Hvordan bli klar for vinteren?
|
Re: Hvordan bli klar for vinteren?
[Re: Sepeda]
26/11/2018 20:48
|
RoyE
Besatt
|
Besatt
Jeg har brukt den ned til -12 uten trøbbel hvertfall. Og jeg har særdeles lite fór under om du forstår Noen forskjellige luer har blitt prøvd gjennom årene, men denne syns jeg er uslåelig når det begynner å bli grøssent. Og til den prisen blir det en no-brainer for min del. Edit: la meg legge til at jeg sykler utelukkende landevei, så ja, den takler fint raske turer langs landeveien. Det er kun det jeg har utsatt den for.
Redigert av RoyE; 26/11/2018 20:50.
#10 It never gets easier, you just go faster. Strava
|
|
|
[Re: Kriss]
27/11/2018 13:29
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er glad i å sykle om vinteren og har vel sånn ca funnet en kleskode som funker. Kjøpte meg Gore C5 windstopper med Fleece når XXL hadde den til 800 kr (tror den koster 1800) i forbindelse med åpning av ny butikk for ca 1 måned siden. Her ikke helt sikker, men tror dette er samme som Landevei testet men der brukte de vel ikke C5 betegnelsen ? Husker ikke helt, men beskrivelsen stemmer i alle fall. God passform, passe tight. Supert opp til 10-12 minus med tykk ull under. Godt over -10 så bruker jeg Vaude primaloft jakken (også XXL som selger de) som nevnes tidligere i tråden. Den er veldig varm og vurderes ikke under -10. Litt posete passform men ellers liker jeg den. Har også Vaude primaloft shortsen og den bruker jeg mye. Senest til jobb i dag. Den kan jeg bruke under -10 også. Bruker enten den eller fjørå shorts. Grensen om jeg velger Vaude shortsen er vel sånn 10 - ala som i dag. Skal ut i kveld så velger jeg den da tempen synker og tempo på kveldsturer er lavere en på dagen (ofte). Knallbra produkt de Vaude primaloft klærne, men spesielt Shortsen er utrolig digg. Under bruker jeg nå en lang Craft vinter, en tynn fleece bukse og vanlig bib. Har også en Diadora vinterbukse med padding, som jeg kan bruke til par minus, og evt med short utenpå.
På enda bruker jeg diadora hummer hanske/vott opp til 10 minus, alt etter tempo og bakker/flatt. Men har også de siste årene fryst mye lettere på henda så bruker mer og mer votter (av type Hestra). Ikke optimalt mht kontroll men herregud så digg å ikke fryse på henda. Samme med alpint, bruker nesten bare votter nå, mot aldri for 4-5 år siden. Hvis en tur blir kje pga kulde er det alltid henda det står på for min del. Beina fryser jeg sjelden på, dvs ikke mer en andre i alle fall. Bruker Lake (de "vanlige") fra 4-5 minus. Ellers bruker jeg Diadora sine og kjøpte Northwave sine "nye" på black Friday, ikke fått de enda. Men der blir 0 støvlene.
Har gode hjelmluer og fryser ikke der hvis jeg bruker de varmeste. Sykler mest i terrenget nå, men blir noen turer langs vei også. Men er det som nå, perfekte barfrostforhold så vurderes ikke vei annet en til og fra skauen og myrene.
|
|
|
27/11/2018 21:22
|
nanonils
Avhengig
|
Avhengig
Enda et spørsmål - i tillegg til Ragnarök i innlegget over  Noen som kan anbefale en vindtett og skikkelig varm lue med cap/skygge for de kaldeste dagene? Fortrinnsvis like varm som 45nrth Stovepipe, om noen kjenner til den  Min favorittlue, men savner cap. Har hatt 45nrth Greazy i merino-ull, men den er ikke vindtett for raskere sykling. Har også Castelli Difesa og liker den godt, men opplever den mer som en lue for kald høst og vår enn norsk vinter. Denne muligens? https://www.gripgrab.com/collections/caps/products/winter-cycling-cap
|
|
|
[Re: nanonils]
27/11/2018 21:26
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Takk - den så veldig lovende ut! Liker at den er skandinavisk - da vet skaperne hva vinter er for noe 
|
|
|
08/12/2018 08:42
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
En liten bølge av tester av 45nrth Ragnarök de siste ukene. Kan ikke garantere for objektivitet og null binding til sponsorer, men Bikepacking synes jeg fremstår som ærlig og nær brukerne, og både Bikerumor og Singletrack hevder i hvert fall at de skiller mellom betalt produktomtale og tester. Så får vi tilgi at våre anglosaksiske venner har en litt uklar forestilling om hva ragnarok er for noe  Bikepacking: 45NRTH Ragnarök into Battle Bikerumor: 45NRTH Ragnarök boots step in when the weather starts to turn Singletrack: 45NRTH Ragnarök Winter Shoe for Cosy Toes Uansett, interessant å merke seg at Bikepacking er klar på at skoene slett ikke er vanntette, mens Bikerumor opplever dem som vanntette i alt annet enn det verste regnværet. Det reflekterer min egen opplevelse av at vannavstøtende sko kan oppleves vidt forskjellig under forskjellige forhold og etter hvordan man klær seg for øvrig. Teller fortsatt på knappene om jeg skal ta i bruk et par nye Japanther jeg har stående eller gå for Ragnarök. Heller for øyeblikket til de kraftigere Japanther ettersom jeg primært bruker skoene vinterstid. Håper å høre fra dem på forumet som måtte ha erfaring med begge sko 
|
|
|
16/12/2018 22:09
|
andehans
Medlem
|
Medlem
Mange bra råd i denne tråden: Har akkurat bestilt et par Ragnarök som erstatning for Giro Alpineduro, som jeg har brukt som vintersko siste tre sesonger. Sammen med Giro 100 Proof hansker, så håper jeg at livet under -5 blir litt mer komfortabelt.
|
|
|
17/12/2018 20:16
|
andehans
Medlem
|
Medlem
Har også kjøpt et Craft Ventair X Wind split finger hansker som virker veldig lovende. Virker mye smidigere enn Sturmfist 4, med bedre kontakt med styret, og ikke minst omtrent halv pris. Så får vi se om de holder i kulda.
|
|
|
[Re: nanonils]
05/02/2019 12:44
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Takk for tips, nanonils! Ble den! Har lagt ut noen ord om den her. Godt fornøyd, om ikke den varmeste jeg har hatt.
|
|
|
10/02/2019 20:55
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Siden denne tråden bringes opp igjen, kan jeg føye til noe om jakker: Jeg har som nevnt funnet ut at softshell er tingen om vinteren, og at tynne skalljakker IKKE er tingen. Like over nyttår fikk jeg et nytt argument: På vei opp ei kneik merka jeg at jeg kom nesten opp, men dessverre ikke helt. Da var det klink is i sporet. Jeg skulle klikke ut og sette foten ut i snøen på sida av sporet, men kløna det til og fikk ikke skoen ut av pedalen. Dermed bikka hele jeg over på sida. Der jeg landa, var det et hasselkratt, men som var sagd ned. Jeg datt selvsagt rett på en av de stive, skråskjærte pinnene som stakk opp like over snøen.
Jeg brista to ribbein. Det er selvsagt vondt, men jeg er er overbevist om at softshell-jakka ga nok motstand til at hasselstammen ikke stakk hull på jakka. MEd en tynn skalljakke, hadde det sagt "ritsj", og da tipper jeg både hud og lunge ville blitt perforert. Guffen tanke. Langt fra folk i tjukkeste skauen, seint på kvelden og uten telefondekning... Bare nevner det.
Gaute
|
|
|
[Re: gauter]
11/02/2019 07:11
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
+1 for softshell. Godt å høre at det gikk etter forholdene bra med deg. Med tanke på dere som lever farlig i terrenget (vel, egentlig for oss alle), hadde jeg tenkt å anbefale ICEdot Crash Sensor, men ser nå at oppstarteren er kjøpt opp av Specialized, som tilbyr sin egen Angi. Finnes også apper. Men ja, hadde ikke hjulpet uten telefondekning.
|
|
|
11/02/2019 07:39
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Rabattjegeren handlet varmesåler til 999 i januar. Fikk de fint ned i Japanther, Volwhammer og skisko. Deilig varmt på Natthaueren hvor det iflg enkelte stedvis var minus 20 (selv om løpet gitt dritt). Praktisk på langtur og smart å kunne skru de på med fjernkontroll og at batteriet er i sålen fremfor hengende i en snor. Har hatt et par turer hvor jeg ellers ville brukt Volwhammer men klart meg helt fint med lettere sko. Det står at de skal holde i 4-9 timer. De holdt helt fint i 5,5 timer sist helg på laveste nivå. Terningkast 6 https://bikeshop.no/sykkelbekledning/varmesåler/komplette-varmesåler/alpenheat/alpenheat-ah11-varmesåler-m-fjernstyring-grønn-ny013010-p0000119481
Redigert av EmilZipp; 11/02/2019 07:41.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
26/01/2022 14:49
|
Marthe75694
Fersking
|
Fersking
Tusen takk for mange gode råd i denne tråden, leser med stor interesse i søken på å lære mer og ikke minste finslipe vinterbekledningen. Bruker en Sweet hjelm som jeg er veldig glad i. Hjelpen ble kjøpt på sommertid, og jeg tenkte ikke da på at jeg trengte plass til vinterpolstring. I og med at plassen i hjelpen er begrenset, sliter jeg litt med å finne riktig kombinasjon av hodeplagg som både varmer og bygger minimalt. Noen tips eller råd? Nå kjører jeg lag på lag med ullbuff. Bør jeg heller gå for noe vindtett/isolert noe, men i færre lag? 
|
|
|
26/01/2022 15:03
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
@Marthe75694: Jeg har Icebreaker sin hjelmlue på kalde dager, den er ganske varm. Når det er litt mindre kaldt funker Acclima sin bedre (selvfølgelig i ull den og). Det holder til stisykling i alle fall.
Når jeg drister meg ut i veibanen vinterstid har jeg en hjelmlue i ull og en vindtett på virkelig kalde dager.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
[Re: Marthe75694]
26/01/2022 16:08
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Marthe, det finnes, som Garpen nevner, egnet hodeplagg for sykling. Det er viktig ikke å bruke vanlig lue så hjelmen sitter høyt oppå hodet, da det vil medføre en hjelm som ikke funker skikkelig. De tynne hjelmluene er fine, og noen er passe vindtette, mens andre har fullt gjennomtrekk. Strikket merino er da i sistnevnte kategori. De i kunststoff er ofte mer vindtette, og andre har ekstra vindtett stoff på f.eks. foran eller ørene. Det dumme med vindtett stoff er at det kan bli klamt. En måte å få luft, varme og ikke for klamt er å teipe over luftehullene foran på hjelmen. Er det skikkelig kaldt, kan jeg anbefale en tynn balaklava og vindtett hjelmlue, så du slipper å bli kald i nakken.
|
|
|
26/01/2022 17:20
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Hvis det er til skogsbruk så funker en vanlig tynn buff ofte godt nok til man får opp marsjtemperatur. Det har jeg brukt mye før, i år har jeg hatt en tynnstrikka ull-lue på når det er ekstra kaldt (starten og på lange nedkjøringer) som jeg bare hiver i lomma når jeg ikke bruker.
Ellers sti har jeg akkurat bestilt en skall-jakke for å erstatte min 20år gamle dri-fit løpejakke. Kan godt være no lurt i soft-shell, men for min sykling så har den gamle jakken pluss tynn ullgenser vært tilnærma perfekt på alt fra +5 til -8, så tror jeg hadde fort blitt klam av en softshell.
|
|
|
|
|