Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Crank Bros Eggbeater på landevei.Banning i kjerka?

Crank Bros Eggbeater på landevei.Banning i kjerka? #2520046 03/11/2018 11:02
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Liker pedaler med float så har syklet med CB pedaler i terrenget så lenge jeg kan huske og skaffet meg Speedplay når jeg fikk meg landeveishoj.
Ser at CB har 3 bolt innfesting til clats som ser ut til å funke bedre når man er av sykkelen og det hadde vært greit med samme pedaler på alle syklene. Noen som veit om det funker uten pinnestive såler?

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Crank Bros Eggbeater på landevei.Banning i kjerka? [Re: sanouka] #2520442 05/11/2018 18:21
MaximoBongo Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg har Eggbeaters på MTBer, CX og grus-/vintersykkel. Det fungerer flott til sitt bruk. På lange turer synes jeg landeveispedaler er mer behagelige pga større plattform. Selv med stive sko føler jeg at eggbeaterne på skikkelig langtur gir trykkpunkter. På langtur om vinteren med tykksålede, myke vintersko oppleves dette ikke som et problem (kanskje fordi turene ikke er superlange, og trykket i pedalene er mindre). I en spurtsituasjon eller tekniske partier i høy fart (type gateritt) vil jeg følt det som usikkert med eggbeatere, men det er kanskje mest psykisk.

Re: Crank Bros Eggbeater på landevei.Banning i kjerka? [Re: sanouka] #2520445 05/11/2018 18:39
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Jeg bruker eggbeaters på terreng og fatbike... På landeveissykkelen har jeg akkurat skrudd på eggbeaters som kombinert med varme terrengsko er kos om høsten (men jeg lusker i skyggene så stilpolitiet ikke ser meg).
Jeg synes terrengpedaler sløser litt med kraften sammenlignet med shimano SPD-SL

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Crank Bros Eggbeater på landevei.Banning i kjerka? [Re: sanouka] #2520600 06/11/2018 13:36
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Takker
Får se hva det blir til etter litt testing på rulla utover vinteren

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Crank Bros Eggbeater på landevei.Banning i kjerka? [Re: sanouka] #2520694 07/11/2018 06:25
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: sanouka
Takker
Får se hva det blir til etter litt testing på rulla utover vinteren

Kan forsåvidt brukes på rulla, men du trenger noe annet til du skal ut og noen kan se deg.. ICON_WINK

Re: Crank Bros Eggbeater på landevei.Banning i kjerka? [Re: EmilZipp] #2522270 15/11/2018 12:18
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt
Sitat: EmilZipp
Jeg synes terrengpedaler sløser litt med kraften sammenlignet med shimano SPD-SL

Er det noe som form for objektiv måling som underbygger denne synsingen ?

Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
Re: Crank Bros Eggbeater på landevei.Banning i kjerka? [Re: sanouka] #2522308 15/11/2018 14:47
Rednaskela Offline
Ivrig
Ivrig
Litt ukonvensjonelt, kanskje. Men CB Candy funker ypperlig om man ønsker litt mer støtte enn på eggbeaters. Har disse på grusræsern og digger det.

Medlem av NOTS
Re: Crank Bros Eggbeater på landevei.Banning i kjerka? [Re: schnappi] #2522377 16/11/2018 07:21
A
Armand Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
Sitat: schnappi
Sitat: EmilZipp

Er det noe som form for objektiv måling som underbygger denne synsingen ?

Vi får heller synse i lag;

Foten står for en rettlinjet kraft, normalt på pedalen. Q-faktoren og lengde på pedalaksel sier noe om hvor langt senter på pedalen er fra senter på sykkelen, dette lager et moment om lengderetningen på sykkelen. Dette momentet motvirker vi ved å holde igjen i styret, vekselsvis etter hvilken pedal vi trår på. Nettokraften blir vel her pekende ned i pedalen den også?

Den samme kraften lager moment om krankakselen men denne er holdt igjen av bakhjulet, med oss som motvekt på en reaksjonsarm (Oppskriften på en wheelie det her). Hvor blir det av kraften som "søles vekk"?

Er det bare at vi opplever å bli litt mer sliten i støttemuskulatur som må jobbe noe mer?

Tøff i trynet, sår i skrittet!

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå