Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nytt nav-sett. DT, Tune, Extralite??? Kjøpshjelp..

Nytt nav-sett. DT, Tune, Extralite??? Kjøpshjelp.. #2515900 13/10/2018 13:10
J
Javolta Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
J
Anbefalinger ønskes. Helst brukserfaringer.

Boost 15x110 og 12x148. 28 hull. Kun vanlig stidamping.

DT Swiss 240 virker å være det trygge og enkle valget, mens Tune Prince og Princess er det lette valget, målt i gram. Finner liksom ikke så mye info rundt disse "boutique-brandene".

Anyone?

Det er i motbakke at det går oppover.
Re: Nytt nav-sett. DT, Tune, Extralite??? Kjøpshjelp.. [Re: Javolta] #2515902 13/10/2018 13:40
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har sykla med prince og princess de siste 4 årene. Svært fornøyd. Så godt som vedlikeholdsfritt. På kanskje 15000 sti-kilometer bytta jeg ett lager. Ellers bare åpna boss og rengjort/fetta opp én gang i året. Brukte Tune sine egne lagre, de koster litt mer, men mitt inntrykk er at kvaliteten også er bedre enn «standard».

Ellers er jo DT bunnsolid og et trygt valg. Vet ikke om jeg hadde kjøpt prince/princess over 240 med mindre jeg fikk et veldig godt tilbud slik jeg gjorde ved innkjøp av de forrige.

Redigert av Hoaas; 13/10/2018 13:42.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Nytt nav-sett. DT, Tune, Extralite??? Kjøpshjelp.. [Re: Hoaas] #2515910 13/10/2018 14:18
J
Javolta Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
J
Sitat: Hoaas
Har sykla med prince og princess de siste 4 årene. Svært fornøyd. Så godt som vedlikeholdsfritt. På kanskje 15000 sti-kilometer bytta jeg ett lager. Ellers bare åpna boss og rengjort/fetta opp én gang i året. Brukte Tune sine egne lagre, de koster litt mer, men mitt inntrykk er at kvaliteten også er bedre enn «standard».

Ellers er jo DT bunnsolid og et trygt valg. Vet ikke om jeg hadde kjøpt prince/princess over 240 med mindre jeg fikk et veldig godt tilbud slik jeg gjorde ved innkjøp av de forrige.

Jeg har fått et godt tilbud på DT 240. De er ca 60 gram tyngre og virker å være rock solid. Men forstår jeg deg riktig nå så er kanskje ikke Tune så galt det heller med tanke på holdbarhet. Jeg er en lett rytter som for det meste leker meg på sti.

Vil du forresten dele hvor du fikk et godt tilbud på Tune hubs?

Takk for hjelpa så langt. ICON_SMILE

Re: Nytt nav-sett. DT, Tune, Extralite??? Kjøpshjelp.. [Re: Javolta] #2515911 13/10/2018 14:22
olechr Offline
More than words
More than words
Sto i samme situasjon akkurat nå og for meg ble det DT240. Enkle og holdbare. Når jeg hadde mer tid til skruing valgte jeg ofte Tune. (Men har stort sett hatt lite problemer med TUNE på de ca 10 hjulene jeg har hatt med det.)

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Nytt nav-sett. DT, Tune, Extralite??? Kjøpshjelp.. [Re: olechr] #2515912 13/10/2018 14:35
J
Javolta Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
J
Sitat: olechr
Sto i samme situasjon akkurat nå og for meg ble det DT240. Enkle og holdbare. Når jeg hadde mer tid til skruing valgte jeg ofte Tune. (Men har stort sett hatt lite problemer med TUNE på de ca 10 hjulene jeg har hatt med det.)

Hvorfor valgte du DT240? Tenker siden du har hatt lite issues med Tune.
Tune vil kanskje koste meg 3k mere enn DT. Ser også at mange av proffene kjører på DT240.

Takk for svar. ICON_SMILE

Re: Nytt nav-sett. DT, Tune, Extralite??? Kjøpshjelp.. [Re: Javolta] #2515915 13/10/2018 15:04
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tidligere har det vært litt mer knot ved service av Tune sine nav, f eks gikk akslingen helt gjennom selve navkroppen og bosset så det måtte brukes litt mer makt for å få av bosset, eller banke ut akslingen først. Ellers begrenser det seg veldig hvor innviklet et nav med 2-4 lagre kan være ICON_WINK

Et annet moment er deletilgang, der er det vanskelig å slå DT. Det var plagsomt å måtte bestille spesialdeler (som f eks shims) til Tune navene fra Tyskland.

