Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sage The Oracle espressomaskin

Sage The Oracle espressomaskin #2517636 22/10/2018 05:24
PålGnål Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Har tenkt å kjøpe en espressomaskin og vurderer Sage The Oracle, som virker ganske fool proof.
Noen som har erfaringer med denne?

Redigert av PålGnål; 22/10/2018 05:24.

På tide å begynne å trene igjen...
Re: Sage The Oracle espressomaskin [Re: PålGnål] #2517645 22/10/2018 06:36
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Tja, hvis "helautomatisk" er et av kravene dine, så kanskje? Men for det budsjettet ville jeg valgt en god kvern + en maskin fra f.eks. Rocket, ECM eller Isomac

Eller kjøp brukt, det ligger en Izzo Alex Duetto på finn innenfor budsjettet ditt, med kvern.

Re: Sage The Oracle espressomaskin [Re: anderssb] #2517698 22/10/2018 09:14
PålGnål Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Tenker ikke å betale fullpris. Den var satt ned til 18.500kr for litt siden, så det hjelper på, brukt er heller ikke uaktuelt.
Hva er fordelen til Izzo-pakka kontra Sage, annet enn automatikken?

Jeg aner ikke hva jeg skal ta hensyn til, men jeg ser jo at Izzo er et kunstverk i forhold.

Re: Sage The Oracle espressomaskin [Re: PålGnål] #2517804 22/10/2018 13:16
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Mine five cents: på de italienske håndlagede dual-boilerene kan du forvente 'prosumer'/semiprofesjonelle type komponenter med høyere kvalitet og lengre antatt varighet. Det gjenspeiler seg også i vekten, f.eks. en maskin som Rocket r58 veier 29 kg vs Oracle Sage som veier 19 kg inkl kvern, melkebeholder osv. Jeg synes også de italienske ser finere ut. Det er litt mer arbeid i bryggeprosessen på en manuell maskin, men du har også mer kontroll over den, og rituale for å brygge en god melkebasert kaffedrikk blir for noen en del av kaffegleden som for meg vil forsvinne litt ved å trykke på en knapp.

Men det var kun noen av mine synspunkter. Den maskinen du vurderer, Sage The Oracle, selges gjerne under merkenavnet Breville Oracle i andre markeder. Den får gode reviews, så jeg vil anta det er en god maskin. Seattle Coffe Gear, som er av de mer anerkjente på kaffeutstyrsblogging, har en sammenligningsvideo mellom Breville Oracle og en italiensk dual boiler her, det kan sikkert være lærerikt. http://www.youtube.com/watch?v=1-GYTJREc0c

Når det gjelder den Izzo Alex'en som nevnes ovenfor så har jeg ikke førstehåndserfaring på den, men den har generelt et godt rykte.

Re: Sage The Oracle espressomaskin [Re: PålGnål] #2518051 23/10/2018 12:43
PålGnål Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Etter å ha lest litt rundt kvaliteten til Sage, så slår jeg fra meg dette. Må bli kvern + maskin ser det ut til.

Re: Sage The Oracle espressomaskin [Re: PålGnål] #2518068 23/10/2018 14:00
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Jeg tenker at det er mye mikkmakk på denne maskinen som kan gå i stykker - å kverne med rett dosering, distribuere og tampe kaffen i én operasjon med konsistent resultat er komplisert, og sikkert fint så lenge det virker, men det er og mye som kan gå galt.

Og det er ikke *så* vanskelig å lære seg å tampe, eller å steame melk med ok resultat. Med en kvern med mengdeautomatikk er det og enkelt i bruk til daglig.

Jeg har en Baratza Sette 270Wi kvern - den har innebygget vekt og doserer nøyaktig, og den er svært kjapp. Den koster ca 5000 kroner på kaffabutikk.no (de har den ikke i nettbutikken, men de skaffer den for deg)

Andre alternativer (har ikke prøvd disse selv) kan være f.eks. Rocket Apartamento + Fausto fra postkaffe.no https://www.postkaffe.no/rocket

Eller denne pakken fra https://teaandcoffee.no/produktliste.asp?Produkt=ECM+Mechanika+Slim+%2B+C%2Dmanuale+54&Kategori=ECM+espressomaskiner&RotKategori=Espressomaskiner

(jeg ville nok helst ha oppgradert kverna i den siste pakken - ser at de har en kvern med 64mm kniver og automatikk til noen lapper mer)

Moderator  support