Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sende internett trådløst til noen andre?

Sende internett trådløst til noen andre? #2518616 26/10/2018 15:37
T
traktoregg Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
T
En venninne/kollega av kona har spurt om vi kan sende fiberen vår trådløst til henne, for der hun bor er det ikke mulig å få fiber. Hun har visstnok bestilt en antenne «av han som pusher sånne», og vi måtte ha en antanne/sender på veggen. IT-ansvarlige på jobben til kona og kollegaen trodde at vi ikke kom til å få treigere nett av det. Med kjapp måling på kartet får jeg det til å bli maks 800 meter i luftlinje, og vi ser huset hennes fra kjøkkenvinduet vårt. Huset hennes er i lia ovenfor vårt.

Som dere ser har jeg spurt minst mulig for å ikke «love bort» noe for tidlig. Jeg vet feks ikke hva antennene heter eller hvordan det funker. Finner ikke noe særlig på nett, men det er sikkert fordi jeg ikke vet hva jeg skal gugle. Det jeg frykter er selvfølgelig treigere nett og mye styr, og har mest lyst til å ha nettet vårt for meg selv. Kona syns vi burde være «snille» og «behjelpelige».

Redigert av traktoregg; 26/10/2018 19:52.
Re: Sende internett trådløst til noen andre? [Re: traktoregg] #2518618 26/10/2018 16:22
M
magio Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Deres hastighet vil ikke nødvendigvis bli negativt innvirket av å ha en antenne som peker på naboen. Siden dere har fibernett så går jeg utifra at dere har minst 100Mbit, da er det tvilsomt at dere vil merke noe med mindre naboen deres laster ned mye filmer fra nettet. Ellers er det vel en smal sak å oppgradere for å være sikker på at det er nok kapasitet, og da betaler vel hun for det

Se på https://mikrotik.com/products/group/wireless-systems for aktuelle systemer.

Om det blir satt opp skikkelig, så blir nettene deres også helt adskilt. Så hun kan ikke se hva dere gjør på nettet, eller kontakte enheter på ditt lokale nett.

Redigert av magio; 26/10/2018 16:26.
Re: Sende internett trådløst til noen andre? [Re: traktoregg] #2518619 26/10/2018 16:31
SturlaS Offline
Avhengig
Avhengig
Det er også et spørsmål om lovligheten ved dette.

Kanskje leverandøren din har en klausul som sier at du ikke kan dele nettet utenfor husstanden? Dessuten er bruk av mange (alle?) frekvensbånd regulert i lovverket.

Re: Sende internett trådløst til noen andre? [Re: traktoregg] #2518658 27/10/2018 03:08
A
aanund Offline
Ringrev
Ringrev
A
Det finnes retningsbestemte antenner som nok kan klare dette. Siden du har fiber vil du sannsynligvis ikke merke forskjell på hastighet. Men, lovligheten av dette kan diskuteres. Til en slektning kunne jeg akseptert dette, men ville ikke delt med fremmede. Har de en sønn som laster ned tvilsomme saker, så er det ditt abo det registreres på.
Å.

Re: Sende internett trådløst til noen andre? [Re: traktoregg] #2518837 28/10/2018 15:30
M
magio Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Nå brukes det vel 5GHz nettet så vidt jeg kan se, så tror ikke det er så mye å tvile på mtp lovlighet ved bruk av disse antennene.

Re: Sende internett trådløst til noen andre? [Re: magio] #2518913 28/10/2018 22:08
SturlaS Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: magio
Nå brukes det vel 5GHz nettet så vidt jeg kan se, så tror ikke det er så mye å tvile på mtp lovlighet ved bruk av disse antennene.

Fra fribruksforskriften:
"Frekvenser til utstyr for ultrabredbånd (UWB) tillates brukt innendørs som beskrevet i tabellen. Utendørsbruk tillates bare dersom det ikke er tilsluttet faste installasjoner, fast infrastruktur, fast utendørs antenne, eller utstyr montert i luftfartøy eller modellfly. Bruk tillates også som beskrevet i tabellen til bruk for ultrabredbåndsutstyr installert i kjøretøy og skinnegående vogner."

Re: Sende internett trådløst til noen andre? [Re: SturlaS] #2519113 29/10/2018 16:01
M
magio Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Sitat: SturlaS
Sitat: magio

Fra fribruksforskriften:
"Frekvenser til utstyr for ultrabredbånd (UWB) tillates brukt innendørs som beskrevet i tabellen. Utendørsbruk tillates bare dersom det ikke er tilsluttet faste installasjoner, fast infrastruktur, fast utendørs antenne, eller utstyr montert i luftfartøy eller modellfly. Bruk tillates også som beskrevet i tabellen til bruk for ultrabredbåndsutstyr installert i kjøretøy og skinnegående vogner."

Da lærte man noe nytt i dag også! Takk!

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå