Nytt nav-sett. DT, Tune, Extralite??? Kjøpshjelp..
|
Nytt nav-sett. DT, Tune, Extralite??? Kjøpshjelp..
#2515900
13/10/2018 13:10
|
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 107
Javolta
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 107 |
Anbefalinger ønskes. Helst brukserfaringer.
Boost 15x110 og 12x148. 28 hull. Kun vanlig stidamping.
DT Swiss 240 virker å være det trygge og enkle valget, mens Tune Prince og Princess er det lette valget, målt i gram. Finner liksom ikke så mye info rundt disse "boutique-brandene".
Anyone?
Det er i motbakke at det går oppover.
|
|
|
Re: Nytt nav-sett. DT, Tune, Extralite??? Kjøpshjelp..
[Re: Javolta]
#2515902
13/10/2018 13:40
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750 |
Har sykla med prince og princess de siste 4 årene. Svært fornøyd. Så godt som vedlikeholdsfritt. På kanskje 15000 sti-kilometer bytta jeg ett lager. Ellers bare åpna boss og rengjort/fetta opp én gang i året. Brukte Tune sine egne lagre, de koster litt mer, men mitt inntrykk er at kvaliteten også er bedre enn «standard».
Ellers er jo DT bunnsolid og et trygt valg. Vet ikke om jeg hadde kjøpt prince/princess over 240 med mindre jeg fikk et veldig godt tilbud slik jeg gjorde ved innkjøp av de forrige.
Redigert av Hoaas; 13/10/2018 13:42.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
Re: Nytt nav-sett. DT, Tune, Extralite??? Kjøpshjelp..
[Re: Hoaas]
#2515910
13/10/2018 14:18
|
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 107
Javolta
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 107 |
Har sykla med prince og princess de siste 4 årene. Svært fornøyd. Så godt som vedlikeholdsfritt. På kanskje 15000 sti-kilometer bytta jeg ett lager. Ellers bare åpna boss og rengjort/fetta opp én gang i året. Brukte Tune sine egne lagre, de koster litt mer, men mitt inntrykk er at kvaliteten også er bedre enn «standard».
Ellers er jo DT bunnsolid og et trygt valg. Vet ikke om jeg hadde kjøpt prince/princess over 240 med mindre jeg fikk et veldig godt tilbud slik jeg gjorde ved innkjøp av de forrige. Jeg har fått et godt tilbud på DT 240. De er ca 60 gram tyngre og virker å være rock solid. Men forstår jeg deg riktig nå så er kanskje ikke Tune så galt det heller med tanke på holdbarhet. Jeg er en lett rytter som for det meste leker meg på sti. Vil du forresten dele hvor du fikk et godt tilbud på Tune hubs? Takk for hjelpa så langt. 
Det er i motbakke at det går oppover.
|
|
|
Re: Nytt nav-sett. DT, Tune, Extralite??? Kjøpshjelp..
[Re: Javolta]
#2515911
13/10/2018 14:22
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
Sto i samme situasjon akkurat nå og for meg ble det DT240. Enkle og holdbare. Når jeg hadde mer tid til skruing valgte jeg ofte Tune. (Men har stort sett hatt lite problemer med TUNE på de ca 10 hjulene jeg har hatt med det.)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: Nytt nav-sett. DT, Tune, Extralite??? Kjøpshjelp..
[Re: olechr]
#2515912
13/10/2018 14:35
|
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 107
Javolta
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 107 |
Sto i samme situasjon akkurat nå og for meg ble det DT240. Enkle og holdbare. Når jeg hadde mer tid til skruing valgte jeg ofte Tune. (Men har stort sett hatt lite problemer med TUNE på de ca 10 hjulene jeg har hatt med det.) Hvorfor valgte du DT240? Tenker siden du har hatt lite issues med Tune. Tune vil kanskje koste meg 3k mere enn DT. Ser også at mange av proffene kjører på DT240. Takk for svar. 
Det er i motbakke at det går oppover.
|
|
|
Re: Nytt nav-sett. DT, Tune, Extralite??? Kjøpshjelp..
[Re: Javolta]
#2515915
13/10/2018 15:04
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750 |
Tidligere har det vært litt mer knot ved service av Tune sine nav, f eks gikk akslingen helt gjennom selve navkroppen og bosset så det måtte brukes litt mer makt for å få av bosset, eller banke ut akslingen først. Ellers begrenser det seg veldig hvor innviklet et nav med 2-4 lagre kan være  Et annet moment er deletilgang, der er det vanskelig å slå DT. Det var plagsomt å måtte bestille spesialdeler (som f eks shims) til Tune navene fra Tyskland. Jeg kjøpte de svært pent brukt for 1800kr, så det var en nobrainer. Med tanke på holdbarhet vil jeg si det er hipp som happ
Redigert av Hoaas; 13/10/2018 15:08.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
Re: Nytt nav-sett. DT, Tune, Extralite??? Kjøpshjelp..
[Re: Hoaas]
#2515918
13/10/2018 15:36
|
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 107
Javolta
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 107 |
Tidligere har det vært litt mer knot ved service av Tune sine nav, f eks gikk akslingen helt gjennom selve navkroppen og bosset så det måtte brukes litt mer makt for å få av bosset, eller banke ut akslingen først. Ellers begrenser det seg veldig hvor innviklet et nav med 2-4 lagre kan være  Et annet moment er deletilgang, der er det vanskelig å slå DT. Det var plagsomt å måtte bestille spesialdeler (som f eks shims) til Tune navene fra Tyskland. Jeg kjøpte de svært pent brukt for 1800kr, så det var en nobrainer. Med tanke på holdbarhet vil jeg si det er hipp som happ Lucky there altså. De koster nok litt mere ny, hehe. Takk for innspill. 
Det er i motbakke at det går oppover.
|
|
|
Re: Nytt nav-sett. DT, Tune, Extralite??? Kjøpshjelp..
[Re: Javolta]
#2515920
13/10/2018 16:34
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
Sto i samme situasjon akkurat nå og for meg ble det DT240. Enkle og holdbare. Når jeg hadde mer tid til skruing valgte jeg ofte Tune. (Men har stort sett hatt lite problemer med TUNE på de ca 10 hjulene jeg har hatt med det.) Hvorfor valgte du DT240? Tenker siden du har hatt lite issues med Tune. Tune vil kanskje koste meg 3k mere enn DT. Ser også at mange av proffene kjører på DT240. Takk for svar. Fordi DT er så sjukt enkelt å få tak i deler til når du først trenger. På Tune hadde jeg flere små problemer som feks sprekk i 2 stk boss. Så litt mer trøbbel og litt vanskeligere å få tak i deler til. Og med DT så er alt så enkelt å bygge om. Men begge deler er bra nav.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: Nytt nav-sett. DT, Tune, Extralite??? Kjøpshjelp..
[Re: Javolta]
#2515921
13/10/2018 16:45
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
|
|
|
Re: Nytt nav-sett. DT, Tune, Extralite??? Kjøpshjelp..
[Re: Javolta]
#2515925
13/10/2018 17:09
|
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 528
Talgos
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 528 |
Har hatt flere hjulsett med DT240, har alltid vært bankers. Men det blir kanskje litt kjedelig... har tanker om at neste gang jeg skal ha et lett hjulsett så blir det nav fra Carbon-Ti. De er lettere og billigere enn Tune. Og i følge servicemanualene så ser det ut som det skal være kurant å ta service på de også.
Et annet spennende alternativ som også er veldig prisgunstig er tyske Newmen.
|
|
|
Re: Nytt nav-sett. DT, Tune, Extralite??? Kjøpshjelp..
[Re: Javolta]
#2515933
13/10/2018 17:42
|
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737 |
|
|
|
Re: Nytt nav-sett. DT, Tune, Extralite??? Kjøpshjelp..
[Re: olechr]
#2515935
13/10/2018 18:17
|
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 107
Javolta
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 107 |
Sto i samme situasjon akkurat nå og for meg ble det DT240. Enkle og holdbare. Når jeg hadde mer tid til skruing valgte jeg ofte Tune. (Men har stort sett hatt lite problemer med TUNE på de ca 10 hjulene jeg har hatt med det.) Hvorfor valgte du DT240? Tenker siden du har hatt lite issues med Tune. Tune vil kanskje koste meg 3k mere enn DT. Ser også at mange av proffene kjører på DT240. Takk for svar. Fordi DT er så sjukt enkelt å få tak i deler til når du først trenger. På Tune hadde jeg flere små problemer som feks sprekk i 2 stk boss. Så litt mer trøbbel og litt vanskeligere å få tak i deler til. Og med DT så er alt så enkelt å bygge om. Men begge deler er bra nav. Må innrømme at dette er litt av grunnen til at jeg heller litt mere mot DT240. Greit å høre hva folket her inne sier også. Tune, Extralite og nå også Onyx, ser jo veldig lekkert ut. Skal ikke være på plass før til neste sesong uansett. Fint lite vinterprosjekt. Takk for svar igjen. 
Det er i motbakke at det går oppover.
|
|
|
Re: Nytt nav-sett. DT, Tune, Extralite??? Kjøpshjelp..
[Re: Talgos]
#2515937
13/10/2018 18:18
|
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 107
Javolta
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 107 |
Har hatt flere hjulsett med DT240, har alltid vært bankers. Men det blir kanskje litt kjedelig... har tanker om at neste gang jeg skal ha et lett hjulsett så blir det nav fra Carbon-Ti. De er lettere og billigere enn Tune. Og i følge servicemanualene så ser det ut som det skal være kurant å ta service på de også.
Et annet spennende alternativ som også er veldig prisgunstig er tyske Newmen. Takk, skal sjekkes. 
Det er i motbakke at det går oppover.
|
|
|
Re: Nytt nav-sett. DT, Tune, Extralite??? Kjøpshjelp..
[Re: -Jan]
#2515938
13/10/2018 18:19
|
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 107
Javolta
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 107 |
Takk. Kaster meg på google med en gang, hehe.
Det er i motbakke at det går oppover.
|
|
|
Re: Nytt nav-sett. DT, Tune, Extralite??? Kjøpshjelp..
[Re: Javolta]
#2515941
13/10/2018 18:28
|
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 1,092
oyvinsr
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 1,092 |
Sto i samme situasjon akkurat nå og for meg ble det DT240. Enkle og holdbare. Når jeg hadde mer tid til skruing valgte jeg ofte Tune. (Men har stort sett hatt lite problemer med TUNE på de ca 10 hjulene jeg har hatt med det.) Hvorfor valgte du DT240? Tenker siden du har hatt lite issues med Tune. Tune vil kanskje koste meg 3k mere enn DT. Ser også at mange av proffene kjører på DT240. Takk for svar. Fordi DT er så sjukt enkelt å få tak i deler til når du først trenger. På Tune hadde jeg flere små problemer som feks sprekk i 2 stk boss. Så litt mer trøbbel og litt vanskeligere å få tak i deler til. Og med DT så er alt så enkelt å bygge om. Men begge deler er bra nav. Må innrømme at dette er litt av grunnen til at jeg heller litt mere mot DT240. Greit å høre hva folket her inne sier også. Tune, Extralite og nå også Onyx, ser jo veldig lekkert ut. Skal ikke være på plass før til neste sesong uansett. Fint lite vinterprosjekt. Takk for svar igjen.  Som en indikator på deletilgang på tune. Jeg hadde et bakhjul med tune prince, noe eldre type med karbonaksling. Akslingen knakk/sprakk, sjekka tilgang på ny aksling, var bestillingsvare de fleste plasser og ville tatt flere uker å få tak i. Den kosta 80-90 euro(tror jeg). Lagde en kjapp skisse av akslingen, sendte til en trivelig fyr her på forumet. Fikk custom aksling i aluminium tilsendt for under halv pris, og det tok ca ei uke.
|
|
|
Re: Nytt nav-sett. DT, Tune, Extralite??? Kjøpshjelp..
[Re: oyvinsr]
#2515942
13/10/2018 18:45
|
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 107
Javolta
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 107 |
Som en indikator på deletilgang på tune. Jeg hadde et bakhjul med tune prince, noe eldre type med karbonaksling. Akslingen knakk/sprakk, sjekka tilgang på ny aksling, var bestillingsvare de fleste plasser og ville tatt flere uker å få tak i. Den kosta 80-90 euro(tror jeg). Lagde en kjapp skisse av akslingen, sendte til en trivelig fyr her på forumet. Fikk custom aksling i aluminium tilsendt for under halv pris, og det tok ca ei uke. [/quote] Takk for tipset. 
Det er i motbakke at det går oppover.
|
|
|
Re: Nytt nav-sett. DT, Tune, Extralite??? Kjøpshjelp..
[Re: Javolta]
#2515943
13/10/2018 18:48
|
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 107
Javolta
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 107 |
Har hatt flere hjulsett med DT240, har alltid vært bankers. Men det blir kanskje litt kjedelig... har tanker om at neste gang jeg skal ha et lett hjulsett så blir det nav fra Carbon-Ti. De er lettere og billigere enn Tune. Og i følge servicemanualene så ser det ut som det skal være kurant å ta service på de også.
Et annet spennende alternativ som også er veldig prisgunstig er tyske Newmen. Takk, skal sjekkes. Wow, her ble det mange inputs på en gang. Det er bare bra og takk til alle som bidrar. Finner mye spennende saker på r2-bike.com. Carbin-ti ble ikke så galt i pris. Det ble mye lesing her på kvelden. 
Det er i motbakke at det går oppover.
|
|
|
Re: Nytt nav-sett. DT, Tune, Extralite??? Kjøpshjelp..
[Re: Javolta]
#2515945
13/10/2018 19:30
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750 |
Karbonaksling på Prince er for lengst historie, og selv de gamle Princenavene var superenkle å konvertere til aluminiumsaksling. Disse hadde også de berømte XON-lagrene, grunnet nevnte karbonaksling. Når man konverterte til alu kunne man hive ut XON og erstatte dette med to vanlige lagre. Til info så var XON "to-i-ett" med dobbel anleggsflate mot akslingen. Egentlig fullstendig unyttig info siden dette ikke eksisterer på nye nav fra Tune 
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
Re: Nytt nav-sett. DT, Tune, Extralite??? Kjøpshjelp..
[Re: Hoaas]
#2515958
13/10/2018 20:25
|
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 107
Javolta
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 107 |
Karbonaksling på Prince er for lengst historie, og selv de gamle Princenavene var superenkle å konvertere til aluminiumsaksling. Disse hadde også de berømte XON-lagrene, grunnet nevnte karbonaksling. Når man konverterte til alu kunne man hive ut XON og erstatte dette med to vanlige lagre. Til info så var XON "to-i-ett" med dobbel anleggsflate mot akslingen. Egentlig fullstendig unyttig info siden dette ikke eksisterer på nye nav fra Tune Takk for utfyllende info. 
Det er i motbakke at det går oppover.
|
|
|
|
|