Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Vinterdekktips ønskes til fersk vintersyklist

Vinterdekktips ønskes til fersk vintersyklist #2519427 31/10/2018 08:32
T
theellenshow Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
T
Hei!
Jeg er ny, både i forumet og som syklist. Kjøpte meg en hybrid (Everest Adventurer) til jobbpendling i høst, og er blitt hekta på å sykle. Jeg vil forsøke meg på vintersykling og i den forbindelse trenger jeg hjelp med vinterdekk.
Jeg bor i Oslo og jobbruta går langs ringveien, som jeg tror er godt rydda og salta mesteparten av vinteren. Jeg er ute og sykler veldig tidlig på morgenen og sent på kvelden, så det vil nok være en hel del frost. Mistenker at underlaget hovedsakelig vil være frostdekket asfalt, men tidvis kanskje noe is og snø. Det er en del helling på ruta. Jeg har fått forskjellige tilbakemeldinger i fht behovet for vinterdekk. Noen mener at det ikke vil være nødvendig å skifte dekk i det hele tatt, mens andre mener at det absolutt er nødvendig men at man ødelegger piggene dersom man sykler på asfalt og ikke is. Så hva bør jeg gjøre, hva er mitt behov? Kan legge til at jeg ikke er spesielt tøff, så jeg prioriterer det som kjennes tryggest. Jeg bruker sykkelturen til/fra jobb til trening, og det vil jeg fortsette med, så jeg ønsker meg et dekk som ruller godt.
Setter pris på alle tips og tilbakemeldinger! Siden dette er nytt for meg tar jeg dessuten veldig gjerne imot innspill på ting jeg ikke har tenkt på eller vet at jeg trenger/må tenke på.

Takk!

Redigert av theellenshow; 31/10/2018 08:35.
Re: Vinterdekktips ønskes til fersk vintersyklist [Re: theellenshow] #2519436 31/10/2018 08:44
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Hei, og velkommen til forumet.

Jeg er veldig fornøyd med Schwalbe Marathon Winter som pendlerdekk på asfalt og is. det er ikke spikerfeste på is, men det holder deg oppreist. Koster 500 på XXL. Å sykle om vinteren uten pigg er å be om å tryne.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Vinterdekktips ønskes til fersk vintersyklist [Re: theellenshow] #2519445 31/10/2018 08:56
T
theellenshow Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
T
Takk!
Å slippe å tryne er nok hovedmålet ICON_LAUGH
Leste at Schwalbe maraton og active winter er gode på rullemotstand og bar asfalt men at de ikke har like godt grep på is som feks clas ohlssons vinterdekk og suomi tyres w240. Jeg er ikke sikker på hva behovet mitt er da jeg ikke veit om ruta hovedsakelig består av bar asfalt eller is/frost, så jeg synes det er vanskelig å ta en avgjørelse. Jeg tror det fra Clas utgår da det ser ut til å ha ganske høy rullemotstand...
Innspill?

Re: Vinterdekktips ønskes til fersk vintersyklist [Re: theellenshow] #2519447 31/10/2018 08:58
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Om du kjøper billigdekk med alupigger så vil de slites veldig av asfalt. Kvalitetsdekk med stålpigger holder veldig bra, og tidligere nevnte Marathon Winter kan også jeg gå god for. En bra kombinasjon av bra grep og grei rullemotstand.

- Stefan
Re: Vinterdekktips ønskes til fersk vintersyklist [Re: theellenshow] #2519452 31/10/2018 09:03
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Anbefaler også Schwalbe Marathon Winter. Har kjørt på de i 2 sesonger og det er et glimrende dekk til bruken du beskriver. En fin ting med dekket er at om du har høyt trykk i det så tar piggene nesten ikke nedi og du har lav rullemotstand. Slipp ut luft slik at piggene tar nedi så har du grep på is. Lett å tilpasse varierende føre i løpet av vinteren altså.
Bonus er at det har refleks på siden av dekket så du blir mer synlig.

Redigert av DesmoSkier; 31/10/2018 09:03.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Vinterdekktips ønskes til fersk vintersyklist [Re: theellenshow] #2519528 31/10/2018 13:09
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Jeg bruker w240 men anbefaler det ikke hvis du sykler mye på bare veier. Clas Ohlson sitt dekk ser bra ut med skikkelige pigger. Schwalbe marathon har flere pigger, men jeg synes piggene schwalbe bruker er litt for korte, men sikkert et godt dekk for oslo. Ellers er vel ice spiker pro det beste vinterdekket på markedet, men det er sikkert ikke plass til det dekket på sykkelen din.

Re: Vinterdekktips ønskes til fersk vintersyklist [Re: theellenshow] #2519532 31/10/2018 13:31
T
theellenshow Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
T
Jeg gikk for schwalbe marathon winter. Bytta bakhjulet uten problem. Forhjulet eksploderte x 2 før jeg nådde max-trykk. Hva er galt?

Re: Vinterdekktips ønskes til fersk vintersyklist [Re: theellenshow] #2519534 31/10/2018 13:33
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: theellenshow
Jeg gikk for schwalbe marathon winter. Bytta bakhjulet uten problem. Forhjulet eksploderte x 2 før jeg nådde max-trykk. Hva er galt?
Max-trykk er vel ikke noe å hige etter. Bruker maks 40 psi på de smale dekkene der.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Vinterdekktips ønskes til fersk vintersyklist [Re: theellenshow] #2519544 31/10/2018 14:11
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Antar det var slangen som eksploderte?
Da har du nok hatt slangen i klem mellom felg og dekk. Sjekk nøye før du pumper opp, til 35-40 PSI

- Stefan
Re: Vinterdekktips ønskes til fersk vintersyklist [Re: theellenshow] #2519551 31/10/2018 15:05
T
theellenshow Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
T
[b][/b]Slangen eksploderte. Har alltid gått for max-trykk, jeg, syns det ruller så mye bedre. Skjønner at jeg har misforstått der, får sørge for lavere trykk i fremtida. Fått på ny slange nå og nye vinterdekk er på plass på sykkelen, så nå blir det vintersykling. Takk for alle svar!

Redigert av theellenshow; 31/10/2018 15:06.
Re: Vinterdekktips ønskes til fersk vintersyklist [Re: theellenshow] #2519567 31/10/2018 18:13
J
JanHenrikA Offline
Fersking
Fersking
J
Hei
Kan også anbefale Schwalbe Marathon Winter og Active Winter. De ruller godt, har godt grep på snø og greit feste på is. Det har også bra punkteringsmotstand når veien er strødd.

Jeg bruker Active Winter på CX og pendlet fra Hellerud til Oslo sentrum så godt som hele vinteren i fjor.

Så lenge underlaget er relativt jevnt uten for mye isvuller etc., så trenger du ikke å gå opp til Marathon Winter. De ekstra piggene her er såpass langt ute på siden at de knapt nok er i kontakt med underlaget, og utgjør kun ekstra vekt.

Du skal ligge bra i svingene før du får nytte av 240 pigger. Det viktigste er i så fall å ha 240 pigger foran.

Moderator  support