Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Enkel sykkelrulle, (jeg er skada)

Enkel sykkelrulle, (jeg er skada) #2515826 12/10/2018 17:51
123nils Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Ble påkjørt i helga, i fotgjengerfelt, heldigvis ikke mer alvorlig en brudd i overarmen. 6 uker (minst) sykemelding.... m.a.o.... 6 uker uten å svette skikkelig. (skisesongen ryker nok også sier legen).....

Skal selvsagt gå mye ute... men må jo få opp blodpumpa litt.

Da tenkte jeg å skaffe en billig ergometersykkel (ser litt på finn), men frister kanskje mer med rulle.
Fordelen med det, slik jeg ser det... kan brukes senere (når det blir snøfattige vintre, men for glatt/isete til at jeg vil sykle ute)... og tar da mindre plass en ergometer sykkel.

Jeg er ikke så opptatt av og måle watt (noe jeg ser med et 1/4 øye at andre "rullere" bryr seg om (skjønner sånn delvis hva de watt-greiene menes.... tror jeg...)
Er jo driiiit kjedelig å sitte statisk å sykle.... når man ser i en vegg/på en skjerm..... men skal nok klare 20-30 min om dagen for å opprettholde nogenlunde akseptabelt aktivitetsnivå.

Kan jo legge til at jeg pr. nå, kun an holde styre med en hånd.... eventuelt sykle uten å holde styre.

Nok prat.

Rulle eller ergometer... og i så fall hva slags rulle.
(sett på brukt ergo til ca 500-1000.... for en kurant rulle til mitt bruk, kan jeg strekke meg mot 2000,- kanskje.... for den an jeg jo bruke i mange år)

Re: Enkel sykkelrulle, (jeg er skada) [Re: 123nils] #2515835 12/10/2018 18:41
K
Kortbeint Offline
Medlem
Medlem
K
Euda,
slikt som skjer. Men heldigvis ikkje avhengig av overarmen for å sykle inne :-)

Sitat: 123nils

Jeg er ikke så opptatt av og måle watt (noe jeg ser med et 1/4 øye at andre "rullere" bryr seg om (skjønner sånn delvis hva de watt-greiene menes.... tror jeg...)
Er jo driiiit kjedelig å sitte statisk å sykle.... når man ser i en vegg/på en skjerm..... men skal nok klare 20-30 min om dagen for å opprettholde nogenlunde akseptabelt aktivitetsnivå.

Hører du seier du ikkje er opptatt av watt, men i ein inne-verden der det ikkje er så mykje anna å sette fokus på så er watt noko som gir det heile litt meining.

Sjølv har eg elite kura som har god måling av watt på grunn av innebygd kraftmålar, men må justere motstand med gir. Var ikkje opptatt av watt før og har ikkje wattmålar på utesykkel, men inne er det viktig for meg. Køyrer typisk intervaller 2x20, 4x8 eller 30/15 og det å sjå at watt-tallet utviklar seg (eller ikkje) er liksom det som gir innetreninga meining. Har ikkje prøvd meg på zwift eller simulering. Ser heller på nett-TV, gjerne sport, helst alpin. Så innesesongen min startar med Sölden og Levi ICON_SMILE

På budsjett ville eg valgt elite Turbo Muin Smart B+ (4500kr på xxl eller brukt). Watt-tallet du får der er nok ikkje så mykje å stole på i absolutt forstand, men vil tru du får eit ganske repeterbart tall på samme nivå når rulla er varm. For å sjå framgang er det einaste som er viktig at det er nokolunde repeterbart.

Det er ei direktemontert rulle så da slepp du masse støy, rullehjul, rulledekk og variablar (stramming, luftrykk) som gjer at du ikkje får samme watt-tall med samme innsats. Samme mekanikk som min Kura.

Lykke til med treninga i skadeperioden. Kom i gang og hold det i gang :-) Rulling er avhengigheitskapande og effektivt så du kan ende opp med kjempeform.

Redigert av Onkelski; 12/10/2018 18:42.
Re: Enkel sykkelrulle, (jeg er skada) [Re: 123nils] #2515842 12/10/2018 19:52
neonstz Offline
Ringrev
Ringrev
Min personlige erfaring er at en smart rulle (eller dum rulle + wattmåling) og Zwift er betydelig mindre kjedelig enn dum rulle og film, TV eller annen underholdning. Med det siste tror jeg aldri jeg klarte over en time, mens jeg har prestert å ta både metric og imperial century-achievmentene i Zwift (i to forskjellige økter).

En smart rulle med ERG vil jo også la deg kjøre strukturerte økter. Det er greit enten for å følge et eller annet treningsopplegg eller bare som en motivasjon for å få syklet et visst antall timer i løpet av uka.

Når det er sagt så har jeg en dum rulle jeg skal selge (Elite Qubo Fluid). Kan hentes i Oslo.

Geir Bjerke - sitte, stå, gå
Re: Enkel sykkelrulle, (jeg er skada) [Re: 123nils] #2515843 12/10/2018 19:57
123nils Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Jeg vil bare være aktiv. Tråkke i 20-30 min å bli svett. (tvilsomt om jeg klarer mer, sånn mentalt sett... trimming på stedet-hvil.... til å bli å bli gaaaal av)
Sett at dette ikke hadde skjedd.. nå frosten kommer.. null sykling..
og er det ikke skisesong.. ikke så mye svetting siden jeg ikke kan løpe grunnet en skade i lår/kne... (glem det jeg nevnte med sykling som erstatning for ski).

Tviler på at jeg kommer til å kjøre intervaller...
Jeg vil ha minst mulig vitenskap/struktur/plan bak trimminga...

Jeg klarer meg fint uten å svette i 6 uker... jeg skal jo ut å gå noen timer hver dag.

Men med tanke på mitt normale aktivitetsnivå (har fysisk jobb... mye sparkesykkel... særs mye sykling i år..(nesten 6000 km... arbeidsledig i 2 1/2 mnd).. mye fotturer og generelt store problemer med å sitte i ro).

Ingen rulle som jeg bare kan sette på bakhjulet... tråkke i vei... gire for justere styrke...
så fort jeg blir bra igjen.... pakkes den vekk/selges...
Tror helt ærlig jeg ikke kommer til å bruke den videre....
Neste høst når jeg er ferdig med sykkelsesongen... blir 100% fotturer (noe trappe/motbakke-jogg)... før skisesongen eventuelt starter.

Redigert av 123nils; 12/10/2018 20:05.
Re: Enkel sykkelrulle, (jeg er skada) [Re: 123nils] #2515872 13/10/2018 07:45
K
Kortbeint Offline
Medlem
Medlem
K
Da, så. Trur bruktmarkedet for enkle brukte ruller er veldig bra. 181 treff på tacx på finn. Mange som går over på litt meir avanserte modellar og mange som finn ut at hovedpoenget med å sykle er å gjere noko utendørs og at rulle er eit blindspor i så måte.

Har ingen erfaring med enkle ruller så har ikkje noko å komme med i valg av modell.

Re: Enkel sykkelrulle, (jeg er skada) [Re: 123nils] #2515899 13/10/2018 12:52
123nils Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Heller nok mer mot ergometer føler jeg, trenger jo bare noe nå i et par mnd.. eventuelt i skisesongen også, for den ryker nok den også... hvert fall på denne siden av nyttår.

Re: Enkel sykkelrulle, (jeg er skada) [Re: 123nils] #2515903 13/10/2018 13:53
M
maratomnr50 Offline
Medlem
Medlem
M
Jeg er helt blank på dette, men jeg har tenkt at det må jo være artig med en balanserulle hvor du må følge med litt så du ikke river ned alt møblementet i rommet. Har altså ikke prøvd dette selv.

Martin
Re: Enkel sykkelrulle, (jeg er skada) [Re: 123nils] #2515907 13/10/2018 13:56
A
aanund Offline
Ringrev
Ringrev
A
Balanserulle er kult det, men ikke med en hånd som TS skriver i første post. Jeg syntes balanserulle var/er vanskelig nok med to hender på styret. Men kan hende de mer erfarne synes det er enkelt.
Å.

Re: Enkel sykkelrulle, (jeg er skada) [Re: 123nils] #2515908 13/10/2018 13:57
M
maratomnr50 Offline
Medlem
Medlem
M
Godt poeng!

Martin
Re: Enkel sykkelrulle, (jeg er skada) [Re: aanund] #2515916 13/10/2018 15:05
123nils Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: aanund
Balanserulle er kult det, men ikke med en hånd som TS skriver i første post. Jeg syntes balanserulle var/er vanskelig nok med to hender på styret. Men kan hende de mer erfarne synes det er enkelt.
Å.

Er ikke så godt inni disse tingene.
Jeg menta at en sånn "boks" man kobler sykkel tiol, når man fjerner bakhjulet også ble kalt rulle.

'Balansaerulle har aldri vært i mine tanker....
og som sagt... siden jeg ikke har bruk for det når jeg er frisk... dropper jeg det

Re: Enkel sykkelrulle, (jeg er skada) [Re: 123nils] #2515928 13/10/2018 17:15
N
N E Berget Offline
Ringrev
Ringrev
N
Du sier at det er driiiitkjedelig å sykle på rulle. For meg høres det ut som du ikke har sjangs til å få til dette uten den hjelpen watt og zwift kan gi.

Jeg synes ergometersykkel er pyton, rulle uten watt/zwift er ok minus og rulle pluss watt og zwift faktisk er motiverende.

Re: Enkel sykkelrulle, (jeg er skada) [Re: 123nils] #2515931 13/10/2018 17:34
123nils Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Det å trimme på stedet-hvil er kjedelig.

Prøvde meg på litt romaskin for noen år siden..... issjh så tråkig.

Ergometersykkel er også driiiiit kjedelig.

Jeg tenker dette nå siden jeg er ute å trimmer (går, sykkel, ski 4-7 x uka gjennom hele året.. nå er jeg delvis satt ut i 6 uker. ).

Bortsett fra å komme opp til Tryvann (har vel nærmere 10 ulike varianter) på 45-55 min...har jeg ikke brydd meg om trimmetider siden jeg fikk en løpeskde i 2005.

Så Watt-måling er ikke noe jeg gidder å bruke tid og krefter på

Re: Enkel sykkelrulle, (jeg er skada) [Re: 123nils] #2516495 16/10/2018 21:00
123nils Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Case closed...
https://ibb.co/n2P0T0
gratis på nabohjelp-appen... genialt.

Moderator  support