Dekkønsker
|
Re: Dekkønsker
[Re: bjarnetv]
05/06/2020 16:39
|
cash63
Fersking
|
Fersking
ja, kanskje det - hvor breie er de? 25mm
|
|
|
[Re: Scottlized]
05/06/2020 16:57
|
Trond Helge
Ivrig
|
Ivrig
Hentet akkurat disse på posten, tenker det er på tide med tubeless på landeveien her også ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=117327&filename=IMG_20200605_185500.jpg) Hvordan de blir på felger med 21mm indre bredde kan bli interessant (dette er 28mm)
// Too many roads, too little time
|
|
|
[Re: Trond Helge]
05/06/2020 17:03
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Veldig spenstig å velge TT-versjonen, da. Sikker på at det er disse du vil ha? Du finner test av bl.a. punkteringssikkerhet (lav) på Bicycle Rolling Resistance.
|
|
|
05/06/2020 18:42
|
Trond Helge
Ivrig
|
Ivrig
Jupp, men det var de som var tilgjengelige, generelt er jeg relativt heldig (tror jeg har ca 0.5 punkteringer i året i snitt) så vi får se. Er nå montert og godgjør seg (ble for øvrig 27.7mm på Crankbrothers Zinc 3 hjul). Så vi får se om jeg har forsaket punkteringsbeskyttelse for hastighet 
|
|
|
05/06/2020 20:19
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Så vi får se om jeg har forsaket punkteringsbeskyttelse for hastighet Krysser fingrene! Til en viss grad betryggende at Cycling Weekly mener at punkteringssikkerheten er rimelig god i praksis, selv om den ovennevnte testen i Bicycle Rolling Resistance tyder på at rullebanen på TT ligger nær sideveggene på standardmodellen i så måte  Time trial... Du får holde oss oppdatert 
|
|
|
06/06/2020 07:44
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Byttet ut pro one (den "gamle") med TT versjonen i går på mine Cannondale Knot hjul. Og knot ble det. I fjor når jeg satte på dekka var det rett på, aldri satt opp lettere slangeløst inkl mtb. Og ikke vært noe tull med dekka/felgen og eneste jeg har gjort har vært påfyll guffe og bytte ventil i år. Sittet på ca siden forkant T-O i fjor, altså litt under 1 år. Så tenkte at dette blir smoothe greier å bytte torsdags kveld. Men herregud som de satt. Brukte vel 2 timer på torsdag uten å klare annet en den ene siden på bakhjulet. Fredag startet jeg ganske rett før 17 og var ferdig 22, da minus en tacoøkt underveis. Gudene vet at jeg ofte måtte minne meg selv på at dette var drittdyre hjul for ikke å gå "falling Down" modus og ta frem vinkelsliperen. Løsningen ble bruk av tapetkniv ( + litt til som jeg ikke tør p skrive her) med kirurgisk nøyaktighet for å få kappet strengen, samtidig som jeg hørte på Black metal. Bare det å kombinere begrepene kirurgisk nøyaktighet/konsentrasjon og BM i mange timer indikerer at jeg ikke er riktig vel bevart. Men det gikk da til slutt. Og uten å skade felg eller felgbånd (lite rift, la på en kort teip der).
TT dekka gikk rett på lett og kjapt, brukte den Challenger "dingsen" for første gang, fin den. Men husker jo at de gamle pro one var lett å få på og fort tett. Og TT er i allefall harde nå morgen etterpå. Så får håpe at holdbarhet er ok for merker angsten komme når jeg tenker jeg må igjennom samme prosess he he. Men mulig det at står på for lenge medvirket til at de satt så bra, at guffen har blitt til lim. 25 m m dekk blir 27 m m på felgen, mens de gamle 23 ble 26, mao litt mindre i str da (antar jeg). Spent på funksjon og holdbarhet + punkteringssikkerhet på de.
Har forresten de "gamle" pro one på am classic felgene på andre sykkelen min, skal bytte til nye "gamelmodellen" i helga der også. Er vel 3 paret jeg skal sette på de, syntes der veldig holdbar for ca 2 ses på de. Mener å huske jeg har slitt å ta av de også, men litt mindre redd for de felgene så har nok vært mer brutal/effektiv. Punkterte siste dagen på Granca og fikk lett inn slange da så skal vel gå greit å få bytte.
Og slange/dekk kombo, ja tenkt underveis i går at faen meg er det lettere å ha med å gjøre azz.
Redigert av Oddefa; 06/06/2020 07:59.
|
|
|
[Re: Oddefa]
06/06/2020 10:20
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Høres ikke ut som noe man vil drive med på langtur.
|
|
|
06/06/2020 17:33
|
bjarnetv
Ringrev
|
Ringrev
cash63 er en mann av sitt ord, så fikk plukket med meg et sett lett brukte Pro one og fikk låne en tire booster sånn i tilfelle jeg skulle få problemer med monteringen. Heldigivis var det forholdsvis enkelt å få dekkene på mine Hunt sprint aero wide, og siden jeg smurte et tynt lag guffe på kanttråden smatt dekkene lett på plass med den vanlige gulvpumpen. Eneste skår i gleden var et faktisk glasskår som hadde gjemt seg i bakdekket, så vi får se om guffen (caffelatex) klarer å fikse brasene - foreløpig tyter det bare masse guffe ut av hullet, men har troen på at tiden vil lege alle sår - og om ikke er jeg veldig veldig skuffet over tubeless 
|
|
|
06/06/2020 18:49
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Bare husk å bruke grov guffe om du skal tette en revne etter glasskår. F.eks. Stan's Race eller Orange Seal (standard, ikke Endurance). Godt mulig at Caffelatex er grov nok, jeg vet ikke. Og rist guffen for all del godt før bruk. Fyll på guffe, pump opp. Kan være krevende å poppe på et punktert dekk, men ditt er gjerne allerede poppet på. Spinn og beveg hjulet. Hør og se hvor guffen tar. La det gjerne stå natten over på det trykket som guffen takler. Prøv siden med høyere trykk. Om det høyere trykket bryter guffen igjen, bruk mer guffe, gjenta prosessen. Etter en dag eller to vil det være mer solid tettet. Og husk at det er lite mening i å bruke slangetrykk i et slangeløst oppsett, selv om mange gjør det Overtok i sin tid et brukt dekk med revne, trolig etter glasskår. Fikk tettet det med guffe med litt tålmodighet slik jeg beskrev over. Å overta dekk som er blitt brukt med slange kan være et sjansespill, siden eieren ikke nødvendigvis nevner eller vet om små hull, revner eller svakheter som skader ved felgkanten. Med slangeløst oppsett tettes hull og små revner fortløpende. Og om det ikke er tettet, vet eieren om det. Om guffe ikke er tilstrekkelig, vurdér å plugge med larve. Mange forskjellige versjoner. Tetter som regel på sekundet, men etterlater en larve som bør skjæres av med eget verktøy. Noen lappesett har en liten kniv. Eller lapp dekket på gamlemåten. Akkurat flenger er dessverre slangeløse dekk sin akilleshæl. Alt har sine ulemper.
|
|
|
06/06/2020 19:21
|
Trond Helge
Ivrig
|
Ivrig
Hmm, skulle fikse et annet hjul her nå, og jammenmeg har ikke guffa tettet ventilen så jeg ikke får den opp og pumpet opp dekket. Det var en liten strek i regningen
|
|
|
06/06/2020 19:25
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Hmm, skulle fikse et annet hjul her nå, og jammenmeg har ikke guffa tettet ventilen så jeg ikke får den opp og pumpet opp dekket. Det var en liten strek i regningen I hvert fall to løsninger: - Skru ut den gamle ventilkjernen og skru inn en ny. Billig og enkelt. Noe man alltid bør ha liggende. - Litt mer sært: Løse opp guffen ved hjelp av f.eks. Effetto Caffélatex Remover. Har en flaske stående, men har ikke hatt behov. The action of Caffélatex Remover is so strong it will even restore blocked valve mechanisms. Apply a droplet on the valve tip and move the mechanism to make it penetrate. Rinse with water afterwards. Dekk kan uansett gjerne poppes på med ventilkjernen fjernet. Om du får opp ventilen, men ventilen ikke slipper inn luft, har jeg opplevd at guffen som blokkerer ventilen plutselig brister når man pumper opp litt trykk i pumpehodet. Skal ikke anbefale det.
|
|
|
[Re: Sepeda]
06/06/2020 21:56
|
Trond Helge
Ivrig
|
Ivrig
- Skru ut den gamle ventilkjernen og skru inn en ny. Billig og enkelt. Noe man alltid bør ha liggende.
