Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

SRAM 2.1 kløtsj/kjede hopper på trinsehjul

SRAM 2.1 kløtsj/kjede hopper på trinsehjul #2516729 18/10/2018 04:32
E
eSkåra Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Har et XO1 11-delt bakgir som jeg har problemer med at kjedet hopper/legger seg feil på trinsehjul, hopper en tann og så genialt som SRAM har utformet med en tykk og en tynn blir da kjedet liggende å gå oppå trinsehjulet og lager et helsikens leven!
Dette skjer stort sett hele tiden, står på en rittfulldemper som brukes til rundbane så det hopper å spretter mye.
Klarer akkurat å klemme i 0,5 slitasjemåler på kjede, det er første kjede som har stått på sykkelen, sykkelen har gått 700km, men dette har nå pågått en stund.
Kjente på kløtsjen for litt siden og den virker veldig slapp i forhold til shimano sine som jeg har på de andre syklene mine.
Antar at det er her problemet ligger, sram har jo selvfølgelig ikke mulighet for justering så antar at giret må byttes.

Har forsøkt å få kontakt med cycleservice Nordic, men de gidder ikke å svare på Mail eller telefon.
Men har fått vite at de må ha det inn, men har dårlig erfaring av å sende inn til de fra tidligere, sier bare at det må ha service å fakturerer med gaffel.

Noen som har noe tips/erfaringer rundt dette?

Re: SRAM 2.1 kløtsj/kjede hopper på trinsehjul [Re: eSkåra] #2516736 18/10/2018 06:04
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Clutchen skal kunne strammes. Det er ikke en enkel jobb, da hele giret må demonteres. Fordelen er at du samtidig får rengjort og smurt opp alt. Har sett en video av det på jutjub, men fant den ikke igjen nå.

Generelt så synes jeg sram sine clutcher fungerer mye bedre enn shimano sine, så det høres ut som clutchen din har tatt ferie

You are what you eat...mmm nuts
Re: SRAM 2.1 kløtsj/kjede hopper på trinsehjul [Re: eSkåra] #2516745 18/10/2018 06:34
O
oyvinsr Offline
Ringrev
Ringrev
O
Cycleservice tar vel reklamasjon gjennom forhandlere, stort sett. Har aldri fått svar direkte fra de, men har fått bytta flere ting gjennom forhandler, selv om jeg hadde kjøpt det andre plasser.

Jeg hadde et lignende problem på en stisykkel med xx1(type 2), men det skjedde ikke så ofte, og jeg mener at jeg fikk justert det bort.

Er du sikker på at kjedelengde og b-skrue er justert riktig?

Det er mulig å justere clutchen på 2.1, men det krever visst litt triksing med bakgiret, og bryter nok eventuell garanti. Så greit å sjekke med CSN/forhandler først.
https://m.pinkbike.com/forum/listcomments/?threadid=200252

Re: SRAM 2.1 kløtsj/kjede hopper på trinsehjul [Re: eSkåra] #2516764 18/10/2018 07:18
E
eSkåra Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Har sett at det går å jukse å justere, men er ikke så interessert da jeg mener at dette burde være en grei garanti/reklamasjonssak siden det ikke er laget for å justeres/serves.

Ja cycleservice er kun via forhandler, ville bare hatt et svar/formening direkte fra de for å få litt fortgang i det, men det kan jeg nok glemme!

Kjedet er nytt på sykkel, har ikke hatt det av, men det kunne nok vært noen ledd kortere, men det er ikke så langt at det burde by på trøbbel.
Ja, b-skrue er justert på mm, var litt for liten avstand org. men merket ikke noe med å øke det opp til spesifikasjonene til sram.

Redigert av eSkåra; 18/10/2018 07:18.

Moderator  support