Jeg kjøpte de svært pent brukt for 1800kr, så det var en nobrainer.
Med tanke på holdbarhet vil jeg si det er hipp som happ

Redigert av Hoaas; 13/10/2018 15:08.

Re: Nytt nav-sett. DT, Tune, Extralite??? Kjøpshjelp.. [Re: Hoaas] #2515918 13/10/2018 15:36
J
Javolta Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
J
Tidligere har det vært litt mer knot ved service av Tune sine nav, f eks gikk akslingen helt gjennom selve navkroppen og bosset så det måtte brukes litt mer makt for å få av bosset, eller banke ut akslingen først. Ellers begrenser det seg veldig hvor innviklet et nav med 2-4 lagre kan være ICON_WINK

Et annet moment er deletilgang, der er det vanskelig å slå DT. Det var plagsomt å måtte bestille spesialdeler (som f eks shims) til Tune navene fra Tyskland.

Jeg kjøpte de svært pent brukt for 1800kr, så det var en nobrainer.
Med tanke på holdbarhet vil jeg si det er hipp som happ

Lucky there altså. De koster nok litt mere ny, hehe.
Takk for innspill. ICON_SMILE

Re: Nytt nav-sett. DT, Tune, Extralite??? Kjøpshjelp.. [Re: Javolta] #2515920 13/10/2018 16:34
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Javolta

Tune vil kanskje koste meg 3k mere enn DT. Ser også at mange av proffene kjører på DT240.

Fordi DT er så sjukt enkelt å få tak i deler til når du først trenger. På Tune hadde jeg flere små problemer som feks sprekk i 2 stk boss. Så litt mer trøbbel og litt vanskeligere å få tak i deler til. Og med DT så er alt så enkelt å bygge om. Men begge deler er bra nav.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Nytt nav-sett. DT, Tune, Extralite??? Kjøpshjelp.. [Re: Javolta] #2515921 13/10/2018 16:45
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Neste versjon av Onyx.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Nytt nav-sett. DT, Tune, Extralite??? Kjøpshjelp.. [Re: Javolta] #2515925 13/10/2018 17:09
T
Talgos Offline
Avhengig
Avhengig
T
Har hatt flere hjulsett med DT240, har alltid vært bankers. Men det blir kanskje litt kjedelig... har tanker om at neste gang jeg skal ha et lett hjulsett så blir det nav fra Carbon-Ti. De er lettere og billigere enn Tune. Og i følge servicemanualene så ser det ut som det skal være kurant å ta service på de også.

Et annet spennende alternativ som også er veldig prisgunstig er tyske Newmen.

Re: Nytt nav-sett. DT, Tune, Extralite??? Kjøpshjelp.. [Re: Javolta] #2515933 13/10/2018 17:42
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Syntace Straight MX

Re: Nytt nav-sett. DT, Tune, Extralite??? Kjøpshjelp.. [Re: olechr] #2515935 13/10/2018 18:17
J
Javolta Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
J

Fordi DT er så sjukt enkelt å få tak i deler til når du først trenger. På Tune hadde jeg flere små problemer som feks sprekk i 2 stk boss. Så litt mer trøbbel og litt vanskeligere å få tak i deler til. Og med DT så er alt så enkelt å bygge om. Men begge deler er bra nav.

Må innrømme at dette er litt av grunnen til at jeg heller litt mere mot DT240.
Greit å høre hva folket her inne sier også. Tune, Extralite og nå også Onyx, ser jo veldig lekkert ut.

Skal ikke være på plass før til neste sesong uansett. Fint lite vinterprosjekt.
Takk for svar igjen. ICON_SMILE

Re: Nytt nav-sett. DT, Tune, Extralite??? Kjøpshjelp.. [Re: Talgos] #2515937 13/10/2018 18:18
J
Javolta Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
J
Sitat: Talgos
Har hatt flere hjulsett med DT240, har alltid vært bankers. Men det blir kanskje litt kjedelig... har tanker om at neste gang jeg skal ha et lett hjulsett så blir det nav fra Carbon-Ti. De er lettere og billigere enn Tune. Og i følge servicemanualene så ser det ut som det skal være kurant å ta service på de også.

Takk, skal sjekkes. ICON_SMILE

Re: Nytt nav-sett. DT, Tune, Extralite??? Kjøpshjelp.. [Re: -Jan] #2515938 13/10/2018 18:19
J
Javolta Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
J
Sitat: -Jan
Syntace Straight MX

Takk. Kaster meg på google med en gang, hehe.

Re: Nytt nav-sett. DT, Tune, Extralite??? Kjøpshjelp.. [Re: Javolta] #2515941 13/10/2018 18:28
O
oyvinsr Offline
Ringrev
Ringrev
O

Må innrømme at dette er litt av grunnen til at jeg heller litt mere mot DT240.
Greit å høre hva folket her inne sier også. Tune, Extralite og nå også Onyx, ser jo veldig lekkert ut.

Skal ikke være på plass før til neste sesong uansett. Fint lite vinterprosjekt.
Takk for svar igjen. ICON_SMILE

Som en indikator på deletilgang på tune. Jeg hadde et bakhjul med tune prince, noe eldre type med karbonaksling.
Akslingen knakk/sprakk, sjekka tilgang på ny aksling, var bestillingsvare de fleste plasser og ville tatt flere uker å få tak i. Den kosta 80-90 euro(tror jeg). Lagde en kjapp skisse av akslingen, sendte til en trivelig fyr her på forumet. Fikk custom aksling i aluminium tilsendt for under halv pris, og det tok ca ei uke.

Re: Nytt nav-sett. DT, Tune, Extralite??? Kjøpshjelp.. [Re: oyvinsr] #2515942 13/10/2018 18:45
J
Javolta Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
J
Som en indikator på deletilgang på tune. Jeg hadde et bakhjul med tune prince, noe eldre type med karbonaksling.
Akslingen knakk/sprakk, sjekka tilgang på ny aksling, var bestillingsvare de fleste plasser og ville tatt flere uker å få tak i. Den kosta 80-90 euro(tror jeg). Lagde en kjapp skisse av akslingen, sendte til en trivelig fyr her på forumet. Fikk custom aksling i aluminium tilsendt for under halv pris, og det tok ca ei uke. [/quote]

Takk for tipset. ICON_SMILE

Re: Nytt nav-sett. DT, Tune, Extralite??? Kjøpshjelp.. [Re: Javolta] #2515943 13/10/2018 18:48
J
Javolta Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
J
Sitat: Talgos

Takk, skal sjekkes. ICON_SMILE

Wow, her ble det mange inputs på en gang. Det er bare bra og takk til alle som bidrar.

Finner mye spennende saker på r2-bike.com.
Carbin-ti ble ikke så galt i pris.

Det ble mye lesing her på kvelden. ICON_SMILE

Re: Nytt nav-sett. DT, Tune, Extralite??? Kjøpshjelp.. [Re: Javolta] #2515945 13/10/2018 19:30
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Karbonaksling på Prince er for lengst historie, og selv de gamle Princenavene var superenkle å konvertere til aluminiumsaksling. Disse hadde også de berømte XON-lagrene, grunnet nevnte karbonaksling. Når man konverterte til alu kunne man hive ut XON og erstatte dette med to vanlige lagre. Til info så var XON "to-i-ett" med dobbel anleggsflate mot akslingen. Egentlig fullstendig unyttig info siden dette ikke eksisterer på nye nav fra Tune ICON_WINK

Re: Nytt nav-sett. DT, Tune, Extralite??? Kjøpshjelp.. [Re: Hoaas] #2515958 13/10/2018 20:25
J
Javolta Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
J
Karbonaksling på Prince er for lengst historie, og selv de gamle Princenavene var superenkle å konvertere til aluminiumsaksling. Disse hadde også de berømte XON-lagrene, grunnet nevnte karbonaksling. Når man konverterte til alu kunne man hive ut XON og erstatte dette med to vanlige lagre. Til info så var XON "to-i-ett" med dobbel anleggsflate mot akslingen. Egentlig fullstendig unyttig info siden dette ikke eksisterer på nye nav fra Tune ICON_WINK

Takk for utfyllende info. ICON_SMILE

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå