Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Lavere utveksling på White GX Pro

Lavere utveksling på White GX Pro #2519404 31/10/2018 07:28
Registrert: Oct 2017
Innlegg: 875
espenta Online OP
Ringrev
OP Online
Ringrev
Registrert: Oct 2017
Innlegg: 875
Jeg kjøpte en GX Pro for noen uker siden, og bruker den hovedsakelig til pendling til toget. Jeg henter ofte i barnehage med sykkelvogn, og har en lang, bratt motbakke hjem. Med to barn i sykkelvogna blir det litt for tungt i letteste gir på denne sykkelen.

Hva er beste og billigste måten å få lavere utveksling på? Det sitter Tiagra gir med 11-28T kassett på. Kan jeg bytte kassett uten å endre noe mer, eller bør jeg endre framdrevet?

Re: Lavere utveksling på White GX Pro [Re: espenta] #2519414 31/10/2018 07:57
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 167
E
erikvee Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
E
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 167
Hei,

Har samme sykkel og utfordring selv. Bakgiret som sitter på tar visst max 28t.

Har bestilt denne, den tar opptil 34t bak.
http://www.wiggle.co.uk/shimano-tiagra-4700-10-speed-rear-derailleur-gs/

Har også bestilt en wolftooth roadlink, har tenkt å sette på en 11-36 kassett.
https://www.sykkelkomponenter.no/products/wolf-tooth-roadlink-1011-delt



Redigert av erikvee; 31/10/2018 07:58.
Re: Lavere utveksling på White GX Pro [Re: espenta] #2519495 31/10/2018 11:11
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 113
G
Gekki Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
G
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 113
Helt utrolig at både denne og GX Lite (Claris-modellen) blir levert med en slik utveksling. Enda et eksempel på husmerker som sover i timen...

Re: Lavere utveksling på White GX Pro [Re: espenta] #2519514 31/10/2018 12:29
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 517
J
Jåddhå Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
J
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 517
Er short cage bakgir billigere?

Re: Lavere utveksling på White GX Pro [Re: espenta] #2519519 31/10/2018 12:43
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Offline
Besatt
D
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
Nei, men det gir visst litt smidigere giring og er antakelig ørlite grann lettere.


Create the problem and sell the solution
Re: Lavere utveksling på White GX Pro [Re: espenta] #2519581 31/10/2018 19:43
Registrert: Oct 2017
Innlegg: 875
espenta Online OP
Ringrev
OP Online
Ringrev
Registrert: Oct 2017
Innlegg: 875
Takk for tips. Angrer litt på at jeg ikke kjøpte GX LTD med 1x11, men den var ikke på like bra tilbud (ga 6k for GX Pro).

Er det ikke mulig å bruke en Wolftooth Roadlink med giret som sitter der og sette på større kassett?

Hvilken kassett skal du ha erikvee?

Re: Lavere utveksling på White GX Pro [Re: espenta] #2519606 31/10/2018 21:34
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 167
E
erikvee Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
E
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 167
1x11 versjonen blir marginalt lettere om du setter på 38 drev fremme, sammenlignet med 2x10 og 11-36 kassett. Så du gjorde ingen stor blunder der.

Jeg har en 11-36 kassett liggende, så prøver hvordan det virker.

Gir, kjede, roadlink og kassett burde du klare å få for ca 1000,-, det du plukker av får du noen hundrelapper for.

Re: Lavere utveksling på White GX Pro [Re: espenta] #2519623 01/11/2018 06:19
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
E
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
Er det ikke mulig å slenge på mindre drev fra 10 delt FSA eller Shimano foran ? 46/30 ville jo vært supert.

Billigste Cannondale Topstone har Sora 2x9 med FSA drev 46/30 og 11/34 bak. Jeg får snart 105 varianten med samme utveksling (11 delt) og tenker det er mer praktisk enn 1x11 - 11-42 (GX Pro) som i min bok enten gir for lav toppfart eller for tunge gir oppover

Redigert av EmilZipp; 01/11/2018 06:19.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Lavere utveksling på White GX Pro [Re: espenta] #2519638 01/11/2018 08:11
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 167
E
erikvee Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
E
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 167
Det er mulig å gjøre noe med krank også ja.

Jeg tok en runde med kalkulatoren og fant ut at man uansett bør ha mer enn 28t bak, så da ble det nytt opplegg bak.

Siden jeg hadde en kassett liggende og ikke bille begynne å bytte drev fremme, så løste jeg det med en roadlink.

11-34 og 46/30 er nok en god løsning med hensyn på utveksling. Hvordan det funker vet jeg ikke noe om, på samme måte som jeg ikke helt vet hvordan det jeg har bestilt kommer til å virke :-)

Re: Lavere utveksling på White GX Pro [Re: erikvee] #2519649 01/11/2018 08:50
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
E
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
Sitat: erikvee
11-34 og 46/30 er nok en god løsning med hensyn på utveksling.


Med mindre du har Schaquille O'Neal og/eller Jabba The Hutt i hengeren og skal opp Grefsenkollen hver morgen tenker jeg 46/30 og 11/28 bak blir helt strålende. Ingen grunn til å angre på GX :-)


Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Lavere utveksling på White GX Pro [Re: espenta] #2519653 01/11/2018 09:17
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Du har i utgangspunktet alminnelig kompaktkrank 50/34, stemmer?

Kombinert med kassett 11-32 eller 11-34 er det er en utmerket krank om du ønsker å bruke sykkelen både for bruks/transport/eventyrsykling der du trenger lett utveksling og landeveissykling der det er greit med tyngre utveksling i lange nedkjøringer.

Dersom du går for mindre krankdrev, såkalt superkompakt, får du selvsagt enda lettere gir, men gjør også sykkelen hakket mindre allsidig i betydning litt mindre egnet utveksling for landeveissykling.

Så det koker ned til hva du legger mest vekt på ICON_SMILE

Forresten: Å skifte begge krankdrev er ofte nesten like kostbart som å kjøpe ny krank. I kroner og øre vil det da lønne seg å kjøpe ny krank og selge den originale ICON_SMILE

Dette minner for øvrig om de mange trådene om hvordan å få lettere utveksling på krossykler ICON_SMILE Slike oppgraderinger gjør dessverre rimelige sykler mer kostbare enn man skulle ønske. Her har White/XXL sovet i timen.

Re: Lavere utveksling på White GX Pro [Re: Sepeda] #2519665 01/11/2018 09:50
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
E
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
Sitat: Sepeda
Her har White/XXL sovet i timen.


Spørsmål 1) Har XXL sovet i timen: svar Ja
Spørsmål 2) Er det likevel et godt kjøp (5.999 for GX Pro): Svar Ja
Spørsmål 3) Er det mulig å få et godt kompromiss mht utveklsing uten at det koster en formue: svar Ja

Bare mine subjektive skriblerier :-)


Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Lavere utveksling på White GX Pro [Re: espenta] #2519666 01/11/2018 09:57
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 167
E
erikvee Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
E
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 167
Min sammenligning forøvrig med hensyn på sykling med vogn barn er en 29" med 28/42 og 11-36, 1-2 barn baki.

Det letteste giret brukte jeg stort sett bare i skikkelige kneiker (da gikk det ikke an å sykle stort saktere), men jeg var ofte på 2-3 klinge bak i lengre stigninger. Syklet mye på grus i området Sjusjøen.

Det er overraskende hvor tung den vogna er å trekke, for de som ikke har prøvd :-)

Re: Lavere utveksling på White GX Pro [Re: espenta] #2519677 01/11/2018 10:15
Registrert: Oct 2017
Innlegg: 875
espenta Online OP
Ringrev
OP Online
Ringrev
Registrert: Oct 2017
Innlegg: 875
Ja, det blir fort tungt. Jeg er vant til en gammel HT med 3x8 Alivio (usikker på størrelse på drev), og der bruker jeg som regel minste foran og 3. største bak opp bakken. Letteste gir på GX Pro er merkbart tyngre enn dette.

Vogna med to stk og diverse utstyr veier fort 50kg. Det er vel rundt 6% stigning i snitt opp bakken, med rundt 11-12% i ca 200m. Med bare ett barn i vogna er det ikke noe problem, altså rundt 17kg lettere.

Jeg vet ikke hvor store framdrev som sitter på, er det 50/34 som Sepeda sier? Kan man bytte bare minste drevet til 30, eller blir det for stor forskjell mellom største og minste?

Redigert av espenta; 01/11/2018 10:17.
Re: Lavere utveksling på White GX Pro [Re: espenta] #2519734 01/11/2018 13:19
Registrert: Oct 2017
Innlegg: 875
espenta Online OP
Ringrev
OP Online
Ringrev
Registrert: Oct 2017
Innlegg: 875
Men har jeg da forstått det rett at hvis jeg skal bytte til 11-34, så trenger jeg bakgir, kassett og kjede, ikke noe mer? Trenger vel ikke Roadlink hvis jeg ikke skal lenger opp enn 34? Regner med jeg da kan bruke Tiagra kjede med 114 ledd?

Re: Lavere utveksling på White GX Pro [Re: espenta] #2519775 01/11/2018 16:58
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 167
E
erikvee Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
E
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 167
Skulle stemme det. Kjedelengden er jeg usikker på, men kan ikke huske å ha bestilt noe annet enn 114 ledd før

Re: Lavere utveksling på White GX Pro [Re: espenta] #2519823 01/11/2018 21:05
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sitat: espenta
...er det 50/34 som Sepeda sier?

Du har kanskje allerede sett at antall tenner er oppgitt på kranken, men så vidt jeg vet kommer 2-delt Tiagra i 50/34 eller 52/36. Kan ikke tro at det er 52/36.

Sitat: espenta
Kan man bytte bare minste drevet til 30, eller blir det for stor forskjell mellom største og minste?

Girarmene har en gitt kapasitet på hvor store hopp i utvekslingen de takler foran og bak - og hvor stort samlet spenn de kan dekke og samtidig gi god funksjon.

Du vil finne alle spesifikasjoner her.

Jeg skal ikke gi meg i kast med å regne ut, men så vidt jeg forstår, sier Shimano at 16 er maksimalt hopp som girarmen takler på kranken. Det går sikkert med noe mer, men neppe ideelt med opptil 20 slik 50/30 vil gi.

***

Mener du er inne på rett spor ved å bytte girarm, kassett og kjede. F.eks. nye Canyon Grail AL med Tiagra har krank 50/34, kassett 11-34 og girarm i GS-versjon.

Når du er i havn, oppsummer gjerne hvor mye tid og penger du har brukt på oppgraderingen, send til XXL og be dem skjerpe seg ICON_SMILE

For øvrig er jeg helt enig med Emil at GX Pro uansett er et godt kjøp og at det ikke koster en formue å få fikset egnet utveksling ICON_SMILE

Re: Lavere utveksling på White GX Pro [Re: espenta] #2519837 02/11/2018 06:06
Registrert: Oct 2017
Innlegg: 875
espenta Online OP
Ringrev
OP Online
Ringrev
Registrert: Oct 2017
Innlegg: 875
Takk, jeg sjekket i går kveld, er 50/34 ja. Satser på å bestille bakgir, kassett og kjede.

Hvis jeg senere skulle byttet til 46/30, hvilken krank vil passe? CX-50? Er det 175mm standard på GX pro?

https://bikeshop.no/sykkelkomponenter/dr...66l-p0000019267

Re: Lavere utveksling på White GX Pro [Re: espenta] #2519850 02/11/2018 07:43
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sitat: espenta
Hvis jeg senere skulle byttet til 46/30, hvilken krank vil passe? CX-50?

Nei, unngå krosskrank 46/36 ICON_SMILE Letteste gir med krosskrank vil være tyngre enn med din kompaktkrank og tyngste gir vil være lettere. Du får altså mindre spenn og ikke det lettere giret du ønsker. Krosskrank egner seg best for krossykling.

Om du ønsker å bytte til superkompakt krank, er FSA Omega Adventure et godt alternativ. Du vil se at Orbea har valgt den kranken med 48/32 på sin Terra med Tiagra og Cannondale har valgt 46/30 bl.a. på sin Topstone med 105, som Emil allerede har nevnt. Begge med kassett 11-34. Bl.a. Bikeshop fører FSA Omega Adventure-kranker, se her og her ICON_SMILE

Sitat: espenta
Er det 175mm standard på GX pro?

Lengde på krankarm er oppgitt på innsiden av selve krankarmen. Lengden varierer som regel etter størrelse på sykkelen. Jo større sykkel og høyere rytter, jo lengre krankarm. Men det er en smakssak hva man foretrekker - 170, 172,5 eller 175 mm.

Re: Lavere utveksling på White GX Pro [Re: espenta] #2519884 02/11/2018 10:37
Registrert: Jun 2018
Innlegg: 134
J
jkl Online
Tørr bak øra
Online
Tørr bak øra
J
Registrert: Jun 2018
Innlegg: 134
Jeg har bygget om til FSA Omega Adventure krank 46-30 og 11-36 kasset med RoadLink på min Midnight Special og er mega fornøyd.


Kommer opp overalt og mistet bare 4,2 km/t i toppfart med 90 kadens i forhold til original 50-34 krank og 11-32 kassett
I tillegg har jeg fått to lavere gir (og mistet det tyngste giret)

Re: Lavere utveksling på White GX Pro [Re: jkl] #2519896 02/11/2018 11:19
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 6,078
skubisan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 6,078
Sitat: jkl
Jeg har bygget om til FSA Omega Adventure krank 46-30 og 11-36 kasset med RoadLink på min Midnight Special og er mega fornøyd.


Artig at både bransjen og folket begynner å se lyset. It's the only way to go.

Re: Lavere utveksling på White GX Pro [Re: espenta] #2519939 02/11/2018 14:37
Registrert: Oct 2017
Innlegg: 875
espenta Online OP
Ringrev
OP Online
Ringrev
Registrert: Oct 2017
Innlegg: 875
Jeg leste feil på crosskranken, var sikker på det sto 46/30 på den.

Skal sjekke ut FSA Omega.

Re: Lavere utveksling på White GX Pro [Re: espenta] #2519950 02/11/2018 16:28
Registrert: May 2003
Innlegg: 3,436
D
dagfink Offline
Besatt
Offline
Besatt
D
Registrert: May 2003
Innlegg: 3,436
Eit alternativ er CX-krank som du byttar det minste drevet på, sånn at du får 46/34. (Det fungerer fint, sjølv om kombinasjonen ikkje er approbert av Shimano.) Dermed vil du ha litt meir å gå på før du har brukt opp kapasiteten til bakgiret. Og utvekslinga 50/11 treng du ikkje med mindre du syklar ritt (og knapt da).

Re: Lavere utveksling på White GX Pro [Re: dagfink] #2519951 02/11/2018 16:35
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Slettet - bare selvfølgeligheter ICON_SMILE

Re: Lavere utveksling på White GX Pro [Re: espenta] #2543343 25/03/2019 20:57
Registrert: Oct 2017
Innlegg: 875
espenta Online OP
Ringrev
OP Online
Ringrev
Registrert: Oct 2017
Innlegg: 875
En oppdatering herfra ...

Byttet bakgir og kassett i vinter, og det fungerer mye bedre. Selv med 34t bak er det på grensen til at jeg må stå og tråkke med sykkelvogna med 2 i (hjelper ikke at barna blir tyngre heller ICON_SMILE )

Re: Lavere utveksling på White GX Pro [Re: espenta] #2543503 26/03/2019 12:54
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,826
S
sun flyer Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
S
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,826
Var det tiagra gs du satte på? Jeg tror det lett tar 11-36 kassett og kanskje 11-40.

Re: Lavere utveksling på White GX Pro [Re: espenta] #2543524 26/03/2019 13:36
Registrert: Oct 2017
Innlegg: 875
espenta Online OP
Ringrev
OP Online
Ringrev
Registrert: Oct 2017
Innlegg: 875
GS ja. Mener den offisielt støtter opptil 36t. Fant ingen 11-36 kassett da jeg kjøpte, så gikk for 11-34.

Re: Lavere utveksling på White GX Pro [Re: espenta] #2543559 26/03/2019 16:59
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
vviz Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
SRAM har en 11 delt 11-36 ihvertfall. Bruker det på CX'en min.


Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Lavere utveksling på White GX Pro [Re: espenta] #2543577 26/03/2019 19:12
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,826
S
sun flyer Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
S
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,826
Stemmer, min 11-36 er fra sram.

Re: Lavere utveksling på White GX Pro [Re: espenta] #2552672 07/05/2019 11:18
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
E
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
Hmmm, er det noen som bare har smekket på en litt større kassett 30 eller 32 ?

Overtalte en kollega om tilbudet sent i fjor høst og skal sykle opp fra Sørkedalen til Kikut med han i kveld. Antar jeg får en og annen hentydning til krevende utveksling mens jeg som er vesentlig sterkere enn han koser meg på 30/34 utveksling :-)

Ellers skal vi nok greie å smekke på en ny skifter også . . .


Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino