Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 4 1 2 3 4

Randonneurs - når alt stemmer.

Re: Randonneurs - når alt stemmer. [Re: sun flyer] #2521392 09/11/2018 21:37
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: sun flyer
Her var det masse gøy diskusjon jeg har gått glipp av. Å slette innlegg er litt pinglete, Sepeda ICON_SMILE

ICON_LAUGH

Jeg vet det. Gjorde meg flid og linket også til infomasjon om randonneuring - ikke så ulikt det du refererer til - og gav deg faktisk kudos for å være en ekte randonneur! Så ingenting du ikke visste fra før. Men så ble jeg sur da trådstarter henviste til innlegget sitt i sludder og vås-tråden ICON_SMILE

Randonneur kan i dagligtale gjerne bety både en type ritt, en type rytter og - etter manges oppfatning - en type sykkel, slik trådstarter opplyser. Da snakket man lett forbi hverandre.

Re: Randonneurs - når alt stemmer. [Re: skubisan] #2521394 09/11/2018 22:10
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Jeg har aldri tenkt på det som en egen sykkelkategori. Selv om jeg selvfølgelig ser på noen sykler som mer typiske enn andre. Selv har jeg gjort mine brevetturer på min sammenleggbare altmuligracer.

Registrerer jo at f.eks transcontinental race kun har blitt vunnet på metallsykler.
Her er noen tanker om sykkel til langtur:
https://ridefar.info/bike/components/bike-frames/

Re: Randonneurs - når alt stemmer. [Re: skubisan] #2521417 10/11/2018 09:02
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Har jo ny ramme i titan i bestilling, den tenker jeg skal brukes på turer på gjerne over 200km, kanskje tilogmed litt bagasje om behov. Blir det automatisk en rando-sykkel da?

// Too many roads, too little time
Re: Randonneurs - når alt stemmer. [Re: Trond Helge] #2521423 10/11/2018 09:39
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Trond Helge
Har jo ny ramme i titan i bestilling, den tenker jeg skal brukes på turer på gjerne over 200km, kanskje tilogmed litt bagasje om behov. Blir det automatisk en rando-sykkel da?

Det er nettopp derfor trådstarter bør være litt klarere på hva han ønsker at tråden skal handle om ICON_SMILE slik jeg ba om før vår vesle misforståelse.

Alle de funksjonelle egenskapene som kjennetegner randonneur-sykler, som f.eks....

Sitat: skubisan
De er raske, effektive og komfortable, de kan sykles i regnvær fordi de har skjermer, de kan sykles med mye eller lite eller ingen bagasje, de har store nok dekk til å sykles på det aller meste som kan kalles en vei osv.

...gjenfinnes jo både i dagens eventyrsykler, til dels allsidige landeveissykler, som sun flyer har nevnt noen eksempler på, og raskere touringmodeller osv.

F.eks Gavia Randonneur har samme geometri som gamle Inflite og er ellers en standard grus/eventyrsykkel med skiver og moderne standarder. Men altså satt opp med landeveisdekk og en alu-gaffel med festepunkter.

Det finnes for øvrig knapt regler for hva som anses som en randonneur-sykkel i betydning tillatt i randonneur-ritt:

Randonneuring bicycles are not subject to the UCI regulations for road-racing: a cycle is acceptable for randonneuring if it is solely human powered, uses wheels, and is no more than a metre wide. Tricycles and recumbents, therefore, are allowed.
Randonneuring

Jeg tror trådstarter tenker på den klassiske randonneur-sykkelen, altså med estetikk, materiale og til dels tekniske løsninger hentet fra tidlige modeller, slik som det nydelige bygget han linket til innledningsvis. Og som det fortsatt lages moderne versjoner av. Men jeg kan ta feil og skal ikke tillegge ham meninger!

Hva vi finner under stikkordet "Randonneur" på f.eks. The Radivist er illustrerende

2018 NAHBS: Johnny Coast Randonneur

Det har ikke nødvendigvis så mye å gjøre med hva man faktisk bruker innen randonneuring i dag, slik sun flyer har påpekt.

Inntil vi er enige om hva vi snakker om, blir tråden kun en diskusjon om definisjoner.

Kanskje kommer en av redaktørene på banen og gir oss fasiten ICON_SMILE

Re: Randonneurs - når alt stemmer. [Re: Trond Helge] #2521461 10/11/2018 13:06
skubisan Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Trond Helge

Du kan jo se hvordan Marius Nilsen og heter Christian har satt opp sine. De har valgt gaffel med feste for bagasjebærer og de bruker stort sett skjermer men det trenger selvfølgelig ikke være på hele tiden. Absolut Rando.

http://www.albannach.cc/projects/

(jeg klarer ikke å kopiere bildene så man må scrolla lite)

Re: Randonneurs - når alt stemmer. [Re: skubisan] #2521468 10/11/2018 13:36
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
...få litt fokus på en sykkeltype som er ganske neglisjert her til lands men som de fleste egentlig burde ha.

Tror det er denne jeg sliter med å forstå.

Markedet flommer jo over av sykler som er raske og komfortable både på landevei og røffere underlag, med behagelig sittestilling for langtur, med fester for skjermer og bagasjebærere, med dekklaring for alt fra 23 mm landeveisdekk opp til 2,3" road plus dekk, bred utveksling og bremser som fungerer under alle værforhold. Og de kommer i stål, titan, karbon eller alu. Noen har festpunkter på gaffel også. Bare at de kalles eventyr/grussykler eller road plus eller endog landeveissykkel. "Alle" kjøper jo disse for tiden.

Hva er det som gjør at randonneursykler skiller seg fra disse og at de fleste egentlig burde ha randonneursykler - hvis vi ikke snakker om estetiske kjennetegn og en klassisk utforming av rammesettet?

Re: Randonneurs - når alt stemmer. [Re: Sepeda] #2521469 10/11/2018 13:42
skubisan Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Markedet flommer over av kjedelige, spesialiserte og standariserte sykler som mangler små eller store detaljer for praktisk og allsidig bruk.

Re: Randonneurs - når alt stemmer. [Re: skubisan] #2521473 10/11/2018 13:56
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Markedet flommer over av kjedelige, spesialiserte og standariserte sykler som mangler små eller store detaljer for praktisk og allsidig bruk.

Hele poenget med bølgen av sykler som jeg beskrev i forrige innlegg er jo at de er allroad - altså én sykkel for alt. Trenden begynte som en reaksjon nettopp på n+1. De er det motsatte av spesialisering. Synd at så mange misforstår dette eller lar seg lure av en ivrig industri til å tro at de må ha forskjellige sykler til enhver spesifikk bruk.

Disse syklene har åpenbart svært mange fellestrekk med de flotte og allsidige randonneur-syklene, både funksjonelt og idémessig. De funksjonelle forskjellene derimot er vanskelig å definere. Forstår derfor fortsatt ikke hvorfor du mener den ene gruppen er kjedelig, spesialisert og standardisert mens den andre gruppen ikke er det, om det ikke gjelder estetikk ICON_SMILE

Hvilke små og store detaljer for allsidig og praktisk bruk er det som mangler?

Re: Randonneurs - når alt stemmer. [Re: Sepeda] #2521477 10/11/2018 15:07
skubisan Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Når de mangler plass og/eller festepunkter for heldekkende metallskjermer og festepunkter for gode bagasjeløsninger så er de fortsatt bare treningsverktøy eller leketøy. At sykler som Cannondale Topstone ikke har festepunkter på gaffelen er en falitterklæring fra bransjen. Men det finnes hederlige unntak som Trek Checkpiont. Med et fornuftig oppsett så kvalifiserer den til en dugelig rando-sykkel og en god bruksykkel etter mine definisjoner.

Re: Randonneurs - når alt stemmer. [Re: skubisan] #2521481 10/11/2018 17:02
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Vesker på gaffelen syns jeg blir altfor lite aero selv om det nok er fint på flere uker lange turer med telt ogdi. Man trenger ikke overpakke heller.

Re: Randonneurs - når alt stemmer. [Re: skubisan] #2521482 10/11/2018 17:05
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Når de mangler plass og/eller festepunkter for heldekkende metallskjermer og festepunkter for gode bagasjeløsninger så er de fortsatt bare treningsverktøy eller leketøy.

Da er det godt at plass og festepunkter for både heldekkende skjermer, gjerne i metall, og bagasjebærere i praksis er etablert som standard for eventyrsykler, men altså ikke festepunkter for bagasjebærere i gaffel. Da må man som regel sette på en gaffel selv - rimelig i stål. Jeg antar at årsaken ikke er uvilje mot ekstra funksjonalitet, men mangel på rimelige gafler i karbon (les: lette og vibrasjonsdempende) med slike festepunkter (?).

Nå er jeg ikke helt enig at sykler uten disse festepunktene nødvendigvis bare er leketøy eller treningsverktøy - jeg har selv brukt slike sykler til transport og langtur i flere år. Men jeg ser fordelene og poenget ICON_SMILE

I mitt hode et det slik: Bortsett fra eventuelle festepunkter for bagasjebærere i gaffel, skiller det vi i dagligtale kaller "randonneursykler" seg fra dagens raske eventyrsykler primært designmessig: Horisontalt eller tilnærmet horisontalt overrør, ikke senkede setestag, ikke senket kjedestag, gjerne i stål, gjerne med metallskjermer, gjerne med vesker og sete i klassisk design.Gjerne dynamo/lykter og gjerne med felgbremser - det er for så vidt en mulig funksjonell forskjell. Tilgjengelig ofte som rammesett for selvbygg eller i håndbygde versjoner. Veldig fine sykler. Kanskje er det bare i mitt hode.

Om det heller ikke er designmessige/estetiske forskjeller, sliter jeg med å se prinsipielle forskjeller mellom randonneursykkel og eventyrsykkel for langtur.

Denne var forresten fin - med superkompakt krank, skiver og det hele.

Masi Speciale Randonneur 2019

Re: Randonneurs - når alt stemmer. [Re: sun flyer] #2521487 10/11/2018 18:49
skubisan Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Vesker på gaffelen syns jeg blir altfor lite aero selv om det nok er fint på flere uker lange turer med telt ogdi. Man trenger ikke overpakke heller.

Har du vindtunnel? ICON_LAUGH

Som du sier så er sidevesker kun aktuellt på langtur med overnatting. Men det er ekstremt greit å ha muligheten så slipper ma å ha en dedikert tursykkel i tillegg. Til komjuting og korte og lange turer med lett oppakning så synes jeg den desidert mest funksjonelle og estetiske løsningen er en stor styreveske som helst monteres på en decaleur eller lignende.

Re: Randonneurs - når alt stemmer. [Re: Sepeda] #2521493 10/11/2018 19:14
skubisan Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sepeda: Jeg får krampe i hjernen. Men den Masi'en besvarer vel alle spørsmålene dine? Den har skrånende overrør og skivebremser og den kunne godt vært laget av aluminium eller karbon men den er så absolutt en randonneur.

Og hva er en eventyrsykkel? Det er et begrep som kun eksisterer på dette forumet og kanskje i bladet Landevei men jeg tenker automatisk på en Trek 920 eller en ekspedisjonsrigget Krampus eller fatbike.

Re: Randonneurs - når alt stemmer. [Re: skubisan] #2521501 10/11/2018 19:43
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Og hva er en eventyrsykkel? Det er et begrep som kun eksisterer på dette forumet og kanskje i bladet Landevei men jeg tenker automatisk på en Trek 920 eller en ekspedisjonsrigget Krampus eller fatbike.

Unnskyld, jeg trodde du visste hva en eventyrsykkel er for noe. Se f.eks. 20 of the best 2018 gravel & adventure bikes og test av raske eventyrsykler.

Da gir jeg inntil videre opp å få et svar på hvorfor man skal velge randonneursykkel fremfor eventyrsykkel til variert og praktisk bruk.

Men min tommel er absolutt opp for randonneursykler! Vet bare ennå ikke hvorfor du har tommel ned for eventyrsykler - og hva du mener er den praktiske fordelen med randonneursykkel, bortsett fra eventuelle festepunkter for skjermbærere i gaffel...

Re: Randonneurs - når alt stemmer. [Re: skubisan] #2521502 10/11/2018 19:50
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S

Nei, men jeg har vind. Min forrige langtur var Bergen-Skien via Haukeli i høstferien. Ingen randonneursykkel, men de fleste funksjoner var jo på plass..

Vedlegg
fossen bratte.jpg (178.72 KB, 808 nedlastinger)
Redigert av sun flyer; 10/11/2018 19:51.
Re: Randonneurs - når alt stemmer. [Re: Sepeda] #2521504 10/11/2018 19:51
skubisan Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Du svarer jo på det selv. Og jeg har svart deg gjentatte ganger. Du er et petimeter av dimensjoner.. ICON_SMILE

Jeg har en såkalt eventyrsykkel selv men den oppfyller hverken mine hverdagslige behov eller eventuelle eventyrbehov.

Re: Randonneurs - når alt stemmer. [Re: skubisan] #2521506 10/11/2018 20:05
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Ja ja, jeg gir opp å få et vettug svar ICON_SMILE Eller mener du at fester for bagasjebærere i gaffel er svaret?

Trist å høre at sykkelen din ikke oppfyller hverken hverdagslige eller eventyrbehov. Da er den jo helt ubrukelig.

Merk at det ikke er jeg som snakker ned randonneursykler (tommel opp!) men du som snakker ned eventyrsykler uten å være i stand til å forklare hvorfor.

Re: Randonneurs - når alt stemmer. [Re: skubisan] #2521507 10/11/2018 20:09
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Tror poenget er det at man får en sykkel som ikke er optimal til noe som helst uten at det nødvendigvis er negativt.

Re: Randonneurs - når alt stemmer. [Re: Sepeda] #2521509 10/11/2018 20:12
skubisan Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Du tar det faktisk personlig at noen påpeker enkelte mangler ved din store kjærlighet "eventyrsykler"? Er det spesielt vettugt da? Og er det egentlig kontruktivt å stadig lenke til disse bransjedrevne testene? Jeg ønsker ikke å la bransjen definere hvordan jeg sykler, jeg har egne referanser og preferanser. En bransje som fikk vanlige folk til å sykle på terrengsykler med knastedekk og dempegaffel i 20 år kan man ikke stole på.

Re: Randonneurs - når alt stemmer. [Re: skubisan] #2521510 10/11/2018 20:19
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Du tar det faktisk personlig at noen påpeker enkelte mangler ved din store kjærlighet "eventyrsykler"?

Nei, jeg bare venter på at du skal gi et eksempel på hva som skiller en radonneursykkel fra en rask eventyrsykkel for praktisk og allsidig bruk - utover fester for bagasjebærere i gaffel ICON_SMILE

Jeg har forresten ikke syklet eventyrsykkel på flere år, bortsett fra vinterstid. Har landeveissykkel. Jeg snakker om eventyrsykkel her fordi beskrivelsen du gav av en randonneursykkel sammenfaller helt med eventyrsykkel, som du ikke liker ICON_SMILE

De er raske, effektive og komfortable, de kan sykles i regnvær fordi de har skjermer, de kan sykles med mye eller lite eller ingen bagasje, de har store nok dekk til å sykles på det aller meste som kan kalles en vei osv.

Jeg antok derfor at dine preferanser var estetiske, men det avviser du blankt ICON_SMILE Ellers på forumet har du jo gjentatt at du foretrekker klassisk elegante sykler og det er absolutt ingenting galt med det.

Det er et godt stykke fra å følge egne preferanser og referanser til å si at alt annet er ubrukelig og forkastelig. Jeg sier jo ikke et vondt ord om randonneursykler.

Og det er galt å vise til omtale i Landevei? Uten Landevei og Terrengsykkel hadde vi ikke hatt forumet, da ICON_SMILE Det må du i det minste gi dem anerkjennelse for yes

Re: Randonneurs - når alt stemmer. [Re: Sepeda] #2521513 10/11/2018 20:36
skubisan Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Du fortsetter å tillegge meg helt absurde meninger jeg ikke har og antar det ene og det andre. Du har over seks tusen innlegg på forumet på relativt kort tid hvor du stort sett har analysert ihjel "eventyrsykler". Du er ikke fornøyd med et svar før det passer nøyaktig inn i dine egne faste rammer, det blir det jo mange poster av. Nå er denne tråden bare en røre av irrelevant argumentasjon.

Og den siste setningen der er jo helt ute.. forumet kom før TS og Landevei. Og jeg har heller ikke sagt et stygt ord om bladene.

Re: Randonneurs - når alt stemmer. [Re: skubisan] #2521515 10/11/2018 20:48
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Jeg viste til test i Landevei og du avviste det som bransjedrevet presse. Kanskje misforsto jeg deg.

Og beklager - tenkte på at forumet er drevet av redaksjonen. Tok feil om forhistorien.

Enig - dette blir bare surr. Vi snakker forbi hverandre, dessverre. Beklager.

Re: Randonneurs - når alt stemmer. [Re: Sepeda] #2521516 10/11/2018 20:58
skubisan Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Klemz <3

Re: Randonneurs - når alt stemmer. [Re: sun flyer] #2521524 10/11/2018 22:12
skubisan Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Nei, men jeg har vind. Min forrige langtur var Bergen-Skien via Haukeli i høstferien. Ingen randonneursykkel, men de fleste funksjoner var jo på plass..

Jeg har brukt et tilsvarende oppsett på mine turer og har en del ankepunkter:

Det er baktungt.
Du har allerede brukt opp plassen. (kanskje du ikke har bruk for mer men det har jeg hatt).
Du har veldig lite oppbevaringsplass som er tilgjengelig mens du sykler. Og en større toptube bag vil ofte gnisse mot knærne når man står og trår.

Re: Randonneurs - når alt stemmer. [Re: skubisan] #2521526 10/11/2018 22:21
N
nordfonn Offline
Entusiast
Entusiast
N
Hmm.. nå fikk jeg lyst på gaffel med frontbærer.. Noen som vet om noen fine med feste til skivebrems som ikke er alt for tunge?

Re: Randonneurs - når alt stemmer. [Re: nordfonn] #2521527 10/11/2018 22:34
skubisan Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Det er foreløpig få karbongafler med festepunkter på markedet men det begynner å skje ting. Rodeo Spork fra Rodeo Labs og Niner RLT er de jeg kommer på nå. Og så har jo Trek og enkelte andre produsenter gafler men usikker på om de kan kjøpes løst.

Re: Randonneurs - når alt stemmer. [Re: skubisan] #2521553 11/11/2018 10:13
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Hva er randonnneuring da egentlig? Jeg trodde det var sykling av brevene og feks PBP osv? Eller er det enda lenger sykkeltur som kvalifiserer til begrepet?
Jeg bruker min endurace m seterakett og styreveske til lange langturer, og kunne ikke ønsket meg en annen sykkel til dette formålet.
En stopper jo uansett på kontrollposter ved behov for det en skulle trenge, så behovet for mere oppakning ser jeg ikke.
Angående skjermer så har jeg tenkt å prøve grailen m landeveishjul hvis været blir trist.
Jeg har til gode å se noen bruke disse syklene dere henviser til i starten av tråden, men så er jeg jo heller ikke sååå inne i rando miljøet:-)
Litt fart må det jo også være skal det bli gøy:-)
Neste oppgradering jeg snuser på er dynamohjul for lading og lys.

Re: Randonneurs - når alt stemmer. [Re: vortex surfer] #2521559 11/11/2018 11:15
skubisan Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sånn jeg forstår det så er det videre begrep, akkurat som randonné på ski kan være alt fra en kjapp kveldstur på den lokale fjellknausen til haute route og konkurranser. Men jeg ville egentlig bare vise en av de fineste syklene jeg har sett og argumentere for at en randonneur burde være N for alle som har et litt bredere tilnærming til sykling enn bare trening, lek eller konkurranse, så kan man heller bygge på med spesialiserte +1 osv. Det er den perfekte commuter og hverdagsykkel, det er den perfekte søndagstursykkelen, det er den perfekte langtursykkelen, den kan brukes som touringsykkel ved behov, og tar man av skjermene og setter på noen feite knastedekk så kan man sykle nesten hvor som helst.

Re: Randonneurs - når alt stemmer. [Re: skubisan] #2521564 11/11/2018 11:50
BetongApe Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg har nå lest hele tråden og er like forvirret. Jeg skjønner ikke hva som er forskjellen på randonneur og eventyr/blandevei, utover at førstnevnte har rett overrør og retrodesign. Skjønner at skubi og sepeda har mye lidenskap rundt temaet, men ellers er alt like uklart.

Skubisan sier han har forklart forskjellen flere ganger, men alle beskrivelsene av randonneursykkelens fordeler passer like godt på eventyrsykler (festepunkter for bagasje og skjermer, plass til bredere dekk, fin for langtur, korttur og alt imellom). Tror det må være et aspekt ved diskusjonen som ikke kommer gjennom skjermen ICON_CONFUSED

Re: Randonneurs - når alt stemmer. [Re: BetongApe] #2521565 11/11/2018 11:54
skubisan Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Samma det. Jeg kan ikke hjelpe dere for det må være noe på innsiden som mangler.

Her kommer en til. Med Spork:)

*edit. Og skrånende overrør ICON_WINK

Redigert av skubisan; 11/11/2018 11:56.
Side 2 av 4 1 2 3 4

Moderator  support, Valentino