Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Totalbelastning trening/hvile. Polar Vantage?

Totalbelastning trening/hvile. Polar Vantage? #2520315 05/11/2018 09:10
Josteinn Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Hei,

Jeg ønsker meg bedre analyse av min egen treningsbelastning. Trener i dag hver dag, varierer mellom løping, sykling og styrke. Jeg logger alle løpe og sykkelturer med min Garmin 920xt. De som har prøvd å logge styrkeøkter med denne klokka vet at den er mer opptatt av distansen du hadde i styrkeøkta fremfor intensiteten.

Liker hvordan Polar beskriver sin "Training Load Pro" funksjon:

"Polar Vantage M gir deg tilbakemelding om hvordan treningsøktene belaster kroppen din og hvordan det påvirker ytelsen din. På den måten kan du optimalisere treningen din og finne riktig balanse mellom ulike typer trening og hvile."

Noen som har erfaring med denne? Tar den med totalbelasting fra arbeidsdag og søvn?

Jeg har brukt Garmin i mange år, kan jeg med 3.partsverktøy hente ut lignende fra mine treningsdata?

/Jostein

Re: Totalbelastning trening/hvile. Polar Vantage? [Re: Josteinn] #2520335 05/11/2018 09:45
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tror det er ekstremt vanskelig for en klokke å si noe om hvor stressende/belastende en arbeidsdag har vært. Det blir i bestefall svært generell påvirkning, og når man vet hvor individuelt trening er, så tror jeg det bare blir så som så.
Det beste er selvsagt å prøve seg fram for å finne en belastning som kroppen DIN klarer å absorbere.

Trainingpeaks er bl.a en plattform med PMC (performance manager chart) hvor du kan har en PMC for all aktivitet, eller en for hver aktivitet.

Det er også vanskelig å sette belastning på styrketrening opp mot annen type trening.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Totalbelastning trening/hvile. Polar Vantage? [Re: Josteinn] #2520344 05/11/2018 10:43
E
espenss Offline
Fersking
Fersking
E
Har prøvd meg på nyeste Fenix med TSS, men gav opp da TSS blir kalkulert etter en gitt FTP som ikke kan endres noe steds, og da blir TSS helt feil. Jeg har satt riktig FTP slik at Garmin Connect viser riktig, både klokke og Edge, men klokkene vil ikke vise riktig, og Garmin sin support hadde heller ingen løsning - tror det trengs en oppdatering for å fikse dette.

Nevertheless, Trainingpeaks er ett godt verktøy, evt. Elevate for Strava som er gratis men ikke like oversiktlig som Trainingpeaks. Om man bruker HRM og watt, og har angitt tall for max HR, threshold HR, rest HR, og diverse relevante watt-verdier så vil Trainingpeaks-tall som form, fatigue og fitness i alle fall korrelere noenlunde med kroppsfeeling for min del.

Re: Totalbelastning trening/hvile. Polar Vantage? [Re: Josteinn] #2520786 07/11/2018 13:11
H
Homecast Offline
Avhengig
Avhengig
H
Siden klokkene har vært ute i 1 uke nå så er det ikke så mange som har erfaringer.
Men training load pro krever vel også pulsbeltet tror jeg
Forøvrig har klokken mulighet til å overvåke belastningen ved 24t pulsovervåkning for å se hvordan kroppen har det iløpet av døgnet..

Jeg fikk min Vantage V for kun noen dager siden så har bare testet smått, men ikke nok til at man får vettuge tall enda (klokka trenger noen uker før den fastslår hva du tåler av belastning osv)

Re: Totalbelastning trening/hvile. Polar Vantage? [Re: Josteinn] #2521560 11/11/2018 11:21
jan erik Offline
Besatt
Besatt
Hvordan er det med Polar om dagen? Hoppet av for 5 år siden etter massive integrasjonsproblemer rundt software og opplastningsproblemer. Er det mulig Feks å synce begge veier fra Strava? Synes å huske at Polar i utgangspunktet hadde en fin SW løsning

Re: Totalbelastning trening/hvile. Polar Vantage? [Re: Josteinn] #2521756 12/11/2018 13:15
H
Homecast Offline
Avhengig
Avhengig
H
Polar flow synkroniserer automatisk over til Strava, jeg personlig har ingen problemer med sync opp mot apple produkter, har en kollega som sliter med sin v650 via android, mens hans m430 er helt smertefritt...

Jeg liker grensesnittet og enkelheten (med mulighet for å hente ut mer data når man trenger det)

Mulighet for å hente data automatisk ifra Strava går ikke (som meg bekjent) men man kan hente filene manuelt dersom det er kritisk.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå