Sterkere, raskere, tøffere og så videre...
|
Sterkere, raskere, tøffere og så videre...
17/10/2018 15:23
|
N E Berget
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Mål for 2019-sesongen: å bli cirka 8,99% raskere. Planen er å delta i litt flere enduroritt og heve meg et hakk eller to. Hvor jeg havner på resultatlista er ikke så veldig farlig, men det hadde vært gøy å komme seg litt nærmere toppen sånn tidsmessig. Og så er jeg litt sånn skrudd sammen at det er gøy å ha noe å jobbe mot. Veien er (halve) målet! Så for å motivere meg selv, tenkte jeg at det trolig vil være en god idè å lage en tråd om det. Forhåpentligvis vil det gi seg utslag i flere timer på sykkelsetet. Så da er tanken å bli litt sterkere fysisk og mentalt, jobbe med teknikken, samt optimalisere utstyret et hakk. Kanskje dette kan utgjøre 8,99 prosent til sammen. Som vi alle vet, står det først og fremst på utstyret, og ikke rytteren. Så da er spørsmålet: hvilket stæsj er raskest, og hvordan finner jeg ut av det? Jeg har til nå syklet på en Slash 29. Den har jeg likt veldig godt. Nå skal jeg prøve meg på en Yeti SB 150. Jeg har bestilt en orange ramme og må bestemme meg for hvilke deler som skal på den. Det første jeg da lurer på er: hvilke erfaringer har folk med raske dekk kontra grove dekk? Min erfaring, det lille jeg har testet, er at det lønner seg (under tørre forhold) å kjøre noe som ruller lett bak. Jeg tok en test på dette en gang. Jeg satt på bontrager xr4-dekkene som fulgte med sykkelen istedenfor de tyngre dekkene og kjørte et par velkjente segment. Det føltes tregere, men resulterte i PR på strava. Dette var riktignok på ganske raske og lite tekniske stier. Stemmer dette med andres erfaringer? EWS-mafiaen kjører jo rimelig røft dekk-oppsett. Ellers har jeg ambisjoner om å holde denne tråden litt levende med eksperimenter på trening og utstyr. Om det blir for mye spamming fra min side, så gir dere en beskjed, eller unnlater å kommentere, så tar jeg hintet.
Redigert av N E Berget; 17/10/2018 15:23.
|
|
|
Re: Sterkere, raskere, tøffere og så videre...
[Re: N E Berget]
17/10/2018 16:49
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Angående raske dekk så tror jeg det kommer veldig an på løypa. Min erfaring er der hvor du må tråkke mye så er raske dekk bedre enn ultimat grep. Men er det veldig bratt og lite tråkking vil grove dekk med mye grep være raskere for meg. Men det trenger ikke å være den mykeste gummien. Så er jo selvfølgelig føret en faktor også, og det jeg velger å avgrense mot.
|
|
|
17/10/2018 17:17
|
erlingba
.
|
.
Den ramma ser jo minst 8% raskere ut enn Slashen, så på tilsynelatende fart er du jo allerede i mål.
Angående dekk er jeg enig med forrige taler. På raske og lette stier er det veldig gøy med lette og lettrullende dekk, men når det blir bratt blir jeg litt defensiv og bremser kanskje mer enn nødvendig på lette dekk. Og de gangene jeg har tråkket på har det ofte endt med punktering. På ritt vil man ikke punktere, så da bør bakdekket være solid.
|
|
|
17/10/2018 18:29
|
olechr
More than words
|
More than words
Min erfaring fra de norske rittene er at dekk som ruller bra og sykkel som er bra å tråkke med gir meg best resultat. Nesbyen og Hafjell blir dekk litt annerledes, men på de fleste andre er det raske dekk som gjelder. Det er tross alt ganske mye tråkking på de norske rittene hvis det skal gå fort.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
17/10/2018 18:30
|
Kamao
Ringrev
|
Ringrev
Sikkert litt off topic, men hva er prisen for ramme?
|
|
|
[Re: Kamao]
17/10/2018 21:23
|
N E Berget
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Løs ramme er Turq-varianten og koster...var det veil 36 eller 38 laken...? 20 prosent på forhåndsordre. Det blir dyrt.
Jeg har allerede noen deler som skal på, og derfor kjøper jeg ramme. Her er lista, for øvrig: -Bremser: Code RSC. Tror kanskje jeg skal prøve 200-skive bak også. -Raceface SIxc 35mm styre, kappet til ca. 0,77meter. -BIkeyoke Revive 160mm. -Hjulsett: DT240 nav og Flow MK3. -Dekk: Minion DHF/DHR. WT 2.5. Har kjørt EXO forann og bak. Tror jeg bør opp et hakk til DD bak. Vurderer å teste cushcore også.
Dette er planen: -Fox 36 GRIP2, 170mm, 29, 44mm offset. Factory, tror jeg. Håper å få tak i en til en litt "rimeligere" penge. Jeg er spent på om denne lever opp til "hypen". -DHX2 bak. Tror det vil gjøre meg 2,31 prosent raskere!
Usikker på dette: -Stem. Hva er passe lett og stivt og stilig, uten å være tulledyrt? -Drivverk. Det blir nok 12-delt eagle i en eller annen mix. Tror det får holde meg GX bakgir. Usikker på krank, skifter og kassett. -Sete. Har aldri blitt helt fornøyd. Nå har jeg Fabric Scoop Radius. Det er greit, men ubehagelig i lengden. Lurer på WTB Volt i 142mm bredde.
|
|
|
18/10/2018 06:49
|
oyvinsr
Ringrev
|
Ringrev
Usikker på dette: -Stem. Hva er passe lett og stivt og stilig, uten å være tulledyrt? -Drivverk. Det blir nok 12-delt eagle i en eller annen mix. Tror det får holde meg GX bakgir. Usikker på krank, skifter og kassett. -Sete. Har aldri blitt helt fornøyd. Nå har jeg Fabric Scoop Radius. Det er greit, men ubehagelig i lengden. Lurer på WTB Volt i 142mm bredde.
Race face har jo mange stem til en god pris, de ser jo helt ålreit ut. Gruppe: Hva med å bare gå for full GX, så oppgraderer du der det er behov etterhvert som ting blir ødelagt/utslitt, eller om det dukker opp et bra kjøp på forumet. Sete: har du noen gang målt hvilken bredde du skal ha?
|
|
|
18/10/2018 08:24
|
N E Berget
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
GX er jo egentlig veldig bra. Tror kanskje jeg vil ha X01 skifter, for å kunne justere triggerene nærmere hverandre, samt at den vel har en litt bedre skiftefølelse...? Ellers tror jeg at jeg holder meg unna karbon på kranken. Jeg har ikke for vane å ødelegge ting, men det er noe med "sjelefreden".
Raceface Turbine ø35 - 40mm, ser jo fornuftig ut med tanke på pris/vekt/utseende.
Setebredde har jeg aldri målt. Må man til hovedstaden for å finne ut av sånt? Skal en tur til Haag om et par helger, der er det vel kanskje en eller annen butikk som kan måle slikt...?
|
|
|
18/10/2018 08:28
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Usikker på dette: -Stem. Hva er passe lett og stivt og stilig, uten å være tulledyrt?
Renthal Apex eller Race Face Turbine R er passe i pris og vekt. Ellers kan man jo friste med Intend Grace EN, som er dritlett, men ganske så dyrt!
|
|
|
18/10/2018 09:24
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Går for gull ja  8,99% raskere, jeg tok meg friheten til å slå opp i resultatlisten fra Hafjell enduro 2018 og regne ut hva det blir. Med de prosentene hadde du vunnet hele greia foran Simen Smestad  Så en bra og hårete målsetning! Men hvorfor ikke? Men SB150 hypen vil nok kunne stå for i alle fall halvparten av løpet!
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
[Re: baronKanon]
18/10/2018 09:25
|
N E Berget
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Oi! Det var jo schtilig og lett. Og ikke SÅ mye dyrere. Fortsatt et stykke til ENVE sitt karbonstem...
|
|
|
[Re: vids]
18/10/2018 09:43
|
N E Berget
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Går for gull ja  8,99% raskere, jeg tok meg friheten til å slå opp i resultatlisten fra Hafjell enduro 2018 og regne ut hva det blir. Med de prosentene hadde du vunnet hele greia foran Simen Smestad  Så en bra og hårete målsetning! Men hvorfor ikke? Men SB150 hypen vil nok kunne stå for i alle fall halvparten av løpet! Øøhh. Det hørtes litt vel bøst ut. Har ikke tenkt meg på pallen. Men la oss si 7,77% da. Men når vi er igang med analyse av Hafjell enduro, så tenker jeg at å sykle 40-50 sek raskere der burde være innafor. Jeg sykler litt reservert, og har vel egentlig tenkt å fortsette med det. Gidder ikke å bli skadet. Når jeg analyserer hvordan det gikk på etappene, tenker jeg det bør være fullt mulig å hente litt her og der. For eksempel slik: 1.etappe. Tok det rolig, sparte på kruttet. Kjørte kontrollert. Men tråkka vel litt lite. Ble overrasket i skogen og kjørte ut. 5 sek bortkastet der. Burde kunne hente noen flere sekund på litt mer power i pedalene. 2. etappe. Samme stil. Kjøre litt for reservert i toppen. Jeg er for lite kjent i disse løypene, det endte med at jeg kjørte ut av løypa og i tejpen. Kjørte ellers greit teknisk, men mistet litt tid på at jeg tok igjen folk. Ble HELT FULLSTENDIG ødelagt i armer, som følge av lite sykling i forkant. Trodde jeg skulle ned i utfor-løypa i råbølpartiet og tok det rolig noen meter for å hente meg inn igjen, men så viste deg seg at vi ikke skulle ned der. Jeg tenker jeg burde klare å hente 20 sekund på å være fysisk forberedt og å kjenne løypa litt bedre, samt slippe å vente på folk. 3. etappe: syklet greit her også, siden jeg kjenner denne stien litt bedre enn etappe 2, men gjorde to unødvendige bommerter. Jeg såg på tejpingen før start og trodde de hadde tejpet om løypa i starten. Derfor bremset jeg ned før skogen og mistet mye fart. Deretter ble jeg overrasket over tejpingen der det gikk fra old school til new school, som også er ukjent for meg. Jeg stoppet ved et tre, og måtte komme igang igjen. Litt feil må man regne med, men disse var vel tullete. Jeg merker at jeg prøver å unngå punkteringer når det går fort i rufsete terreng, mulig at EXO-casing bak bidrar til å ubevisst holde meg tilbake der. Burde hatt 5-10 sekund her, iallefall om jeg hadde kjent til New School. 4. Etappe. Denne gikk egentlig greit, men kjente at jeg manglet punsj i beina på toppen. Jeg tok ikke drop nr.2 - noe som burde være null stress. Jeg måtte vente litt på en person her også. 5. Etappe. Gikk overraskende greit. Tullet litt på toppen, men ikke noe man ikke kan forvente. Fikk faktisk en 5.plass her. Det er overraskende, siden tråkking har vært et problem for meg tidligere. Treninga viser igjen på resultatene. Tidligere har jeg syklet mer, og tålt røft terreng bedre, men tapt på kondis. Nå har jeg fått mer trening rundt FTP. Det merkes godt på 5. etappen, hvor jeg kunne holde rimelig jevnt trøkk. Så moralen må være: få syklet mye mer sti og venn armer og bein til den type belastning, få eksplosivitet i beina, og hold på kondisen. Når det gjelder teknikk, tror jeg det handler mest om å få opp blikket, og slutte med sånn "brake-check"-greier. Og så spørs det om jeg skulle eksperimentert med å få satt opp sykkelen til "bombing" slik at jeg tørr å utsette sykkelen for mer juling. Jeg tror kanskje Yetien kan hjelpe meg til å gi litt mer gass. En sykkel er ikke nødvendigvis så mye raskere i seg selv, men dersom den gir selvtillit, så gjør det at jeg venner meg til å sykle raskere.
Redigert av N E Berget; 18/10/2018 09:48.
|
|
|
18/10/2018 10:59
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Kan jo sammenligne notater. Jeg kjørte også Hafjell enduro.
Det var jo etter norske forhold ganske lange etapper her med mye overkropp-bruk og armpump. Jeg har tidligere brent meg på å gå for hardt ut på lange etapper så jeg hadde i tiden før jobbet en del med å kjøre "lett" men raskt. Ikke bruke for mye krefter. Så jeg hadde det som en av strategiene mine. Rittet gikk relativt bra til meg å være synes jeg.
Personlig har jeg jobbet mye med det å pace meg selv akkurat passe, slik at jeg er klar i hodet og kan kjøre riktig hele veien. Virker som om du også gjør det samme. Jeg tror det er en grei strategi egentlig.
Alle jeg har snakket med gjorde minst like mange tabber som du nevner i løpet av segmentene, de fleste var nedpå og av sykkelen også. Personlig holdt jeg meg på sykkelen hele veien, takket være pacingen kanskje? Men hadde også en del tidskrevende tabber, som å stoppe i det teipede krysset inn i old-school etc. Glemte å slå av climb-switch gjennom old/new school også, men den er ikke en lockout, så det gikk egentlig greit.
Med andre ord, du er innenfor tabbekvoten med grei margin. Skal man unngå det helt så må man kjøre alt for sakte. Kondisen ser jo bra ut, siden du ace't sti-tråkkeetappen SS5.
Armpump og teknikk for å unngå den bør kanskje være tidlig på listen over ting som må trenes?
Ang. sette opp sykkel for bombing (tunge og solide dekk gjerne). Her er noen tanker som trekker i begge retninger i usortert rekkefølge: 1. Lurt der det kan bli høy fart. 2. Ikke alle norske enduro har spesielt mye av dette, noen er mest tråkking i halv-flatt terreng, så trade-off er forskjellig 3. Jeg har vurdert tråkking til min svakeste side, så jeg passer på å velge dekk som hjelper meg litt der og må kjøre deretter 4. EWS proffene trenger ikke lettrullende dekk, med nok power er det kanskje ikke så viktig? 5. En punktering er noe av det verste du kan gjøre mot resultatlista di 6. Sett opp sykkelen for siste halvdel av etappene, altså for den delen der du er sliten. Myke dempere og dekk som tåler upresis sykling? 7. Gode dekk gir godt grep som gir selvtillit som øker farten
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
18/10/2018 11:02
|
oyvinsr
Ringrev
|
Ringrev
Setebredde har jeg aldri målt. Må man til hovedstaden for å finne ut av sånt? Skal en tur til Haag om et par helger, der er det vel kanskje en eller annen butikk som kan måle slikt...?
De fleste som driver med sykkeltilpasning/bikefitting kan finne ut slikt. Det går også an å gjøre det på egenhånd. https://www.bike-components.de/en/SQlab/Measuring-Cardboard-to-Measure-Sit-Bone-Width-p20171/Høyteknologisk produkt som sikkert fungerer helt fint, og kan lages på egenhånd.  Jeg merka iallefall god komfortøkning når jeg gikk over til 155 bredde på sal, som jeg ble anbefalt.
|
|
|
[Re: vids]
18/10/2018 11:57
|
N E Berget
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Kan jo sammenligne notater. Jeg kjørte også Hafjell enduro.
Det var jo etter norske forhold ganske lange etapper her med mye overkropp-bruk og armpump. Jeg har tidligere brent meg på å gå for hardt ut på lange etapper så jeg hadde i tiden før jobbet en del med å kjøre "lett" men raskt. Ikke bruke for mye krefter. Så jeg hadde det som en av strategiene mine. Rittet gikk relativt bra til meg å være synes jeg.
Personlig har jeg jobbet mye med det å pace meg selv akkurat passe, slik at jeg er klar i hodet og kan kjøre riktig hele veien. Virker som om du også gjør det samme. Jeg tror det er en grei strategi egentlig.
Alle jeg har snakket med gjorde minst like mange tabber som du nevner i løpet av segmentene, de fleste var nedpå og av sykkelen også. Personlig holdt jeg meg på sykkelen hele veien, takket være pacingen kanskje? Men hadde også en del tidskrevende tabber, som å stoppe i det teipede krysset inn i old-school etc. Glemte å slå av climb-switch gjennom old/new school også, men den er ikke en lockout, så det gikk egentlig greit.
Med andre ord, du er innenfor tabbekvoten med grei margin. Skal man unngå det helt så må man kjøre alt for sakte. Kondisen ser jo bra ut, siden du ace't sti-tråkkeetappen SS5.
Armpump og teknikk for å unngå den bør kanskje være tidlig på listen over ting som må trenes?
Ang. sette opp sykkel for bombing (tunge og solide dekk gjerne). Her er noen tanker som trekker i begge retninger i usortert rekkefølge: 1. Lurt der det kan bli høy fart. 2. Ikke alle norske enduro har spesielt mye av dette, noen er mest tråkking i halv-flatt terreng, så trade-off er forskjellig 3. Jeg har vurdert tråkking til min svakeste side, så jeg passer på å velge dekk som hjelper meg litt der og må kjøre deretter 4. EWS proffene trenger ikke lettrullende dekk, med nok power er det kanskje ikke så viktig? 5. En punktering er noe av det verste du kan gjøre mot resultatlista di 6. Sett opp sykkelen for siste halvdel av etappene, altså for den delen der du er sliten. Myke dempere og dekk som tåler upresis sykling? 7. Gode dekk gir godt grep som gir selvtillit som øker farten
Du har nok rett i at jeg bare må akseptere tabber, og at det er umulig å kjøre rent. Men jeg tror at en del av de kunne vært unngått, spesielt om man kjente løypene bedre. Og der ligger vel noe av nøkkelen for min del. På de rittene hvor det har vært gjennomkjøring, har jeg ikke tatt det å lære linjer så seriøst. I fjor hadde jeg et ritt hvor jeg jobbet med det, og det var Frei Enduro (i Kristiansund). Jeg hadde en dag på sommeren hvor jeg studerte linjer og prøvde å huske de til rittet som var senere. Da traff jeg på det aller meste og gjorde ikke noen særlige feil, selv om det var vått under konkurransen. Formen var dårlig, i og med at jeg var småsyk, men det var nok til at jeg kunne kjøre halvveis på autopilot og få det til å sitte. Før ble jeg veldig stressa og ga maks gass. Det resulterte i så høy puls at syklinga mista glansen. Det førte selvsagt til flere feil også. Jeg tror kanskje det var raskere, sånn totalt sett, men lite morro. Nå skal jeg se om jeg klarer å ha det morro, og prøve å gjøre det bedre. Forhåpentligvis blir det enda mer morro da! Det er jo veldig gøy når man havner i "beast-mode". For at det skal skje, tror jeg at jeg må bli mer motivert til å gjøre det bra, enn å ha frykt for å feile.
|
|
|
[Re: oyvinsr]
18/10/2018 11:58
|
N E Berget
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
De fleste som driver med sykkeltilpasning/bikefitting kan finne ut slikt. Det går også an å gjøre det på egenhånd. https://www.bike-components.de/en/SQlab/Measuring-Cardboard-to-Measure-Sit-Bone-Width-p20171/Høyteknologisk produkt som sikkert fungerer helt fint, og kan lages på egenhånd.  Jeg merka iallefall god komfortøkning når jeg gikk over til 155 bredde på sal, som jeg ble anbefalt. Takk for tips! Hadde du et forslag for hvordan man kunne prøve ut dette på forhånd?
|
|
|
18/10/2018 12:32
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg fikk så øra flagra fra samboer da jeg kjøpte sånn, og fikk beskjed om at det er jo like greit å skaffe bølgepapp lokalt
|
|
|
18/10/2018 12:40
|
Nils_Arne
Veteran
|
Veteran
Tabbe! Alle vet jo at rød er den raskeste fargen!
Friksjon - sykkelbutikk Importør av Saracen, Genesis, Omnium, Cinelli, Rock 'N Roll, Mucky Nutz & Shovel. Got Gimbal?
|
|
|
18/10/2018 13:35
|
N E Berget
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Hvor mye raskere er rød enn orange?
|
|
|
18/10/2018 13:45
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Turkis er raskest, men bare når det står Yeti på.
|
|
|
[Re: baronKanon]
18/10/2018 13:50
|
Red Devils
Besatt
|
Besatt
Turkis er raskest, men bare når det står Yeti på. Og på landevei er det Bianchi?  Er den også raskere enn rød sykkel? 
|
|
|
18/10/2018 16:02
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Kul tråd. Fyll opp utover høsten og vinteren.
LarsB
|
|
|
[Re: larsb]
18/10/2018 17:25
|
N E Berget
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Noen små konklusjoner/teorier etter litt grubling: -Det kan trolig være lurt å kjøre kraftige dekk med masse grep off-season, slik at man blir vant til å gønne og ikke er redd for å punge dekk og ødelegge felger. Hvorvidt det er smartere med mer lettrullende dekk, får man forske på senere. -Jeg bør skaffe meg en Gopro og filme litt. Viss denne tråden skal være litt interessant for flere enn meg bør den fylles med litt ulike former for media, samt gå litt systematisk til verks. -Sittebeina mine er omkring 12cm brede. Usikker på hvor treffsikker målemetoden min er. Viss det stemmer så skal jeg ha et sete som er mellom 145 og 150mm bredt.
Redigert av N E Berget; 18/10/2018 17:26.
|
|
|
|
|