Jupp, hadde det ikke vært at ventilkjernen også er rimelig stuck.. For øvrig så var det ikke avtagbare ventilkjerner på ventilene som fulgte med fra Crankbrothers, som overrasket meg litt
|
|
|
[Re: skubisan]
07/06/2020 06:36
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Høres ikke ut som noe man vil drive med på langtur. Sant, men har syklet sikkert minst 400 mil med det "gamle" oppsettet uten problem, inkl lange ritt som T-O og JR + en del langturer i segmentet 20-30 mil uten problem (dvs punktering/behov for fikse/påfyll luft). Men klart, med den jobben jeg måtte gjøre så vil jeg helst ikke havne i denne situasjonen på Valdresflya en kald dag. Får kjøpe og legge til dynaplugg som sikkerhet i sadelvesten. Men skal sies at det var ok å få av ene sideveggen så slange hadde jeg klart å få inn. Det var den andre som satt fælt på begge hjula. Tror også det ikke er så lurt å ha dekka på i 1 år, for guffen blir ganske limete og kanskje derfor gjør det ekstra tight. Håper jo dekkene jeg har satt på noe holder til høsten, men kommer til å ta de av selv om de ikke er superslitt. Men virker i alle fall som TT dekka holder bra på luften og var ute på en kort rulletur i regnet i går for å sjekke.
|
|
|
07/06/2020 07:27
|
bjarnetv
Ringrev
|
Ringrev
Ser ut til at tiden faktisk leger alle sår, så etter en natt med iherdig størkning klarer dekket nå 6 bar uten å plystre guffe ut over omgivelsene. Med litt flaks tåler hullet å sykles på også 
|
|
|
07/06/2020 07:42
|
cash63
Fersking
|
Fersking
Ser ut til at tiden faktisk leger alle sår, så etter en natt med iherdig størkning klarer dekket nå 6 bar uten å plystre guffe ut over omgivelsene. Med litt flaks tåler hullet å sykles på også  Det var ju kjipt med glasskåret  har ett sett til her som du veit! Håper du ikke har guffe over hele omgivelsen 
|
|
|
07/06/2020 07:51
|
bjarnetv
Ringrev
|
Ringrev
no worries cash - verkstedet er sølevennlig, og vi måtte jo finne ut om disse youtubevideoene hvor tubeless tetter alle mulige slags hull faktisk var sanne 
|
|
|
08/06/2020 21:24
|
Trond Helge
Ivrig
|
Ivrig
Riktignok bare en kort kveldstur på 40km, men herreminhatt så smooth Schwalbe Pro One TT er
|
|
|
16/08/2020 21:23
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mekanikeren til EF ble intervjuet på podcasten til Mitch Docker og hvis jeg forstod han rett så kjører de på tubeless dekk uten guffe men med skumgummi-innlegg. Det høres ut som noe til og med jeg kunne vurdert å prøve.
|
|
|
[Re: skubisan]
17/08/2020 09:48
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Høres ikke ut som noe man vil drive med på langtur. De (2) gangene jeg har punktert med tubeless har jeg bare bedt reisefølget om å fortsette videre mens jeg knoter i veikanten  Jeg hopper nok tilbake på slangefast oppsett ved neste korsvei, blir litt for mye søl, knot og bekymringer til at det er verdt bryet på landeveien etter min mening.
Create the problem and sell the solution
|
|
|
[Re: DuffMcShank]
17/08/2020 09:51
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
De (2) gangene jeg har punktert med tubeless har jeg bare bedt reisefølget om å fortsette videre mens jeg knoter i veikanten  Det går da kjappere å fikse slangeløs punktering enn slangepunktering, om man skulle være så uheldig at guffen ikke tetter... behøver som regel ikke ta av hjulet osv. Punkterte i februar på slangedekk utenfor Drammen i tett, kaldt regn. Fy f... i h... for noe styr med slange  Synes jeg, da  *** Apropos Goodyears nye slangeløse dekk, tror jeg forresten ikke Enves nyskapninger er nevnt i tråden. ![[Linket bilde fra image-cdn.landevei.no]](https://image-cdn.landevei.no/var/friflyt/storage/images/landevei.no/sykkelutstyr/enve-med-egne-dekk-baade-til-asfalt-og-blandvei/8148081-1-nor-NO/enve-med-egne-dekk-baade-til-asfalt-og-blandvei-crop1280.jpg) Landevei: Enve med egne dekk - både til asfalt og blandevei
|
|
|
[Re: Sepeda]
17/08/2020 21:03
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Hvis jeg skal ha med en reserveløsning, velger jeg IKKE en som ikke kan garantere meg at jeg kommer meg hjem igjen. Mao. er ikke tubeless-plugger noe jeg gidder å drasse med på, da jeg uansett alltid har med reserveslange (og lapp til dekket hvis det skulle revne). Et slangebytte på slangedekk kan gjøres relativt smertefritt og kjapt da dekket er vesentlig enklere å få av/på enn tubeless.
Litt av poenget for Enve med å lansere "egne" (Tufo-produserte) dekk var vel å få fylt på det relativt skrale listen med dekk som er kompatible med hookless-felgene deres.
Create the problem and sell the solution
|
|
|
[Re: DuffMcShank]
18/08/2020 05:23
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Hvis jeg skal ha med en reserveløsning, velger jeg IKKE en som ikke kan garantere meg at jeg kommer meg hjem igjen. Mao. er ikke tubeless-plugger noe jeg gidder å drasse med på, da jeg uansett alltid har med reserveslange (og lapp til dekket hvis det skulle revne). Det er selvsagt ditt valg, og jeg skal ikke legge meg opp i dét. For dem som er interessert i reserveløsninger som er enklere og kjappere, er andre løsninger nærliggende. Man har minst to muligheter. - Fylle på litt fersk, grov guffe som vil tette hull som inntørket eller mindre grov guffe ikke tetter. Schwalbe eller Stan's miniflaske fylt med f.eks. standard Orange Seal er kjekk å ha med. - Plugge dekket. Dynaplug eller Stan's nye Dart er gode alternativer, men det finnes en mengde rimeligere sett. Begge løsningene tar sekunder eller få minutter. Man tar ikke av hverken hjul eller dekk. Første løsning er som regel tilstrekkelig om man opplever trykktap. Plugging har jeg måtte ty til kun én gang, og da på steinete kjerrevei med følsomme Vittoria Corsa, så det var ris til egen bak. Og selv da angret jeg at jeg ikke bare ga den ferske guffen litt tid til å tette. Har aldri måtte plugge på grus eller landevei. Og jeg sykler mye. Først ved større revne må man til med å lappe dekk eller i verste fall ty til slange. Det har jeg heldigvis aldri opplevd, bank i karbon. Men ja, det kan jo skje. Pluggeløsningene tar forresten stadig større hull, ref. f.eks. nevnte Stan's Dart. Å putte slange i slangeløse dekk er for meg absolutt siste nødløsning. Da må man jo konvertere tilbake til annet system, altså både ta av dekk og fjerne ventilene. Ikke noe jeg har lyst til å drive på med i veikanten. Da er det åpenbart bedre bare å holde seg til systemet man er trygg på og stoler på, med slange. Som Duff skriver, er jo slangedekk som regel enklere å ta av og på, gitt annen utforming. I årene jeg har syklet rundt slangeløst, hjemme og i flere land og kontinenter, har jeg av gammel vane likevel ofte med reserveslange. Har aldri fått bruk for det selv, men lageret mitt av gamle slanger er nå tomt etter at jeg har delt med alle medsyklistene som står ved veikanten og er fortvilet og ulykkelig over å ha punktert  Hyggelig å hjelpe, særlig på langtur, og man treffer interessante mennesker, så vurderer å anskaffe nye. Litt av poenget for Enve med å lansere "egne" (Tufo-produserte) dekk var vel å få fylt på det relativt skrale listen med dekk som er kompatible med hookless-felgene deres. Absolutt. Jeg ser forresten fordelene med hookless, men det forsinker dessverre arbeidet med endelig å komme frem til en felles standard for slangeløse dekk og felger, slik det beskrives i Bikeradars Why road tubeless standards are a mess and how they’re slowly getting fixed. Manglende standarder og dermed vansker for brukerne er en ulempe ved slangeløst.
|
|
|
[Re: Elmersen]
25/08/2020 11:58
|
Joaaso
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Fikk disse i posten i går. Huker nesten av alle boksene, men ikke helt. Fargen er ikke helt så lys som Vittoria sine, denne er et par hakk mer mot gul. Tanwall-casingen er også satt inn med en gummiaktig substans som nesten kjennes klebrig ut og skaper mer friksjon ved montering og pumping/popping enn noe annet dekk jeg har vært borti. Det løste seg greit med såpevann og litt ekstra futt i kompressoren, men jeg hadde håpet det skulle være enklere. Fikk bare tatt en liten runde i nabolaget i mørket i går kveld, men førsteinntrykket av kjøreopplevelsen var veldig bra. Kvikke, men allikevel mye komfort, også til tross for lufttrykk litt over det anbefalte.
|
|
|
26/08/2020 08:59
|
Elmersen
Ringrev
|
Ringrev
Takk for svar, Joaaso - hører gjerne mer når du har flere mil på de.
Siden min manglende hukommelse/oppmerksomhet ble nevnt på naboforumet, tar jeg med dekkene fra Challenge som ble listet opp der. Disse ble ikke glemt av meg, men Strada Bianca Pro og Paris-Roubaix oppfatter jeg som litt mer blandeveispregede dekk enn allround racing/treningsdekk som Pro one og GP5000. Strada er ganske nærme og tidligere diskutert her på forumet, men syns også de er litt tunge sammenlignet med nevnte Pro one og nå også Veloflex-dekket.
Selv håper jeg på at standard Pro One TLE komme som tanwall for 2021.
Redigert av Elmersen; 26/08/2020 09:05.
|
|
|
28/08/2020 08:15
|
Joaaso
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Takk for svar, Joaaso - hører gjerne mer når du har flere mil på de. Kan også legge til at de er temmelig slappe - og blir slappere etter å ha stått med trykk i noen dager. Det er jo positivt mtp å få de over felgkanten, men gjør at man må kjøre på med en del lag teip. Jeg startet med 2 lag, nå har jeg 4 (Bytta ventil i går, dekket nekta å holde på lufta etterpå). Så; de er litt styrete å sette opp, nesten alle triks i boka må brukes, men da funker det til gjengjeld også bra.
|
|
|
28/08/2020 08:47
|
Joaaso
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jepp, jeg kommer definitivt til å ha med slange som backup til disse. Har testa tubolito-slangene en stund før jeg fikk disse dekka. De er jo så kompakte at jeg kan ha to stk på samme plass som en vanlig, når jeg skal ut på lengre turer..
|
|
|
30/08/2020 21:01
|
DagT
Fersking
|
Fersking
Byttet ut dekkene på aero-hjula her om dagen... Turbo Cotton Hell of The North varte 250-260 mil. Rullet fort og var ganske komfortable i 28mm, men grepet på alt annet enn dønn tørt underlag var under middels, spesielt under bremsing, noe som gjorde at jeg ikke stolte helt på dem. Erstattet dem med Pirelli P Zero 28mm og er super-happy! Litt trade-off på komfort, men grepet er på et annet nivå og de føles cirka like kjappe.
Sykt moro å bombe ned bakkene igjen!
Redigert av DagT; 30/08/2020 21:02.
|
|
|
|
|