Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tacx Flow Smart eller Elite Turbo Muin Smart B+

Tacx Flow Smart eller Elite Turbo Muin Smart B+ #2518895 28/10/2018 20:24
O
OleC83 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
O
Beklager å plage folk med enda en rulletråd.
Jeg har hatt en eldre tacx flow VR rulle med et par VR filmer. Har ikke brukt den så mye, og synes det har vært mye tull med den.
Kjøpt en Flow Smart for et par dager siden. Betalte 2799 kr på XXL, men har ikke testet den enda.
Planen med ny rulle, er å vedlikeholde syklingen gjennom vinteren. Viktigste er derfor at rullen er slik at jeg kommer til å bruke den. Synes Zwift virker inspirerende.
Ser nå at XXL har Elite Turbo Muin Smart B+ på tilbud til 3999 kr ( https://www.xxl.no/elite-turbo-muin-smar...DM44+28.10.2018 )
Vurderer derfor å bytte inn tacx’n og oppgradere til Elite.
Har lest endel om Turbo Muin, men blir ikke helt klok. Det skrives at det er endel feil med watt, som gjør at det ikke funker på Zwift, men vet ikke om det stemmer.
Jeg er ikke så aktivt, så watt betyr ikke noe for meg ift trening, men ønsker jo at Zwift skal fungere.
Så kommer spørsmålet, bør jeg benytte meg av 30 dagers returretten og bytte Tacx til Elite.
I såfall hvorfor? Og hvis jeg ikke bør, så vil jeg gjerne har argument imot.

Redigert av OleC83; 28/10/2018 20:41.

Når man er helseskadeligovervektig, blir motbakkene ganske tunge...
Re: Tacx Flow Smart eller Elite Turbo Muin Smart B+ [Re: OleC83] #2518950 29/10/2018 07:45
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Zwift fungerer fint med Muin smart b+. Men den er ikke smart-smart. Dvs den endrer ikke motstand etter terrenget i Zwift, den kan heller ikke brukes med ERG. Rulla er stokk dum sånn sett, men den sender estimert watt basert på hastighet på svinghjulet. Rulla har progressiv motstand, dvs at du endrer motstand ved å bruke girene dine på sykkelen.
Det folk mener er at watten nok er vel optimistisk. Sist jeg sjekka mot wattmåler var den nøyaktig opp til 200w, over det så ble spriket ganske stort. 30-40w på 300w og 50w på 400w. Har man en venn med wattmåler så er det veldig enkelt å kalibrere rulla, man strammer bare beltet.
For treningen sin del, så er watten (nøyaktig eller ei) konsistent, dvs at du helt fint kan trene og sette opp soner etter watten fra Muin. Watten er lik fra gang til gang, selv om den kanskje er litt høy.

En fordel med Muin er selvsagt at den er direktemontert, man slipper hjulspinn, rulledekk og det styret der. Tråkkfølelsen er også veldig fin grunnet stort svinghjul, det føles rett og slett mer som å sykle ute. Den er dessuten temmelig stillegående av seg.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Tacx Flow Smart eller Elite Turbo Muin Smart B+ [Re: Hoaas] #2519125 29/10/2018 17:15
O
OleC83 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
O
Sitat: Hoaas
Zwift fungerer fint med Muin smart b+. Men den er ikke smart-smart. Dvs den endrer ikke motstand etter terrenget i Zwift, den kan heller ikke brukes med ERG. Rulla er stokk dum sånn sett, men den sender estimert watt basert på hastighet på svinghjulet. Rulla har progressiv motstand, dvs at du endrer motstand ved å bruke girene dine på sykkelen.
Det folk mener er at watten nok er vel optimistisk. Sist jeg sjekka mot wattmåler var den nøyaktig opp til 200w, over det så ble spriket ganske stort. 30-40w på 300w og 50w på 400w. Har man en venn med wattmåler så er det veldig enkelt å kalibrere rulla, man strammer bare beltet.
For treningen sin del, så er watten (nøyaktig eller ei) konsistent, dvs at du helt fint kan trene og sette opp soner etter watten fra Muin. Watten er lik fra gang til gang, selv om den kanskje er litt høy.

En fordel med Muin er selvsagt at den er direktemontert, man slipper hjulspinn, rulledekk og det styret der. Tråkkfølelsen er også veldig fin grunnet stort svinghjul, det føles rett og slett mer som å sykle ute. Den er dessuten temmelig stillegående av seg.

Tusen takk for utfyllende svar.
I og med at jeg ikke har noe annet sammenlikningsgrunnlag enn en eldre Tacx rulle og aldri har testet Zwift, så høres det ut som jeg blir fornøyd med en Muin.
Eller mener folk at det at rulla endrer motstand ift terrenget er viktigere enn tråkkfølelse og støy?

Hilsen uvitende syklist 😉

Re: Tacx Flow Smart eller Elite Turbo Muin Smart B+ [Re: OleC83] #2519137 29/10/2018 18:24
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Noen er helt avhengig av ERG til intervalltrening, og synes det er topp at rulle endrer motstand etter terrenget.
Personlig bytta jeg ut Flux med Muin fordi jeg aldri brukte ERG, og synes bare det var plagsomt å måtte gire hele tiden når jeg skulle tråkke en rolig rulleøkt ICON_WINK Smaken er som baken der altså. Det er garantert andre om mener noe annet.

Jeg hadde nok uansett verdsatt direktemontert rulle mer enn at rulla endrer motstand selv.

Re: Tacx Flow Smart eller Elite Turbo Muin Smart B+ [Re: OleC83] #2519145 29/10/2018 19:25
O
OleC83 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
O
Hva er ERG?
Jeg har ikke brukt rulla de siste 2 vinterne, så avhengig av rulle er jeg ikke. Mest noe jeg vil ha for p holde formen litt mer vedlike gjennom vinteren.
Høres ut som Muin er tingen for meg også. Er VR helt ut nå? Eller funker det også på Muin?

Re: Tacx Flow Smart eller Elite Turbo Muin Smart B+ [Re: OleC83] #2519159 29/10/2018 20:36
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Bruker du zwift kan du lett endre hvor mye du vil rulla skal bli påvirket av bakker når du ikke er i ERG mode slik at du slipper å gire. Setter du den på 0 vil du ikke merke bakker i det hele tatt. Sjekk hvordan du gjør det her.

https://www.youtube.com/watch?v=1-G0DJ_K...dex=39&t=0s

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Tacx Flow Smart eller Elite Turbo Muin Smart B+ [Re: OleC83] #2519174 29/10/2018 22:31
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
VR er inn som aldri før, og noen sykler jo inne hele året av en eller annen merkelig grunn ICON_LAUGH
Jeg har brukt Zwift med muin og egen wattmåler helt siden beta, jeg synes det fungerer helt topp. Også liker jeg enkelheten..man setter seg på og trør, og den funker ALLTID. Ikke noe elektronikkjåleri som på ett eller annet tidspunkt går i stykker.

Re: Tacx Flow Smart eller Elite Turbo Muin Smart B+ [Re: Hoaas] #2520202 04/11/2018 18:32
Andersof Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Hoaas
VR er inn som aldri før, og noen sykler jo inne hele året av en eller annen merkelig grunn ICON_LAUGH
Jeg har brukt Zwift med muin og egen wattmåler helt siden beta, jeg synes det fungerer helt topp. Også liker jeg enkelheten..man setter seg på og trør, og den funker ALLTID. Ikke noe elektronikkjåleri som på ett eller annet tidspunkt går i stykker.

+1
Kjører Muin over Ant+ i Zwift. Funker alltid og har kraft i massevis. Bruker rett nok wattpedaler for å måle watt'en. Droppet 50 watt i terskel ved kjøp av pedaler. Snart tilbake på target.;-O

Moderator  support