Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Buss som står parkert i felles sykkefelt/busslomme

Buss som står parkert i felles sykkefelt/busslomme #2520984 08/11/2018 09:58
S
Syklus Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
S
Ved bussholdeplassen på Økern Tbane-stasjon, står det rutinemessig parkert en buss i enden av busslomma retning mot Sinsen. Denne busslomma er et sånt område som deles mellom sykkelfelt og busslomme. Det er aldri en ideell løsning, men så lenge bussen bare stopper for av og påstigning der så er det vel til å leve med. Men når busser rutinemessig parkerer i dette feltet over lengre perioder, og tvinger syklister til å passere på venstre side i trafikken, så er det litt mindre greit, etter min mening, kan lett oppstå farlige situasjoner.

At bussen ofte står parkert nettop der illustreres greit med at den også stod parkert der når google fotograferte området, dvs den vises på google map:

https://www.google.com/maps/@59.9284251,10.8068475,3a,60y,326.03h,90t/data=!3m6!1e1!3m4!1s3EIEGsdVHb3izcU24ey41w!2e0!7i13312!8i6656

Det virker å være rute 67 som går mellom Lørenskog og Økern T, og at bussen har litt ledig tid før den snur og kjører tilbake til Lørenskog, og da står den parkert her.

Hva mener dere, er dette greit?

Re: Buss som står parkert i felles sykkefelt/busslomme [Re: Syklus] #2521000 08/11/2018 11:05
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Det er klart det ikke er greit - barn og voksne tvinges til å sykle i veibanen i stedet for i sykkelfeltet. Meld fra til Ruter. Eget felt på Ruter-sidene til slikt.

Jeg rapporterte en bussjåfør som kastet en kaffekopp ut av vinduet i fart en gang - Ruter lovte å ta det opp med tjenesteleverandør Nobina, men vet jo ikke om dette ble gjort.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Buss som står parkert i felles sykkefelt/busslomme [Re: Syklus] #2521010 08/11/2018 11:49
N
nohgod Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
N
Med tanke på at bussmerkingen går langt forbi holdeplassen, tror jeg dessverre at dette er etter hensikten. Noen vil sikkert mene at syklistene da skal opp på fortauet til høyre.

Økern er vel endeholdeplass for linje 67, og det er gjerne regulert i avtalen mellom bussoperatør og Ruter hvordan ventende buss skal plasseres. Ideelt sett skulle det vært en egen snu-/venteplass for bussene, men denne forsvant sikkert i den store ombyggingen av Økernområdet.

Re: Buss som står parkert i felles sykkefelt/busslomme [Re: Syklus] #2521211 09/11/2018 09:04
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Standard for land som ikke har sykkelkultur. Rett utenfor jobben min her i Sarpsborg er det også holdeplass i et uoversiktelig kryss, hvor bussen rutinemessig tar pause ved å blokkere G/S akkurat i rushtiden 15:50-16:10. Da må syklister rundt bussen ved å sykle ut i motkommende trafikk. Dette har blitt meldt fra om utallige ganger uten at noe gjøres.

Re: Buss som står parkert i felles sykkefelt/busslomme [Re: Syklus] #2521267 09/11/2018 11:57
T
Tollef Offline
Ringrev
Ringrev
T
Det er jo mindre risikabelt å passere en parkert buss, enn en som slipper av passasjerer?

Eller er det sånn at man venter bak bussen når den slipper av folk? Det står forresten også ofte en bil der, antakelig i forbindelse med sjåførbytte på nevnte buss.

Mulig jeg er desillusjonert fordi det oppleves som at marginalt problem å passere en den bussen sammenliknet med busstoppet i Dronning Eufemia, Tollboden etc.I teorien kunne sikkert bussen stått parkert i bussfeltet, så man kunne syklet på innsiden? Men jeg vet ikke om det hadde vært noe bedre.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå