marrokko, pakistan, afganistan, syria og afrika generelt ligger i bunn av alt som heter statestikk vedrørende utdanning og deltagelse i yrkeslivet. når det gjelder mottagelse av trygd og straffeforfølgelse pga alvorlig kriminalitet så topper de statestikkene... Jada, statistikker er som bikinier; de avslører noe interessant, men skjuler noe helt vesentlig  Og av gruppene du nevner vil jeg helt klart si at somaliske menn utgjør en utfordring ved at de henger litt etter med tanke på å kvitte seg med gamle kulturelle forestillinger rundt sosial leddiggang som statussymbol, somaliske kvinner er av en helt annen støpning. Dog kan man også lese ut av den samme statistikken at selv "verstingene" blant innvandrergruppene med noen få unntak ikke ligger langt bak de dårligste norske fylkene med hensyn til utdanningsnivå. For meg peker det igjen mot at det er litt mer kompliserte mekanismer som ligger bak trygde og kriminalitetstallene er bare innvandrer/norsk eller akademiker/ufaglært.
Redigert av Torshov-Simen; 14/11/2018 12:32.
|
|
|
14/11/2018 12:33
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det er nok utrolig få som jobber for øke de sosiale forskjellene i hva slags muligheter folk i samfunnet får. Har du noen eksempler?
Ah, du misforsto sammenhengen. Hver gang noen behandler et annet menneske som en del av en gruppe og ikke som individu står man i fare for å øke motsetningen (forskjellen). Dette ser man for eksempel i -sykling i trafikken- hvor gruppner setter seg opp mot hverandre med å snakke om 'syklistene' og 'bilistene' med eller uten adjektivet 'alle'. Så de som definerer innvandrer som en gruppe og ikke klarer å se individuet bak hver innvandrer jobber hardt for å øke potensielle fremtidige sosiale forskjeller. Og det synes jeg er ironisk.
|
|
|
14/11/2018 13:51
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Det er godt dokumentert at innvandring lønner seg historisk sett. Det er egentlig først i moderne tid at vi ser at den muligens ikke er lønnsom for noen grupper. Javel? Så tidligere var innvandring lønnsomt for alle grupper? For indianerne i Amerika? For de innfødte i Afrika under koloni-tiden? Utdyp gjerne.
|
|
|
[Re: Tex]
14/11/2018 13:52
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Vi snakker om innvandring, ikke erobringer.
|
|
|
[Re: skubisan]
14/11/2018 14:08
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Regner du innvandringen av nordmenn til Amerika på 1800-tallet som erobring?
Redigert av Tex; 14/11/2018 14:10.
|
|
|
14/11/2018 16:21
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
...Som Torshov-Simen alt har vært inne på så har vi et stort problem med å ikke sysselsette innvandrer med høy utdanning i stillinger som passer deres kompetanse. Etter et antall år som hodejeger er min erfaring at manglende språkkunnskaper er den største showstopperen. Det går kanskje greit i industri med sterkt internasjonalt preg, men da oljenorge tok en liten pause for noen år siden fikk vi tilgang på drøssevis av kandidater som selv etter 4-5 år i oljå ikke kunne tilstrekkelig norsk til å kunne få stillinger men behov for helt basic kommunikasjon på norsk
|
|
|
14/11/2018 16:24
|
Kull
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Er du sikker på at det stemmer? I følge offisiell statistikk er det prosentvis flere med universitets/høyskoleutdannelse blant innvandrere enn i befolkningen som helhet. https://www.ssb.no/utniv. Det er meningsløst å snakke om all innvandring som en gruppe. Det er jo nettopp dette som er brukt for å tilsløre fakta. Jeg snakker om ikke-vestlig innvandring fra hovedsakelig Midt-Østen og Nord Afrika (også kalt MENA eller R3 land i offentlig statistikk). Trodde det var åpenbart ut fra kommentaren "innvandring fra enkelte deler av verden". Disse innvandrerne har også langt lavere sysselsetting uansett utdanningsnivå, og langt høyere forbruk av offentlige velferdsytelser. Forøvrig pekes det i økende grad på at Norges største utfordringen på arbeidsmarkedet i fremtiden er at det blir stadig vanskeligere å få besatt ufaglærte stillinger ettersom en stadig økende andel av befolkningen blir akademikere/faglærte.
Har du noe dokumentasjon på at mangel på ufaglært arbeidskraft er Norges største utfordring på arbeidsmarkedet i fremtiden?
|
|
|
[Re: Tex]
14/11/2018 17:20
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Regner du innvandringen av nordmenn til Amerika på 1800-tallet som erobring? Isolert sett ikke og tilstrømming av folk fra alle verdensområder har ikke vært en ulempe for USA. Skaden dog som du hentyder til er fra en tidligere periode som ikke kan beskrives som innvandring men som erobring. Og ettervirkningene fra denne perioden opphører ikke automatisk når erobring erstattes av innvandring. Og det har jeg heller ikke påstått. Likeså med den delen av befolkingen som har sin opprinnelse i Afrika. Her er det ikke snakk om innvandring heller Og for de som lurer på om segregering minsker sosiale forskjeller kan ta en titt på USA frem til 70 og 80-tallet og i mindre grad i perioden etterpå.
|
|
|
14/11/2018 17:38
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Så de som definerer innvandrer som en gruppe og ikke klarer å se individuet bak hver innvandrer jobber hardt for å øke potensielle fremtidige sosiale forskjeller. Og det synes jeg er ironisk.
Det er vel ingen som definerer innvandrere som én gruppe? Men om mennesker skal gå rundt og ikke kunne kategorisere ting basert på et sett med egenskaper, vil vi for det første jobbe mot naturen og for det andre sløse bort en helt utrolig mengde energi og krefter på unødvendige undersøkelser. Vi er jo stort sett veldig gode på å se på de relevante egenskapene på en ting og ta avgjørelse på hvordan den vil oppføre seg i frermtiden. F.eks om vi står i et veikryss og ser det kommer en bil fra høyre, så klarer vi basert på en masse fordommer om biler og sjåfører og avgjøre om vi rekker krysse veien før den bilen kommer. Sånn er det jo med folk også. Om en amerikaner sprø deg om hvordan dagen din har vært, så tar vi fordommene vi har mot amerikanere og regner med at de bare spør overfladisk, så vi svare "Fine, and yours?" I begge disse tilfellene har jeg behandlet et annet individ basert på hvilken gruppe jeg tror de tilhører (Sjåfør med førerkort i vanlig bil, og brautende amerikaner. Tja, ingen kommer unna noen generalisering, men det ser ut til at du og jeg har forskjellig måte å tilnærme oss verden med. Særlig når verden går over i et individu. Om jeg klarer å passere foran en bil er ren fysikk og har lite med fordommer å gjøre. Om du lurer på om noe ser på noen ser på innvandrer som en enhetlig gruppe trenger du bare å bevege deg i visse kretser. Og ja, det varer selvølgelig helt til det dukker opp en innvandrer fra USA eller et EU-land. Da spesifiseres det selvfølgelig at det ikke er slike innvandrer det snakkes om.
|
|
|
14/11/2018 20:51
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Det er meningsløst å snakke om all innvandring som en gruppe. Det er jo nettopp dette som er brukt for å tilsløre fakta. Jeg snakker om ikke-vestlig innvandring fra hovedsakelig Midt-Østen og Nord Afrika (også kalt MENA eller R3 land i offentlig statistikk). Trodde det var åpenbart ut fra kommentaren "innvandring fra enkelte deler av verden".
Det var i grunnen poenget mitt; det kan være både meningsløst og meningsfullt å se på all innvandring som én gruppe, det kommer helt an på hvilket perspektiv man ser det fra. Og hvis man gjør oppdelingen ut fra et perspektiv hvor skillelinjene mellom hvem som skal få slippe inn og hvem som skal sendes hjem settes opp utelukkende utfra hvor nyttige eller lønnsomme innvandrerne er for oss (på kort sikt) uten å ta hensyn til i hvem som faktisk trenger hjelp nærmer man seg raskt et samfunn med vesentlige moralske og etiske brister. Og legg merke til at jeg allerede har skrevet at jeg ikke mener vi skal sette døra på vid vegg, man bør i større grad enn tidligere ha et realistisk forhold til hvor mange innvandrere samfunnet kan klare å integrere på en meningsfull måte. Forøvrig framstår det som litt arrogant og ureflektert å slenge ut setninger som "(...) brukt for å tilsløre fakta" - om noen har tall som peker i én retning og andre har tall som peker i én annen er det vanligvis et tegn på at man snakker om kompliserte problemstillinger med mange tolkningsmuligheter, da blir det en kortslutning å anta at det er ett syn som representerer fakta. Har du noe dokumentasjon på at mangel på ufaglært arbeidskraft er Norges største utfordring på arbeidsmarkedet i fremtiden?
Ser man på tallene under ett ser det ikke så galt ut, for du har helt rett i at det i mange yrker vil være økt behov for arbeidskraft med speialisert kompetanse i fremtiden. Problemet er at den økte etterspørselen primært vil gjelde dem med lavere høyskolegrader, mens økningen i utdanningensnivået særlig skjer ved at flere og flere tar mastergrader og universitetsutdannelse. https://www.dagensperspektiv.no/billig-med-høyt-utdannet-arbeidskraft-i-fremtiden https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/7lko3/Jeg-er-akademikere-enn-deghttps://www.aftenposten.no/amagasinet/i/...gar-klokken-ett
|
|
|
15/11/2018 08:09
|
Kull
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Poenget er at dette (innvandring fra enkelte deler av verden) koster enorme summer. Dette er nå godt dokumentert. Og de som burde informert om dette, og som selv mener de er så viktige for samfunnet (bare se lederne og kronikkene som publiseres hver gang det kommer et forslag om å fjerne pressestøtten) har ikke bare underslått dette faktum, de har aktivt hevdet at denne innvandringen er både lønnsom og nødvendig. Og pga debattklimaet som de forannevnte har vært med å skape har det vært få andre med kunnskap som har ønsket å snakke om dette.
Det er godt dokumentert at innvandring lønner seg historisk sett. Det er egentlig først i moderne tid at vi ser at den muligens ikke er lønnsom for noen grupper. Og jeg skriver muligens fordi det er vanskelig å bedømme over en kortere periode (selv noen tiår) om det var, er eller blir lønnsomt. Noen av årsaken til denne ulønnsomheten (merk muligens) ligger i , som du riktig peker på, moderne støtteordninger som gjør det mulig å bli boende i et land uten at man velger å flytte videre som var vanlig før i tiden. Jeg leser aldri rights.no eller lignende (annet enn i sammenhengen med denne tråden) og har ingen problemrr med å få tatt i informasjon. Blir litt dumt å si at vi trenger rights til å informere oss. Det gjør meg bare mer mistenktelig når man trenger rights til å finne frem til informasjon som er mer enn noensinne fritt tilgjengelig på nett. Om en vis innvandrergruppe er eller blir lønnsomt vet vi først om 'femti' år. For alt jeg vet kan f.eks Somalierne få en nøkkelstilling i å tilføre (nesten) neanthertalerfritt DNA til den norske befolkingen som kan vise seg til å bli sentralt i fremtidens folkehelse. Det er nettopp nå i moderne tid vi snakker om, selvfølgelig. Vi har nylig relevant statistikk for nettopp denne gruppen. Da er det irrelevant hva andre grupper av innvandrere til andre land gjorde en gang i historien. For stor innvandring fra denne gruppen vil etter all sannsynlighet knekke velferdsstaten (og da har jeg ikke nevnt kulturelle og andre problemer). Og nettopp derfor de nevnte journalisters handlinger og unnlatelser på¨dette området er så skammelig. Vi kan ikke basere politikk på dette området på ønskedrømmer lenger. NeanthertalerDNA? Nevnte jeg ønskedrømmer?
Redigert av Kull; 15/11/2018 08:35.
|
|
|
15/11/2018 09:59
|
Kull
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det var i grunnen poenget mitt; det kan være både meningsløst og meningsfullt å se på all innvandring som én gruppe, det kommer helt an på hvilket perspektiv man ser det fra. Og hvis man gjør oppdelingen ut fra et perspektiv hvor skillelinjene mellom hvem som skal få slippe inn og hvem som skal sendes hjem settes opp utelukkende utfra hvor nyttige eller lønnsomme innvandrerne er for oss (på kort sikt) uten å ta hensyn til i hvem som faktisk trenger hjelp nærmer man seg raskt et samfunn med vesentlige moralske og etiske brister. Og legg merke til at jeg allerede har skrevet at jeg ikke mener vi skal sette døra på vid vegg, man bør i større grad enn tidligere ha et realistisk forhold til hvor mange innvandrere samfunnet kan klare å integrere på en meningsfull måte. Forøvrig framstår det som litt arrogant og ureflektert å slenge ut setninger som "(...) brukt for å tilsløre fakta" - om noen har tall som peker i én retning og andre har tall som peker i én annen er det vanligvis et tegn på at man snakker om kompliserte problemstillinger med mange tolkningsmuligheter, da blir det en kortslutning å anta at det er ett syn som representerer fakta.
Hvilke tall er det som peker i en annen retning i denne sammenhengen? Vi hadde jo allerede det første Brochmann-utvalget i 2011 hvor det skrives at det er ..ikke sannsynlig at landets velferdsregime vil bestå i dagens form, hvis innvandringstakten fortsetter å øke slik den har gjort, særlig de siste 20 årene, og med overvekt av folk med lave kvalifikasjoner. Så hadde vi Brochmann 2 i 2017 som viste det samme. Så er bare så oppgitt over at man hele tiden skal komme tilbake til denne diskusjonen om innvandringen er lønnsom basert på falske forutsetninger, så nettopp derfor jeg nevner det med å tilsløre fakta. Det var ment generelt, og ikke rettet mot deg. Du nevnte spesifikt at mangel på ufaglært arbeidskraft var norges største utfordring på arbeidsmarkedet, mens du her nevner etterspørsel etter høyere utdannelse av av lavere grad – som overhodet ikke er det samme. Og også irrelevant når det var relatert til det jeg skrev om en økende andel av voksne innvandrere med lave kvalifikasjoner. Denne gruppen har langt høyere andel av personer som kun har grunnskole eller ingen utdanning. Det var derfor jeg etterspurte dokumentasjon på det du skrev, for etter alt jeg har lest blir det bare færre og færre jobber for ufaglært arbeidskraft.
|
|
|
15/11/2018 10:37
|
Kull
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Vi skal støtte Storhaug utelukkende fordi hun graver frem viktig innformasjon som vi ikke får tilgang til andre steder, som at asylsøkere/migranter sender betydelige beløp ut av landet og at pengestrømmen viser at mange trolig kommer fra ett annet land en det de oppgir å ha "flyktet" fra. så stiller de også spørsmål om at trygd/barnetrygd til disse gruppene sendes rett ut av landet - hvilket knappest er intensjonen.
Tja, sålenge de ikke sender pengene ulovlig eller penger tjent med kriminalitet ser jeg ikke noe problem her. Er jo ikke noe bombe heller. Det at folk som har innvadret til et annet land sender penger hjem til familie er noe fra alle tider. Så ttert i mot , at folk bryr eg om familien sin som har mindre å rute med er bare positivt. Om dette som kommer til å bli et problem i fremtiden får man ta politiske grep. Avsløringen består blant annet av at på et halvt år (januar til og med juni 2018) er det sendt 95 millioner kroner til Djibouti. Tall fra SSB viser at det er 112 personer med bakgrunn fra Djibouti i Norge. Altså skal hver person ha sendt 850 000 i gjennomsnitt, eller 142 000 i måneden (barn inkludert). Disse tallene inkluderer ikke banktransaksjoner (kun Western Union, Forex etc). Inkluderer man kun innvandrede (ikke 2. generasjon) blir det 250 000/mnd. Folk fra Djibouti får som regel ikke opphold i Norge. Tallene tyder på at mange har løyet seg til opphold i Norge, sannsynligvis ved å si at de kommer fra Somalia. Dette kan man kun lese hos HRS. Media, politikere og asyl-organisasjonene er stille om denne saken.
Redigert av Kull; 15/11/2018 12:19.
|
|
|
15/11/2018 10:42
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Hvilke tall er det som peker i en annen retning i denne sammenhengen? Vi hadde jo allerede det første Brochmann-utvalget i 2011 hvor det skrives at det er ..ikke sannsynlig at landets velferdsregime vil bestå i dagens form, hvis innvandringstakten fortsetter å øke slik den har gjort, særlig de siste 20 årene, og med overvekt av folk med lave kvalifikasjoner. Så hadde vi Brochmann 2 i 2017 som viste det samme. Så er bare så oppgitt over at man hele tiden skal komme tilbake til denne diskusjonen om innvandringen er lønnsom basert på falske forutsetninger, så nettopp derfor jeg nevner det med å tilsløre fakta. Det var ment generelt, og ikke rettet mot deg.
Det finnes mange "innvandringsregnskap" og ikke alle konkluderer på samme måte, det er det jeg mener med at tallene peker i ulike retninger. Dessuten er det som andre har vært inne på vanskelig/umulig å spå om de langsiktige virkningene av innvandring - på tross av hva vi liker å fremstille det som var for eksempel den norske innvandringen til Amerika langt fra noen solskinnshistorie i starten. Store deler av den norsk-amerikanske befolkningen forble lenge dårlig integrert i befolkningen og levde nærmest i parallellsamfunn med langsommere velferdsutvikling enn befolkningen forøvrig. Over tid har imidlertid innbyggerne med norsk bakgrunn også blitt relevante bidragsytere til det amerikanske samfunnet. Skulle man se på de mest negative innvandrerregnskapene som fasit og alt annet som tilsløring av fakta og tåkelegging måtte man dessuten basert seg på et underliggende premiss om at Norges folkevalgte bevisst tar beslutninger som vil svekke og destabilisere nasjonen, og jeg har vanskelig for å se hvilken motivasjon de skulle ha for å gjøre dette. Du nevnte spesifikt at mangel på ufaglært arbeidskraft var norges største utfordring på arbeidsmarkedet, mens du her nevner etterspørsel etter høyere utdannelse av av lavere grad – som overhodet ikke er det samme. Og også irrelevant når det var relatert til det jeg skrev om en økende andel av voksne innvandrere med lave kvalifikasjoner. Denne gruppen har langt høyere andel av personer som kun har grunnskole eller ingen utdanning. Det var derfor jeg etterspurte dokumentasjon på det du skrev, for etter alt jeg har lest blir det bare færre og færre jobber for ufaglært arbeidskraft.
Du har rett, det gikk litt for fort i svingene og jeg var upresis i ordbruken, jeg skulle ikke brukt begrepet ufaglært. Det er forskyvningen mot stadig flere trekker mot de høyeste universitets/høyskoleutdanning på bekostning av lavere grader og yrkesfagutdannelser jeg mente å fremstille som et problem. (sikkert utslag at jeg som akademisk snobb ubevisst ser på folk med Bachelor som ufaglærte) 
Redigert av Torshov-Simen; 15/11/2018 14:57.
|
|
|
15/11/2018 14:56
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
(sikkert utslag at jeg som akademisk snobb ubevisst ser på folk med Bachelor som ufaglærte)  Haha, det er jo fordi det er så mye kroppsarbeid i faget ditt :-) Faget mitt er jo i mine øyne et av skoleeksemplene (pun intended) på utdanningshysteriet i samfunnet - at jeg som har tatt noe jeg for alle praktiske forhold ser på som en praktisk profesjonsutdannelse sitter igjen med en universitets-master er galskap. Dobbelt lag av selvironi der altså
Redigert av Torshov-Simen; 15/11/2018 14:56.
|
|
|
|
|