Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Sitter i garnet med Apple?

Sitter i garnet med Apple? #2520089 03/11/2018 18:33
olechr Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Jeg skal ha meg ny telefon og har litt lyst til å prøve den nyeste Huawei. Men jeg bruker både Mac og iPad. Ingen av disse skal byttes ut. De 2 siste bærbare jeg hadde var PC og jeg liker enkelt og greit OS/Mac bedre.

Hvis jeg bytter til Android, finnes det apper som synger bildene mine imellom Mac,telefon of iPad? Eller må jeg fortsette med iPhone får å få til dette?

Er kjempe fornøyd med iPhone og har blitt skuffet hver gang jeg har prøvd noe annet. Grunnen til at jeg vil bytte er å prøve noe nytt og at de nye telefonene er tullete dyre.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Sitter i garnet med Apple? [Re: olechr] #2520090 03/11/2018 18:36
Kodo Offline
Gruppeløs :p
Gruppeløs :p
Apple er dyrt om du er utålmodig. En iPhone er støttet og fungerer fem-seks år. En Andriod er i beste fall støttet to-tre år. Se på årskostnaden ICON_WINK

Mads | Støtt NOTS
- Så mange deler, så lite penger
Re: Sitter i garnet med Apple? [Re: olechr] #2520091 03/11/2018 18:46
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Jeg tror det kommer an på hva slags mykvare du bruker til å synkronisere enhetene dine. Hvis det er noe applegreier du bruker til synkronisering så støtter de sjeldent hardvare som ikke er laget av apple. Tredjeparter støtter ofte begge deler men ikke alltid. Kjenner de som har macbook og android og som trives med det, men om de har samme bruken som deg er jo vanskelig å spå.

Re: Sitter i garnet med Apple? [Re: Paulus] #2520092 03/11/2018 18:51
olechr Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Paulus
Jeg tror det kommer an på hva slags mykvare du bruker til å synkronisere enhetene dine. Hvis det er noe applegreier du bruker til synkronisering så støtter de sjeldent hardvare som ikke er laget av apple. Tredjeparter støtter ofte begge deler men ikke alltid. Kjenner de som har macbook og android og som trives med det, men om de har samme bruken som deg er jo vanskelig å spå.

Jeg bruker bilder som det heter på mac. Funker utmerket. Så spørsmålet er om det finnes noe som kan synce mellom telefon og bilder på mac.
Har søkt, men finner ikke noe. Hadde håpet noen viste om noe:-)

Ambassadør for Scott.
Re: Sitter i garnet med Apple? [Re: Kodo] #2520093 03/11/2018 18:52
olechr Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Kodo
Apple er dyrt om du er utålmodig. En iPhone er støttet og fungerer fem-seks år. En Andriod er i beste fall støttet to-tre år. Se på årskostnaden ICON_WINK

Jeg har fortsatt aldri klart å ha en telefon i mer enn 2 år før noe er ødelagt dessverre. :-)
Ender vel sikker på en XR. Har jo lyst på XS, men telefon til over 13000 synes jeg er vilt. (Når andre toppmodeller er rundt 10000) :-)

Ambassadør for Scott.
Re: Sitter i garnet med Apple? [Re: olechr] #2520097 03/11/2018 19:15
Awesnes Offline
Avhengig
Avhengig
Google photo støttes av både android (selvsagt) og apple. Den Sikkerhetskopierer bildene dine og du vil ha de tilgjengelig på alle enhetene dine med appen installert. Eneste er vel at du må ha en gmail-adresse.

https://itunes.apple.com/app/apple-store/id962194608?mt=8

Re: Sitter i garnet med Apple? [Re: olechr] #2520121 03/11/2018 22:13
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Uavhengig om du velger iPhone eller Android, så er Google foto et godt valg. Synker bildene til skyen, med ubegrenset lagringsplass så lenge du godtar litt kvalitstap. Det beste er søkefunksjonen i programmet. Du kan søke sykkel, så gjenkjenner programmet alle bildene som inneholder sykkel. Samme med bil. Tagger du ansiktene, så klarer programmet å finne alle bildene av et menneske også ...

Div. sportsremedier ...
Re: Sitter i garnet med Apple? [Re: olechr] #2520149 04/11/2018 10:42
Furu Offline
/Stig
/Stig
Google kan bruke alt du laster opp, også etter at du har slettet det. Du eier det riktignok....
https://policies.google.com/terms?gl=US&hl=no#toc-content

Stig

Re: Sitter i garnet med Apple? [Re: olechr] #2520200 04/11/2018 18:31
S
Skikongen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: olechr
Sitat: Kodo

Jeg har fortsatt aldri klart å ha en telefon i mer enn 2 år før noe er ødelagt dessverre. :-)
Ender vel sikker på en XR. Har jo lyst på XS, men telefon til over 13000 synes jeg er vilt. (Når andre toppmodeller er rundt 10000) :-)

Fikk XR tidligere denne uken. Ikke fornøyd, er for stor og for tung. Hadde 6s fra før og angrer på at jeg ikke heller gikk for 8-ern.

Re: Sitter i garnet med Apple? [Re: olechr] #2520211 04/11/2018 19:47
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Etter at man begynte med iPhone så har det blitt fryktelig kjedelig å kjøpe telefon ICON_LAUGH Spørs om jeg ikke går for Huawei neste gang, og bare river meg løs fra IOS en gang for alle.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Sitter i garnet med Apple? [Re: olechr] #2520244 04/11/2018 22:35
T
Thomas- Offline
Ivrig
Ivrig
T
iOS vs Android er én sak. Begge deler fungerer for de fleste av oss.
Ang Huawei, det som overrasker meg er villigheten til å legge sitt digitale liv i hendene på den kinesiske stat.

Re: Sitter i garnet med Apple? [Re: Thomas-] #2520255 05/11/2018 06:32
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Thomas-
Ang Huawei, det som overrasker meg er villigheten til å legge sitt digitale liv i hendene på den kinesiske stat.

+1

https://threader.app/thread/1051204370543648770

Re: Sitter i garnet med Apple? [Re: olechr] #2520263 05/11/2018 07:13
T
tech8 Offline
Entusiast
Entusiast
T
Jeg oppgraderte fra iPhone 5s til Xs Max 256 nå nylig. Kostbar telefon, så jeg benyttet DNB's kampanje til å få 20% rabatt på telefon og tilbehøret.

Hvis jeg kan beholde Xs'en like lenge som 5S'en blir de kostnadsbildet allikevel relativt hyggelig.

Re: Sitter i garnet med Apple? [Re: Skikongen] #2520264 05/11/2018 07:31
olechr Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Skikongen

Fikk XR tidligere denne uken. Ikke fornøyd, er for stor og for tung. Hadde 6s fra før og angrer på at jeg ikke heller gikk for 8-ern.

Har sett dette i et par av "testene" også. Er vel skjermen som gjør telefonen en del tyngre.

Redigert av olechr; 05/11/2018 07:31.

Ambassadør for Scott.
Re: Sitter i garnet med Apple? [Re: tech8] #2520268 05/11/2018 07:34
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: tech8
Jeg oppgraderte fra iPhone 5s til Xs Max 256 nå nylig. Kostbar telefon, så jeg benyttet DNB's kampanje til å få 20% rabatt på telefon og tilbehøret.

Hvis jeg kan beholde Xs'en like lenge som 5S'en blir de kostnadsbildet allikevel relativt hyggelig.

Sier litt opp Apple sin policy om å holde telefoner å live lenge, 5s får fremdeles siste OS-versjon og er i så måte helt oppdatert. Har en slik til datter, og den fungerer bedre nå enn på et par år! Ingen avansert bruk, men som telefon/sms/foto, enkle apper og spill, helt supert.
Denne kosta litt når den kom den og...

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Sitter i garnet med Apple? [Re: RazeFaze] #2520296 05/11/2018 08:36
Totte Offline
Unionstøysekopp
Unionstøysekopp
Sitat: RazeFaze

Sier litt opp Apple sin policy om å holde telefoner å live lenge, 5s får fremdeles siste OS-versjon og er i så måte helt oppdatert.

Det er også mulig å lese dette som at hardware-oppgraderingene som alle betaler det hvite ut av øya for i realiteten ikke er så store som reklamen vil ha det til.

- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg.
(Byggmester Harald Langemyhr)
Re: Sitter i garnet med Apple? [Re: Totte] #2520298 05/11/2018 08:38
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Totte

Sier litt opp Apple sin policy om å holde telefoner å live lenge, 5s får fremdeles siste OS-versjon og er i så måte helt oppdatert.

Det er også mulig å lese dette som at hardware-oppgraderingene som alle betaler det hvite ut av øya for i realiteten ikke er så store som reklamen vil ha det til.

Absolutt, men 5s ville for meg ikke fungert som jeg bruker 6s... alt kommer an på bruksmønster. Spill er gjerne typisk første sted man merker det skorter på ressurser, samme med bilde- og videobehandling.
5SE vil jo blant annet funke like bra som en 6s, den har bare mindre skjerm.

Har vært på Apple siden 3g, men aldri oppgradert hvert år. Altfor liten forskjell fra år til år. Nåværende telefon, 6s, har holdt fint i 3+ år... blir skifta nå pga skade. Denne ble også målebart bedre etter IOS 12... :-)

Jobbet en del med mobil i tidligere jobb, og de groveste tilfellene ble ikke ROM på Samsing oppdatert før 2 år senere enn de ble sluppet, avhengig av leverandør av telefon(Telenor, Orange, Telia etc..)
Det er noe snodig med måten Android gjør dette.

Redigert av RazeFaze; 05/11/2018 08:44.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Sitter i garnet med Apple? [Re: Thomas-] #2520347 05/11/2018 11:05
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H

Det gjør du uansett i og med at infrastrukturen i Norge i stor grad er bygget av Huawei. Forøvrig er ikke Kina den eneste stat som er aktive, det er en ganske stor stat til vest som også er ganske aktive. (...og de fleste telefoner har kinesiske deler - uten å helt kjenne konsekvensene av det...) At det kanskje ikke spiller så stor rolle hvor noe er laget tilsier kanskje måten Siemens ble hacket av USA for å ødelegge for iran(k?)ske kjernekraftverk.

Re: Sitter i garnet med Apple? [Re: universalis] #2520348 05/11/2018 11:09
K
klev1 Offline
Avhengig
Avhengig
K
Sitat: universalis
Uavhengig om du velger iPhone eller Android, så er Google foto et godt valg. Synker bildene til skyen, med ubegrenset lagringsplass så lenge du godtar litt kvalitstap. Det beste er søkefunksjonen i programmet. Du kan søke sykkel, så gjenkjenner programmet alle bildene som inneholder sykkel. Samme med bil. Tagger du ansiktene, så klarer programmet å finne alle bildene av et menneske også ...

Ja, og du hjelper Google å bygge et komplett bibliotek over deg selv og alle du kjenner, som nå også vet hvordan enkeltpersoner ser ut. Og denne informasjonen er deres valuta ovenfor annonsører. Snart får du tilbud basert på at du er blåøyd og har en BMI over 30, og da kan du trenge en blå genser i størrelse XL.

Den aller viktigste grunnen til å legge igjen pengene sine hos Apple, er at de faktisk tar personvernet ditt på alvor.

Re: Sitter i garnet med Apple? [Re: olechr] #2520381 05/11/2018 13:18
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Google har bekreftet at de ikke bruker Google Foto til å skreddersy annonsene ut i fra bildene. Jeg har hatt Google foto og aldri sett noen reklame som kan kobles til fotoene mine i skyen. Skreddersydd reklame får jeg, men de fleste ser jeg i facebook-feeden/i nettleser og baseres på nettsteder jeg besøker. Men det vil man få uavhengig av plattform, i tillegg får jeg to "e-poster" øverst i innboksen på gmail, men har heller ikke sett noe som kan relateres til feriebildene, sykkelturene eller andre bilder der.

Google er gratis, og ja de bruker informasjon om meg til å skreddersy reklame. Men den reklamen ville dere fått uansett, så lenge dere bruker facebook, nettlesere og abonnerer på aviser gjennom Schibsted.

Div. sportsremedier ...
Re: Sitter i garnet med Apple? [Re: Thomas-] #2520452 05/11/2018 19:25
Ugla Offline
Besatt
Besatt

Så kan man jo spørres seg om hva som er verst da, det er jo ingen tvil om at USA snoker i dataene også. Hva er egentlig verst, Kina eller USA, eller er de like ille? Vi må jo huske at USA ble tatt med buksa nede under Obama-administrasjonen, og han som sitter der nå er jo ikke akkurat bedre.

Lars-Erik
Re: Sitter i garnet med Apple? [Re: Ugla] #2520466 05/11/2018 21:03
T
Thomas- Offline
Ivrig
Ivrig
T
Sitat: Ugla

Så kan man jo spørres seg om hva som er verst da, det er jo ingen tvil om at USA snoker i dataene også. Hva er egentlig verst, Kina eller USA, eller er de like ille? Vi må jo huske at USA ble tatt med buksa nede under Obama-administrasjonen, og han som sitter der nå er jo ikke akkurat bedre.
Gode poeng fra både deg og Hilmer. Både Android og iOS er amerikansk, så vi har på sett og vis USA på telefonen uansett hva vi velger. Sannsynligheten for at USA skal bruke telefonene våre i et botnet-angrep på norsk infrastruktur tror jeg er veldig liten sammenlignet med Kina. Svaret får vi neste gang "feil" person får fredsprisen.

Re: Sitter i garnet med Apple? [Re: olechr] #2520470 05/11/2018 21:26
L
Lid Offline
Veteran
Veteran
L
En av mine grunner til kanskje å hoppe av Apple toget ved neste bytte, er rett og slett at jeg ikke har lyst å støtte Trump ved å kjøpe amerikanske produkter. Står i sumpa med Apple produkter, Specialized sykkel og elsker Sram foran Shimano. Men alikevel må jeg vurdere å bytte ut både det ene og det andre for å ikke støtte den jævla gjøken og velgerne hans.

Re: Sitter i garnet med Apple? [Re: Lid] #2520479 05/11/2018 22:27
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Sitat: Lid
En av mine grunner til kanskje å hoppe av Apple toget ved neste bytte, er rett og slett at jeg ikke har lyst å støtte Trump ved å kjøpe amerikanske produkter

Stakkars alle amerikanerne som både må hanskes med idioten og se at jobbene offshores, da... ICON_SMILE Apple er veldig lite åpne og fleksible, men Trump har vel ikke så mye innflytelse på eller utbytte av det selskapet gjør.. vi nordmenn er jo uansett "his best customers"..:D!
Dessuten har vi gitt Apple,inc. 66 milliarder kroner av pensjonssparinga vår, så vi bør vel fortsette å kjøpe en iphone hver, hvert år fram til vi kjøper oss inn i Doro.. :/

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: Sitter i garnet med Apple? [Re: Lid] #2520494 06/11/2018 07:14
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Lid
En av mine grunner til kanskje å hoppe av Apple toget ved neste bytte, er rett og slett at jeg ikke har lyst å støtte Trump ved å kjøpe amerikanske produkter. Står i sumpa med Apple produkter, Specialized sykkel og elsker Sram foran Shimano. Men alikevel må jeg vurdere å bytte ut både det ene og det andre for å ikke støtte den jævla gjøken og velgerne hans.

Jeg er redd det er en boikott det er umulig å gjennomføre i praksis. Hvilket operativsystem skal du kjøre på mobiltelefonen eller PC'en din da? En positiv ting med Apple er jo at de har vist ganske mye ryggrad ift. myndighetene ift. utlevering av data. Personlig kjører jeg også Tesla som jo er et amerikansk merke, og kunne ikke tenke meg en annen bil.

Når det er sagt er jeg helt enig i at de marginene Apple beregner seg er fullstendig galskap, men så lenge vi kjøper så tar jeg jo egentlig feil.

Sitter selv på en to år gammel iPhone som nå nærmer seg utskiftning, så da har jeg samme dilemma som trådstarter, hva skal jeg velge. Nå skal det sies at arbeidsgiver betaler, men etter sånn ca. 10 år med iPhone kunne det jo vært gøy å prøve noe nytt.

På hjemmefronten har jeg nå mer eller mindre skiftet ut Macbook Pro med Huawei Matebook X, og jeg angrer ikke et sekund på det. Det jeg ikke har fått somlet meg til å gjøre er å skifte ut "Bilder"-applikasjonen med et tilsvarende annet alternativ. Her lagrer jeg pt. alt lokalt på maskinen og replikerer regelmessig til Onedrive i fullstørrelse.

Lars-Erik
Re: Sitter i garnet med Apple? [Re: olechr] #2520523 06/11/2018 08:40
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Jeg bruker eventuelt min forbrukermakt i form av bærekraftig boikott. Der det finnes OK alternativer velger jeg dem, men ikke hvis det blir for dumt. Hva som skal til for at det er "for dumt" vil variere med hvor viktig spørsmålet er, for meg.

Men dette er en avsporing.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Sitter i garnet med Apple? [Re: Ugla] #2520524 06/11/2018 08:42
RazeFaze Offline
More than words
More than words

På hjemmefronten har jeg nå mer eller mindre skiftet ut Macbook Pro med Huawei Matebook X, og jeg angrer ikke et sekund på det.

Det er jo en Windows vs MacOs diskusjon :-)
Med Huawei der er du jo i lomma til både amerikanern, i tillegg til kineserens bloatware/spyware.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Sitter i garnet med Apple? [Re: olechr] #2520544 06/11/2018 09:36
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Uansett er google photo en svært bra tjeneste!

Har brukt dropbox til foto-backup tidligere, men den funker kun som backup. Google photo er jo rett og slett et flott sted å ha bilder, redigere dem og katalogisere dem. Tror jeg tar steget og betaler for den snart for å få lagret alle pixlene (uten at jeg har merket nedskaleringen i praksis).

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Sitter i garnet med Apple? [Re: RazeFaze] #2520613 06/11/2018 14:35
Ugla Offline
Besatt
Besatt

På hjemmefronten har jeg nå mer eller mindre skiftet ut Macbook Pro med Huawei Matebook X, og jeg angrer ikke et sekund på det.

Med Huawei der er du jo i lomma til både amerikanern, i tillegg til kineserens bloatware/spyware.

Det har jeg ikke noe tro på, maskinen er vurdert av eksperter innen sikkerhet og testet i lab, så jeg tenker at det er ganske så trygt jeg. Og den er basert på en "clean install" av Windows også - dog har den driver-manageren til Huawei.

Lars-Erik
Re: Sitter i garnet med Apple? [Re: Ugla] #2520615 06/11/2018 14:40
RazeFaze Offline
More than words
More than words

Det har jeg ikke noe tro på, maskinen er vurdert av eksperter innen sikkerhet og testet i lab, så jeg tenker at det er ganske så trygt jeg. Og den er basert på en "clean install" av Windows også - dog har den driver-manageren til Huawei.

Det var en smiley inni der :-)

Uansett er det en windows vs mac diskusjon om man ikke angrer på overgangen, ikke huawei vs apple.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support