Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Erfaringer fra Australiaferie?

Erfaringer fra Australiaferie? #2520678 06/11/2018 21:34
P
Pennypacker Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
P
Mine døtre på 19 og 24 skal reise i Australia og New Zealand i hele januar og februar. Planen er å leie en campingbil i Sydney og kjøre til Cairns. For NZ er planen mer åpen enn så lenge.

Er det noen som har erfaringer fra lignende turer? Er det noen åpenbare feller man må unngå? Leiebilfirmaer som lurer deg trill rundt? Anbefalinger?

Re: Erfaringer fra Australiaferie? [Re: Pennypacker] #2520688 06/11/2018 23:26
S
spinat Offline
Ringrev
Ringrev
S
Be dem holde til venstre når de møter biler på landeveien!

Re: Erfaringer fra Australiaferie? [Re: Pennypacker] #2520693 07/11/2018 05:37
Dan Offline
More than words
More than words
Mye penger å spare på å leie en campingbiltype som tydeligvis er spesifikk for Australia, hvor du bretter ut et telt på taket:

Re: Erfaringer fra Australiaferie? [Re: Pennypacker] #2520744 07/11/2018 10:10
altitude Offline
Avhengig
Avhengig
Besøkte Sydney, Brisbane og Port Douglas (nord for Cairns) for to år siden. Fløy mellom stedene så har ikke noen tips angående leiebil og stedene i mellom. Men hele østkysten i Australia virker veldig bra. I Sydney ville jeg prioritert besøk i The Rocks området (gamlebyen) samt tatt ferge ut til Manly nordøst for sentrum, tar 25 min med ferge. Ellers syntes jeg Sydney var litt skuffende. Dyrt og egentlig en vanlig internasjonal storby. Likte da Brisbane bedre. Litt roligere tempo, fine områder rundt elva med spisesteder, barer, utstillinger m.m. Lone Pine Koala Sanctuary er også verdt et besøk. Ville faktisk ha satt av mer tid i Brisbane enn Sydney, men det er min preferanse. I nord ville jeg ha kjørt forbi Cairns ca 1 time til Port Douglas. En liten og veldig fin by og som ligger veldig nære Great barrier reef, og med mange operatører som har snorkle og dykketurer både til det indre og ytre revet. Har også mange spisesteder og fine strender. Men ulempen men å reise i januar/februar er at det er manet-sesong og mange av strendene fra Brisbane og nordover er stengt pga dette.

Re: Erfaringer fra Australiaferie? [Re: Pennypacker] #2520766 07/11/2018 12:12
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Har både reist som backpacker i Australia og bodd der i noen år.
Gjorde samme ruta og tilbake til Sydney og deretter videre sørover til Melbourne for leeenge siden, i 2001 med en gammel bil vi spleisa på.
Mange flotte steder å se, de bør absolutt komme seg ut til Whitsunday Islands og Fraser Island hvis de får til det. Snorkling ved Whitsundays er fantastisk. På Fraser Island MÅ man ha firhjulstrekk, men det går an å melde seg på en organisert self drive tur der man bli pakka inn i en Land Rover med en del andre folk og sendt av gårde. Veldig moro.

Cairns er et bra utgangspunkt for å komme seg ut til Great Barrier Reef på båttur og kanskje prøve litt dykking.

Re: Erfaringer fra Australiaferie? [Re: Pennypacker] #2520815 07/11/2018 14:49
Ruppert Offline
Entusiast
Entusiast
Vi endte opp med denne typen når vi var på NZ for ca. 10 år siden siden Wicked plutselig ikke hadde noe ledig når vi skulle hente bilen vi hadde bestilt.
Spaceship
Det var relativt nye biler og ikke noe problemer med firmaet for vår del.

Re: Erfaringer fra Australiaferie? [Re: Pennypacker] #2521574 11/11/2018 12:37
M
mrtorstone Offline
Fersking
Fersking
M
Jeg og dama kjørte motsatt vei i 2015. Leide bil igjennom Jucy. Modellen het Crib. Liten og praktisk. Drit i for stor bil, de kommer bare til å være ute uansett. Greit prismessig og et ryddig selskap ut i fra min research før vi reiste. Mitt inntrykk er at det er noen store selskaper som Britz, Jucy, Mighty Campers, Travellers Autobarn og Apollo som er ryddige. De koster også litt mer enn noen mindre selskaper jeg så på i 2015. Tok ikke sjansen på de mindre.

Første tips er å ha nok tid. Australia er svært. Du bruker noen dager på å kjøre distansen i seg selv. En annen ting det er greit å være klar over er mangelen på allemannsrett. Gratis campingplasser er det få av. De som eksisterer er ofte mørke og triste rasteplasser ved motorveien. Et stykke unna der du vil stoppe. Vi brukte mer penger på å overnatte på campingplasser enn forventet. Turistattraksjoner og aktiviteter koster endel penger. Regn med dette i budsjettet hvis ikke blir det en litt kjipere ferie.

Anbefalinger: Noosa, Byron Bay, Mission Beach og Port Douglas var koselige steder å stoppe. Blue Mountains nord for Sydney er fantastisk. Får gjort mye på en dag der. Whitsundays anbefales. Vi leide oss et "camping kit" med telt og alt nødvendig utstyr og overnattet tre dager på den berømte stranda Whitehaven. Tre timers båttur unna sivilisasjon og uten noe form for fasiliteter. Flott opplevelse når hordene av dagsturister forsvant. Fraser Island var spennende men likte Daintree bedre. Det er regnskogen nord for Cairns. Vi dykket. Great Barrier Reef er en opplevelse. Yongala ved Townsville for den viderekomne. Rundt Townsville er det en nasjonalpark som heter Paloma. Har noen veldig flotte områder med kulper og fossefall.

Re: Erfaringer fra Australiaferie? [Re: Pennypacker] #2521744 12/11/2018 12:22
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Ang. campingbil så kan et tips være å sjekke om forsikring gjelder på alle typer veier. Det kan være at de vil få de til å oppgradere til en dyrere 4WD eller slikt.

facebook.com/secondhandsessions

Re: Erfaringer fra Australiaferie? [Re: Pennypacker] #2522006 13/11/2018 21:23
noblefart Offline
Entusiast
Entusiast
Nå er det lenge siden kona og jeg var i australia, faktisk helt på slutten av forrige millenium... Vi hadde reist endel i Asia og hadde planlagt østkysten. Sikkert fint, men vi traff noen som hadde reist mye i Australia og de anbefalte vestkysten - østkysten var allerede da for turistifisert og på et sett lik der vi kom fra. Så det er kanskje greit å tenke igjennom hva man er på utkikk etter. Vi startet i Darwin (nord) og dro til Broome og ned til Freemantle/Perth. Vi brukte 2,5 måneder, men det går lett an å gjøre det endel kortere. Her er ikke buss/tog alternativ, så bil og gjerne camper-van tingen. Det er langt mellom stedene men naturen/dyrelivet/menneskene var fantastiske. Vi kjøpte en 75-modell camper van (luftavkjølt - helt utrolig i ørkenen) og vi hadde to måneder med klar stjernehimmel hver kveld. Campet både på milevise strender, men også camping-plasser for vask og stell. Vi så hval, delfiner, djevelrokker, emuer og kameler (ja, de slapp dem løs etter jernbanen var bygd), for å nevne noe. Men det var den endeløse, og utrolig annerledes naturen og ikke minst utrolige flotte mennesker som stod frem og australia ble høydepunktet på hele turen (toppet galapagos, selv om det blir vanskelig å sammenlikne).

Er sikker på at dere vil få et flott opphold uansett hva dere velger ICON_SMILE

Vennlig hilsen, Noblefart

Moderator  support